Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 576010" data-attributes="member: 33485"><p>Jadu patrik, det lär ju vara olika för olika personer, som med allt annat. Mina ross GS-lagg t.ex. de är sjukt dämpade, mina goodha 191 är däremot inte det, då är även storslalomsskidorna en del, om inte en hel del, mjukare. En sak som skiljer dem åt är vikten, 191orna är sjukt mycket lättare. Ett tredje par skidor, scott P4, är mer odämpade än rossen men är mer dämpade än Goodhan. Ett fjärde par skidor, Salomon Czar, är mindre dämpade än P4an men upplevs mer dämpade än Goodhan, detta tror jag främst beror på att Czaren är mjukare än Goodhan (vettefan hur mycket rockern påverkar dock, den är ju rätt flack så det borde inte spela jättestor roll). Både P4, Goodhan och Czar (kändes lätt på foten i vart fall) är rätt lätta skidor, men både P4 och Czar är mjukare, vilket jag tror bidrar en del. P4an har väl också ett lager metall i sig? Vilket borde bidra ännu mer... </p><p></p><p>Vart gränsen går kan jag inte sätta fingret på tyvärr men jag är övertygad om att de flesta här har kännt den skillnaden. </p><p></p><p>Vad det gäller fladder och din teori om baksätesåkning håller jag med men när en skida sladdas eller åks plan på tråkigt underlag märks det också, aldrig stått på en skida som fladdrat såpass att det stör mig dock..</p><p></p><p>EDIT</p><p>Den där "krispiga" känslan som folk kan beskriva skidor med tycker jag ofta, men inte alltid, betyder att skidan är odämpad...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 576010, member: 33485"] Jadu patrik, det lär ju vara olika för olika personer, som med allt annat. Mina ross GS-lagg t.ex. de är sjukt dämpade, mina goodha 191 är däremot inte det, då är även storslalomsskidorna en del, om inte en hel del, mjukare. En sak som skiljer dem åt är vikten, 191orna är sjukt mycket lättare. Ett tredje par skidor, scott P4, är mer odämpade än rossen men är mer dämpade än Goodhan. Ett fjärde par skidor, Salomon Czar, är mindre dämpade än P4an men upplevs mer dämpade än Goodhan, detta tror jag främst beror på att Czaren är mjukare än Goodhan (vettefan hur mycket rockern påverkar dock, den är ju rätt flack så det borde inte spela jättestor roll). Både P4, Goodhan och Czar (kändes lätt på foten i vart fall) är rätt lätta skidor, men både P4 och Czar är mjukare, vilket jag tror bidrar en del. P4an har väl också ett lager metall i sig? Vilket borde bidra ännu mer... Vart gränsen går kan jag inte sätta fingret på tyvärr men jag är övertygad om att de flesta här har kännt den skillnaden. Vad det gäller fladder och din teori om baksätesåkning håller jag med men när en skida sladdas eller åks plan på tråkigt underlag märks det också, aldrig stått på en skida som fladdrat såpass att det stör mig dock.. EDIT Den där "krispiga" känslan som folk kan beskriva skidor med tycker jag ofta, men inte alltid, betyder att skidan är odämpad... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Tillbaka
Topp