Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hellbergarn" data-source="post: 576201" data-attributes="member: 54206"><p>När du beskriver känslan av en dämpad skida så läser jag det som en tråkig skida. Värsta jag vet är skidor som känns lite "mjuka" och "okrispiga". Finns inget bättre än att köra på en skida där du känner varje del av det du har under fötterna. Då får du ju verkligen en känsla för hur fort det går, hur underlaget är etc.</p><p></p><p>Precis som när du kör bil/bilrace. Det är skönt att åka en BMW 520, den är bekväm, dämpad. Rolig att köra, härlig körupplevelse men inte riktigt på gränsen. Inte galen men istället trygg. En BMW M5 å andra sidan är rapp, känslig och lite galen. Svårare att kontrollera och inte alls lika bekväm att åka, kan ibland vara riktigt jobbig och obekväm.</p><p>MEN när du väl lärt dig tygla den och köra den, då jävlar har du känslan av varje cm på vägen och kan få ut så mycket mer körglädje.</p><p></p><p>Så känner jag, kanske inte just 5-serien var det bästa exemplet men...</p><p></p><p>EDIT: någon sa att rossignols skidor var bra dämpade? Hatar alla rossignolskidor jag kört på, känns bara som plankor, mjuka som styva. Sorry, blev lite väl negativt, någon som gillar känslan av en dämpad skida? Har aldrig själv hört uttrycket som en "term" innan Jarle tog upp det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hellbergarn, post: 576201, member: 54206"] När du beskriver känslan av en dämpad skida så läser jag det som en tråkig skida. Värsta jag vet är skidor som känns lite "mjuka" och "okrispiga". Finns inget bättre än att köra på en skida där du känner varje del av det du har under fötterna. Då får du ju verkligen en känsla för hur fort det går, hur underlaget är etc. Precis som när du kör bil/bilrace. Det är skönt att åka en BMW 520, den är bekväm, dämpad. Rolig att köra, härlig körupplevelse men inte riktigt på gränsen. Inte galen men istället trygg. En BMW M5 å andra sidan är rapp, känslig och lite galen. Svårare att kontrollera och inte alls lika bekväm att åka, kan ibland vara riktigt jobbig och obekväm. MEN när du väl lärt dig tygla den och köra den, då jävlar har du känslan av varje cm på vägen och kan få ut så mycket mer körglädje. Så känner jag, kanske inte just 5-serien var det bästa exemplet men... EDIT: någon sa att rossignols skidor var bra dämpade? Hatar alla rossignolskidor jag kört på, känns bara som plankor, mjuka som styva. Sorry, blev lite väl negativt, någon som gillar känslan av en dämpad skida? Har aldrig själv hört uttrycket som en "term" innan Jarle tog upp det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Tillbaka
Topp