Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 576429" data-attributes="member: 40931"><p>Första gången jag prövade ett par Dynastar Legend Pro var i slaskaktigt före och det var en fullkomlig uppenbarelse. Var det alltså såhär man kunde köra slask? Istället för att skidorna stöka runt med alla ojämnheter i snön kändes det som att jag hade ett par rakblad som gick på räls under fötterna. Ju mer jag tryckte desto mer satte dom sig och nästan genast lärde jag mig lita på att skidorna skulle plöja igenom allt jag kastade i deras väg. Det spelade ingen roll hur underlaget såg ut, det var som att stålkanterna under fötterna satt fast i snön. Spetsarna kunde hoppa upp och ner en del när man pressa på, men på nåt sätt försvann den mesta energin innan den nådde mig, skidåkaren.</p><p></p><p>Detta tror jag är en kombination av perfekt avvägd dämpning, flex och tung vikt vilket gör att skidorna plöjer igenom det mesta. </p><p></p><p>LP är en relativt styv skida men jag tycker även mjuka skidor kan vara fartstabila. Till exempel k2 seth. Spetsarna fladdar på rejält i höjdled när man bränner över ojämnheter, men det är inte relevant. Vad som spelar roll är hur mycket av dessa knölar går rätt upp i benet och hur mycket skidan byter riktning i sidled.</p><p></p><p>Om du har en styv skida med låg vikt och ingen dämpning kommer inte skidan kunna "trolla bort" ojämnheterna och spetsarna kommer fara runt, samtidigt som du får upp alla ojämnheter i benen. Det gör att skidorna dels blir mer svårkontrollerade och dessutom jobbigare att åka eftersom du måste dämpa allt med benen istället.</p><p></p><p>Detta gäller uppkörd snö.</p><p></p><p></p><p>Ska du köra orört puder tror jag inte fartstabilitet har något alls att göra med dämpning eller flex. Här tror jag att det enda som spelar någon roll är vilken form skidan får när du har planat upp i hög fart på snön. Har du en mjukare skida behöver den inte så mycket rocker eftersom den böjer sig naturligt. En styv skida behöver alltså mer rocker för att få rätt böj i snön.</p><p></p><p>Mina LP, till exempel, är riktigt dåliga i halvflackt puder om man försöker "surfa" svängarna. Skidans form tillåter det helt enkelt inte, eftersom skidan är ganska styv och har spann. Detta gör framförallt att spetsarna letar sig ner i snön när man tar lite fart och försöker surfa på svängarna. Skidan beter sig då väldigt oroligt och man kan inte alls slappna av. I brant puder däremot funkar de bra eftersom man då böjer igenom skidan när man svänger konstant och skapar rätt böj.</p><p></p><p></p><p>Detta är alltså hur jag ser på det hela och inte nån objektiv sanning.. Jag har inte kört så väldans många odämpade skidor och det är möjligt att det finns skidor som förenar det bästa av två världar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 576429, member: 40931"] Första gången jag prövade ett par Dynastar Legend Pro var i slaskaktigt före och det var en fullkomlig uppenbarelse. Var det alltså såhär man kunde köra slask? Istället för att skidorna stöka runt med alla ojämnheter i snön kändes det som att jag hade ett par rakblad som gick på räls under fötterna. Ju mer jag tryckte desto mer satte dom sig och nästan genast lärde jag mig lita på att skidorna skulle plöja igenom allt jag kastade i deras väg. Det spelade ingen roll hur underlaget såg ut, det var som att stålkanterna under fötterna satt fast i snön. Spetsarna kunde hoppa upp och ner en del när man pressa på, men på nåt sätt försvann den mesta energin innan den nådde mig, skidåkaren. Detta tror jag är en kombination av perfekt avvägd dämpning, flex och tung vikt vilket gör att skidorna plöjer igenom det mesta. LP är en relativt styv skida men jag tycker även mjuka skidor kan vara fartstabila. Till exempel k2 seth. Spetsarna fladdar på rejält i höjdled när man bränner över ojämnheter, men det är inte relevant. Vad som spelar roll är hur mycket av dessa knölar går rätt upp i benet och hur mycket skidan byter riktning i sidled. Om du har en styv skida med låg vikt och ingen dämpning kommer inte skidan kunna "trolla bort" ojämnheterna och spetsarna kommer fara runt, samtidigt som du får upp alla ojämnheter i benen. Det gör att skidorna dels blir mer svårkontrollerade och dessutom jobbigare att åka eftersom du måste dämpa allt med benen istället. Detta gäller uppkörd snö. Ska du köra orört puder tror jag inte fartstabilitet har något alls att göra med dämpning eller flex. Här tror jag att det enda som spelar någon roll är vilken form skidan får när du har planat upp i hög fart på snön. Har du en mjukare skida behöver den inte så mycket rocker eftersom den böjer sig naturligt. En styv skida behöver alltså mer rocker för att få rätt böj i snön. Mina LP, till exempel, är riktigt dåliga i halvflackt puder om man försöker "surfa" svängarna. Skidans form tillåter det helt enkelt inte, eftersom skidan är ganska styv och har spann. Detta gör framförallt att spetsarna letar sig ner i snön när man tar lite fart och försöker surfa på svängarna. Skidan beter sig då väldigt oroligt och man kan inte alls slappna av. I brant puder däremot funkar de bra eftersom man då böjer igenom skidan när man svänger konstant och skapar rätt böj. Detta är alltså hur jag ser på det hela och inte nån objektiv sanning.. Jag har inte kört så väldans många odämpade skidor och det är möjligt att det finns skidor som förenar det bästa av två världar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Betydelse av skidornas vikt ?
Tillbaka
Topp