Betyg på artiklar samt länk till avancerad sök

Dr_Snow

Ny medlem
Två saker tänkte jag ta upp.
Punkt 1.
Betygsättning på artiklar. Ska jag vara ärlig tycker jag att det är en väldigt konstig sak att ha. Främst, eftersom det inte finns några som helst riktlinjer för vad det är som ska bedömas och VARFÖR? Är det artikelns innehåll, eller kanske skribentens skicklighet som ska betygsättas? Bilderna? Nyhetens genomslagskraft?
Vad leder betygen till? Används dem till något? Den sedan tidigare diskuterade inflationen i betygen här på FR hjälper ju inte till med tillförlitligheten direkt.
Min åsikt är att betygsättning på artiklar skall tas bort.
Som en extrapunkt skulle jag gärna se tydligare riktlinjer för betygsättning på t ex utrustning, men det är ju en önskedröm.

Punkt 2.
Gång på gång irriterar jag mig över att det inte finns en länk "Avancerad sökning" under den vanliga sökrutan för forumet. Smäll dit en sån. Det går snabbt, smärtfritt och uppmuntrar till att använda sökfunktionen.

Punkt 1: Håller inte alls med Doktor snö
Betygen visar vad man tycker rent generelt om artikeln.
Lite som en tummen upp grej för artiklar.
Tycker det är bra.

Punkt 2: Håller fullständigt med.

För övrigt anser jag att livet vi lever bara är en illusion.

I så fall är det väl knappast vi som lever det utan endast du.

Allvarligt talat så håller jag med ffa om punkt 2. Förhoppningsvis skulle det även minska antalet trådar med identiskt innehåll.

->"För övrigt anser jag att livet vi lever bara är en illusion."
-ChamBenkeYxan

->->"I så fall är det väl knappast vi som lever det utan endast du."
-Iller

Det finns väl ingenting som talar för att vi inte kan ha en gemensam illusion?
-rabbit

För att återgå till ämnet.
Angående punkt 1.
"Betygen visar vad man tycker rent generelt om artikeln.
Lite som en tummen upp grej för artiklar."
Ja, men till vilken nytta? Vad används betyget till? Eftersom det inte finns någon sammanfattning av betygsättningen (rätta mig om jag har fel) går ju syftet förlorat.

//Dr. Snow

Semantik gissar jag: om HELA mitt liv är en illusion så innebär ju det att alla andra människor är en del av illusionen och följdaktligen alltså inte existerar. Men om alla de facto existerar men inte lever det liv vi tror oss leva så har du rätt - matrixvarianten.

Om betygen så är det väl inte helt värdelöst för de om skrivit artiklarna att få reda på vad läsarna tycker även om det blir lite onyanserat.

Iller:
Snälla, sluta diskutera nåt som inte hör hit. Starta en egen tråd eller nåt.

Sluta tjura.

Sammanfattningar av betyg är inte alltid det mest intressanta. Titta tex på de betyg som D Kvart fått så ser du att det intressantaste är att de flesta hatar eller älskar honom men snittet kanske inte säger så mycket.

Ja, och vad säger 50 st 5:or och 50 st. 1:or som betyg i en artikel om artikeln? (Fingerade siffror ja...) Återigen, eftersom man inte vet om betygsättaren går på känslor för t ex en skidtillverkare eller person eller det faktiskta innehållet och dess kvalité så är betygsättningen överflödig! En kommentar räcker gott och väl.

(Väntar ivrigt på den första "men skit i att titta på dem"-kommentaren.)

//Dr. Snow

Betygsystemet har nu försvunnit från artiklar och nyheter. I forumet är sökverktyget kraftigt förbättrat (om det fungerar som jag tänkt =) ).

men de e ju alltid kul att se vad alla andra tycker om artiklarna!
Sen brukar ju många diskussioner komam up om prylar och liknande som e på bilderna och vart man köper dom osv...

Du kan fortfarande kommentera alla artiklar så där kan du se vad andra tycker.

Tillbaka
Topp