Big mtn/Freeride/Puder brädor

gzon68

Medlem
Råd och erfarenheter efterfrågas.
Vilken tycker ni är den bästa avancerade Big Mtn/Freeride brädan? Jag skall åka en hel del i Alperna denna säsong är det tänkt och förhoppningsvis en hel del puder. Min prospect lista för brädköp är alldeles för lång men en fingervisning av vad jag tittat på är:

Burton Omen eller Johan 66
Duotone Mtx 68
Nitro Shogun/Naturals 65-69

Det där med bi-radial skärning som tex. Duotone/Nitro och även Ride har verkar bra, någon som har erfarenheter av detta?

Mina referenser är att jag de senaste 2 säsongerna kört på en Palmer Honeycomb 65 som jag gillat, men den är inte idealisk i lössnö lite för hårt och kort brätte. I år har jag dessutom testat Burton T6 samt Johan som jag gillade, Extrem Enlight 65 som jag inte gillade (kändes långsam och bångstyrig).

Det mesta är givetvis subjektivt, men tyck på...

Jag har kört på en Shogun 178 i två sässonger, knäckte den förra året och har letat mig tokig efter en ny till denna sässong. Lyckades så småningom med det. Vad jag vill komma till är att jag är grymmt nöjd med den!

Grym i puder tack vare längd och bredd och otroligt kul i pist när man nu är där tack vare rejäl styvhet. Stabil och säker i höga farter - överallt. Relativt lätt för att vara en sån stor bräda vilket är bra om man hajkar mycket.

Det man kan säga om nackdelar är väl att den är väl inte den mest lättåkta brädan om man är ute efter det, den kräver sin åkare. Det behövs en del muskler för att hantera den. Den är ganska känslig och lättrepad. Årets Shogun har svart belag vilket jag tycker är tacksamt vid eventuella reparationer.

Jag tycker att Big Gun serien från Glissade är det grymmaste som finns i big mountain klassen. De kräver sin man men ger otroligt mycket tillbaka. 168 skulle passa dig perfekt.

Tack för tipsen hittils.
Var hittar man Glissade i Sverige eller på en bra nätbutik? I Sverige råder ju en viss Burton dominans i butikerna, inget fel på brädorna iofs.

Jag tycker blue-tomato.at räjerar. Dom har snabba leveranser, bra priser och är trevliga att snacka med. Vet dock inte om dom har dina grunkor.

Jag har inte bestämt mig ännu, Nitro Shogun eller Naturals (som verkar bättre i puder?) finns ju på prospect listan och på blue-tomato också. Jag har fö. bara hört bra om blue-tomato, jag beställer nog därifrån om de har det jag vill när jag väl bestämt mig.

Den ultimata lössnöbrädan är en SwellPanik Magistral (186 cm) eller Amok (198 cm), båda av klassisk fiskmodell… (www.swellpanik.com) Tyvärr så fungerar de lite mindre bra i vanlig pist, men om din budget medger två brädor (och det gör den väl) så skall du definitivt satsa på en Magistral.

Det finns även andra märken som tillverkar dedikerade lössnövapen såsom Rossignol, Dynastar, A-board och Nitro.

/Jonas

En gång i tiden byggde vi brädor som ser ut ung. som SwellPanik et. al. När det begav sig (på 80-talet) brukade vi kalla dem för WideCarvers. Jag hade en som var 203 cm minns jag. Skall ta och kolla upp om det finns några gamla bilder på dem. Karatäristiskt var extrem bakmontering, inga stålkanter och begränsad hållbarhet. Men de var *väldigt* bra i puder.

Men problemet med en sådan är att jag då måste skaffa 3 (!) brädor. En park/jibbar bräda, en pist/big/all mountain (typ de som vi diskuterat här) samt en puderbräda.

Jag har kört på K2 de senaste åren och det jag är mest imponerad av är dess hållfasthet. Både stålkanter och det mesta av belaget är kvar fastän det varit mycket närkontakt med klippor, sten och rötter.

Eldorado 168 som jag har finns inte i årets sortiment, men Recon Riser 170 ser ut att vara en höjdare. Om den håller samma kvalité som min Eldorado så tror jag att det kan vara ett bra alternativ som big mountain bräda.

Som jag har förstått det hela så får man samma funktion med bi-radial skärning som om man gör brädan styvare i bakdelen. Dvs du skall få samma kick ut ur svängen med en mjuk bräda som med en hård. Kombinationen bi-radial (eller tri) skärning, hård bräda och kraftfull åkning borde bli en "explosion" ut ur svängen...

Nu har jag beställt från blue-tomato, det blev en Nitro Shogun 69. Vi får se hur den känns. Något av en chansning trots allt om jag skulle varit på den säkra sidan skulle jag köpt en Johan 66 (som jag testat) eller mest troligt en Omen som jag vet från säkra källor att den är bra.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp