Bike

LasseD

Ny medlem
Bike
Tja jag är en skidåkare som tycker att det där med att cykla nerför backarna ser väldigt roligt ut. Om man skall börja vad är det för cykel man ska skaffa?
Behöver man en massa annan utrustning också??

Tacksam för svar

Bike
du ska nog satsa på en downhill hojj, alltså heldämpad o kraftiga delar rakt igenom. kostar lite...men så blire roligt oxo! :)

//f

Bike
fast om du vill ta dig uppför backarna för egen maskin så föreslår jag en lite lättare men fortfarande heldämpad hoj. kanske nåt åt GF sugar +-hållet..lr nåt sånt. kolla runt lite med folk så får de veta vad du behöver...men visst fan är de kul...

Bike
jag tycker du skall skaffa en giant atx one (eller nått sånt) dedn har ställbar fjädring bak, 4-6 inches. fram har den psylo. det e vad som behövs i början, sedan tycker man självklart att prylarna inte räcker för en själv.

ett bra tips är även shinpads, armbågsskydd och en bra hjälm med hakskydd!

mvh

/ebbot

Bike
Jag tycker att du ska sattsa på en bra hardtail t.ex. Kona Chute.
Det blir mkt billigare (jämfört med en DH) och den tål en hel del stryk.

Bike
man kan ju satsa på nåt lite skojliknande, typ Konas modeller, ganska bra allroundcyklar om man inte riktigt vet vad man är ute efter. dom har lekcyklar som heter duga o funkar i skogen oxå....
har själv en Kona Cinder Cone som jag har fläskat på lite mer slaglängd fram på, den funkar osm lättare dh hoj...

Bike
Skydden är jäkligt viktiga. Exakt vilka du behöver är ju upp till dig själv men eftersom vi snackar downhill är fullfacekruka ett måste. Om du har en skejtpotta eller en XC hjälm på skallen hjälper det föga när du dundrar in i en björk i 80 knyck. Har du dessutom en skyddsjacka med ryggplatta och ett par vettiga knä/smalbensskydd kan du näst intill störta ner för åreskutan på en gammal militärjonne ;)

Tillbaka
Topp