Bike24.com /handla från Tyskland

rollrcostr

Medlem
Har genom åren handlat från flera olika sidor i Europa/Tyskland så som Blue-tomato, Moreboards, Wear-House One mm. Men kan inte dra mig till minnes att jag stött på följande "problem":

Vid beställning från sidan bike24.com så ändras grundpriset på produkten utifrån vilket land som varan skall skickas till. Nu pratar jag inte om frakten (den tillkommer i separat post). Utan skatten/momsen ändras. Jag har alltid trott att vid handel inom EU så sker betalning av moms till det land där varan köps ifrån?

Exempelvis så kostar en Norröna jacka 455€ vid beställning till adress i Tyskland medan samma jacka kostar 478€ vid beställning till adress i Sverige. Detta då sidan ändra från 19% moms till den svenska 25%. I kontakt med Bike24 så hänvisar det till EU regler, gällande att moms betalas till det land där varan skickas till.

Någon som känner till/stött på detta tidigar? Eller är det jag som genom åren slarvat att kontrollera vad jag faktiskt betalat för prylarna?

För det intressant med Bike24 är vid beställning av prylar till Norge. Då kostar plötsligt samma jacka 382€, detta då ingen moms läggs på produkten. Hur löser dom detta? Har svårt att tänka mig att jag helt slipper ifrån momsen om jag beställer prylar till polaren i Oslo?

FMA

Medlem
Du skall betala tull om du beställe rtill Norge så du tjänar nog inget på det dessvärre.

Momsreglerna är dessvärre som de säger.

vjakob

Medlem
Bike24 är väl så stora i sin handel med Sverige att de åker på svensk moms?

Läste nån tråd nyligen och där kom det fram att för korrekt pris skulle man välja Sverige som land, om varan ska dit dvs, samt att man ska välja pris i lokala valutan.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Vid en viss volym som säljare till privatpersoner inom EU ska företaget registrera sig för moms i det aktuella landet. Detta gränsbelopp skiljer sig mellan olika länder ... Vilket alltså kan innebär olika priser inklusive moms beroende på i vilket land inom EU du befinner dig. Har ett svagt minne att Sport-Conrad håller samma pris oavsett EU-land och rabatterar mellanskillnaden mot den högre svenska momsen (men är inte helt säker på detta).

När det gäller export av varor från EU till land utanför som tex: Norge debiteras inte moms av säljaren. Inhemsk moms debiteras vid införseln (och även tull kan tillkomma). Sannolikt ingen bra affär att beställa till Norge istället för till Sverige! ;-)

/MM

herrgard

Medlem
Om de säljer till sverige för mer än 320 000 kr per år så åker du på svensk moms istället för momssatsen som gäller i landet du handlar från. Dvs alla flesta stora webbutiker som svenssons handlar från i tyskland/england när de ska tjäna pengar :) Det gäller att hitta någon liten butik om du vill tjäna på skillnaden i moms.

Konstigt att du inte stött på detta tidigare. Har sett det när jag handlat cykeldelar, skidprylar och kameratillbehör de senaste åren (från EU). Kan tänka mig att butikerna fuskar en del och försöker sälja till dig billigt, men säljer de tillräckligt mycket blir det nog svårt.

Beställer du till norge kan du åka på norsk tull och norsk moms om paketet fastnar i tullen.

Feta reor är det man tjänar mest på nu för tiden, men annars är det ofta mest värt att köpa i sverige om varan du söker finns.

rollrcostr

Medlem
herrgard sa:
Konstigt att du inte stött på detta tidigare. Har sett det när jag handlat cykeldelar, skidprylar och kameratillbehör de senaste åren (från EU). Kan tänka mig att butikerna fuskar en del och försöker sälja till dig billigt, men säljer de tillräckligt mycket blir det nog svårt.
Nyfiken som jag är så rotade jag fram gamla kvitton från Tyskland och kan då se att Tomaten alltid haft 25% moms för mina beställnignar. Men här verkar det som att priset på sidan som visas är beräknat på att jag sitter i Svedala och surfar!(?)

Men i övriga fall har jag faktiskt klarat mig med tysk moms, dvs 19%.

rollrcostr

Medlem
Mountain_Man sa:
När det gäller export av varor från EU till land utanför som tex: Norge debiteras inte moms av säljaren. Inhemsk moms debiteras vid införseln (och även tull kan tillkomma). Sannolikt ingen bra affär att beställa till Norge istället för till Sverige! ;-)

/MM
Lite som jag misstänkte. Förutom moms och tullavgift tillkommer garanterat serviceavgift som grädde på moset. Som du skriver, det blir nog ingen bra affär, inte för mig åtminstone :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp