bildkvalitet

SHUVVVIII

Ny medlem
bildkvalitet
hur gör man för att få bra bildkvalitet på filmerna....blir inte så bra när jag gör en film..måste man ha nå program lr nåt??

bildkvalitet
som sagt beror det helt på vilken kamera du har....

för att få riktigt bra kvalitet måste du ha en riktig filmkamera...

men det finns många dv-kameror som e bra....

det du bör kolla på då är hur stora och hur många ccd-chip kameran har....

för att få så bra kvalitet som möjligt behöver du ett ccd-chip för varje färg (röd, grön, blå)

det finns många aspekter man bör ta hänsyn till

men berätta vad du har för utrustning så kanske du kan få bra svar....

bildkvalitet
Du behöver ett program som kan komprimera filmerna på rätt sätt om det är det du undrar, dvs hur filmen ska se bra ut på webben? Då behöver du typ Premiere, Media cleaner el final cut pro el dylikt program, om du söker lite på film för webben och nollbudget filmfestivalen etc så kan du hitta en del nyttiga länkar med tips på gratis komprimeringsprogram för både pc och mac.

Undrar du vad du ska ha för inställningar så är det typ 320x288 pixlar, men det kommer jag inte ihåg riktigt, vad det är för ratio.. men men, och sen 15 frames i sekunden och en komprimering som är på cirka 150K/sekund då ser det mkt bra ut. Gör du från Mac till PC så ska du se till att gamma ner det lite i programmet, alternativt att se till att du har en brightness på ungefär plus 15 så ser det bra ut på en pc också. Sitter du på pc och det ser bra ut så ser det bra ut för alla andra också.

Mvh David

bildkvalitet
jag har en sony dv TRV-18E kamera .är vell inte så billig kostade ca 10000:-.... men måste nog filma i bra ljus för att det ska bli bra hmmmmm??

bildkvalitet
När du filmar kan du försöka filma när det är så stor kontrast som möjligt i bilden, dvs bra med sol, bra med belysning på kvällen, etc, det tråkigaste blir när du filmar mitt på dagen i platt grått ljus när det inte är ngn skillnad mellan snön och himlen. För och eftermiddag är oftast bäst för ljuset.

Den kameran du har borde det kunna bli riktigt bra med.

David

Tillbaka
Topp