Billig bra kamera?

martinohman

Ny medlem
Billig bra kamera?
Hej!
Jag undrar om de är nån som vet en bra kamera för högst 3000? Spelar ingen roll om de är en digitalkamera lr en system. Men helst en digitalkamera. Minst 13 megapixlar.

Tack för snabba svar!

Senast ändrad:
Billig bra kamera?
varörfr just minst 13 megapixlar? å vadå video? hoppas du syftar på system kamera. och högst 3 tusen för en kamera med 13 megapixalr eller mer är nog lite. Köp en Nikon d40 kanske?

Billig bra kamera?
en nikon d40 lär du växa ur rätt snabbt, tror jag. Köp en canon 20d eller 30d, dom är sjukt mer prisvärda. Fast ett 30d hus kostar runt 4-5 tusen också.

Billig bra kamera?
lasssekongo sa:
varörfr just minst 13 megapixlar? å vadå video? hoppas du syftar på system kamera. och högst 3 tusen för en kamera med 13 megapixalr eller mer är nog lite. Köp en Nikon d40 kanske?
menade system, men jag har då hittat en digitalkamera med 15 mpx för 2300

Billig bra kamera?
ska du ha den till något specielt som tex trycka ut affischer elr något? Annars behöver du då inte 13mp, bilderna blir inte så mycket bättre ju mer megapixlar den har..

Billig bra kamera?
TheFibretech sa:
ska du ha den till något specielt som tex trycka ut affischer elr något? Annars behöver du då inte 13mp, bilderna blir inte så mycket bättre ju mer megapixlar den har..
jag ska använda den till att filma och då gör megapixlarna ganska stor skillnad. min kompis har en med 10 så då är de ganska onödigt att köpa en sämre:)

Billig bra kamera?
Hoppas jag som inte förstod ironin men en kamera med 13 megapixlar betyder inte att den filmar i 13Mp

Billig bra kamera?
Megapixlar spelar fööör fan ingen roll!!
Köp en Limited Label kamera men 12 mp på siba får 800:- och jämför den med en Nikon D40 med 6 mp. Då märker du skillnad!

Alltså hitta en D40 för 3000:- och köp den ;)

Billig bra kamera?
Ok vad jag förstår här så vill du ha en bra fotokamera som kan film och får kosta högst 3000? Då går ju Systemkameror helt bort.
Så då har du några alternativ här:

Samsung NV100 HD ca 3000

Casio Exilim EX-Z400 ca 2600

Men varför inte köpa en billig videokamera istället om du nu ska filma? De finns helt ok videokameror från 2500 och upp.

En hemsida att rekommendera är http://www.cyberphoto.se/ de kanske inte är billigast men deras kundservice är grym.

Billig bra kamera?
fujifilm s1000fd har 10.0 mpx och 12x optisk zoom. Mycket grym kompaktkamera. kostar drygt 1800:-2000 kr. Mycket kamera för pengarna.

Billig bra kamera?
martinohman sa:
Hej!
Jag undrar om de är nån som vet en bra kamera för högst 3000? Spelar ingen roll om de är en digitalkamera lr en system. Men helst en digitalkamera. Minst 13 megapixlar.

Tack för snabba svar!
digitalkamera lr en system?

Hoppas du menar kompaktkamera ...

Megapixlar är helt jävla onödigt att gå efter...

http://www.prylportalen.se/artikel/siffror_ar_allt_nar_vi_koper_prylar_081024173158-569.html

Läs igenom den där och tänk efter en gång till!

Forskarna visade upp två bilder av samma motiv tagna med samma kamera för försökspersonerna, den ena hade förbättrats i Photoshop och hade klarare färger.

Försökspersonerna fick höra att bilderna kom från två olika kameror - vilken skulle de själva köpa? En klar majoritet valde den som tagit den klarare bilden.

Men när forskarna samtidigt "avslöjade" att kameran med den sämre bilden hade fler megapixlar blev istället den klar inköpsfavorit.
Vill du filma med kameran?

Isf tycker jag du ska kolla på Panasonics kompaktkameror... Vissa av dom filmar nämligen i HD

1280x720 ... och om du kan lite lätt matte så ser du att 1280x720 inte är några 13 megapixlar ... utan mer 0.9 (1280x720=921600 ... 921600/1 miljon = 0,9216megapixlar...)

mitt val går då till TZ4 el. TZ5.

5'an har 3" skärm medans 4'an har 2.5" (men båda skärmarna har samma upplösning) samt att femman har 9mp ist för 8.1... så kan du få 4'an för 500kr billigare så är det iaf inte enligt mig värt att köpa 5\'an ...

TZ4: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271797
TZ5: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271796

Senast ändrad:
Billig bra kamera?
Lu-Crabber sa:
jag har hört ett rykte om att det finns nått som heter pricerunner
Och vad hjälpte det tråden?

är det en VIDEOkamera eller en FOTOkamera du är ute efter?

... enligt prisjakt så är 10.2 mp det högsta man kan söka på när det gäller film.

Och det enda du skriver om i tråden är att du ska filma, tråden ligger i film avdelningen men folk nämner Nikon D40 som om den vore en gud här på freeride :S

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp