Billig familjeresa till Europeisk skidanläggning?

Pillard sa:
Jarle sa:
delta sa:
och vad är ett 120grams "certifikat"? det är ordet certifikat jag är intresserad av mer info om...
miljöcert?
I det här fallet handlar det väl mest om ett certifikat på att bilen sprider ut mindre än 120 g koldioxid per km ENLIGT EUS KÖRCYKEL. Men om det är just ordet certifikat du är nyfiken på så kan du nog hitta svaret här http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/44/93.html
Fixed it for you!
Vad det gäller "cert" skulle jag gissa att man menar miljöbilsgodkänd, "cert" i detta sammanhang har jag inte hört innan den här tråden.

Senast ändrad:
Haha, den där sista är faktiskt jäkligt viktig. Nu är ju inte det här ett bilforum men om det vore det skull ejag kunna svära en stund över galna körcykler ;)

JL76 sa:
Pillard sa:
Jarle sa:
I det här fallet handlar det väl mest om ett certifikat på att bilen sprider ut mindre än 120 g koldioxid per km ENLIGT EUS KÖRCYKEL. Men om det är just ordet certifikat du är nyfiken på så kan du nog hitta svaret här http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/44/93.html
Fixed it for you!
Vad det gäller "cert" skulle jag gissa att man menar miljöbilsgodkänd, "cert" i detta sammanhang har jag inte hört innan den här tråden.
Något hittepå om miljövänliga bilar, miljöertifierade bilar får max släppa ut 120g koldioxid/km (150g för etanolbilar :rolleyes: ).

Just EUs körcykel är dessutom ganska missvisande och irrelevant då det sker under optimala förhållanden på ett körsätt som är ganska orealistiskt. Få bilar som klarar att hålla samma snittförbrukning som i EUs cykel som i praktiken.

En_massa_folk sa:
Allsköns jidder om cert och 120 gram
Jag trodde det fanns en väldigt allmän kännedom kring dessa begrepp. Sorry. Tog exemplet 120-gramsbil eftersom det väl är riktmärket för en normalsnål diesel idag. (120g CO2/km = 0.45 liter per mil EU-cykel, dvs "blandad körning"). Det har blivit det eftersom denna gräns också är gränsen för miljöbilsförmåner i diesel och bensinbilar.

Det är inte svårt att hålla (den så kallade) certförbrukningen under långkörning som är skapligt laglig. Siffran är optimistisk för verkligt blandad körning, ja, men inte på landsväg. På med lite takbox, i med lite folk och packning och siffrorna stiger - men fortfarande inte ända upp till 0.6.

Ska man åka riktigt billigt kommer man inte långt med en vanlig "120-grammare" dock. Ta nya Kia Rio till exempel. 3.2l/100km cert (85 gram). Snygg siffra.

Kungen är väl iofs fortfarande gamla Audi A2 3L från 2001 som stolsterade med 2.999 l/100km och 82 gram CO2. Jag kom ihåg att jag räknade på alpresor med den bilen när det begav sig. 300 mil - 90 liter diesel. :-O . Fick aldrig nån dock... :-(

Räkna om här om inte enheterna sitter som ett rinnande vatten:
http://www.unitjuggler.com/convert-fuelconsumption-from-lper100km-to-gperkmdiesel.html

I bland råkar man glömma att alla faktiskt inte är ingenjörer... :-)

MarkusO sa:
En_massa_folk sa:
Allsköns jidder om cert och 120 gram
Jag trodde det fanns en väldigt allmän kännedom kring dessa begrepp. Sorry. Tog exemplet 120-gramsbil eftersom det väl är riktmärket för en normalsnål diesel idag. (120g CO2/km = 0.45 liter per mil EU-cykel, dvs "blandad körning"). Det har blivit det eftersom denna gräns också är gränsen för miljöbilsförmåner i diesel och bensinbilar.

Det är inte svårt att hålla (den så kallade) certförbrukningen under långkörning som är skapligt laglig. Siffran är optimistisk för verkligt blandad körning, ja, men inte på landsväg. På med lite takbox, i med lite folk och packning och siffrorna stiger - men fortfarande inte ända upp till 0.6.

Ska man åka riktigt billigt kommer man inte långt med en vanlig "120-grammare" dock. Ta nya Kia Rio till exempel. 3.2l/100km cert (85 gram). Snygg siffra.

Kungen är väl iofs fortfarande gamla Audi A2 3L från 2001 som stolsterade med 2.999 l/100km och 82 gram CO2. Jag kom ihåg att jag räknade på alpresor med den bilen när det begav sig. 300 mil - 90 liter diesel. :-O . Fick aldrig nån dock... :-(

Räkna om här om inte enheterna sitter som ett rinnande vatten:
http://www.unitjuggler.com/convert-fuelconsumption-from-lper100km-to-gperkmdiesel.html

I bland råkar man glömma att alla faktiskt inte är ingenjörer... :-)
När ni mäter era förbrukningar, kör ni på verklig eller färddatorn? Jag kan inte siffrorna på min vad gäller CO2 men jag har en sån där härlig grön dekal från Tüv som säger att jag får köra var som helst i Tyskland med min S40 2.0D från -05. Den ligger nog under 0.6 enligt färddatorn med men i verkligheten har jag svårt att tro på det. På en resa Linköping - Balatonsjön tur och retur snittade vi 0,67. Då var vi fyra vuxna och full packning, dock ingen takbox. Jag skulle säga att det ändå är rätt bra siffror för att vara riktiga siffror. Färddatorn sa nog 0,55 typ. Men bilar som klarar att luffa autobahn på 0,45 tycker jag låter väldigt trevligt, dock tycker jag att det känns optimistiskt. Men om det funkar så är det ju kanon

Pillard sa:
När ni mäter era förbrukningar, kör ni på verklig eller färddatorn?
Jag har bara plockat vad färddatorn sa efter semestern (nollställde allting när vi åkte) när vi var tillbaka hemma.

Tror det kan vara lite olika vad som uppfattas som allmän kännedom beroende på om det är intressant information för en presumtiv köpare. I Schweiz är disel mest en bekvämlighetsfaktor (slipper tanka så ofta). Brytpunkten för när disel lönar sig (under förutsättning att du bara tankar i Schweiz) ligger någonstans vid 5000mil per år. Det kör i princip ingen Schweizare. Trots detta går det en hel del diselbilar här nere..

On Topic:
Det billigaste sättet att resa har för oss (oss = 2 vuxna + 2 barn) har varit med flyg + hyrbil. Alternativt skippar vi hyrbilen om möjligt (vilket det borde vara vid en skidsemester). Helt enkelt för att bilresan kostar så jäkla mycket pengar. När vi ränkar på det ligger brytpunkten på ca: 2-3 veckor, då bilhyrorna sticker väldigt mycket i pris.

Om vi tar bilen försöker vi åka med biltåget Basel/Lörrach - Hamburg, sparar iaf 70-80 mil och en dags åkande (viktigast).

Det två största faktornerna har varit:
1) Slitage på bilen
2) Tiden vi förlorar på att köra (i princip 2-4 extra semesterdagar)

Ang. att gasa på; med barn är det för oss väldigt viktigt med timing. Vi kan lungt köra över natten men får då betala för det genom att ungarna sovit kass och nästföljande dagar beter sig därefter. Når vi därför inte tillräckligt långt så att det lönar sig är det bara att avbryta och sova. Vilket givetvis kostar både pengar och tid. Men givetvis kör vi inte som vildar, det vore rätt ansvarslöst...

Men som sagt i Tyskland är det ju rätt vanskligt. Väldigt ofta det smäller och/eller är vägarbeten. Då sitter man i köerna ändå.

Pillard sa:
härlig grön dekal från Tüv som säger att jag får köra var som helst i Tyskland med min S40 2.0D från -05.
inte att förväxla med förbrukning osv - den har mer med partiklar och kväveutsläpp. Typ "alla nya bensinbilare med modern cat" plus alla dieselbilar med partikelfilter eller tillräcklig partikelminskning har grön, oavsett om det sen är 298g/km :D

MarkusO sa:
Kungen är väl iofs fortfarande gamla Audi A2 3L från 2001
En polare har den, roliga är att han inom en inte allt för avlägsen framtid antagligen inte får köra i tysk stad då den inte har partikelfilter och inte speciellt bra partikelminskning. :D

gnilk sa:
Men som sagt i Tyskland är det ju rätt vanskligt. Väldigt ofta det smäller och/eller är vägarbeten. Då sitter man i köerna ändå.
Word. Det där jäkla landet alltså. Kommer ihåg en gång när det var "lite" halt. "1100 unfälle auf der Autobahn" osv. De kan ju inte köra bil... Frosthalka finns till exempel inte i medvetandet. En cm snö på vägen däremot - då ska det med panik i blick stannas vid vägkanten och dras på kedjor.

Det är faktiskt en av de största anledningarna till att ta färjan som är framme 02:45. Då har inte tyskarna vaknat, så man får några sköna timmar neröver innan de dårarna hittar ut på vägarna.

Tillbaka
Topp