Billigare Jackor: stadium, team osv -skit?

kungpow

Medlem
Tjo!

Tänkte tjacka mig en ny jacka för vintern. Är dock ingen bum, utan åker två-tre veckor om året. Behöver ändå ny garderob, men vill förståligt nog komma undan lite billigare än the real-deal. Lär bara använda kläderna två år kanske.

Men ifall jag köper jacka för säg 1500 spänn på stadium istället för en 3000krs från blue-tomato, är då kvalitetsskillnaden stor?

ELler är prisskillnaden mer beroende på "statusen" på märket, design osv?

Vad tror ni? Vill ju inte att det slutar med att sömmarna går upp/man blir genomvåt efter en timme i backen eller dyl.

En jacka för 3000kr + är bättre än en från stadium för 1500! Men frågan är hur pass mycket. Enligt mig så beror det på märke osv men skillnaden är väll inte lika stor som förgållandet till priset. Hittar du en jacka för 1500kr som du tycker är snygg och känns som den är av bra kvalite så tycker jag att du ska köra på den! Jag skulle bli förvånad om den inte höll i några veckor under två vintrar!

När man köper en dyrare jacka så får man oftast en hel del teknik och olika lösningar i den. Om det är värt får du säga själv, är du behov av en jacka som har en vattenpelare på 28 000mm? Behöver du en jacka som har sömmar på andra platser så de inte skaver? Behöver du en luva som innehåller olika spännen så den kanske sitter bättre?

Dyrare kläder är som att köpa en dyrare bil. Man får helt enkelt betala för den nya tekniken, och alla vet ju att det är ju till de dyrare bilarna första tekniken kommer. Så de billigare jackorna har kanske inte all den teknik som den dyrare jackan har.

många gånger får man betala ett visst pris just för märket tex peak, burton, armada etc. vad vill du ha för sorts jacka? skaljacka,dunjacka, gore-tex jacka? beroende på vilket sorts jacka du vill ha så kan den kosta olika. själv köpte jag ett helt burton ställ skalmodell för 3000 papp. så de går att komma undan "billigt", rent kvalitetsmässigt märken imellan är de väl inte speciellt stor skillnad. enda jackan som du inte blir våt igenom( om räknar bort svett) är en gore-tex jacka, annars så blir du till slut blöt igenom andra jackor:P... jag skulle kolla hollywood, junkyard etc som har lite julrea nu på en del jackor. för att se om du hittar nån snygg men även nån i rätt prisklass för dig. jackorna kostar i princip lika på dom etablerade sportkedjorna. ev den erfarenhet jag har är oftast dun/gore-tex jackor dyrare medans skaljackor är billigare, men självklart kan detta med variera.

men för att sammanfatta det hela:), kvalitén skiljer inte märken speciellt mycket åt, utan man betalar en del för själva märket. fundera vilken sorts jacka du vill ha. efter det kolla runt på olika affärer för att dels se utbytet av den sortens jacka du vill ha, vad de ligger i för pris. för att senare slå till på en jacka.

hoppas det hjälpte något

peace

Kolla 686 jackor på boardstore. Alla kostar runt 1400.
De är riktigt bra, den största skillnaden är väl att det är tejpade sömmar, bättre vattentålighet, bättre foder och liknande?!

nej det vet jag inte.
men de har öppnat en sportbutik som heter
något med xl eller xxl. dom hade iaf skid/snowboardjackor
från rip curl och quiksilver för 999kr. fanns fler märken.
om butiken är en kedja kanske den finns söderut också?

om du bor i skåne så borde det finnas kvar en outlet där jag en gång köpte en haglöfs gore-tex skaljacka för halva priset:) tror den låg i krokarna runt simrishamn om jag inte minns fel.'

Annars tror jag en tillexempel everestjacka funkar lika bra för de veckor du tänker åka, bara du trivs med den. Ett annat alternativ är att jaga reakläder, själv har jag tillexempel aldrig betalat över 2000:- för något av mina "märkesjackor"

Lycka till ;)

Henk021 sa:
om du bor i skåne så borde det finnas kvar en outlet där jag en gång köpte en haglöfs gore-tex skaljacka för halva priset:) tror den låg i krokarna runt simrishamn om jag inte minns fel.'

Annars tror jag en tillexempel everestjacka funkar lika bra för de veckor du tänker åka, bara du trivs med den. Ett annat alternativ är att jaga reakläder, själv har jag tillexempel aldrig betalat över 2000:- för något av mina "märkesjackor"

Lycka till ;)
Kiviks märkesoutlet?

Rydellarn sa:
Henk021 sa:

Lycka till ;)
Kiviks märkesoutlet?
Vetefan, kan kolla om jag har kvar kvittot;)

Ska du åka efter jul så kan du vänta tills stadium m.m. har mellandagsrea. Brukar vara ganska nice priser då. Och dom har ju andra jackor än deras egna märken warp och everest, typ sos, qsilver, burton.

Nilber sa:
många gånger får man betala ett visst pris just för märket tex peak, burton, armada etc. vad vill du ha för sorts jacka? skaljacka,dunjacka, gore-tex jacka? beroende på vilket sorts jacka du vill ha så kan den kosta olika. själv köpte jag ett helt burton ställ skalmodell för 3000 papp. så de går att komma undan "billigt", rent kvalitetsmässigt märken imellan är de väl inte speciellt stor skillnad. enda jackan som du inte blir våt igenom( om räknar bort svett) är en gore-tex jacka, annars så blir du till slut blöt igenom andra jackor:P... jag skulle kolla hollywood, junkyard etc som har lite julrea nu på en del jackor. för att se om du hittar nån snygg men även nån i rätt prisklass för dig. jackorna kostar i princip lika på dom etablerade sportkedjorna. ev den erfarenhet jag har är oftast dun/gore-tex jackor dyrare medans skaljackor är billigare, men självklart kan detta med variera.

men för att sammanfatta det hela:), kvalitén skiljer inte märken speciellt mycket åt, utan man betalar en del för själva märket. fundera vilken sorts jacka du vill ha. efter det kolla runt på olika affärer för att dels se utbytet av den sortens jacka du vill ha, vad de ligger i för pris. för att senare slå till på en jacka.

hoppas det hjälpte något

peace
3000 papp :')

Beror på när du ska åka också. En fin skaljacka är enkel att anpassa efter vädret genom att ta bort/lägga till ett lager under.
Tjocka varma jackor är sköna i 30 minus, men hur är det vid +5?
Vind/vattentätt är det viktigaste i min mening om man söker en funktionell skidjacka.

Senast ändrad:
Nilber sa:

hoppas det hjälpte något

peace
soft pris på den... Byte mot min ferrari från 09? http://www.blocket.se/stockholm/Ferrari_430_Spider___Sv_Sald_30897743.htm?ca=11&w=1&last=1

Senast ändrad:
Låtsas peakjackor har jag riktigt dåliga minnen av! Köp inte en sån eftersom de kan vara vad som helst, fick en från Kina som andades noll och släppte dessutom in vatten, great!

Som så många andra säger skiljer det självklart en del mellan en jacka för 1500 och en för 3000. Men det går absolut att hitta lite billigare jackor som har tillräckligt bra funktion, det måste inte vara gore-tex för att vara tillräckligt hög vattentålighet och andning vissa alternativa material är bättre än gore-tex men inte lika etablerade varumärken. Och visst funkar även en jacka från stadium men de är kanske lite tråkiga designmässigt?

Vill du hitta en sjysst jacka till rimligt pris skulle jag kolla på typ colour eller cross. Colours jackor ligger strax under 2000 och Cross har snygga jackor kring 2000, de har även butik i Malmö där du kan testa alternativen.

Tillbaka
Topp