Billigare skidor 13/14?

scotty19

Medlem
Billigare skidor 13/14?
Träffade en kille som jobbade med att sälja skidor förra helgen. Han påstod att till denna säsong 13/14 så kommer alla stora märken dumpa priserna med upp till 3000 sek. Anledningen var något diffus, men något med att de vill att fler ska ha råd att åka skidor. Jag har ingen aning om det ligger någon sanning i detta men tänkte kasta ut fråga till ni där ute som vet.

Billigare skidor 13/14?
om jag har fattat rätt så kommer flera (inte alla) av de stora märkena jobba med mindre marginaler i markbutikerna i år för att bättre kunna konkurrera med näthandeln. tänkte rota i detta de kommande veckorna.. än så länge vet jag inte mycket.

Billigare skidor 13/14?
Tror det handlar mycket om skidbutikernas ovilja att försöka konkurrera mot en viss tysk som säljer samma utrustning fast till ett pris som skidbutikerna inte kan matcha och samtidigt tjäna pengar på det de säljer.
Detta kan leda till att de inte köper in några av de stora, vanliga märkena vilket i sin tur leder till att de svenska agenturerna får lida.
Får se vilken inverkan detta kommer få mot de mindre märkena som försöker få fotfäste på den svenska marknaden. Förra året hade de fördel mot de stora i markbutiker då de inte bara var "ovanliga" utan även "bra" prisade. I år kan detta vändas upp och ner på.
Samtidigt som näthandel är en "naturlig" progression och priser pressas så överlever de butiker som har något speciellt. Det speciella kan tänkas vara kunskap (expertis, nördighet) eller starka relationer till kunder eller gott rykte och word of mouth (djungeltrumman).

Billigare skidor 13/14?
K2, Völkl och Salomon(?) kör väl enat Europa pris? Völkl och K2 är jag säker på till 99%....

Hedda: Lägre marginaler? Det som redan är sjukt dåliga marginal jämfört med många andra varor... Eller menar du deras egna marginaler och inte butikens?

Senast ändrad:
Billigare skidor 13/14?
Hvis det skal kuttes i pris, så blir det spennede å se hvor det kuttes... Forsvinner deler av distribusjonsleddet? Blir fortjenesten enda lavere og bransjen enda svakere? Blir prisene mer realistiske (ikke forvent 40-50% avslag ved sesongslutt)? Eller kuttes det i kvalitet for å holde marginene oppe?

Enkelte ting det er deilig å slippe å ta stilling til. :P

Billigare skidor 13/14?
Hasse_Lindborg sa:
K2, Völkl och Salomon(?) kör väl enat Europa pris? Völkl och K2 är jag säker på till 99%....

Hedda: Lägre marginaler? Det som redan är sjukt dåliga marginal jämfört med många andra varor... Eller menar du deras egna marginaler och inte butikens?
inte butikernas marginaler. men jag är som sagt inte hundra säker än. men visst låter K2 och völkl bekant i sammanhanget,

Billigare skidor 13/14?
SiSt sa:
Hvis det skal kuttes i pris, så blir det spennede å se hvor det kuttes... Forsvinner deler av distribusjonsleddet? Blir fortjenesten enda lavere og bransjen enda svakere? Blir prisene mer realistiske (ikke forvent 40-50% avslag ved sesongslutt)? Eller kuttes det i kvalitet for å holde marginene oppe?

Enkelte ting det er deilig å slippe å ta stilling til. :P
Det går ju helt klart att ha ett kortare distributionsled för att göra en enklare värdekedja som gynnar slutkunden.
Ang priset så måste antar jag att det inte drabbar affärerna så hårt. Jag menar om tex Völkl hade tvingat affärerna till att sälja deras skidor till 5000kr ink bindning utan att sänka inpriserna så hade nog ingen butik köpt.

Billigare skidor 13/14?
Ett annat led i att få butikerna att köpa lite större volymer är ju att tillverkarna (ett par iaf vad jag vet) ska ha modellerna oförändrade i två säsonger. Då kan butikerna ha fullpris även säsongen efter dom köpt in skidan och behöver inte oroa sig lika mycket för att ta in några par för mycket.

Tillbaka
Topp