Val av skida för korsbandsskadad "gubbe"...

HARKO

Ny medlem
Hej, Behöver lite råd för inköp av nya skidor med tanke på min skada.
Har åkt mycket skidor genom åren, ser mig som erfaren åkare även om man blivit både tyngre och fegare med åren... Dessvärre åkte jag på en knäskada förra säsongen då bla vänster korsband rök, det ligger kvar någonstans bland bergsgetterna i St:Anton. Har under året kört rehab på Sofiahemmet, träffat flera sjukgymnaster och ortopeder som knappt hittar något glapp / obalans i knät, och ingen tycker därför att det var läge för en operation eftersom jag inte skulle vinna så mycket på det. Jag har dock inte gett upp hoppet att få komma ut i backen igen, om en under lite lugnare former. Har fixat ett par DonJoy Armor Braces för att med lite tur undvika ytterligare skador, köpte en för varje knä bara för att vara på den säkra sidan. Känner även att jag kanske behöver anpassa skidorna lite med tanke på skadan och den åkningen man kommer att ägna sig åt framöver. Vill helt enkelt hitta lite lättare sidor än de jag har i min bag idag, då både mina Solomon Rocker2-122 "tour", Völki Gotama, Völki Grizzly kanske är lite för offpist inriktade eller tunga, skulle kunna köra vidare på mina Grizzly men dom har jag inga tour bindningar på, plus att dom väger som de lok de är. Så jag vill hitta en skida som är lättare och mer allround, typ 70-20-10 pist/offpist/dricka cognac. För det är väl bara att inse att det blir väl mer pist än tidigare, kortare dagar, men jag vill ändå ha något som funkar okej offpist och till kortare turer för att hitta lite orört snällt fluff en solig dag, men stora frågan är vad man ska gå på!

Mina funderingar har lutat lite åt typ VÖLKL BRIDGE eller SALOMON Q-98 med tex ett par Salomon Guardian + hudar, men känner att jag gärna tar in lite goda råd, för det är ju en jävla djungel där ute och vem vet, det kanske finns någon med snarlika problem som hittat en fungerande lösning.

Lyfter på hatten sålänge.

Gubben är 41år, 180cm lång, 84kg lätt.

Senast ändrad:
Ja du har ju som sagt en hel del att välja mellan! Men om du vill hålla nere vikten så skulle jag nog kika åt ett annat håll än Guardian som väl är det tyngsta bindningsalternativet i klassen.

Tyrolia/Head Adrenalin, Baron eller ännu hellre F12Tour borde hamna högre på din lista, särskilt som du förutspår lugnare åkning.

Bland skidorna, förutom de två du redan identifierat, så borde väl kandidaterna ha sin bas i segmentet med bl.a.: Blizzard Bonafide, Black Crows Camox, Extrem Project 100, K2 Annex 98/Hardside, DPS Wailer 99, Black Diamond Verdict och säkert oxå Sin 7 från Rossignol.

Samtliga fixar allt det du söker men Wailer 99 och Verdict tar väl täten för de bäst turanpassade alternativen medan Camox, Project 100 och Bonafiden toppar på hårdare underlag. Mitt val för dina ändamål skulle därför vara någon av de tre senare. (Åker själv Camox 186 som frontsideskida och är allmänt Crows-anhängare och är därför något partisk i frågan...)

Camox finns i den lättare Freebird-varianten som är mer turanpassad men jag skulle definitivt inte rekommendera den för 70% piståkande med din vikt.

@Harko

Jag är i ungefär samma situation som dig, ålder och (nästan) vikt. Drog av korsbandet mot ett träd i Kanada för två år sedan och har inte heller opererat knät, utan kör utan korsband. Precis som du har jag inte heller någon större instabilitet i knät. Jag var tillbaka på skidor ett par månade efter kraschen och körde, på ortopedens inrådan faktiskt, helt utan knäskydd. Till förra säsongen skaffade jag ett Breg metallskydd men efter att ha kört ett par gånger med det slängde jag in det i garderoben och där kommer det att få ligga kvar. Visst, det funkade hyfsat att åka med men att röra sig runt på berget var en riktig plåga eftersom skyddet klämde över låret när jag hikade och liknande. Nu tror jag iofs att både DonJoy och framför allt CTi är betydligt bättre, men ändå, jag kände mig som en dålig version av Robocop med det på. Efter att jag kastade skyddet fick jag paradoxalt mindre ont i knät, kanske främst för att jag tvingade mig själv att åka mer tekniskt korrekt för att hålla kontrollen över knät. Jag har kört snart en hels säsong utan skydd och tänker inte ens på det längre, jag är definitivt mer försiktig när det kommer till att ta luft men det är nog mer ett hjärnspöke än problem med knät. Jag körde en hård vecka med varmt, tungt, puder i Alperna förra våren utan problem, och kom precis hem från två veckor i Japan utan minsta känning. Dessutom har jag loggat in två somrar med 80+ dagar på downhillhojen i Åre utan att så mycket ens tänka på knät. Med andra ord, det finns ett liv som skidåkare utan korsband, men det kräver rehab, att dom omkringliggande musklerna är vältränade och att tekniken sitter hyfsat.

Om jag var du skulle jag inte tänka nämnvärt annorlunda angående skidval än om du hade haft två friska knän, speciellt inte om du tänkt att använda ett kraftigt knäskydd. Jag körde till exempel med 4Frnt Renegade 196 med Guardian förra vintern och det kan vara en av dom största, längsta, bredaste, tyngsta och styvaste uppsättningarna som går att hitta på marknaden just nu. Så om du ska välja en lättare skida ska det i så fall bero på andra anledningar, typ att du vill tura mycket. Om inte annat så blir bindningsvalet ännu viktigare med ett dåligt knä för att inte råka ut för ytterligare skador. I så fall är det viktigare med en smidig skida, snarare än en lätt skida. Det vill säga saker som rockerkurva, taper och annat är mer väsentligt än låg vikt enligt mitt sätt att se på saken.

Först vill jag bara säga att jag inte har några personliga erfarenheter av skadade knän, men jag har läst att monoski är ett bra alternativ då. Det finns en artikel någonstans här på freeride om det. Sök eller kontakta Stefan Eekenulv på duret.se. Tror seriöst att det kan vara nått.

storfraggel sa:
Först vill jag bara säga att jag inte har några personliga erfarenheter av skadade knän, men jag har läst att monoski är ett bra alternativ då. Det finns en artikel någonstans här på freeride om det. Sök eller kontakta Stefan Eekenulv på duret.se. Tror seriöst att det kan vara nått.
Hehe, ur knäskadas synvinkel har du förmodligen rätt, har läst något om det för länge sedan, kanske var här...
Tror fan att jag har en Mono från 80-talet liggandes någonstans, blir att införskaffa en neonfärgad overall!

/F

HARKO sa:
storfraggel sa:
Hehe, ur knäskadas synvinkel har du förmodligen rätt, har läst något om det för länge sedan, kanske var här...
Tror fan att jag har en Mono från 80-talet liggandes någonstans, blir att införskaffa en neonfärgad overall!

/F
Den blir nog en fin prydnad på väggen. ;) Att åka på är dom lika roliga som 80-tals laggen... inte alls. Nu finns morderna med sjysst carving.

Tillbaka
Topp