Hjälp och tips för skid-och pjäxval inför säsong

Landsten

Medlem
Tjabbare!
Bestämde mig i veckan för att jag ska ta mig ner till någon skidort i alperna i vinter för att få njuta av det vita guldet i några månader med liknande plan även nästa år. Mitt i all glädje över beslutet insåg jag att det behövs både nya skidor och nya pjäxor så på denna fronten behöver jag lite tips.

För att beskriva mig själv så är jag 182 lång, 83 kilo tung, vältränad. När det kommer till skidåkningen har jag kört mestadels park och mer och mer gått över till offpisten. Jag får väll se mig själv som lite över medel vad gäller åkning, dock inget sensationellt. Planen för åkningen är att hålla mig en hel del utanför pisten, varesig det har dumpat puder eller ej och leka runt en hel del. Även om piståkningen inte står högt på listan skulle det inte skadat med hyfsade pistegenskaper.

Vad det gäller skidor har jag tänkt att ta med två, kanske tre par ner. Här har jag själv kollat upp en del skidor jag känner skulle kunna vara något att ha, men ni får gärna komma med förslag utanför de jag har. Då jag kommer från parken vill jag att de skidor jag ska köpa ska vara lekfulla och roliga, inga charger-skidor.

Par nummer ett skulle isåfall vara något av en Everyday ski, en skida man egentligen kan ta vilken dag som helst utan att den skulle göra en allt för besviken. Här har jag kollat på skidor som Line SFB, CMD The It, Salomon rocker 108 och Project opinion 108. Kanske kan vara så att dessa skidor är för breda?

Par nummer två skulle agera Puderskida och användas de dagar som det snöat ordentligt eller om man hittat något orört. På denna front har blickarna gått mot Salomon rocker 2, Atomic Bent Chetler, Armada JJ, Line magnum opus/ Mr. Pollard's Opus och CMD The Wizard (om jag hittar bättre begagnade)

En eventuell tredje skida skulle isåfall vara en Parksida ifall abstinensen blir för stor och man saknar parken. Här är inte frågan om modell utan mer ifall det är nödvändigt att ta med sig en sådan över huvud taget?

Till sist kommer frågan om pjäxor, här är jag rätt så vilsen i djungeln, efter lite sökning och frågan i butik rekommenderades 110-120 i flex, låter det rimligt för min vikt och för 'lekfull puderåkning'?

Blev ett rätt mastigt inlägg tillslut så hoppas att ni orkar läsa igenom hela och komma med tips och funderingar.

Landsten

Dina val känns ypperliga och jag tror inte att du kommer bli missnöjd med någon av skidorna du nämner. Möjligen att opinion 108 inte är riktigt samma skida som t.ex rocker 108 men det vet nog andra här som har koll på projektet bättre. Och 105-110 är perfekt för every day :)

Para finns?

Suger hårt i plånboken med 3 par skidor och ett par pjäxor (+ annan utrustning), sedan en säsong på det.

Everydayskida:
Jag kör på Ross Soul 7 som everyday. 108 i midjan, inte alls för brett!
De alternativen du gav kommer bli perfa, men jag röstar på Rocker 108

Puderskida:
Bent Chetler > Armada JJ, personlig åsikt, men kan inte uttala mig om de andra.

Låter som du är på god väg. Frågan är dock om det är så jäkla stor skillnad på att ha en Rocker 108 varje dag och sen ett par Chetlers för pudret. Många av mina goda vänner kör ju bara på liknande skidor som du nämner som puderskidor.

Personligen hade jag nog satsat på ett par puderskidor som håller för det du verkar vilja göra varje dag och sen kanske ett par rena parklagg eller pistsmiskare. Köpa två par nya skidor med ändå liknande egenskaper känns lite som kaka på kaka :)

Hej,

Du har gjort en bra analys själv, och jag håller med
@Havreboll att du har fina skidval att välja i mellan.

Jag lyfter en annan fråga; Bindningar, Pjäxor, och stighudar...

På skidpar 1 och 2 tycker jag att du skall fundera på hudar och anpassade bindningar till minst ett av paren (Baron/Duke tex). På parkskidorna så blir det naturligt anpassade bindningar för ändamålet:)

Kolla skarpt på Köp&Sälj. Du kommer säkerligen att få ihop bra grejor till priset av ett par nytt...

Gällande pjäxor börjar vi hamna vid pudelns kärna; förmodligen det viktigaste inköpet.
Att åka runt med outhärdlig smärta i fötterna förstör vilken dag som helst på berget. Kika på ett par med gåläge, men därefter vad som passar just dina fötter!! Här skall du både lägga tid och pengar är min åsikt. Resten löser sig:)

Förutom detta tillkommer givetvis Spade, sond, lavinsändare. Obligatoriskt om du skall utan för markerad pist...

Lycka till med inköpen

Senast ändrad:
Joal sa:
Hej,

Du har gjort en bra analys själv, och jag håller med
@Havreboll att du har fina skidval att välja i mellan.

Jag lyfter en annan fråga; Bindningar, Pjäxor, och stighudar...

På skidpar 1 och 2 tycker jag att du skall fundera på hudar och anpassade bindningar till minst ett av paren (Baron/Duke tex). På parkskidorna så blir det naturligt anpassade bindningar för ändamålet:)

Kolla skarpt på Köp&Sälj. Du kommer säkerligen att få ihop bra grejor till priset av ett par nytt...

Gällande pjäxor börjar vi hamna vid pudelns kärna; förmodligen det viktigaste inköpet.
Att åka runt med outhärdlig smärta i fötterna förstör vilken dag som helst på berget. Kika på ett par med gåläge, men därefter vad som passar just dina fötter!! Här skall du både lägga tid och pengar är min åsikt. Resten löser sig:)

Förutom detta tillkommer givetvis Spade, sond, lavinsändare. Obligatoriskt om du skall utan för markerad pist...

Lycka till med inköpen
Till att börja med, tack för riktigt bra input
@Joal!

Vad det gäller bindningar har jag två par Marker Jester till förfogande som jag tänkt smälla på några av paren. Har egentligen inte tänkt något på möjligheten att köpa utrustning man ''tura'' med, men när du nämner det lockar det ju en hel del. Ett par duke/guardian tänker jag isåfall att de ska på de breda (nr.2) så jag verkligen kan njuta av de bästa pudret som kan nås. Angående hudar är jag riktigt vilsen.. Köper man dessa anpassade till skidorna eller är de något man skär själv?

Vad gäller pjäxor med gålåge är även det något som börjar locka nu efter du tagit upp det. Detta är väl de område där jag, liksom du skrivet, tänkt inte kommer snåla utan spendera det som krävs för att få något riktigt schysst. Kan det vara så att du har några tips på bra modeller med gåläge?

Landsten

Hej igen,

Roligt att feed backen kändes givande.
Jag tycker att du resonerar rätt, -riktigt bra bindningar rakt igenom, Jester tål det mesta! Duke är ett mycket bra komplement till puderlaggen…
När jag tänker gå-bindningar (skulle faktiskt sticka ut hakan och rekommendera Duke alt Baron) så gäller det vad jag kalla pistnära turande, -dvs kunna gå upp till en timme när allt puder är sönderåkt på de lättillgängliga områdena. Men även för att kunna ta sig tillbaka om man hamnar på fel sida av berget, eller måste klättra upp för att polaren tappat skidan och behöver hjälp att leta rätt på eländet:P. Jag har erfarit bägge situationerna. Hudar köper man i rätt längd, och de kan sedan anpassas till skidans bredd då de gärna från början hellre skall vara lite för breda än tvärt om…
Man skär sedan till dem med tillhörande verktyg så att belaget täcks under foten men inte stålkanten… Det finns trådar på Freeride, och mer info rörlig info på Youtube. Kanske det bästa är att köpa ett några folk-bira och kolla om någon i bekantskapskretsen kan stötta. Självklart kan man köpa tjänsten av butiker/internet aktörer med koll på området..

Nu till den svåra frågan; Pjäxorna…

Jag har en ”Nordica-fot”, men andra har en ”Scarpa-fot”, -en ”Salomon-fot”, eller en ”Technica-fot” etc
Det tacksamma är att samtliga större fabrikat har förstått att trenden går till att kunna knata med sina pjux, så utbudet är väldigt bra i dagsläget. Fundera om du har något favorit märke som brukar passa din fot och börja med deras urval…
Jag skippar tippsen om super-lätta pjäxor mer inriktade för skidbestigning, -de tillhör en annan produktfamilj som jag tolkar inte är din melodi (läser att du lockas av parken..)
Missade tidigare att det är bra att ha rejäla trugor på stavarna, eller teleskopstavar som funkar när det är mjukt…
Det var någta tips påvägen.

Som jag tidigar nämnde, håll ett öga på köp&sälj, där kan du hitta både det ena och det andra för att spara några kronor…

Senast ändrad:
Många pjäxtillverkare har flera pjäxor med olika passform och det kommer nya modeller titt som tätt så det är inte säkert att salomon har den bästa pjäxan för dig nu även om du hade en salomonfot för fem år sen (men det kan såklart vara att de har just det ;)). Bäst är att gå till en kunnig pjäxdoktor och få allt fixat, men har du lite internetskillz kan du säkert luska ut vad som passar just din fot och din åkning. Bara att köpa en fyra-fem par du tror passar på köp och sälj och testa dig fram (hårda vägen ;)). Det går för övrigt alldeles utmärkt att tura i pjäxor utan gåläge om du kör baron eller duke. Blir lite klumpigt och svettigt bara.

Som en "Everydayskida" måste jag säga att K2 pinnacle 95, alt. 105 är en skida som inte kommer göra dig besviken, om det så skulle vara isigt, nysnö eller slaska i backen så kommer den leverera. Jag hjälpte K2 att hålla i ett skidtest förra säsongen i Åre och den skidan imponerade på de flesta, både unga som gamla.
Själv så kör jag på ett par Rossignol soul 7, också ett säkert kort.
Lycka till!

Tack för de svar som kommit!
Imorgon blir det besök hos både Skistore och Udéns Sport för pjäxprovning samt allmänt tjôt, så här ska det nog gå att få en del tips.

Vad det gäller skidor har jag chansen att köpa ett par The IT prototyper med en rockerkurva likt den som existerar på deras The Wizard av en bekant. Då denna skida känns som klippt och skuren kommer dessa med största möjlighet stå i förrådet inom en snar framtid. De har fått mig att tänka om lite vad gäller skidval, då dessa blir som en everyday ski med ännu mer inriktning lössnö än de vanliga börjar jag fundera på ifall dessa inte räcker för i år. Jag är ju inte jätte vass i offpisten än så tänker på att de kanske är en skön kompromiss både för mig och plånkan då ett par smalare och lite kortare (186) kan bli mer lätthanterliga(?). På dessa blir det isåfall ett par Duke/Baron + inhandling av hudar samt pjäxor med gåläge för att få med lite av allt.

Vad säger ni som kan?
@Joal
@Havreboll
@Klassy mfl

Senast ändrad:
Hej igen,

Jag tror att du skall satsa på en skida som du tror dig trivas med till vardags, -den kommer du att ha med dig ca +90% av tiden. Allmänt går det tillbaka till rimligt breda skidor, -ca 108 verkar vara the-shit enligt flera tillverkare.

När du är på det torra med dina every-day-skis så kan du börja "chansa lite" kan jag tycka.... (åt alla håll)
Hittade dessa till löjligt lågt pris (125mm under fot) https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=134137
Det finns ett par Nordica Radict (127mm under fot) med bindning för tusen-lappen med bindning..
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=134141. Om du inte trivs med dem så har du bra bindningar till nästa par alternativt sälja dem vidare till någon annan glad själ.
Dessa två var ett axplock, -det finns ett flertal goa skidor som man kan köpa loss väldigt billigt och ha som ett komplement (om du vill testa bredare)

Pjäxor;
Skistore kommer att kunna lotsa dig i pjäx-djungeln, och troligtvis kommer du att vara ett flertal 1000-lappar fattigare när du checkar ut:). Att du får bra pjäxor är A och O, -och lite till...

Men som sagt, spara även slantar så att du har en bra rygga, sond, transceiver och spade, och till annat som kommer att kosta under säsongen.

OM du kan önska dig något av nära-och-kära till Julen, -ge dem ett stalltips om spons till en lavinkurs. Kunskap är aldrig tungt att bära sa en gammal lärare:rolleyes:

Senast ändrad:
Jag hade första versionen av CMD The It som enda skida under 2,5 månad i Kanada och det funkade hur bra som helst. När du åkt den en säsong kanske du vet bättre vad nästa skida bör vara.

Landsten sa:
Tack för de svar som kommit!
Imorgon blir det besök hos både Skistore och Udéns Sport för pjäxprovning samt allmänt tjôt, så här ska det nog gå att få en del tips.

Vad det gäller skidor har jag chansen att köpa ett par The IT prototyper med en rockerkurva likt den som existerar på deras The Wizard av en bekant. Då denna skida känns som klippt och skuren kommer dessa med största möjlighet stå i förrådet inom en snar framtid. De har fått mig att tänka om lite vad gäller skidval, då dessa blir som en everyday ski med ännu mer inriktning lössnö än de vanliga börjar jag fundera på ifall dessa inte räcker för i år. Jag är ju inte jätte vass i offpisten än så tänker på att de kanske är en skön kompromiss både för mig och plånkan då ett par smalare och lite kortare (186) kan bli mer lätthanterliga(?). På dessa blir det isåfall ett par Duke/Baron + inhandling av hudar samt pjäxor med gåläge för att få med lite av allt.

Vad säger ni som kan?
@Joal
@Havreboll
@Klassy mfl
Din fråga är alltså om ett par 106 skidor kan funka som enda skida i alperna och om dessa skidor blir lättare att hantera.

Ja dom kan absolut fungera som enda skida i alperna. Gällande om dom blir mer lättåkta så är det svårare att svara på. När det är djupt på riktigt är en bredare skida lättare att åka med i mitt tycke men även 106 med rätt rockerprofil är inte så svåråkt att du kan skylla på skidan om du inte klarar av det. Två skidor är alltid bättre än en utom när det ska bäras och betalas men cmd the it kommer du klara sig utmärkt på tror jag.

Jag håller med de andra. Den skidan kommer bli svinbra som enda skida. Räcker fint i de djupaste av puder också, man får jobba lite mer bara.

Blir du sugen på en riktig puderskida när du är iväg på säsongen kommer du kunna fynda riktigt fina skidor för en riktigt liten slant.

Förra säsongen såg jag bland annat ett par riktigt riktigt feta Line skidor för under 1000-lappen. Såklart en äldre modell, men fortfarande helt sprillans. Du kan göra fina kap där!

Utöver dina stighudar kan du fundera på om du vill ha stegjärn (crampons) också. Inte så fasligt dyrt
Marker Crampons

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp