Tips på skidor inför en säsong i Japan?

Eliaskling

Medlem
Jag ska nästa vinter göra en hel säsong i Japan och funderar på bra offpistalternativ. Jag är 180 cm lång och väger ca 70 kg. Jag har bra erfarenheter och kunskaper av allroundåkning men inte lika rutinerad i djupt puder. I nuläget har jag ett par Bent Chetler 100 och ett par Head Kore 105 i längderna 180 cm och 184 cm. Kom gärna med tips på skidor med både bredd och vilken längd.

Spontant är min tanke att ett par skidor som är i det längre laget kanske blir mer svårsvängda med tanke på skogen och att ett par kortare blir smidigare?

Tacksam för alla svar!

Kolla på Movement 115 längd 184cm

Jag väger som du men är kortare. För mig är 183-185 optimalt på lössnöskidor med mycket rocker. Skulle inte ta kortare eftersom det är så lite skida i backen. Bent 120 säljs ut på många ställen just, liksom völkl revolt 120. Men man kan gå ner i bredd också om man vill. Eller köpa något som är mindre twintip om man vill.

Jag skulle också rekommendera den längre 184 framför 177

Är är iallafall en 177 till bra pris

Jag väger som du men är kortare. För mig är 183-185 optimalt på lössnöskidor med mycket rocker. Skulle inte ta kortare eftersom det är så lite skida i backen. Bent 120 säljs ut på många ställen just, liksom völkl revolt 120. Men man kan gå ner i bredd också om man vill. Eller köpa något som är mindre twintip om man vill.
Tack för tipsen, då går jag för en skida runt 185 ungefär. Siktar nog på ca 115-120 mm i bredd

Snödjup

Tillbaka
Topp