billigast?

billigast?
Dom större sportbutikskedjorna är nog någon hundring billigare men möjligheten att pruta är större på en riktig snowboardbutik skulle jag tro.

billigast?
det stämmer att alla butiker är lika dyra (billiga), brädorna säljs med strikta listor över prissättning, detta gäller även andra utlänska produkter, typ oakley (vilka har en policy att vara lika dyra "dyra" överallt).

billigast?
herregud... så här är det..

distrubutörer får inte sätta priser, MEN... Så här fungerar hela handeln, över hela världen.

Distrubutörerna skickar alltid ut en rekomenderad prissättning till handlarna, med inpris och rekommenderat utpris. Man kan lägga sig under (lite), man om man som handlare går ner för mycket i pris, så kommer konkurennterna klaga hos grossisten för att någon sänker förmycket (dumpning) och vägra att ge produkten till den handlaren som återfösäljare av den. Man kan inte göra det för då försvinner vinsten(möjligheten) för branchen att driva verksamhet. Man kan inte handla av distrubutörerna av samma skäl, det sabbar vinsten och möjligheten för handeln att existera.

Men av samma orsaker kan man inte höja priset för mycket, det kommer ochså att klagas på av grossister etc.

så är det....

billigast?
Ursäkta om jag verkar lite naivt idealistisk. Borde man inte, i alla fall teoretiskt, kunna stoppa detta genom att göra konsumentverket, eller vilka myndigheter det nu kan vara som skall reglera detta, uppmärksamma på problemet och se till så att de tar till krafttag mot dessa olagliga prissättningar. Eller känner de väl till problemet men skiter i det?

Att det i praktiken inte råder fri konkurrens när det gäller prissätning är ju faktiskt rätt så sjukt och i slutänden ett demokratiproblem som definitivt borde stävjas. Vore det inte något för Janne Josefsson att titta lite närmare på?

billigast?
Att återförsäljare inte får sätta vilka priser dom vill för distributören beror inte enbart på att det drar ner marginalerna för alla andra, det beror lika mycket på att varumärken förlorar sin status och trovärdighet om grejjerna säljs ut billigare och via mindre nogräknade butiker. Det är också därför du inte kan köpa Burtongrejjer på Internet.

Det är inte olagligt att göra på det här sättet så länge du inte sätter priset till exakt detsamma som det rekomenderade priset, men om det skiljer någon krona så är det okej. Däremot finns det vissa hinder från att stänga ute återförsäljare som dumpar priset eller som inte har den rätta stilen och trovärdigheten enligt tillverkaren, om jag inte minns fel.

billigast?
korrekt. alltså det finns flera steg, om vi som butik dumpar ett pris kan distributören i landet sluta sälja till oss, om de i sin tur sänker sin marginal för att få ett billigare pris i hela landet så kan märket hindra dem från att köpa.
Och allting kan förklaras på olika sätt så därför går det inte att hävda något olagligt, för det är det inte heller, det är policys.

Personligen tycker jag det är bra, inte bara för det att jag driver butik, utanför att jag sett många märken som tagit livet av sig självt genom att dumpa marginaler. De blir tillslut ett budgetmärke och blir utratat, för så är det faktiskt, de allra flesta tycker inte det äre häftigt att köpa saker som är stämplade som billiga, cyniskt eller inte men men.....Konkurrens och lite fri prissättning är bra, men det är stabilt att ha pris riktlinjer.

billigast?
Tack, det räcker med svar nu. Köpt en `02 custom (fjolårets) på stadium 5999:- MED custom bindning.

megmax.com är inte billigare än någon annan!
5999:- UTAN bind för `03 är samma pris som tex OneOff.

billigast?
nej vi är inte billigare än någon annan. Men däremot har vi alla brädor, det har ingen annan.

billigast?
Ja, iaf, tror ni seriöst att utländska tillverkarna skulle bry sig om ett liten skitland som sverige skulle bli lite arg? Burton: -Oj då, pappa Bush, dom är dummma mot oss, FIXA EN BLOCKAD.

Okej säger ni, då är vi elaka mot Extreme, för dom är ju svenska iaf, ingen som kan skita i våra lagar.
Oj, extreme gick i konkurs för att sverige är elaka mot sina inhemska tillverkare. Vad händer då? Mer arbetslöshet, mer bidragsberoende och en allmän jävelskap pga att sverige förstör för sig självt (som vi ju iof är ganska bra på.)

Ja, detta var aningen extremt, men jag tror ni förstår vad jag menar. Ta som exempel ett stort industriföretag som inte är multinationellt som verkar här i sverige, jävlas vi med det, då skiter det sig, medans något annat sött, ganska säkert amerikannskt, företag kan gå in och roffa åt sig.

Haaaj.

Tillbaka
Topp