Bindingsvalet... Look eller Salomon eller....

TexMurphy

Ny medlem
Är grymt nöjd med mina Rossi bindingar som jag har på mina Karma skidor.

Nu så letar jag efter binding till ett par nya fetlagg.... Vi pratar 110+ midja på skidorna plus att jag är rätt tung så det är minst 16 DIN som gäller...

Det jag funderar på är

*Salomon - STH 16

Look bindingar
*Rossignol Axial2 200Free xxl white 07/08
*Dynastar PX 18 Racing WIDE CRAZY/BLUE 2007-08

Övriga
Tja Marker, Ficher, Atomic, Vist, va f-n som...

Som sagt jag gillar Look bindingarna. Jag tycker dom är gör smidiga i offpist. Lätta att hantera och har inte tjuvlöst någonting alls.

MEN.

Jag är lite sugen på ett par BCA Trekkers (altså randoner insteg) och det funkar inte bra med Look hälen. Någon som vet vad det finns för alternativ när det gäller Trekkers. Om inte annat någon som har någon åsikt om vilka andra binindgar än Look jag skall sattsa på??

Tex

mmm jag vet att jag vill ha Duke.. men det vill jag nog inte..

Ser det så här Trekkers kan jag ha på flera skidor med sub 2000kr bindingar... Duke kan jag ha på ett par skidor...

Tex

Aha ... du vill ha flera Duke ... ;-)

Läs MnOs essä om freeridebindningar. Med Alpine Trekkers utgår i princip Dynastar/Rossignol och enligt MnO (som har stenkoll) är det väl då Salomon som är den bästa lösningen.

/MM

Hej!

Har själv valt bort Look/Ross till förmån för Solly 916 av just denna anledning (alltså, jag använder oxo Trekkers). Denna kombo är iofs lite tung, men alla kombinationer med Trekkers måste kompletteras med benstyrka. STH-bindningen är något lättare, men fjädervikt handlar ju kombon ändå inte om.

Har även ett par skidor med Vist 614, samt även haft den oäran att använda Tyrolia MadFlex (DIN15, galet flexig!). Passar förvisso bra till Trekkern, men häldelsinfattningar i plast håller inte jättebra (jag väger 90). Rekommenderar alltså inte Tyrolia och Vist (Tyrolia över DIN 20 har annan häldel, likaså Vist 1018. Har dock ej testat dessa).

Går ju numera att få tag i stora bindningar till anständiga priser (ehh, internet alltså), så min rekomendation blir Salomon 916.

/Christian

Förresten, nya PX/Axial2 från Look verkar dock ha en häldel som skulle kunna funka bättre med Trekkers idag än tidigare. Anledningarna tidigare var ju att:
1; stoppern trycks inte ned av Trekkerns bakdel,
2; bindningens häldel har så kraftig vinkel att man "går" på den.

Om du verkligen gillar Look och har överseende med att du trampar ovanpå häldelen borde Look fungera bättre nu i och med ny bakdel/stopper.

OBS! Endast okulära bedömningar, har ej testat!

/C

The Duke så klart;)

Nej men Jester från Marker?

Eller så skulle jag kunna rekommendera Mojo 20 (15 i sämsta fall) en bra bindning och till vettigt pris.

Vad du än köper så köp inte Vist. De kan vara den sämsta bindningen som har gjorts. Spelar ingen roll vilken modell...

//H

Jester... hmmm faktiskt inte tänkt tanken men funkar den med Trekkers??? den har väl också rätt "brant" häl...

Vem bygger mojo bindningen? Tyrolia?

Inte jätte sugen på tyrolia känns som att man lika gärna kan köpa marker (non Duke or Jester)...

Vist är inte aktuellt inte läst mycke bra om dom.

Tex

Senast ändrad:
Tyrolia bygger Mojo. Är en billig och sjukt bra bindning. Åkte med med mojo 20 förra säsongen och den tjuvlöste aldrig för mig.

Jester funkar med Trackers är jag ganska övertygad om. Kan prova idag... Återkommer i kväll..

//H

Jag tycker om du ändå måste köpa nya bindningar så köp Duke. Om du hittar en bra deal på bra bindningar och trekkers så kan du köpa det, men ska du köpa allt nytt blir det ju lika dyrt som duke.

Och argumentet med att du vill kunna använda trekkerna med olika skidor; tänk på att du blir tvungen att köpa stighudar till alla skidor också... 1300 spänn där per skida eller så ju.

Men du kanske redan har hudar till alla dina lagg..

Hej igen.
Bara genom att titta på Jester/Duke tycker jag att det ser svårt ut att få en Trekker att funka bra. Vinkeln på bakdelen verkar vara kraftigare än Look, och eftersom pjäxan sitter lite bakåtskjuten i trekkern, hamnar hälen på pjäxan längre bak än om den satt i själva bindningen (om du förstår). Får se vad Hasse säger, men har svårt att tro att det skulle vara optimalt.

Även jag tror mer på MoJo 20 än övriga Tyrolior, eftersom denna har en fast häldel, inte "Diagonal Heel". Anledningen till att jag är skeptisk mot Tyrolias rörliga häldel (DIN <20) är att den vid just användning av Trekkers (inte världens tightaste konstruktion) på skrå får lite oroväckande mycket moment i sidled. Känslan är inte den tryggaste, man känner av vridningen. Dessutom infästning i plast (plast=bajs).

Markers Comp 18 skulle kunna vara ok annars, men där är framdelen fästad i skidan med endast tre skruvar. Verkar vekt tycker jag, men har inte testat (javisst håller det för WC-åkarna, men de borrar ner sina bindningar i aluplattor och inte direkt i skidan). Men, kanske sitter det bra även med tre skruv i skidan.

Mycket skrivet, hoppas du får hjälp av det bara...

zzzchrille sa:
Markers Comp 18 skulle kunna vara ok annars, men där är framdelen fästad i skidan med endast tre skruvar. Verkar vekt tycker jag, men har inte testat (javisst håller det för WC-åkarna, men de borrar ner sina bindningar i aluplattor och inte direkt i skidan). Men, kanske sitter det bra även med tre skruv i skidan.

Mycket skrivet, hoppas du får hjälp av det bara...
Tänkte bara flika in att det var länge sedan det användes derbyflexplattor(alu) bland tävlingsåkarna. Nu för tiden används kompositplastplattor(de flesta kör med vistplattor faktiskt).

Anders_Nilson sa:
Atomic 1018, helt grym och funkar bra med Trekkern.
Val 2 Tyrolia/Fischer typ mojo 20 eller DX20
Atomic 10-18 mà vara den sämsta bindningen jag kört i detta segmentet.
* tàplattorna spräckta pà bàda bindningarna
* riktigt irriterande gnisslande när man àker
* botten plattan känns smäckig pà nàt sätt.
* màsta ha 100% rena undersidor pà pjäxorna annars kommer man inte i. Motsatsen till salomon som oftast funkar.

Salomon 9-16 och Trekkers.

Jag har lyckats vrida bort de svarta plastbitarna som sitter pà vingarna pà tàdelen om man nu kan säga sà. Är rätt övertygad att trekkerserna är skuld till det.

Vet tyvärr inte vad som är den perfekta kombon.....Duke kanske....denna säsongen lär väl visa det.

Hasse sa:
The Duke så klart;)

Eller så skulle jag kunna rekommendera Mojo 20 (15 i sämsta fall) en bra bindning och till vettigt pris.

//H
Kan inte uttala mig om Mojo 20 men jag har værsta møjliga erfaranhet av både Mojo 15 och Mojo 17, bægge bindningarna var helt slut efter mindre æn en sæsong. Glappade och verkade inte sitta ihop ordentligt. Visserligen fick jag nya av Tyrolia till reducerat pris (borde ju helt klart fått nya utan att betala en spænn och detta talar ju inte till Tyrolias førdel direkt) men problemen kom tillbaka efter några veckor igen. Helt sækert ær deras 20-bindning av en helt annan kvalitet men nu ær du åtminstone varnad før deras budgetmodeller. Har nu køpt en STH16 men inte testat den ænnu.

Blackriverpaint sa:
* màsta ha 100% rena undersidor pà pjäxorna annars kommer man inte i. Motsatsen till salomon som oftast funkar.

Jag har lyckats vrida bort de svarta plastbitarna som sitter pà vingarna pà tàdelen om man nu kan säga sà. Är rätt övertygad att trekkerserna är skuld till det.

Vet tyvärr inte vad som är den perfekta kombon.....Duke kanske....denna säsongen lär väl visa det.
Mycket metall = gnissel, men är du säker på att det är 1018 du kört sönder, verkar helt galet, har lyckats skrota de med mer plast men inte 1018, har inte haft lika mycket gnissel på dem heller.
Salomon håller ju sämre än mina strumpor och Looks bakdel brukar fjädrarna gå i....
Head eller Atomic....

Blackriverpaint sa:
Anders_Nilson sa:

De svarta plastplupparna på Salomons vingar försvinner alltid förr eller senare. Dina trekkers har inget med det att göra. Dock verkar dom inte ha någon större funktion då mina sitter precis lika bra utan dessa.

Utter sa:
Blackriverpaint sa:
Anders_Nilson sa:

De svarta plastplupparna på Salomons vingar försvinner alltid förr eller senare. Dina trekkers har inget med det att göra. Dock verkar dom inte ha någon större funktion då mina sitter precis lika bra utan dessa.
Visst funkar det utan, har kört utan en halv säsong utan nàgra problem.

För min del var det under flitigt turande som det pajade.

Anders_Nilson sa:
Blackriverpaint sa:

Mycket metall = gnissel, men är du säker på att det är 1018 du kört sönder, verkar helt galet, har lyckats skrota de med mer plast men inte 1018, har inte haft lika mycket gnissel på dem heller.
Salomon håller ju sämre än mina strumpor och Looks bakdel brukar fjädrarna gå i....
Head eller Atomic....
För mig tog det 10 àr att fà en mindre defekt pà salomon 9-16 medans det tog en halv säsong till tàplattorna sprack pà atomic 10-18. Tror att det mesta ljudet faktiskt kommer fràn plasten som man stàr pà. Bindningar ska inte làta en massa. Smaken är som baken, jag skulle aldrig betala för 10-18 igen.

Låt oss rulla tillbaka lite... jag måste fråga en sak...

Om man skall köra på säg 9-11 i DIN setting är det då bättre att ha en säg 6-14 binding eller en 9-16 binding? Jag har för mig jag läst någonstans att man vill ligga i mitten av bindningens spann.

Stämmer det?

Om det stämmer vad är då näst bäst att ligga nära botten eller toppen av bindningens skala?

Tex

Jag måste säga att om du menar DIN 9-11 på en "vanlig" bindning, tex salomon 914 eller 912 eller liknande, tycker jag inte det är motiverat för att köra på 916.

Din 11 på en 916 är mycket hårdare än 11 på en turistbindning och har en väldigt reell skaderisk om du skulle ramla i långsam fart i tung, djup snö till exempel. Dom kommer inte lösa ut och dina knän kan absolut gå sönder. En vanlig bindning i de övre segmenten (914 tex) löser förhoppningsvis ut vid denna typ av vurpa.

Så det beror alltså på vad du prioriterar.

Det finns flera trådar som diskuterar detta. Lite snabbt diskuterat här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41894

FF sa:
En vanlig bindning i de övre segmenten (914 tex) löser förhoppningsvis ut vid denna typ av vurpa.
Hrumpf, mitt högerknä som numer har ett nybyggt korsband och är i avsaknad av menisker begs to differ. Har för mig att det var just en 914 som ställde till det...

Hög dinställning, låg fart och djupare snö är en jävligt kass kombination.

Tyvärr.

Låg dinställning i en "no fall zone" är ju i&fs en jävligt kass kombo det med.

Tipset kanske är ganska hög din ställning och bra karma?

;-)

Hasse, låter bra det.. Jester är väl samma som Duke? Jag tänker nämligen köra med Trekkers i Dukes i vinter. Borde funka bra alltså?

;)

easyD Ja ett par 914 i botten är också rätt hårda... men du måste nog i princip maxa ur en 914 för att få samma din som 916 på 11 enl mina erfarenheter...

Jarle: Tyvärr har du fel. P18 är den bästa. 920 är oxå bättre än 916 ;)

//H

Hasse sa:
Jarle: Tyvärr har du fel. P18 är den bästa. 920 är oxå bättre än 916 ;)

//H
Tycker inte om Lookbindningar, skule troligen hellre köra på marker än dem och då menar jag varken duke eller jester! ;)

920 vet jag inte mycket om mer än att det är en 916 med en extra fjäder i, har ingen användning av den då jag inte ställer mina bindningar över 14.5 heller, men det är väl fortfarande samma bindning?

Hur tror ni duken klarar jibb?

Hasse.

Var o kollade i en affär igår. Dom hade ingen Jester men väl Duke. Dom skakade på huvet när jag började stoppa ner Trekkers i duken.. ;) Men i varjefall... Trekkern tar emot häl delen på Duken precis som på Look bindningen... Det är väl samma häl på Jester?

Tex

Okej Mr TexMurphy. SÅ här är det. Du kanske inte vet om det ännu MEN... Du vill inte ha Trekkers.

Orsak Nr 1. Dom håller inte
Orsak Nr 2. Dom går väldigt lätt sönder
Orsak Nr 3. Se orsak Nr 1.

Har tyvärr inte hunnit testa Duken ännu men jag har ett par som ligger i en kartong brevid minna skiis.
Sen förstår jag inte vad du menar med att Trekkern ( som alltid går sönder) inte passar i P18? Jag har haft ett antal Trekkers i minna P18, och det har funkat bra (tills dom pajar).

Det e min erfarenhet av Trekkers. Vad vet jag, det kanske var ett gäng med måndags ex jag fick tag i.

Hmm ...

Efter att ha läst alla inlägg här och i en del andra bindningstrådar kan jag bara konstatera.
Salomon STH 16 är det självklara valet eftersom du vill kunna köra Alpine Trekker.

/MM

Hmm oki den trekker jag provade med igår funkade utmärkt i Jester. Oki den nuddar häldelen men det har ingen dött av. Och som Patrik L säger så funkar den i P18 oxå.

Men vad vet jag?

Och sen så är det värt pengarna som Duke kostar.. Så slipper du alla problem ;)

Jarle: Visste vä latt det var något allvarligt fel på dig som inte gillar P18 ;)

//H

Nu har bindningsvalet begränsats till följanden.

*Atomic FFG 14
*Rossignol Axial2 140TI pro

Jag tänker inte gå på 16 respektive 18 bindningarna då dom är för hårda för skidans primära syfte. Primärt så är det djupt och skog som gäller och farten kommer sällan vara hög nog för att kräva en åtdragning. Och dom gångerna jag kommer dra åt den extra hårt så får det väl vara hänt att jag går högt upp på skalan.

Orsaken till att jag tittar på Atomicen istället för Salomon 914 är ren snålhet.

Tex

Hasse och alla andra> Jag har funderat lite när det gäller kompatibiliteten mellan Treckers och FKS155/185/P18. Jag har inte några direkta erfarenheter av kombinationen själv iom att jag hittills bara har kört dom bindningarna på pistskidor. Har jag fattat saken rätt iom att det är två problem:

1. Häldelens rotation och Treckerns smala hälklack gör att Treckern kan tryckas ur när man går på skrå.
2. Treckern och botten på pjäxans sula i hälen går emot kolven bak på bindning och orsakar då dels slitage på bindningen och dels en ostabil stance.

Jag testade lite med mina Fischer race-slaloms och Trecker (skön kombo för övrigt) här på bordet för att bilda mig i ämnet. Efter lite testade har jag två ideer:

Problem 1: Modda Treckerns häl-plastdel så att den blir av samma mått som en pjäxa, dvs lägga på ca 11mm plast/distansmaterial på varje sida. Utformas den tillbyggnaden på rätt sätt omöjliggör det sidoglapp och om man dessutom gör den tillräckligt lång i längsled så förhindras dessutom till viss del häldelen att vrida sig. Det känns osannolikt att problemet skulle bestå efter en sådan operation iom att Treckern då fixeras i sidled. Jag har inte testat än dock som sagt mer än på meckarbordet.

Problem 2: Lägg till ca 3-4mm plast/distans i botten på Treckern. Då begränsas hälkolvens roterande rörelse och den stannar längre ner. Samma effekt som att öka förspänningen till viss del mao, men utan att det påverkar inställningen vid åkning. Bindningen låser tillräckligt bra även i det här läget samtidigt som den är ur vägen för Treckern.

Ett annat alternativ på nr 2 är att aldrig fälla ner den lägsta hälhöjaren. Det är inte ofta jag knatar runt utan höjare ändå.

Några kommentarer? Kan det funka tro?

Oki så här blev det...

Solly 914

Bestämde mig att jag inte vill ha hårdare än 14 på denna skida då den kommer åka mycke skog och djupt... Mer än fort och stort...

Blev Solly så jag skulle kunna sätta trakker på den om jag har lust och råd.

Tex

jag har kört på look bindningar och trekkers i 2 år. visst är det krångligt att köra med trekkers och look bindning. Man måste spänna fast trekkern på pjukken och trampa ner den fastsatta trekkern i bindningarna. Vingligt som fan, men om man inte har stora problem med balansen så funkar det fin fint.

alltså: trekker + look bindning = sant Allt annat är skitsnack

Tillbaka
Topp