Bindning på Atomic Big Daddy

kkofalla

Medlem
Hej!

Någon som har koll på om det går bra att montera någon annan bindning än Atomics egna på Big Daddy skidan? Är inte alls nöjd med Atomics bindningar!

Tacksam för hjälp

Det går att göra det men man får ha liyte koll så att man inte borrar de nya hålen för nära intill de förborrade. Dock så gäller inte garantin på skidorna om du monterar annat än Atomics bindningar... Det är bara att plocka fram skruvdragarn o sätta igång...

Nicke nyfiken undrar då...

Vad har du haft för dåliga erfarenheter med Atomic-bindningar? Jag har precis köpt ett par Beta Ride R-ex med tillhörande bindning så jag skulle gärna vilja veta! Tack!

Helt rätt å skita i atomic bindningen, dels är den tung och mina efarenheter av dom är att så fort det kommer lite snö i den så löser den ut hela tiden.

Snö i bindning!?

Har hört att Herman Maier och hela Team Austria har stora problem med detta!!?? :-) Kan det bero på åkaren kanske? Kolla upp vad Stenmark hade sina bindningar ställda på? (Inte så hårt!)
Okej det var länge sedan han tävlade men tekniken är fortfarande en ganska viktig del...eller?

För det första verkar det omöjligt att få tag i en Atomic bindning som går till högre än DIN 14, jag har inte lyckats iaf! Only for competition har svaret blivit!
Alla jag känner med Atomic bindningar har haft problem med att de löser ut lite då och då utan anledning! Sen är de även djävulskt tunga som någon skrivit innan!

Har inte en aning vad Stenmark hade sina bindningar ställda på!
Löser bindningarna ut när de inte ska göra det blir det oavsett hur Stenmark hade skruvat sina bindningar farligt!

Bättre att bindningarna inte löser ut ibland och du får ont i knät än att de löser ut när de inte ska och du trillar ut för ett stup och dör!?!

Seg istegskänsla på Atomicbindningarna. Lika illa på ESS-tiden. Det distinkta "thoumpet" hos Salomon och Marker känns betydligt bättre.

Håller helt med Dustbin.Dan
Atomic med mer din än 14 finns! Möjligen svårsre att få tag på men många säljer beg.
Atomic har mycket plast i sina billigare och enklare modeller så känslan kanske ine är som Salomon eller Marker men racing modellerna är ok tycker jag. (kanske lite väl tunga!)

Angående lite ont i knät osv. är jag inte riktigt enig men jag vet när jag ska lägga mig och sluta diskutera detta.
Jag är varken "expert" eller något "skidproffs" som mång andra här på Freeride.

Den smidigaste lösningen på problemet borde vara att inläggsförfattaren bantar ner matchvikten ett par kilogram så det inte blir så stor belastning på bindningarna. Har man en tjock skalle (kofalla = tjockskalle) kanske man har en fet röv också? Lycka till!

Har själv reklamerat bindningen och väntar nu på nästa årsmodell. Frågan är väl om de lyckas bättre i år!

Hade i år flera fall pga att bindningen löste ut i fel situationer. Bla. vid lugn åkning rakt fram. Detta förstörde stora delar av min säsong.

Har sett och hört att man tagit av plattan och borrat nya hål för exempelvis Salomonbindning, någon annan fick racebindning genom kontakter på Atomic.

Tänker köra med Salomon eller LOOK i framtiden, bindningar är alldeles för allvarliga saker för att chansa med.

AT

du kan ju höra med jonas, han bytte på sina sugardaddys. visste du inte det? tror han satte på sina asgamla marker (eller försvann dom med hans ena explosive `02 i femte fingret?) vilket för övrigt får mig att komma på att grande balme tog TVÅ explosive i år. ska den gamla klumpen börja köra extremt på gamla dar måntro?! :-)

Har kört på Atomicbindningar i 7-8 år nu och hittills inte haft några som helst problem med några tjuvsläpp.
Har främst kört med Xentix 3-10 och 4-12 och har egentligen aldrig vridit upp dem till mer än ca 7 oavsett om jag kört puckel, bana, offpist eller bara slöåkt i pisten. Väger visserligen inte mer än 75 kg men som det låter på några av debattörerna så skulle de ju släppa redan i liftkön och den erfarenheten har jag verkligen inte av Atomics bindningar.

Har haft lite märkliga upplevelser med Atomics s k racebindning (upp till DIN 14) också. Provade en polares atomic för ett par år sen, hade samma inställningsvärde som mina Ross 6-14 bindningar, men klev ur dom här hela tiden. Förra säsongen körde jag ett annat par Race-Atomic med samma resultat. Körde sen SX 11:an i Chamonix (se test) och fick även här skruva upp dom lite extra. Nåt mysko är det. Dålig elasticitet, eller så är dom extremt känsliga för hur dom förspänns, eller nåt helt annat. Jag vet inte, men nån annan kanske gör det...

Eder Ace

Ja, det kanske är som du säger Ace, de kanske är känsliga för förspänningen.

Jag har aldrig haft de problem med tjuvsläpp som många nämner och inte heller känner jag någon som haft de problemen.

Å andra sidan så är de flesta jag känner noga med ställa införspänningen och vi kanske har sluppit problem tacka vara att vi ägnat någon extra minut åt att inställningen.

Har ju aldrig provat att ställa förspänningen fel för att sedan ge mig ut och åka.

Jag har åkt på nogra par BigDaddy1018 bindingar vid några tilfällen och tyckar inte dom verkar ostadiga. Visst, dom smällar inte i som Salomon (eller SlamOn som don kalles blannt vissa) och dom verkar subjektivt inte lika stadiga som Look ZR (personliga favotitten) utan BD1018 gör sin jobbütan att gnälla om bare man ser till att inte ha for mycket snö unner pjäxan när man kliver i. www.telemark-pyrenees.com har solgt BD1018 over nätet hele sista vinter til ett bra pris; en kompis av meg köpta BigDaddy med BD1018 i butikk i Frankrike i januaru for 750euro.

Jag bytte från en Atomicbindning till en Salomon 900 på en Atomic Race SL 9.16 en gång. Detta var pga att Atomicbindningen var en hyrvariant som väger betyligt mer än den vanliga modellen (som redan den väger för mycket för min smak). Speciellt på skidor som främst används till kortsväng och låglandsbackar gillar jag inte att åka runt med onödiga gram. Bantar man ner bindningens vikt kan man tex sätta dit en dämpande platta och ändå få samma totalvikt.

Dessutom trivs jag bra med Salomons 900/9.14-modeller och vet vad ett visst DIN-värde motsvarar i fasthållning på berget. Man är ju inte sugen på att ta en inåkningsperiod med ett nytt märke med några veckor med näradöden-tjuvsläpp eller onödiga knävridningar orsakade av testande av inställningen. Att ett DIN-värde på en bindning av ett märke eller modell skulle göra att den beter sig som en annan bindning av ett annat märke eller modell med samma inställning är en felaktig uppfattning. Det skiljer jäkligt mycket i praktisk fasthållning beroende på flexibilitet i utlösningsmekanismen mm.

Tillbaka till montagefrågan:
BetaRace 9.16 kommer med förborrade upphöjningsplattor (Racecharger) som enligt försäljarna enbart går att använda tillsammans med Atomics bindningar. Om jag inte minns fel kommer BigDaddy med en liknande platta. 9.16 har beta-tuber under foten, så det går inte att dra i en bindning utan platta. Detta är naturligtvis utformat på detta sätt för att Atomic ska vara säkra på att sälja även en bindning till varje skida och därmed dra in mer kulor. Sådant ska givetvis stävjas. Man bör kunna åka med sin favoritbindning på alla skidor. Nån ägare/prylexpert kanske har koll på om BigDaddy är platt under den medföljande plattan? Antagligen inte.

Det går bra att borra nya hål i Atomicplattan för tex en Salomon, men man måste kolla lite var hålen hamnar pga plattans mycket oregelbundna form på undersidan. De förborrade hålen sitter rakt ner i plasten bara, men det sticker ner extra gängtuber på undersidan. Borrar man rakt igenom och skruvar får man istället för tänkta 5mm plast kanske 2,5 att få fast skruvarna i. Jag funderade först på att klippa till 2mm:s aluminiumbitar och passa in på undersidan för att få skruvarna att fästa bättre, men efter att ha testat hållfastheten i ett hål med en bindningsskruv kom jag fram till att det kommer att hålla ändå. Plasten är mycket seg och verkar tåla väldigt mycket påfrestning (föga förvånande kanske). Det krävs lite inpassning för att få så bra bettmån som möjligt för skruvarna. (Det finns ju lite "stag" och annat att dra skruvarna i för att få maximal styrka). Hittills har jag åkt kanske 50 dagar på montaget och det verkar sitta bra. Sen är det bara att hävda "special edition" när man lämnnar in planken på slip hos dom som nyss sagt att det absolut inte går att få dit en Salomonbindning.

Jepp det er sant. skrudde bort bindingen og platen, satte dit en tyrolia d10. så ska det va! tror atomics bindinger er veldig følsomme for slitte støvler. mine atomic 614 løste ut konstant, selv om jeg vred de opp til 14!! (jeg veier 65kg...). Ferin hadde samme problemet, og også båtformede støvler. uansett ser og føler både marker-, look- og salomonbindinger veeeldig mye bedre ut enn atomics.

PS:
om noen skulle til valdisere i sommer, gidder vedkommende å ta en titt opp den lille blinde rennen mellom GB-4 og GB-5? lever min bror? alle svar verdsettes stort.

hilsen explosive-zrs med savnet(død?) tvillingbror.

Någon som har koll på hur jag ska justera in preload på mina Atomic race 10-18
Dvs hur ska pjäxan ligga/glappa i bindningen före jag stompar i bindningen??
Någon som kan ta en bild på hur det ska se ut???

S/

Tillbaka
Topp