Bindning till JJ

LuxLuthor

Medlem
Bindning till JJ
Har ett par JJ 185 som jag nu ska ha bindning till, men vet inte riktigt vad jag ska välja. Några tips på vilken bindning som ger mest valuta för pengarna?

Väger 78 kg och är 181 cm lång.

Bindning till JJ
Om du inte ska tura så rekommenderar jag STH16 /STH 14 Driver, FKS180/140, Marker Jester. Om du ska tura så, Marker Duke eller Salomon Guardian/Atomic Tracker 16.

Generellt sett så håller FKS180 bindningar sjukt länge. Mycket metall men ändå relativt låg vikt. Bindningen är känd för att ha grym elasticitet och inte släppa dig i första taget.
Griffon kan annars handlas till under 1000lappen. Bra bindning, men håller inte lika länge som en FKS.

Bindning till JJ
Har Marker Baron 13 på mina K2 Hardside. De står på din 10 eller 11 om jag minns rätt och de har aldrig löst ut när jag kört pist eller enklare offpist i öppen terräng, så jag misstänker att jag behöver DIN 14-16 någonstans för skogsåkning.

Någon erfarenhet av Head PowerRail eller Markers Schizosystem? Möjligheten att finjustera positionen på skidan känns attraktiv, men om bindningarna bara racklar är det ju inte värt mycket.

STH Driver har jag börjat titta närmare på. Hade mer eller mindre bestämt mig för Jester, men började tveka och se mig om lite. FKS måste uppenbarligen kollas upp.

Senast ändrad:
Bindning till JJ
PNyberg sa:
Om du inte ska tura så rekommenderar jag STH16 /STH 14 Driver, FKS180/140, Marker Jester. Om du ska tura så, Marker Duke eller Salomon Guardian/Atomic Tracker 16.

Generellt sett så håller FKS180 bindningar sjukt länge. Mycket metall men ändå relativt låg vikt. Bindningen är känd för att ha grym elasticitet och inte släppa dig i första taget.
Griffon kan annars handlas till under 1000lappen. Bra bindning, men håller inte lika länge som en FKS.
Svårt att få tag på en skistopper om man knäcker den på sin FKS/Pivot. Även att folk har klagar på att den är känslig för snö under sulan.

Schizo är en bra idé men lösningen innebär bara mer plast och en tådel som är svagare. Sista man vill i skog är att hela lösningen exploderar.

Bindning till JJ
Bjo-rnR sa:
PNyberg sa:

Svårt att få tag på en skistopper om man knäcker den på sin FKS/Pivot. Även att folk har klagar på att den är känslig för snö under sulan.

Schizo är en bra idé men lösningen innebär bara mer plast och en tådel som är svagare. Sista man vill i skog är att hela lösningen exploderar.
Det var svårt att få tag i skistopper till FKS....nu är det bara dyrt :P
Men jo, den är rätt känslig för snö under pjäxorna, så det är viktigt att man skrapar rent ordentligt innan man klickar i. Detta är enklare sagt än gjort på en puderdag och man precis kommit ur torktumlaren :/
Då är 916, eller STH16Steel som den heter nu, en bättre vän. Dock väger dem mer.

Sj hade jag aldrig våga köpa en Schizobindning. Ju fler kockar desto sämre soppa brukar man säga. Samma med rörliga delar och bindningar menar jag.

Bindning till JJ
En kompis hade Schizo precis när tekniken kom och för honom strulade det en del. Man kan tycka att den borde bli bättre år från år, men det kanske den inte blivit.

Läste något om att Look Pivot är känsliga för snö under pjäxorna. Det diskvalificerar bindningen. Det skulle troligen reta gallfeber på mig till slut. STH 14/16 Driver känns intressantast just nu.

Ingen som hade erfarenhet av Head PowerRail?

Bindning till JJ
LuxLuthor sa:
En kompis hade Schizo precis när tekniken kom och för honom strulade det en del. Man kan tycka att den borde bli bättre år från år, men det kanske den inte blivit.

Läste något om att Look Pivot är känsliga för snö under pjäxorna. Det diskvalificerar bindningen. Det skulle troligen reta gallfeber på mig till slut. STH 14/16 Driver känns intressantast just nu.

Ingen som hade erfarenhet av Head PowerRail?
Jag skulle nog gå för STH 14 Driver om jag vore du. Lätt, pålitlig och ok pris.

Bindning till JJ
STH 14 Driver känns som starkaste kandidaten. Montering på JJ då? Fabriksrekommenderat är -5. Läst om de som monterat -1 eller -2 till och upplevt bättre flyt.

Bindning till JJ
LuxLuthor sa:
STH 14 Driver känns som starkaste kandidaten. Montering på JJ då? Fabriksrekommenderat är -5. Läst om de som monterat -1 eller -2 till och upplevt bättre flyt.
Salomon gör väldigt bra bindningar imho.

Vad åker du på för skidor nu och vart har du dem monterade? Har svårt att tänka mig att JJ har dåligt flyt på standardmonteringen

Bindning till JJ
Har åkt JJ tidigare, men vet inte hur de var monterade. Läste någonstans att de har en tendens att doppa i djup snö och att montering -1 eller -2 skulle avhjälpa det. Har svårt att tro att Armada använde tärning när de bestämde var midsole skulle placeras på skidan, så det blir nog fabriksrekommendationen jag går efter. Tänke bara kolla om det var någon som hade andra erfarenheter.

Bindning till JJ
LuxLuthor sa:
Har åkt JJ tidigare, men vet inte hur de var monterade. Läste någonstans att de har en tendens att doppa i djup snö och att montering -1 eller -2 skulle avhjälpa det. Har svårt att tro att Armada använde tärning när de bestämde var midsole skulle placeras på skidan, så det blir nog fabriksrekommendationen jag går efter. Tänke bara kolla om det var någon som hade andra erfarenheter.
Hör lite med folket på TGR vad de har att säga om monteringen. Antar att du inte planerar att landa baklänges?

Senast ändrad:
Bindning till JJ
LuxLuthor sa:
Om du vill bakmontera JJs så kanske du bör titta på BentChetler ist. Bakmontera den skidan (JJs) är inget jag skulle rekommendera alls. Om något så kanske en lite frammontering.

Bindning till JJ
Jarle sa:
LuxLuthor sa:
Med -5 från skidans mitt redan som fabriksrekommendation känns det knäppt med ytterligare -1 eller -2.
2 cm kan göra rätt stor skillnad i hur en skida känns och beter sig imho
Absolut. De skidorna jag har nu var först monterade på -9cm när jag testade dem första gången. Diggade dem inte så värst mycket då. Monterade sedan på -7cm och det var kärlek vid första svängen :)

Bindning till JJ
Jag har kört dom monterad på de flesta sätt. I princip allt utom bak och fram... Rekommenderar helt klart "Factory" med en Sth16. :-)

Bindning till JJ
Tack för det, Jesper. Säger rutinerade rävar som du och PNyberg det så blir det den monteringen också. Själv är man ju gröngöling på allt sånt här, så jag behöver alla råd jag kan få :)

Tillbaka
Topp