Bindning topptur..

Bindning topptur..
Tips på bindning!

Var i sälen förra helgen och fastnade för Salomon QST 98 och Head Kore 99, hade innan jag var på testhelgen tänkt köpa något begagnat toppturspaket men men det verkar inte dyka upp något vettigt =)

De jag nu behöver hjälp med är att välja bindning, vill komma så billigt som möjligt undan.. väljer nu mellan ATK, Dynafit eller Market PIN bindningar.. Har ett par Fischer Transalp TS och väger 75kg, 178cm lång.

Vad rekommenderar ni om man har en tight budget.. ATK Crest eller Kuluar? Eller någon annan från övriga märken...?

Åkmässigt kommer jag mest åka i pisten men vill ha en all-round skida, kommer börja testa tura och när det blir turskidåkning kommer jag till 95% ta liften upp och sen gå sista biten. Ska bland annat till Stranda i vinter.

QST 98 med Crest 700Euro

QST 98 med Kuluar 650Euro

Är de värt prisskillnaden? kollat på Sport-Conrad och Sport-Bittl.

Koppelman

Aktiv medlem
Bindning topptur..
Med det behovet ser jag ingen anledning till att köpa något annat än en Shift. Varför åka runt med en techbinding om du skall åka så mycket pist? Det är varken bekvämt eller säkert för knäna.
Du kan ju få med Shift för €766. Det är förvisso €66 mer än med Crest men ett mycket bättre alternativ för ditt behov.
Annars kan du få en rambinding ännu billigare, men det känns utdaterat.

Pillard

Aktiv medlem
Bindning topptur..
Och måste du prompt ha en ren pinbindning så kör på Tecton istället. En Kore99 (styv skida) med en Crest i pist känns helt klart feldimensionerat

Tempokungen

Ny medlem
Bindning topptur..
Tips på bindning!

Var i sälen förra helgen och fastnade för Salomon QST 98 och Head Kore 99, hade innan jag var på testhelgen tänkt köpa något begagnat toppturspaket men men det verkar inte dyka upp något vettigt =)

De jag nu behöver hjälp med är att välja bindning, vill komma så billigt som möjligt undan.. väljer nu mellan ATK, Dynafit eller Market PIN bindningar.. Har ett par Fischer Transalp TS och väger 75kg, 178cm lång.

Vad rekommenderar ni om man har en tight budget.. ATK Crest eller Kuluar? Eller någon annan från övriga märken...?

Åkmässigt kommer jag mest åka i pisten men vill ha en all-round skida, kommer börja testa tura och när det blir turskidåkning kommer jag till 95% ta liften upp och sen gå sista biten. Ska bland annat till Stranda i vinter.

QST 98 med Crest 700Euro

QST 98 med Kuluar 650Euro

Är de värt prisskillnaden? kollat på Sport-Conrad och Sport-Bittl.
Köp mina Fritchi Tecton 12… stabila och bra vikt/ prestanda förhållande…

Fatboy

Aktiv medlem
Bindning topptur..
Om du mest ska åka pist och gå korta turer från liften men tycker att Shift är för dyr kan väl nästan rambindning vara bättre än tech?

Bindning topptur..
Marker duke PT - överlägsen shift och värt de extra pengarna då de är betydligt bättre kvalité och mer tillförlitliga samt erbjuder en bättre åkupplevelse.

Bindning topptur..
Lite sent svar men de blev Shift till slut, vågade inget annat :)

I övrigt så blev de pjäxor, hudar och stavar så nu är de bara att börja träna kroppen för Stranda senare i vinter. Tack för tips här kommer bevis:

20220118_172228.jpg

Senaste inläggen

Topp