Bindningar för pjäxor?

dares

Ny medlem
Bindningar för pjäxor?
Hej på er!

Står inför "problemet" att jag ska köpa in en helt ny utrustning. Har tidigare kört med Emery step-in (flera år sen) vilket var skönt men nu verkar det som att det blir svårare och svårare att hitta några step-in system. Efter det har det bara varit boots med straps och tycker att det är svårt att få rejäl stadga på brädan och omknutningar av skon och omspänningar sker för ofta!

De system jag har tittat lite på är Flow, K2 CTS cinch och F2 carve rs.

Flowbindningar har jag bestämt mig för att inte ha. Gillade inte dem. K2 cts systemet verkade som att vara en hybrid av stepin och straps (blir sådana om jag håller mig till boots).

Sen snubblade jag in på F2 systemet där man använder vanliga pjäxor. Verkar ju vara rejält stabilt och snabbt att komma iväg, men det kanske är för stabilt?!! Är det någon som vet om det här systemen eller det är bara hardcore boardercross som kör med detta?

Någon som vet något om de här pjäx surfarna?

/David

Bindningar för pjäxor?
Kom igen nu!!! Är det ingen som åkt/åker med pjäxor??!!! För stelt, jobbigt att gå till afterskin, omodernt??!!! Hilfe!!!

/D

Bindningar för pjäxor?
Hur går det med förnyelsen?
Att du är öppen för hardboots gör detta intressant att svara på!
I pist kör jag med pjäxor; Blax Stratos (modifierad för längre och mjukare flex) och bomber TD2 och Catek OS2 bindningar. (justerade för komfort med tå/häl lyft + lite canting)

Detta tycker jag fungerar mycket dåligt utanför pisten oavsett brädval! Blir helt riktigt för stelt som du nämnde ovan. Väldigt svårt att slappna och följa/"dämpa" terrängen när det blir stökig, och när det blir tätt i skogen...

Använder Salomon Malamut boots, och bindningar på min Burton Fish och Dynastar 4807. I kombination med en Burton Unicant (dom eller liknande tillverkas tyvärr inte längre) med ca 7-8grader häl lyft på bakbindningen och framåtvinklad "duck stance" Detta för att få isär knäna för maximal rörlighet vertikalt. Men ända behålla en direktionel position.
Vill med detta upplysa om att Boots kan räcka långt om man vill ha nått som fungerar på hela fjället...

Har haft Flow bindningar. Tycker dom var överskattade. Svårt att ställa in så dom satt tight men samtidigt var lätta att komma i och ur, speciellt i kombination med snö och is..

K2 Cinch ser däremot väldigt bra ut! Vill gärna höra mer om dom...

/Gunnar

edit: pga förtydligande tillägg

Senast ändrad:
Bindningar för pjäxor?
TJENARE!
hjääääääääääääääääääääälp

DET HÄR ÄR INGET SVAR UTAN EN ALLMÄN FRÅGA TILL ER SOM KAN DET HÄR MED BRÄDA O BOOTS

HAR KÖPT BEGAGNAT TILL GRABBEN MIN, ALLT ENL. KONSTENS REGLER MEN MEN..

EN BRÄDA = DIGGER ROSSIGNOL MED STEP IN BINDNING SAMT BOOTSEN TILL.
nU UNDRAR JAG OM DET ÄR MER RISKFYLLT ATT ÅKA ME SÅDANA BINDNINGAR SOM NYBÖRJARE? HAR HÖRT ATT DE INTE "LÖSER UT" ? STÄMMER DET? HAR JAG GJORT ETT GIGANTISKT MISSTAG NU? HM...

Bindningar för pjäxor?
ingen snowboardbindning löser ut vid krasch, (kanske dom med pjäxa, vet ej) tror inte att de e mera riskfyllt, kanske bara lite jobbigt om det fastnar snö och is under skon...
dom du har köpt funkar finfint

Senast ändrad:
Bindningar för pjäxor?
kodiak sa:
ingen snowboardbindning löser ut vid krasch, (kanske dom med pjäxa, vet ej) tror inte att de e mera riskfyllt, kanske bara lite jobbigt om det fastnar snö och is under skon...
dom du har köpt funkar finfint
Ingen snowboardbindning är konstruerad för att lösa ut!
Vissa gammla / billiga plattbindningar (bla Burton's) är kända för gå sönder så att pjäxan lossnar. Det kan leda till stygga spiralbrott. Har man gammla plattbindningar så kan det vara smart att ha kort leash både fram och bak för att minska risken att benet som inte lossnar vrids av!

Bindningar för pjäxor?
En sån som inte är godkänd, pga den är för kort att gå med. Av någon MärKLIG anledning så sänder vissa bindnings tillverkare meD sådana. Är väll för att DET är billigt att producera...
Men som sagt sÅ kan dom vara till nytta på dåliga plattbindningar. Men så klar ÄR det enda smarat att köpa bra bindningar I stället. Fex Bomber eller Catek. (Jag gillar Catek. Dom har både strap och plattbindningar)

Bindningar för pjäxor?
mardiman sa:
vrf knyter du om och grejer ? vanliga strap bindningar ftw
Strps funkar skit dåligt för stora g-krafter i pisten. Men dock det enda rätt för allt annat.

Vad menar du med "Knyta om" (pjäxor har inte skosnören om du trodde det) och "ftw"???

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp