Bindningar Freeride/pist

Klaus_

Medlem
Bindningar Freeride/pist
Hej,

Är tillbaka i pisten efter några års bortfall..

Inser att min bräda från -06 behöver bytas ut och har bestämt mig för en Salomon Sick-Stick..

Frågan kommer till bindningar och jag känner mig sjukt ouppdaterad..

Jag kör primärt pist, offpist, freeride och jagar puder när det går, medel/avancerad åkare.. Gillar att åka fort och flowigt, hänger aldrig i parken..

Hur är bindningarna idag? Vad ska man köra på? Funkar Step-in idag? Flow? Vanliga?

Pro's, Con's?

/Klaus

Bindningar Freeride/pist
Hej,

Är tillbaka i pisten efter några års bortfall..

Inser att min bräda från -06 behöver bytas ut och har bestämt mig för en Salomon Sick-Stick..

Frågan kommer till bindningar och jag känner mig sjukt ouppdaterad..

Jag kör primärt pist, offpist, freeride och jagar puder när det går, medel/avancerad åkare.. Gillar att åka fort och flowigt, hänger aldrig i parken..

Hur är bindningarna idag? Vad ska man köra på? Funkar Step-in idag? Flow? Vanliga?

Pro's, Con's?

/Klaus
Vad jag har fått lära mig så en bra riktlinje på snowboard bindningar är att ordinarie pris minimum 3000kr så får man något vettigt, med undantag burton cartell som ligger på ca 2800 och är en bra binding. Annars skulle jag tipsa om Salomon Quantum :)

Bindningar Freeride/pist
Läser man recensioner på nätet (creddighet...) verkar det som att man ska ha Union Atlas https://whitelines.com/snowboard-gear/reviews/bindings/union-atlas-2021-2022.html
Jag har ett par Burton Cartel X som jag gillar jättemycket. Anledningen till att jag bytte till dessa och inte till Union från mina Salomon (som gick sönder) var att det finns reservdelar till Burton i princip överallt... Med Union har man säkert också helt OK tillgång till reservdelar men det är inte alls samma som för Burton.

Bindningar Freeride/pist
Tackar ödmjukast för svar, men är mer på jakt på svar på frågan gällande vilken typ av bindning som funkar idag.. Jag har lagt en hel del tid på att läsa recessioner, och är ganska säker på vilka jag kommer köpa OM jag väljer att köpa traditionella bindningar.. Jag har alltid kört vanliga traditionella, testade Flow och step-in tidigt 2000-tal och var inget mega-fan då..
Så frågan är väl egentligen inte vilken bindning som är grymm, snarare hur står sig andra bindningar mot vanliga traditionella idag?

Bindningar Freeride/pist
Sick-Stick är en jätte bra bräda, och Burton step-ons funkar fint! Jag känner några killar som har varit tidigare även i landslaget, och tycker, att Burtons step-ons funkar väl för allt, även för litet häftigare park åkning.

Om Burton skorna passar för dina fötter, så, absolut dem.

Tillbaka
Topp