Bindningar- Hjälp !

• Trådstartare Trådstartare dudemeister
  • Start datum Start datum
D

dudemeister

Guest
Bindningar- Hjälp !
Hejsan !

Har precis köpt nya bindningar och glömde ställa in dom.. Har aldrig gjort det själv =P

Undrar om någon kan beskriva i detaljer hur man ställer in sin tyngd, och om man ska göra något mer ?

Tack på förhand !

Bindningar- Hjälp !
hoppar du mkt så äre bra och dra upp dom lite mer. dem löser lätt ut annars när du landar.

själv har jag mina på mellan 10 och 11 och jag väger ca 80 kg

det skiftar säkert från bindning till bindning också

Senast ändrad:
Bindningar- Hjälp !
Tack, men är det "skruvgrejjen" där fram eller där bak som man ställer in tyngden på ? =P

Bindningar- Hjälp !
både fram och bak.
det är liksom för hur mycket påfrästning som behövs innan det löser ut fram eller bak

dvs du kan ha den på 8 fram och 11 bak om du vill

tror jag :P är inte precis bäst på sånt här

Bindningar- Hjälp !
Jo, visst är det båda.. Sen huruvida man ska ha dom vettefan.. Ska man ha båda på samma eller någon högre än den andra? Låt oss säga att det är för "hopp-ändamål" :P

Bindningar- Hjälp !
Att ställa in bindningar är en konst för sig, men det behöver inte vara så svårt.

Börja med att ställa in bindningen på längden, knäpp därefter i en pjäxa och se så att bindningen sluter åt både fram och bak.

Om det här stämmer (vilket det brukar göra, oftast) så kan du skruva ställskruvarna till ungefär din vikt / 10 på DIN-skalan (brukar synas tydligt både fram och bak, varierar dock från bindning till bindning.

Vikten / 10 är bara ett närmevärde, problemet är dock att för att ställa den bättre måste man veta mer om åkaren, var det ska åkas och vad det är för bindning. Säkrast om du inte skruvat mycket på dina bindningar sjäklv tidigare brukar ändå kunna vara att börja lågt och sedan skruva uppåt om du märker att det löser ut i onödan.

Sedan finns det väldigt många bra trådar här på fr om just bindningar. SÖK!

edit: Du ska i regel ha samma inställning fram och bak.

Senast ändrad:
Bindningar- Hjälp !
Jag har skrivit ihop ett program för att beräkna DIN-värdet. Den bygger på standarden DIN 7881 via en tabell från tillverkaren Marker. Observera att jag inte garanterar att programmet räknar rätt. Det finns flera sådana här program på nätet, anledningen att jag skrev ett eget var för att jag höll på att lära mig VisualBasic. Hoppas det kan vara till lite hjälp.

Här finns det: http://hem.bredband.net/skiapp/ (garanterat virusfri!)

Tillbaka
Topp