Bindningar inställning

Telis99

Ny medlem
Bindningar inställning
Tjena. Efter att ha brutit underbenet i påskas, ett så kallat vridbrott så undrar man ju om bindningarnas inställning.
Jag har Tyrolias gula Racingbindningar som går till DIN 15. Jag väger strax under 100 Kg och är 1,93 m lång. Mina skidor är 1,98 Rossignol Viper och pjäxorna Atomics foam med högsta flex (12).
Jag åker relativt aggresivt med ganska mycket off pist samt ibland pucklar, slasksnö m.m.
Bindningarna stod tidigare på DIN 8 men felutlöste så jag drog åt dem till 9,5 efter konsultation med flera handlare.
Vet någon på råd inför nästa säsong så vore jag tacksam. Skidorna löste ut vid fallet, men jag brör benet på en glaciär med puder ovanpå ren is och ett fall på 2-3 m över en klippa.

Bindningar inställning
Jag personligen ser nästan alltid helst att bindningen inte löser ut. Därför skruvar jag åt mina ganska hårt, 11-12 på twintip och storslalom/skicross och 17-18 på offpist. Jag väger 76 kg och åker förhållandevis hårt.

Jag tycker man slår sig mer om bindningen löser ut. Som en gång i vintras då jag gjorde en 180 och flög över hela landningen och landade helt platt, hade bindningen löst ut då hade jag slagit i bakhuvet rejält, nu klarade jag att stå landningen med vissa problem. Eller som när jag gjorde ett rakt hopp och flög över hela landningen och landade platt, hade bindningen löst ut då hade jag flygit framlänges och slagit i ansiktet rejält, nu klarade jag landningen och drog bara i röven lite lätt i snön.

Varför skidhandlarna inte rekomenderar en att dra åt bindningarna så hårt beror på att de inte vill ha något ansvar om man vrider till knäna eller nåt.

Men detta är min personliga åsikt.

Bindningar inställning
Ganska bra svar av Lima ko.
Jag skulle vilja tillägga att funkar bindningarna som dom skall så löser dom ut nästan hur högt man än ställt dom, under förutsättning att man trillar när det går fort.
Problemen är om man trillar långsamt, då går det illa, fast det gör det mest troligen även om bindningen skulle stå på tre också.
Mycket beror på hur du trillar osv.
Ta med i dina beräkningar att det är lite mode bland tuffa killar att ha sina bindningar skit högt för att det är tufft, ”jag åker så hårt och tufft att har jag inte bindningen på 20 så trillar mina skidor av”. Tänk då på att när du blir äldre så kommer du INTE att tycka att det var värt det för har du otur så kommer du knappt att kunna gå och ha ständigt ont i knä/ben/vad du vill.

Så ett bra svar är att lära sig hur det funkar med bindningar och sen tänka ut vilken risk du är villig att ta.
Och att tänka på att allt beror på hur tränad/mycket du åker du är, benmuskler hjälper mycket.
Vill du att det inte skall tjyvlösa eller vill du vara rädd om dina ben?
Jag har sett krossade lårben, slitna ledband i massor och för livet pajade knä, alla dom hade nog gärna haft ett tjyvlös eller två för att slippa det, med facit på hand så att säga.

Själv har jag mina bindningar högt, fast inte löjligt högt. Men jag åker enormt mycket, ca 100 dagar om året.

Mvh

Bindningar inställning
Det framgår inte riktigt vad du är ute efter. Min personliga åsikt om DIN-inställning är i alla fall ungefär den som redovisats ovan. Efter vad du skriver om dig själv så skulle jag nog rekommendera minst ett snäpp till på skalan. Jag väger 20 kg mindre än du och är 10 cm kortare och har också 9,5. De löser ut om det behövs, i alla fall har de gjort det hittills.

Bindningar inställning
Jo, precis som nämnts ovan, både ang. tuffheten i att ha högt inställda bindningar och framtiden efter skador, bör var en och fundera vad som passar individuellt. Jag fick en blödning i knäet, förutom några mindre glada revben, efter en rejäl vurpa, och några veckors påtvingad vila. Ledband och korsband klarade sig som tur var, tack vare hyfsat tränade muskler, men jag har själv tagit mig en funderare. Skador på övriga kroppsdelar, eller tom benbrott, fungerar, men med otäcka knäskador, framförallt korsbanden, kan resultatet bli inget mer skidåkande...
Tur i oturen, så skedde olyckan i slutet av säsongen!

Bindningar inställning
Ingen tar upp förinställningen mellan bakdel och framdel.Den är lika viktig som Din inställningen. Ett för kort avstånd mellan framdel och bakdel gör att hela fjädringsvägen på bakdelen är utnyttjad ,det gör att pjäxan sitter i spänn mellan tådel och bakdel, är skidan dessutom böjd just då den ska lösa ut sitter den ännu mera fast

Tillbaka
Topp