Bindningar

Pelle-Puder

Ny medlem
Bindningar
Hej! Suktar på att par nya skidor så fort plånboken tillåter. Valet av skidor var inte så svårt men nu undrar jag vilka bindningar ja ska köpa...
Väger 60kilo och kommer mest åka i offpisten men det blir nog en del jibb också. Har hört mycket gott om 914, men ja väger ju inte så mycket så ja behöver väl inte så kraftiga bindningar.. eller?? är tacksam för alla svar..

Bindningar
914 är helt klart en bra bindning kostar ju en del men det gör det som e bra=)
912 ti väger ju lite mindre fast är nog nästan dyrare har inte så bra koll..
ja kör på 912 ti å tycker dom funkar kanon å ja väger 20 kg mera än dig så dem borde funka för dig med.
Har iofs hört ganska många som haft problem med sina 912or.
Men kan inte säga att ja märkt av några problem så ja rekomenderar dem starkt =)

Bindningar
Köpt de kraftigare bindningarna !!
Klenare grejor går bara sönder och krånglar. Har själv ett par Atomic 1018 och väger cirka 85kg.
Kan någon insatt förklara DIN-skalan för mig, vad baserar den sig på och hur mycket kraft/vikt krävs för att en bindning ska lösa ut.
Ställer själv bindningen på ca 13, det fungerar utmärkt, tjyvlöser aldrig men släpper vid en regäl krach.
Finns det nån tumregel för hur hårt man ska dra bindningarna?
Nybörjare strax under kroppsvikten dividerat med tio, tjyvlöser det, skruva hårdare eller?

Bindningar
Hur hårt man ställer bindningen är ju väldigt personligt. Det hänger lika mycket på åkstil och typ av åkning så som på åkarens vikt. Det är ju dock alltid bättre att börja ställa bindningen ganska så lågt och öka om det tjuvsläpper. Jag väger 68 kg och har bindningarna på 9-11 beroende på åkning. Ställer också alltid den bakre bindningen högre/hårdare än den främre för att undvika hälsläpp, jag upplever vridningen som den största skaderisken.

Om bindningen går från DIN 6-14 har jag märkt att de löser ut extremt lätt om de står ställda på 6, dvs så lågt som möjligt (har provat i vetenskapligt syfte). Där av är det inte att rekommendera en bindning som är för kraftig. Så jag tror att 912 kommer att räcka, själv har jag både ett par 914 samt ett par 912 ti, ti är grymt lätt men 914 har ett mycket goare ”Smack” när man kliver i den och sånt räknas ju också ;-)

Leder

Bindningar
Köp en vanlig 912:a. 914 lär du inte behöva än på ett par kilon och TI-tilläget är inte "money well spent" såvida du inte är lite prylgalen, då rekommenderas 912 TI PE2 varmt. Så himla stor skillnad är det inte på dem.

Bindningar
Tjena!
912 kommer att räcka långt för dig. Det enda som skiljer dem åt är fjädrarna.. 914 har lite hårdare, medans 912:ans är lite klenare. Märkligt att folk kan känna skillnad mellan Ti och den vanliga modellen. Det enda som skiljer dem åt är en kompenent i bakdelen på Ti modellen som är 9gram lättare. Dvs. hela 18 gram per par...!! Om man tycker att skidan är för tung med "vanliga" bindningen på beror det nog på nått annat...
DIN- skalan ställs in efter ditt sulmått, din vikt samt din åkskicklighet. Det finns inga generella formler som funkar...sorry.. Alla skidverkstäder har dessa tabeller, bara och gå in och fråga vad som passar dig bäst. Vill du dock att bindningen sällan ska lösa ut så drar du skruvarna i botten och sedan lite tillbaka. Att belasta en fjäder helt gör att den bara blir mer känslig för slag och löser därmed ut lättare...
Glöm inte att ställa in vingvinkel och höjd på din salomonbindning (S-serien).

Summa: Köp "vanliga" 912, funkar klockrent för dig.

Lycka till!
// Danne

Tillbaka
Topp