bindningar???

freeride_nu

Aktiv medlem
bindningar???
Hejsan! Jag är nu klar med min skidsäsong och jag har just skruvat isär hela bindningarna, nu är min fråga om det är så att efter att jag rengjort varenda lite grej, skall jag då bara montera ihop de igen o sätta på eller skall jag olja och/eller fetta in delarna...vilket är bäst? måste jag fetta in p.g.a kylan??

Tacksam för svar!
Johan

bindningar???
Johan, du ska fetta in delarna.
När du har gjort det ska du skruva ihop bindningarna men inte för hårt. Skruvar du ihop lite lösare så håller bindningarna längre och fjädrarna tröttas inte ut.

bindningar???
hej!

Lång praktisk erfarenhet som åkare och skidlärare, inkl otaliga fall, gör att jag inte tycker man behöver skruva isär bindningarna. Påfrestningarna håller väl delarna "igång". Lite smörj/antirostsprej brukar dock inte skada. Vet inte om vägsaltet påverkar funktionen negativt, någon positiv effekt tror jag inte på, så skidbox eller ett gammalt hederligt skidfodral i valfritt utförande föreslås! När nu delarna ligger där i en hög så rekommenderar jag att du sätter samman dom, utan att det blir nån del över helst. Generellt är lite fett bra eftersom det inte löses upp så lätt som olja, av tex vallaväck.
Föreslår alltså att man gör så lite som möjligt åt sina bindningar MEN det brukar rekommenderas att man lättar på fjäderspänningen över sommaren för att inte trötta ut fjädern, ssk om utlösningsvärdet är nära övre gränsen på skalan (vilket egentligen inte är att rekommendera eftersom det "riktiga" utlösningsvärdet rimligen varierar kraftigt vid bara en liten justering med skruvmejseln när fjädern är nästan helt hoptryckt).
Det vore intressant att höra andras kommentarer, ssk om nån tycker tvärtom!

hälsar
Mångårig Prenumerant

Tillbaka
Topp