Bindningar

Bindningar
Tänkte köpa en ny bräda inför säsongen (se tidigare inlägg).. Nu är frågan om jag ska köpa ett par nya bindningar. Har ett par gamla Preston LX som jag tycker är sköna men jag vet inte hur bra de egentligen är.. Om jag ska köpa nya bindningar, vilka är bäst till en Burton Custom??

Bindningar
antingen burtons egna bindningar eller ett par Flow jag själv kör på ett par flow och tycker att dom är as sköna så dom rekomendera jag!!!!

Bindningar
Bindningarna är det absolut minst väsentliga i utrustningen för en snowboardåkare. Om bootsen sitter fast bra och det inte gör ont så räcker det! Lägg pengarna på något annat istället!

Bindningar
tja...visst kan du köpa Burtons egna bindningar, de funkar utmärkt!
men vill du ha lite mer bindning så satsa på en Drake F60 LTD, den äger fullständig! ..den väger absulut inget samt att den har en hel del finesser som inte finns på andra bindnigssystem.
ja har en Custom 160 me såna bindningar o de funkar superpt!!!

o va de gäller flow så kan ja personligen inte rekommendera dom...alla ja vetr som haft sånna har haft massa probs o krångel me dom...

hoppas du hittar ett par bindnigar du trivs me...de e viktigt som fan o ha bra bindnigar..ja hade ett par emery--bindnigar innan (apdåliga o billiga) o de va de sämsta skitet du kan tänka dig, de va en pina o åka me...så JA!!!! de lönar sig o köpa ett par RIKTIGA bindnigar.

lycka till i utrustnings-träsket...ha de!

Bindningar
Om du åker på en Burton Custom så måste du förvissa dig om att dina bindningar stödjer Burtons 3D insertsystem (3 inserts i triangel) Dvs Burtons egna bindningar, Flow samt Ride (Preston). Fjolårets Salomon funkar också... Personligen tycker jag du bör tänka på hur mycket du vill spendera. Åker du en vecka om året så kanske du inte behöver Burtons C14 bindning med carbon bakkappa... Gör såhär, ta med dig dina skor till en seriös butik där du tror att dom kan snowboard, testa sedan ut bindningarna med dina egna skor. Plus på bindningar är om dom är utrustade med vadderad bakkappa som bör vara ganska hög och vridstyv. Bottenplattan bör vara i aluminium eller blandning nylon/glasfiber. Det bör finnas pumpspännen på båda strapsen, helst i aluminium. Bakkappans forward lean bör kunna justeras utan verktyg... Strapsen skall vara väl vadderade så de sitter tajt och bekvämt mot bootsen. Om du har stora fötter så skadar det inte om dom är utrustade med gaspedal. (tåramp framme vid tårna som minskar toedrag) Och framförallt, dom bör se bra ut... Jag skulle aldrig kunna åka med ett par fula bindningar!!!! Sätt på dig spenderarskjortan och ut släng ut lite $$$$$... Lycka till!

Bindningar
Köp inte flow, körde det för ett par år sedan, första paret: Sprucken bakkappa efter 1 ½ åkdag, andra paret, avdragen "fotkappa" (den som sitter över foten) efter 3 åkdagar, 3:e paret, skruvar till vajrarna man spänner med lossnade i en åktur och återfanns aldrig. Sen bytte jag till Burton Custom, sen dess har jag fått byta en strap, och då har jag åkt ca:8 veckor med dem...

Bindningar
du måste ju i princip köpa ett par burton bindningar eftersom att dom har ett eget system men där du köper brädan så tror jag oxå att dom rekommenderar att du köper ett par burton bindings

Bindningar
För mig funkar inte burtons skor alls. Dom släpper i hälen när jag står på tåskäret. Jag skulle rekomendera flow. Jag har kört 50-60 åkdagar (15 i alperna) på mitt flow-system (fl29 årsmodell 1999-2000) och kan inte klaga. Du kan dock inte ha flow skor i en burtonbindning.

Du bör gå och prova en stor mängd modeller och känna dig för. Dessutom rekomenderar jag att du går till en välsorterad snowboard butik, typ OneOff och inte till Intersport eller liknande.

Bindningar
Måste bara dementera å det bestämdaste att du skulle behöva köpa Burtonbindningar bara för att du har en Burtonbräda! (Eller tvärt om, för den delen)
Sant - Burton har ett eget insertsystem, med tre fästpunkter, istället för fyra, som de flesta andra. MEN det man gör då är att byta diskar i bindningarna. Jag vet att OneOff hade sådana när jag behövde det, men skulle du inte få tag på ett par, så har jag ett par till övers som du kan få köpa billigt! Man ska bara kolla att diskarna passar, innan man bestämmer sig!
Själv har jag kört på ett par Custom-bindningar ett antal år. Jag är medveten om att många klagar på just denna modell, men jag har iaf aldrig haft problem med dem (om man bortser från att en av fjädrarna i spännet försvunnit - Big Deal... NOT!)! Flowbindningar har jag hört mycket klagomål på, men aldrig provat själv! Vad jag däremot rekommenderar att man bör kolla på, vad gäller just bindningar, är att det inte är en massa "specialdelar" (vilket Burton haft ovanan att smacka dit), eftersom det då blir dyrt &, framför allt, lurigt att få tag på reservdelar.

Lycka till!
Ride on!

Tillbaka
Topp