Bindningar??

Luuuthman

Ny medlem
Bindningar??
har en ganska dum fråga egentligen. men jag tänkte bara höra mig för lite.
har kollat på utrustnings-sidan här på freeride, men inget där sade mig så mycket.
så min fråga är: har precis skaffat ett par nya K2 enemy, undrar lite vad man ska fläska på för bindning. nån som har någon att rekommendera??

keep the snow white and the piss transparent

Bindningar??
det beror ju på. om du brukar ha dom på 8-10 så är ju en som går till 12 eller 14 att rekommendera. över 11 bör du ha en helt i metall - som väger as och kostar mer. men så håller dom.

jag kör på 12, så jag har ett par 9-16 salomon i solid metall. men då jibbar jag sparsamt. i sånna fall kan ju vikten vara av (stor) betydelse.

Bindningar??
angående bindningar...

jag skulle rekommendera ett par marker bindningar, marker är mycket kompetenta på bindningssidan, bland annat därför att det är deras enda sida...

tänk på att skalan på bindningarna inte är en kiloskala utan en dinskala, den är beroende på sullängden och åkvikten etc...

väldigt få behöver kunna ställa upp dem till 14, speciellt om man är god åkare, då ju en bra teknik gör att man har rätt balans i skidorna. (en mycket bra åkare borde i teorin kunna köra på väldigt lösa bindningar, så länge det inte gäller feta landnigar eller lössnö).

// björne

Bindningar??
okidey, tack för tipsen...ska nu bara vänta tills min lilla skidaffär får hem sina nya bindningar, sen ska jag dit o titta...

Bindningar??
köp inte Markerbindningar om du ska jibba. de är king i pisten, men om du ska jibba så äre ingen bra idé. efter några landningar så får man reklamera dem. tro mig! har reklamerat 3 ggr.

Bindningar??
till skidorna jag har nu har jag ett par salomon s850. dom har funkat hyffsat. har inte jibbat tungt iofs, men har kört rätt hårt i pist o offpist. men kan de vara nåt o haka på ett par allround, allmountain, skiyourselfshitless-skidor??

Bindningar??
VARNING VARNING, köp absolut INTE Marker om du skall ägna dig åt någon form av hoppning, ens om det bara är ett mindre hopp i en skiercrossbana eller liknade (läs mer här: http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/1088/ Salomon gör enligt mitt tycker bäst bindningar (jag tror till och med att Fischer som har kört med Marker ska köpa in Salomonbindningar och skriva Fischer på dem till vintern istället). Själv har jag köpt mig ett par Salomon 9.14 till mina ännu inte inköpta twintipskidor.

Bindningar??
På vilket sätt är Markers bindningar bra? De jag körde på i vintras, M 7.2 var iaf helt sämst, de rekomenderar jag INTE!

Bindningar??
Eftersom du har enemys antar jag att du jibbar.

Och eftersom du jibbar finns det såklart (?) speciellt designade bindningar för sådana som dej!

LOOK heter dom. Har iofs inte testat dem själv, men alla jag träffat på med bekantskap av denna bindning tycker den e supah!

Såå. Om du ska ha en ruggigt bra bindning som ser tokigt cool ut... Fixa looken!

Lycka till!

-Johan

Bindningar??
Tjena
JSTJohan: Lookbindningen heter ZRs och har gammal Lookdesign med vridplatta bak i stål. Går väl i dinskalan 7-17 och bla Candide åkte på den när han körde för Dynastar. Bra puckel och hoppbindning. Ramlar förr av skidan innan den tjuvutlöser.
Vad gäller Markerdiskussionen så är väl problemet att 7.2 är en för vek bindning som är byggd för tanter och farbröder som åker i blå och röda backar. Har lagg med Marker 9.2 Racing från Völklteamet som den som tror att Markerbindningar tjuvutlöser kan få till säsongsprojekt att få att lösa ut överhuvudtaget.

Bindningar??
Jag köpte mina skidor genom Tandådalen och då följde Markerbindning med, nämligen en 7.2 så jag hade inte så mycket att välja på. Nu har jag köpt mig ett par Salomon 9.14 istället.

Bindningar??
de verkar alltså som om man ska satsa på lite fetare bindningar istället för små lätta veklingsbindningar.
ska kanske kolla lite på dom där LOOK-bindningarna.....
hatar tjuvutlösningar.....

tack för alla tips, ös på mer om ni kan...

Bindningar??
Look ZRS finns inte på looks hemsida för den klassas som racing grejer . Hittar du nån i en affär köp den direkt... Annars så har look en bindning som heter pivot 14 som e helt ok din 5-14.
men vill du verkligen ha zrs:en så har ross en lika dan. (rossinol äger look&dynastar&lange) som heter Pro 180 , din 8-18..
Men har du tid och ork att vänta så kommer Zrs i ett nytt utförande till hösten . sen om det kommer till sverige eller till andra än race åkare vet jag ej..
Annars så e pivot 14 en mycket bra bindning så tål stryk och har inte tjuvlöst för mej i allafall..

Tips om Zrs och pro 180 . ha inte justerskruvarna på bakbindningen förlångt utskruvade (kolla det när de monteras) för de e det enda på bindningen som någonsin pajat för mej . Men som sagt dom tål mycket mer stryk än nån annan bindning jag provat..

Bindningar??
http://www.d-structure.com/en/stor/products.php?scid=6

En JÄKLIGT bra affär att ha och göra med om det går att beställa dvs... D-Structure i Montreal....

Priserna är som sagt i CAD (Kanada dollars för den som är seg), vilket gör att en dollar=ca 7kr!

maila och fråga dem om de tror bindningen passar. Fast, eftersom affären är special inriktad på New School så ska den funka fiiint!

Faan va jag älskar den affären :)) Åk dit om du åker till Montreal som sagt! Den ligger på gatan Ste. Denis... På vänster sida om du går i trafik riktningen.

HÄjje DÅ

Bindningar??
Jag gjorde en hyfsad affär i frankrike för ett par år sedan. Ett par Dynastar BIG 194(Arno Adam) med Look ZRs DIN 7-17 för 2000 franc!!! En skotte som inte kunde hantera skidorna, skönt för mig!

Bindningar??
Ärligt talat: Kommer du över ett par ZRs för en billig spänn begagnade så köp dom. Jobba inte röven av dig för att få tag på ett par.(om du inte är värsta hårdingen och måste ha dom) Dom håller fast skidorna men skall du friåka och jiddra av och på skidorna i lössnö och trånga lägen så är dom klumpiga att stiga i och ur utan att använda händerna. Tycker jag.

Bindningar??
du som skriver att RoSS bindnigar e dåliga har så j***a fel de e grymt bra och tjuvlöser aldrig ett plus är att de har en kort fästpunkt och inte påverkar skidan lika mycke som andra bindingar med längre fästpunkt!

Bindningar??
Jag tittade på http://www.cebe.se för en stund sedan och såg att det fanns två versioner av Look P14 bindningen. En med lifter och en utan. Vad är lifter och är det bra att ha? Behöver man 14 DIN om man endast väger 70 pannor? Designen är ju för övrigt helt outstanding!

Klasse Kock

Bindningar??
Salomon 710??? Har du kvittot kvar? I så fall tycker jag att du ska gå direkt till butiken och lämna tillbaka dom. C710 på ett par AK Enemy!! Det var bland det dummaste jag hört. Vilken butik rekommenderade det?

Alla Salomonbindningar som har en framdel som bygger på den gamla Quadrax-konstruktionen (utan vingar) kan för någorlunda avancerade åkare (som jag antar att du är eftersom du köper en AK Enemy) sammanfattas med ett enda ord: JUNK! De passar enbart damer och nybörjare som åker sakta och lungt i lätta nerfarter. Du kommer GARANTERAT att få tjuvsläpp. Har du tur skadar du dig inte de första gångerna innan du efter ett par dagar blir tvungen att köpa en ny bindning. Hårda ord, men ack så sanna. Nån gräns för snålheten måste det ju finnas. Du behöver inte lägga på många kronor för att få en S810 istället. Det är också en enkel bindning, men den är mkt bättre.

Tillbaka
Topp