Bindningar

Pauldahlqvist

Ny medlem
Bindningar
Hejsan.

Detta har säkert tagits upp förut men sökt som en dåre och hittar inget.
Jag är inne på att köpa nya bindningar men undrar då vilken typ av bindningar man ska köpa?
Jag har ett par Völkl RTM 75 och bindningarna sitter på typ slides och vad heter den typen av bindningar eller passar alla bindningar alla skidor?
Skulle någon kunna skriva ihop något om detta och har det gjorts så skicka ett PM med länk till mig.
Annars skulle detta kanske vara bra att ha nån guide som går igenom olika bindningar om inte alla passar alla skidor.

Tack på förhand :)

Bindningar
Vad är det för fel på bef bindning?
Nyfiken eftersom jag precis köpt ett par RTM 75
Antar att du gillar skidan i övrigt om du ska kosta på ny bindning?

Bindningar
Det är inget fel alls på bindningarna men vill testa andra bindningar för att se om det känna annorlunda. Alltid kul att labba lite plus att jag är nyfiken.
Jag gillar skidan men den kräver att man lägger mycke tryck på den annars blir den jobbig att köra på.
En kompis som inte är så bra på skidor lånade mina en gång och han kunde knappt åka på dom och det va för att han inte åkte så aktivt som denna skida kräver.
Skidan är ganska styv och ganska bred så det är bara att lägga all vikt du kan.
Det sköna med denna skida är när det blir uppkört i pisterna så kan man i stort sätt åka som det vore nypistat.

Bindningar
Vanliga RTM 75.
Kan ju också tillägga att jag är inte SUPER duktig men tar mig ner utan problem i alla pister i Åre har även kört lite offpist och har fungerat hyfsat :P

Senast ändrad:
Bindningar
Vad jag känner till är det bara Völkls egna bindningar (Marker) som passar på railens. Har inte sett att de säljs separat men det går säkert att få tag på. Men varför? Skillnaden du möjligtvis kommer att märka kommer definitivt inte att vara värt de 1500 - 2500 du får lägga på ett par mer avancerade bindningar, om du ens kommer att märka någon skillnad alls (antagligen inte). Klart bättre att lägga pengar på ett par bättre pjäxor i så fall!

/MM

Bindningar
Vad väger du, hur långa är dina skidor?
Tycker du själv att dom är lätt åkta för dig?
Blev lite skraj när du skrev att din polare knappt fick runt dom, har själv inte åkt skidor på 25 år..
På den tiden när jag åkte så var det fullt sprut nedför röda pister och tog mig ner hjälpligt i dom svarta, har fortfarande bra tryck i kroppen och gillar fart så därför tänkte jag att RTM 75 skulle passa mig rätt bra. Fick dom riktigt billigt också vilket iofs underlättade beslutet. Jag väger 60 kg (inget fett) och köpte ett par 166 cm, hoppas att jag inte gjort bort mig.. Tränar mycket ben på gymmet nu för att kunna sätta press på laggarna när jag väl fått in lite teknik. Tänker åka minst 3v i år så hoppas få lite kläm på det.

Bindningar
Jag va bara nyfiken på dom olika standarderna som finns. Har sett många olka sätt hur bindningarna sitter på skidorna.
Sen om det finns ett bra alternativ så kan det vara kul att testa.
Men om man kollar på dom som säljs i skidaffärerna på nätet är det bindningar som bara skruvas fast i skidan?
Har varit inne på några och kollat och det ser ut som vissa sitter på skenor.
Finns det någon standard på infästning?

Mountain_Man sa:
Vad jag känner till är det bara Völkls egna bindningar (Marker) som passar på railens. Har inte sett att de säljs separat men det går säkert att få tag på. Men varför? Skillnaden du möjligtvis kommer att märka kommer definitivt inte att vara värt de 1500 - 2500 du får lägga på ett par mer avancerade bindningar, om du ens kommer att märka någon skillnad alls (antagligen inte). Klart bättre att lägga pengar på ett par bättre pjäxor i så fall!

/MM

Bindningar
Gillar du fart och åka aktivt har du köpt rätt skidor. I februari 2012 när jag va i åre skulle jag testa hur dom beter sig i ganska höga hastigheter och kom upp i 95km/h och dom va väldigt stabila. Att han hade svårt att åka på dom beror på att han "mys åker" bara och RTM 75 gillar fart.
Skidans Längd: 166cm
Vikt: 83kg
Jag tror du kommer älska dina skidor.

Viapea sa:
Vad väger du, hur långa är dina skidor?
Tycker du själv att dom är lätt åkta för dig?
Blev lite skraj när du skrev att din polare knappt fick runt dom, har själv inte åkt skidor på 25 år..
På den tiden när jag åkte så var det fullt sprut nedför röda pister och tog mig ner hjälpligt i dom svarta, har fortfarande bra tryck i kroppen och gillar fart så därför tänkte jag att RTM 75 skulle passa mig rätt bra. Fick dom riktigt billigt också vilket iofs underlättade beslutet. Jag väger 60 kg (inget fett) och köpte ett par 166 cm, hoppas att jag inte gjort bort mig.. Tränar mycket ben på gymmet nu för att kunna sätta press på laggarna när jag väl fått in lite teknik. Tänker åka minst 3v i år så hoppas få lite kläm på det.

Bindningar
Pauldahlqvist sa:
Jag va bara nyfiken på dom olika standarderna som finns. Har sett många olka sätt hur bindningarna sitter på skidorna.
Men om man kollar på dom som säljs i skidaffärerna på nätet är det bindningar som bara skruvas fast i skidan?

Mountain_Man sa:

/MM
Tyvärr finns det ingen standard för infästning av bindningar på skidor. :( Hålbilden skiljer sig mellan olika märken och även mellan olika modeller på samma märke. Förmonterade rails och andra fästplattor är också märkesspecifika ( finns kanske några undantag). Så tyvärr ... byta bindning är betydligt mer komplext än att bara byta skor. Dessbättre finns ju standard för sulorna på alpina pjäxor, alltid något!

Men som sagt, byta ut fungerande bindningar känns ändå ganska meningslöst.

/MM

Bindningar
Mountain_Man sa:
Pauldahlqvist sa:

Mountain_Man sa:

/MM
Tyvärr finns det ingen standard för infästning av bindningar på skidor. :( Hålbilden skiljer sig mellan olika märken och även mellan olika modeller på samma märke. Förmonterade rails och andra fästplattor är också märkesspecifika ( finns kanske några undantag). Så tyvärr ... byta bindning är betydligt mer komplext än att bara byta skor. Dessbättre finns ju standard för sulorna på alpina pjäxor, alltid något!

Men som sagt, byta ut fungerande bindningar känns ändå ganska meningslöst.

/MM
Tack för ditt svar.

Tillbaka
Topp