Bindningsinställning på hyrskidor

MaciejK

Medlem
Brukar nästan alltid få frågan om hur mycket jag väger och någon gång ibland hur jag åker, senast frågade de bara om vikten och jag brukar normalt kolla inställningen på bindningarna men inte denna gång, resultatet vart detta

Lyckades trycka ur pjäxan ur bindningen och fick mig en liten tur på häcken, ytsnön var smält men under var det is så jag hade lite problem att få stopp :-)

Ställde om bindningarna men fick även veta att de hade en policy att ställa bindningarna åt det lättare hållet, framöver kommer jag i alla fall alltid dubbelkolla inställningen.

Uthyrningar ställer ofta väldigt lågt för att vara på den säkra sidan.
Att tappa skidan ger oftast inte så stor skada, även om det inte är särskilt skönt.
En skida som INTE löser ut när det behövs, innebär kanske att dina led/korsband ryker, och du har en lång tid med rehab och eventuella operationer framför dig.

Att dra upp DIN-värdet själv är inte att rekommendera om man inte har koll på hur teorierna bakom hur man ställer bindningar fungerar. Då gör man bäst i att gå tillbaka till uthyrningen och förklara sitt problem. (Problemet har ju kanske inte med DIN-värdet att göra, det finns fler faktorer)

Här kan du kolla vilket DIN-värde du bör ha
Därtill måste bindningen justeras till rätt förspänning. (Detta är ingen siffra, antingen är den precis rätt, eller också är den fel. Fel förspänning innebär att bindningen inte kommer att uppföra sig korrekt = farligt)
Förspänning fungerar lite olika på alla bindningar, man får lära sig hur det fungerar på varenda en. Ibland är det uppenbart, ibland är det lite lurigt...
Finns massor om det här på forumet, bara att söka om man är sugen på att läsa mer!

Det är fördelaktigt att hyra skidor om man åker sällan - man får då (oftast) hyggligt fräscha grejjer som är vallade och klara. Men lite lotto är det alltid. Åker man relativt regelbundet eller har högre krav på utrustningen är det ju värt att ha egna skidor, då vet man vad de är inställda på och kan lita på grejjerna.

Jag skrev nog lite otydligt... var inte jag själv som ställde om bindningen utan gick ner till uthyrningsstället och fick det gjort eftersom jag inte hade koll på denna bindning.

Det var inte heller något klagomål på uthyrningsställen utan mer ett konstaterande och info till andra som kanske inte heller hade koll på att uthyrningsställena ställde bindningarna lättare och jag håller med att det är fördelaktigt att hyra ibland, finns tillfällen då det inte lönar sig att släpa med egna skidor eller som här när jag ville testa ett par skidor jag funderade på att köpa. Åkte 3 dagar på hyrskidorna och köpte sen ett par sådana när jag kom hem :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp