bindningsskruvar lossnar

viktorflygare

Aktiv medlem
bindningsskruvar lossnar
Hej!

Har köpt nya skidor på internet. Efter några timmars åkning skulle jag justera inställning på bindningarna och märkte då att båda tådelarna plötsligt satt löst. Jag drog åt skruvarna och det verkade inte vara gängpaj eller så, men finns det nån realistisk chans att det kommer hålla?

Senast ändrad:
bindningsskruvar lossnar
Ta lös dom helt. Sätt i långsamhärdande epoxy (24-timmars) i hålen och montera igen. Om det håller när du drar skruvarna hårt så kommer det att hålla sen oxå.

bindningsskruvar lossnar
Inte omöjligt men de kommer att sitta ordetligt. Genom att värma skruvarna en smula med t.ex. Lödkolv och skruvmejsel släpper de ännu lättare.

Om hålen/gängorna är helt oskadade kan du använda något annat lim oxå, det viktiga är att det tätar mot fukt. Med epoxy får man en kraftigare strukturell infästning för skruvarna.

Edit. Vad du än gör när skruvar sitter hårt eller ska dras hårt så se till att du har en mejsel eller bits som passar RIKTIGT bra i skruvspåret. Då slipper du både att slinta och att dra sönder skruven. Det är ju skillnad på stjärnmejsel och stjärnmejsel...

Senast ändrad:
bindningsskruvar lossnar
Om samtliga skruvar satt lösa låter det som de helt enkelt inte varit fullt åtdragna ... kan ju tänkas att montören "glömt" att slutdra. Kolla skruvarna på bakbindningen också, sannolikt samma sak där. Är detta problemet bör det vara lugnt. Jag monterar själv med vattenfast trälim vilket hitintills fungerat bra (ta i trä...)! :-)

Är skidorna felaktigt borrade är det värre ...jag håller tummarna för att det inte är så!

Lycka Till!
MM

Tillbaka
Topp