Björnrike på dekis?

Björnrike på dekis?
Läst två recensioner på Björnrike nyss och dett verkar som om själva björnrikecentrat dekat ner sig totalt!
För en familj så var det ju rätt ok där förr men inte nu längre?
Har allt flyttat därifrån? Ica, Reception? Skistar? Restaurang? Lekrum?
Kanske kan förklara att en del lägenheter där verkar trögsålda.
Nån som vet mer? Har man flyttat verksamheten?

/m

Björnrike på dekis?
Verksamheten har rört sig mot Björnrike torg som är nere vid Grizzly. Ica är kvar vid centrat men kommer säkert flyttas de också.

Björnrike på dekis?
Tråkigt.... vi har bokat lägenhet i Björnrikecentrat vecka åtta. Har aldrig vsrit där förut men läget verkade ju perfekt. Dessutom inte alltför durt. Ttåkigt att sllt ska bli då lyxigg i fjällen, jag bryr mig mer om åkningen än bodndet!

Björnrike på dekis?
Hallå Karin och ni andra, stopp! så dåligt är det inte och åkningen är helt ok.
Var där för tredje gången i år, nu i helgen den 1-3 feb 2019 (vi har stuga i Storhogna och åker alltid i alla tre systemen beroende på väder)

Jovisst, det gamla björnrikecentrat är kanske inte är det trendigaste, men ändå ganska mysigt...

och: Du har riktigt bra all mountainåkning för alla åknivåer, det finns 3 ganska nya (max 4 år gamla) restauranger i som tillkommit i systemet och Grizzly med sina två långa nedfarter är trevlig när vädret är ok, och är det inte det, finns ju de andra backarna, så misströsta inte det kommer säkert bli en lyckad vecka 8 för dig! Just nu i helgen var underlaget sjukt bra.
lycka till!

Björnrike på dekis?
Hej!
Tack för svar, ser fram emot resan blir säkert jättebra. Är söker på att skidåkningen blir grym! Får återkomma med recension av Björnrikecentrat. Men som jag förstår det så finns det bastu i huset – men den får inte användas av de som hyr, utan bara av de som äger lägenheterna? Snacka om dumsnålhet och kapitalförstöring av bostadsrättsföreningen. De skulle ju lätt kunna ta en tusenlapp till för en vecka om man fick tillgång till bastu. Det finns ju bara 28 lägenheter? Hur ofta är ägarna där? Varför låta bastun stå oanvänd? Gillar verkligen lägenhetskonceptet, synd om nu allt är dött. Lekrum och restaurang hade ju varit toppen. Men men...

Björnrike på dekis?
KarinLager sa:
Hej!
Tack för svar, ser fram emot resan blir säkert jättebra. Är söker på att skidåkningen blir grym! Får återkomma med recension av Björnrikecentrat. Men som jag förstår det så finns det bastu i huset – men den får inte användas av de som hyr, utan bara av de som äger lägenheterna? Snacka om dumsnålhet och kapitalförstöring av bostadsrättsföreningen. De skulle ju lätt kunna ta en tusenlapp till för en vecka om man fick tillgång till bastu. Det finns ju bara 28 lägenheter? Hur ofta är ägarna där? Varför låta bastun stå oanvänd? Gillar verkligen lägenhetskonceptet, synd om nu allt är dött. Lekrum och restaurang hade ju varit toppen. Men men...
Bastun var öppen för alla förut. Antar att typ skistars personal skötte den då. Vem ska finnas på platts o sköta den nu? Lösningen blev nog att bara lägenhetsägarna får basta.

Sjukt tråkigt att centrar halvt stängs ned:( tror skistar på allvar att nya skidshopen kommer sälja lika bra som när den låg i centrat? Alla som åkt klart för dan kunde gå o shoppa i tofflorna utan att gå ut. Nu ligger ju visserligen nya skidshopen i ett lägenhetshus men nya skistarhuset är definitivt mindre.

Björnrike på dekis?
Kan ju inte vara jättemycket jobb att sköta en bastu. Förra året bodde i i Grå byn i Tandådalen, också Skistar, fanns gemensam bastu som alla kunde använda. Funkade fint. Om folk sköter sig och det finns timer borde det ju räcka att städa när man typ städar trapphusen... Men det kan ju ha varit problem med den biten förstås...

Björnrike på dekis?
Hej!
Här kommer en liten rapport från vårt Sportlov i Björnrike. Det blev på det hela taget en toppenvecka. Centrat var lite halvdött, men ärligt talat så var vi ändå mest i lägenheten och vilade, om det inte var kvällsåkning. Vet inte om vi hade utnyttjat restaurangen om det funnits en. Men trist såklart att lokalen bara stod tom, läget är ju jättefint. Om man är i Björnrike för skidåkningen var ju boendet fantastiskt, rejält skidförråd och det vara bara att gå rakt ut i backen. Skidåkningen var det heller inget fel på, en sittlift till från Björnidet hade ju varit en önskedröm. Pisterna var fina, blev lite isigt frampå dagen men inte så farligt ändå. Långa härliga pister, lite flackt kanske. Väldigt bra park som barnen gillade! Rekommenderar Björnrike!

Björnrike på dekis?
Hur är läget i Björnrike såhär 5 år senare? Var dit och krökade med kompisar för 17-18 år sedan men nu är vi familj med barn på 8 och 9 år som klämt röda backar i Åre flera gånger och även kört skidskola men nu räcker det med sånt. MEN - pappa ska sluta plåga familjen med för brant så tänkte ta ett steg tillbaka och kom att tänka på Björnrike.

1. Hur är läget allmänt där idag?
2. Är Tallstigen OK eller off? Ligger väldigt nära Ica Nära vilket verkar bra. Hoppas på lite kul för barnen även vid sidan av backarna
IMG_1673.jpeg
vilket ju brukar kunna vara fallet just lovveckorna.
3. Hemskt v9 med liftköer eller annat med tanke Sthlms sportlov? Har inget val då vi bor här själv och man inte får ledigt andra veckor.
4. Annat att tänka på? Jag har 48 tim på mig att bekräfta bokning.

Björnrike på dekis?
Skidåkning är kanon bra i Björnrikes pistar! ❤️❄️⛷️ Boende eller barn kan jag inte berätta om så mycket. Centrat lever nog fortfarande samma liv som för 5-6år sen.

Björnrike på dekis?
Björnrike är kanonbra för familjer då det finns mycket lätt åkning, samtidigt som det finns några skapliga backar med mer fart i. Bra logistik där mycket av boendet har ski in ski out, och alla pister slutar i Idet eller vid Grizzly så svårt att vimsa bort sig. Tallstigen ligger en bit från torget men beroende på var på Tallstigen är det lätt att ta sig till Solliften. Ligger också skapligt bra till längdspåren. Sportlovsveckorna 7-9 är det mycket folk, men inte samma tryck som i Skalet. Centrat har ny ägare, men jag vet inte om de hunnit göra något inför stundande vinter. I sommras stod det tommt. Vi är mest i Åre, men lägger fler och fler veckor i Björnrike då det är betydligt lugnare, och ofta bättre väder.

Björnrike på dekis?
Björnrike är kanonbra för familjer då det finns mycket lätt åkning, samtidigt som det finns några skapliga backar med mer fart i. Bra logistik där mycket av boendet har ski in ski out, och alla pister slutar i Idet eller vid Grizzly så svårt att vimsa bort sig. Tallstigen ligger en bit från torget men beroende på var på Tallstigen är det lätt att ta sig till Solliften. Ligger också skapligt bra till längdspåren. Sportlovsveckorna 7-9 är det mycket folk, men inte samma tryck som i Skalet. Centrat har ny ägare, men jag vet inte om de hunnit göra något inför stundande vinter. I sommras stod det tommt. Vi är mest i Åre, men lägger fler och fler veckor i Björnrike då det är betydligt lugnare, och ofta bättre väder.
Då testar vi nog v9 där. Har varit lite för mycket i jobbets personalstiftelse-lägenheter för sjukt bra pris. 4000 och gissar att de ligger på ca 20 lax om man bokar via SkiStar. Nu kommer vi undan med 10 för boendet så vi testar, tack för input!

Björnrike på dekis?
Då testar vi nog v9 där. Har varit lite för mycket i jobbets personalstiftelse-lägenheter för sjukt bra pris. 4000 och gissar att de ligger på ca 20 lax om man bokar via SkiStar. Nu kommer vi undan med 10 för boendet så vi testar, tack för input!
Vi har varit flera år i Björnriket och gillar det, har bara varit där v7 då vi har haft sportlov då. Kanon när barnen var yngre men även äldre. Varierad åkning och inte mycket köer. Tallstigen är ok, vi har haft c:a 200m till lift/backe från nr 16, men på tillbakavägen finns en liten ”transportbacke” så då blev det c:a 100m att gå.
Tröttnar man så kan ma testa Skalet som är samma liftkort.
Bra med många släpliftar så det mesta är öppet även om det blåser.

Björnrike på dekis?
Menade att vi varit lite väl många ggr i Åre nu, även sommar och även höstlov 2023 så vill testa något annat.

Björnrike på dekis?
Kul utanför skidåkningen finns inget alls i Björnrike ( tänker aktiviteter)... om inte kidsen vill röja runt själva ute i snöhögarna på kvällarna
Centret är stendött ( Ica/gym/skiduthyrning) men som nämnts skall de "leva upp" med nya ägare, men det till nästa säsong.
Skidåkningen är bra och V.9 är ändå ganska ok om man jämför med skalet.
Bara en stol kan vara issue för vissa, mycket kids nere vid Björnvallen ( minipark) som kan vara kul.
Tallstigen brukar vara walk out/ski in...ca 150 m till centrat
Närmsta pilsner kvällstid är ca 10 min marsch ( grytan) om man inte vill ta bilen, då finns det några restauranger till som är helt ok ( tänker att ni iaf vill återuppliva en dag som för 17-18 år sedan 🍻)
OM man vill röra på sig så kan skalet vara väldigt stökigt lovveckor ( folk), då är storhogna/klövsjö betydligt lugnare och i storhogan finns ett nyare aktivitetshus för barnen...... transportlift emellan då det är lite bilväg till Klövsjö.

Björnrike på dekis?
Jag tycker mig ha läst att det verkar rätt dött men de är ännu såpass små att snöhögar är kanon. Vi är ju inte bortskämda med såna i Sollentuna 15 km norr om Sthlm city.

Kan du utveckla sista om transportlift, hängde inte helt med.

Spontanbokade in en Lule-resa med billiga SAS-tickets till syskonen vid nyår idag också då jag aldrig vänjer mig vid dåliga vintrar, flyttade från Luleå 1998 och lider varje vinter.

Björnrike på dekis?
Parka i storhogan och ta transporten till Klövsjö istället för att ta bilen hela vägen dit var mitt tips.

Då hade de rejält kul i högen som var utanför coop/bolaget Häggvik förra vintern antar jag..... den va STOOOR ( jobbar i s-tuna)
Är själv i Björnrike flera ggr/ säsong och skall ni ha en nice vecka med familjen är det mer än ok...

Tillbaka
Topp