Black Crowes Nocta Air som ersättare till Lotus 120?

StigStrand

Medlem
Har åkt fem säsonger på mina trotjänare Louts 120 nu och vill förnya mig. Vill gärna ha en lite mer lekfull skida än Lotusen och med en kortare radie. Åker mest i Europa och prioriterar offpistegenskaperna (har separat pist och randoutrustning). Är sugen att testa årets version av Nocta Air. Vad tror ni om den?

kommer förhoppningsvis testa Nocta Air till helgen men just nu ser det inte ut att bli så mycket mjuk luftig snö.....

men jag kan kanske komma med en liten rapport på postegenskaperna ;-)

/C

fick tyvärr inte möjligheten att testa Nocta:n men fick däremot köra en eftermiddag på arvtagaren till Lotus 120 nämligen Powderworks Lotus 124 :-) förvisso enbart på en relativt hård och bitvis isig glaciär ...... men jag kan säga att skidan verkligen imponerade under dessa förhållanden, lekfull och lätt att få upp på kant och att driva riktigt hårda skärande svängar utan antydan till att vika ner sig samtidigt som det var lätt att växla över till sladdade svängar i olika längd :-) tror denna kan bli en riktig killer!

/C

Tjena!
@StigStrand

Äger ett par lotus 120 samma årsmodell som dig tror jag! Och fick möjligheten förra vintern att köra på förra årets nocta efter att flyget slarvat bort min lotus :rolleyes:

Givetvis kom det ett fett dump och man var förbannad över att inte få köra sina egna skidor så hyrde ett par nocta.

Noctan riktigt rolig i mjukpist gick verkligen att lägga riktigt djupa carvs. I djupt puder har de ingen chans emot lotusen skulle jag vilja säga. För mig hookade dom som fan och fick inget skönt flyt i åkningen. Upplevde även att rockern bromsade upp och fick ingen skön balans alls i åkning. Detta kan ju också vara en vanesak iofs.

Hur som helst var jag väldigt glad när mina lotus kom efter 2 dagar. :D Så man kunde gasa lite igen för det kändes verkligen som man fick hålla igen med noctan.

Nu vet jag inte vilka förändringar det gjorts till detta år på noctan så kan ju vara en helt annan skida?

Lotus FTW

Hoppas jag inte förstörde dina tankar nu det var min upplevelse iaf!

Senast ändrad:
Fick testat Noctan i Hemsedal i helgen, dock förvisso bara tre åk i blöt lagom pucklig pist......
Måste ändå säga att jag blev imponerad övre hur stabil skidan var över stöket i stora svängar trots sin relativt korta kantlängd, tiprockern började inre fladdra vilket jag oroade mig för... Kan förstå varför den har blivit så populär med kombinationen av stabilitet och lekfullhet, var inga som helst problem att skifta sväng eller att slänga ut en sladd

bon ski!
/C

Tillbaka
Topp