Black Crows Atris en vecka i JAPOW, hiss eller diss!?

Är Black Crows Atris,108 mm tillräckliga för puderjakt i Japan?

• Ja, för guds skull

Röster: 7 41.2%
  • Nej, för i helvete. 120 mm är ett måste

Röster: 8 47.1%
  • Svårt fall doktorn grät

Röster: 2 11.8%

• Antal röster
    17

nils123

Medlem
Tjena Freeride,

Resa till Japan första veckan i februari bokad och givetvis börjar pryltankarna snurra..! Har länge velat slänga på en Shift eller Duke 14 på mina Black Crows Atris för att kunna gå på kortare turer i Alperna och Åre när tillfälle ges.

I stunden får mina Blizzard Rustler 9:or majoriteten av skiddagarna i Alperna och Åre då timing av dump inte har varit på min sida. Har aldrig sett något behov av en bredare puderskida än Atrisen i Europa men nu när Japan är bokat funderar jag på om det är ett tillfälle där 120 mm midja faktiskt kommer höja åkglädjen rejält!?

Vad tror ni, kommer Atrisen med en Shift/duke räcka fint eller är det hål i huvudet att inte få tag på ett par fetingar inför resan? Vad har ni själva kört runt på i Japan eller har ni andra erfarenheter kopplade till ämnet?

Peace!

//Nils

Senast ändrad:
Skulle nog säga svårt fall doktorn grät, ska du manövrera ett par 120 måste du nog höja din åknivå något steg.

Personligen trivs jag bättre på lite bredare skidor över lag och har du snön med dig är så klart bredare skidor att föredra. Kommer atris fungera? Absolut.

Den mesta luftburna åkningen i Japan sker under trädgränsen. Ska du optimera skidorna för det är det brett, mjukt och så mycket indrag i skärningen du kan med som gäller (eller omvänd skärning för den delen). Även om du spatserade iväg högre med sådana skidor kommer de bete sig väl så länge snön är mjuk.

Personligen trivs jag bättre på lite bredare skidor över lag och har du snön med dig är så klart bredare skidor att föredra. Kommer atris fungera? Absolut.

Den mesta luftburna åkningen i Japan sker under trädgränsen. Ska du optimera skidorna för det är det brett, mjukt och så mycket indrag i skärningen du kan med som gäller (eller omvänd skärning för den delen). Även om du spatserade iväg högre med sådana skidor kommer de bete sig väl så länge snön är mjuk.
Tack för den värdefulla infon! 🙌

När det kommer till just Japan så går jag tvärt emot mina vanliga rekommendationer att inte välja en för bred skida.....

Har erfarenhet från Völkl V-Werks Katana, Blizzard Rustler 11 och Armada Magic J och det är ingen tvekan om vilken skida som har varit roligast utanför pisten 🥁🥁🥁🥁

Armada Magic J med sina stadiga 127mm i midjan

Sedan ska sägas att min erfarenhet från Hakuba är att tura är väl inget man gör eller behöver göra särskilt ofta, dessutom så är det näst intill omöjligt att försöka ta sig framåt i japow utan någon forma av nerförsbacke än mindre uppför oavsett stighudar eller inte......

/C

När det kommer till just Japan så går jag tvärt emot mina vanliga rekommendationer att inte välja en för bred skida.....

Har erfarenhet från Völkl V-Werks Katana, Blizzard Rustler 11 och Armada Magic J och det är ingen tvekan om vilken skida som har varit roligast utanför pisten 🥁🥁🥁🥁

Armada Magic J med sina stadiga 127mm i midjan

Sedan ska sägas att min erfarenhet från Hakuba är att tura är väl inget man gör eller behöver göra särskilt ofta, dessutom så är det näst intill omöjligt att försöka ta sig framåt i japow utan någon forma av nerförsbacke än mindre uppför oavsett stighudar eller inte......

/C
Tack för input! Enig med ditt resonemang :D Har inte någon erfarenhet av Japow sedan tidigare men blev också fundersam när resebyrån (Activeski) har gåbindning och hudar som krav för resan. De kanske är i förebyggande syfte om det mot förmodan skulle bli dumpuppehåll?

Jag har åkt med Activ till Japan.
Min erfarenhet är att det är samma i Japan som dom flesta skidorter att det som nåns enkelt från och till lift blir snabbast uppåkt. Och är alltid mer uppåkt än det man når med en kortare tur på hudar från systemet
Eller om man vill ha den känslan av att det är orört och även skapligt slätt under det senaste pudret
Jag körde Rustler 11 med Kingpin men Shift skulle kanske varit en bättre kombo. Dels för att vi inte gick så mkt att det inte skull funkat med Shift samt att den är lite köttigare vilket kan vara bra när det inte var bottendjupt i alla svängar

Jag rekommenderar att du förbereder dig mentalt att det inte blir bara pow-pow.
Bra förslag.
Vi hade regn och plusgrader de första dagarna. Sedan blev det kallare och nederbörden ökade och bara fortsatte och fortsatte. 😁
Vi var sjukt glada att vi stannade 3 dagar extra efter dom övriga från Activ åkt hem

Jag har åkt med Activ till Japan.
Min erfarenhet är att det är samma i Japan som dom flesta skidorter att det som nåns enkelt från och till lift blir snabbast uppåkt. Och är alltid mer uppåkt än det man når med en kortare tur på hudar från systemet
Eller om man vill ha den känslan av att det är orört och även skapligt slätt under det senaste pudret
Jag körde Rustler 11 med Kingpin men Shift skulle kanske varit en bättre kombo. Dels för att vi inte gick så mkt att det inte skull funkat med Shift samt att den är lite köttigare vilket kan vara bra när det inte var bottendjupt i alla svängar
Tackar! Låter som Atris med shift blir en fin kombo. Det optimala kanske hade varit Anima egentligen men där säger plånboken stopp för 8 mm bredare midja.🥲

Bra förslag.
Vi hade regn och plusgrader de första dagarna. Sedan blev det kallare och nederbörden ökade och bara fortsatte och fortsatte. 😁
Vi var sjukt glada att vi stannade 3 dagar extra efter dom övriga från Activ åkt hem
Får hoppas att vi slipper regn 🌧️! När på året var du där? Tyvärr har jag inte utrymme att addera ett par skiddagar så får förhålla mig till 6 dagar…

Kan också intyga att Japan har en färgrikare snöpalett än puder. Jag har varit där två gånger och har fortfarande inte åkt puder. Smalaste skidan jag har haft för ändamålet har varit 118 mm bred. Även i avsaknad av de finare snösorterna har jag varit nöjd med mitt val då jag tenderar att ha 115mm-skidor som varjedagskidor för friåkning hur som - men det är ju högst individuellt.

Ett tips kan vara att köpa ett par begagnade fetingar. Personligen tycker jag det är värt att gå på runt 120mm eller mer då jag upplever det som roligare och stabilare om det är mycket snö, speciellt om du ex gillar att droppa klippor och jibba runt. Då jämför jag med runt 105 jag brukar köra i alperna.

Senast jag var i Japan köpte jag ett par begagnade Bentchetler som jag efter tre veckor sålde för samma pris jag köpte de för. Eftersom du troligen inte kommer du inte köra på några stenar osv så behåller förhoppningsvis ett par begagnade skidor sitt värde.

Kan även jag intyga om att Japan inte alltid visar sig från sin bästa sida. Har dock mestadels bjudit på magisk åkning och det är ett fantastiskt land i övrigt. Tokyo är kanon och det kan vara värt att inte välja de mest populära orterna för att slippa lite puderhets!

Ett tips kan vara att köpa ett par begagnade fetingar. Personligen tycker jag det är värt att gå på runt 120mm eller mer då jag upplever det som roligare och stabilare om det är mycket snö, speciellt om du ex gillar att droppa klippor och jibba runt. Då jämför jag med runt 105 jag brukar köra i alperna.

Senast jag var i Japan köpte jag ett par begagnade Bentchetler som jag efter tre veckor sålde för samma pris jag köpte de för. Eftersom du troligen inte kommer du inte köra på några stenar osv så behåller förhoppningsvis ett par begagnade skidor sitt värde.

Kan även jag intyga om att Japan inte alltid visar sig från sin bästa sida. Har dock mestadels bjudit på magisk åkning och det är ett fantastiskt land i övrigt. Tokyo är kanon och det kan vara värt att inte välja de mest populära orterna för att slippa lite puderhets!
Inte dum idé att köpa ett par o kränga dem. Enda utmaningen för mig blir att jag vill slänga på en shift på Atrisen oavsett vilket gör att kalaset kan bli relativt dyrt men lyckas jag kränga fetingarna så kan det vara en plan. :) tack för bra info!

Jag köpte ett par Atomic Bent Chetler 192cm 144,5/123/136 r20m
Med rambindning just för att det kunde va kul. Men med facit i hand så kommer jag nog inte släpa dom nästa gång till Japen eller Kanada.
Enda gången jag egentligen har behövt dom var i Hemsedal strax efter nyår...
Men då fick mina Rustler 105 slita.
Du kan köpa mina eller hyra om du bor på försvarbart avstånd

Jag köpte ett par Atomic Bent Chetler 192cm 144,5/123/136 r20m
Med rambindning just för att det kunde va kul. Men med facit i hand så kommer jag nog inte släpa dom nästa gång till Japen eller Kanada.
Enda gången jag egentligen har behövt dom var i Hemsedal strax efter nyår...
Men då fick mina Rustler 105 slita.
Du kan köpa mina eller hyra om du bor på försvarbart avstånd
Bor i Stockholm så kan bli utmanande att hyra, ber om att få återkomma om ett köp blir aktuellt. Gentilt erbjudande!

En vecka är lite i kortaste laget för att säkra puder. Man kan som sagt ha otur.
Personligen skulle jag dock välja en skida för de dagarna du kommer ihåg. Jag har kört Salomon Rocker2 122 och Extrem opinion vers1 på mina Japanresor och har Rocker2 som absolut favorit vid dessa resor.

Å andra sida så kommer de dagarna om de dyker upp med fluff-fluff och face shot i varje sväng å dränkt lössnösnorkel vara magiska oavsätt om du har 95 eller 125 under pjäxan.
Samt de dagarna det inte är så utan vanlig lössnö eller värre förhållande mer drägliga på 105cm

Å andra sida så kommer de dagarna om de dyker upp med fluff-fluff och face shot i varje sväng å dränkt lössnösnorkel vara magiska oavsätt om du har 95 eller 125 under pjäxan.
Samt de dagarna det inte är så utan vanlig lössnö eller värre förhållande mer drägliga på 105cm
Är det bottenlöst är det skoj hur som haver som du säger men 105mm är inte lika skoj eller bra i vanlig lössnö, eller mjukare snö över lag. Man måste landa på hälen, kan inte driva igenom på samma sätt i sväng eftersom det inte finns tillräckligt med stöd osv. Värre blir det ju mer hårdsnöorienterad geometri och kärna blir.

UPDATE, Atris med marker duke pt16 fungerade gr8. Trots 50-70 cm nysnö sista dagen. Som många av er nämnde, att pricka dumpvecka i Japan är inte det lättaste och en 108:a midja kommer fungera utmärkt 9/10 fall. Speciellt om man inte i vanliga fall åker på bredare lagg.

Bilagor

• IMG_3231.jpeg
    IMG_3231.jpeg
    529.2 KB · Besök: 119
  • IMG_3067.jpeg
    IMG_3067.jpeg
    691.5 KB · Besök: 113
  • IMG_3060.jpeg
    IMG_3060.jpeg
    234.8 KB · Besök: 114
  • IMG_3059.jpeg
    IMG_3059.jpeg