Black crows atris

Black crows atris
Tjena freeride!

Jag vet att det finns 100tals eller kanske 1000tals trådar om skidor (minst lika många om just atris), val av längd/ bredd m.m. Men jag håller på att bli mer tunnhårig och mindre klok ju mer jag läser och funderar, därav vänder jag mig till er så jag kan ta ett beslut.

info om mig:
ca 70kg med kallingarna i byrålådan vid kl06.00
180cm lång
Åkt skidor i ca 10år
Har från hoppandet för några år sedan letat mig mot offpist och uppkörd pist för att bomba på ordentligt (70/30). En del skogsåkning blir det också men inte allt för mycket.
Jag har 2 val att göra:
184 atris med shift
189 atris med shift (1500kr billigare) får jag dom för.

Anledningen att det blir shift är att jag vill ha möjlighet att göra kortare turer då polarna har fått mig att tycka om det!

Vilken längd hade ni valt och varför?
Samt är det värt 1500kr för en kortare skida? Gör det verkligen så stor skillnad?

mvh förvirrad medelsvennson

Black crows atris
Väger som du ungefär och kör på Blizzard Rustler 11 188cm. Inga problem och ångrar mig inte en sekund ens när jag turar lite med dem. Atris är väl snarare mer lättåkt och "lekfull" i jämförelse. På Blister verkar de mäta Atris ett par cm kortare än angivet från BC. Så om du tycker du behöver spara 1500 kr är det väl bara: KÖP! och sen gilla läget. :LOL:
Nackdelen med längre skida blir väl framförallt när du turar med dem, vid kick-turns osv. Och eventuellt att få in i bilen... 🤣

Black crows atris
Jag är 176cm o har atrisen i 184cm o tycker inte alls de känns långa. Jag hade gått på de längre om jag var du. Är mycket rocker både fram o bak så de känns rejält mycket kortare än vad de är på pappret skulle jag säga.

Black crows atris
Jag har mina två par black crows (ej atris dock) i "aggressive" längd och är nöjd med det. Med min längd 172cm skulle det bli 184cm. Du får väl försöka lista ut om du är relaxed eller agressive :D

170-175cm | 5'7" - 5'9" Relaxed: 178cm , Agressive: 184cm
175-180cm | 5'9" - 5'10" Relaxed: 184cm , Agressive: 189cm
180-185cm | 5'10" - 6'1" Relaxed: 184cm , Agressive: 189cm
185 or + | 6'1" - 6'3" Relaxed: 189cm , Agressive: 189cm

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp