Black crows Nocta, Candide 4.0 eller Armada AKJJ (för full power på hardpack och puder)?

Hakman

Aktiv medlem
Black crows Nocta, Candide 4.0 eller Armada AKJJ (för full power på hardpack och puder)?
Har kört Obsethed 189 -09 i flera år, vuxit ifrån dem då de inte ger så mycket stadga i full fart på bröckel och är för små i mycket snö.

Jag vill ha något som passar för att åka full fart i ordentligt mycket snö och uppkört bröckel/hardpack, och går snabbt mellan träd och tight spots. Det viktigaste är att de ska vara fartstabila och lättmanövrerade så att de funkar bra att åka från topp till botten på berget, öppna sidor, linjer, skog, pillows och drop.

Har tittat på Black crows Nocta, Faction Candide 4.0 eller Armada AKJJ, alla i längsta modellen. Behöver lite synpunkter på de olika i jämförelse. Efter att ha sett random shots videon med Candide känns 4.0 lockande..

Håkman

Åker på Moments Governor (2014) och tycker det är en otroligt trevlig skida, lättmanövrerad men tål en hel del fart. Årets modell blir oförändrad.

StoraNorrland sa:
Faction. åker på Royale, dom är sjukt grymma
Kan du utveckla lite.
Har du testat ngn av de andra?
Har du kört candide 4.0 eller bara royale?
Royalen i uppkörd backe, är den dämpad nog eller fladdrar det?
Mvh

Hakman sa:
Har kört Obsethed 189 -09 i flera år, vuxit ifrån dem då de inte ger så mycket stadga i full fart på bröckel och är för små i mycket snö.

Jag vill ha något som passar för att åka full fart i ordentligt mycket snö och uppkört bröckel/hardpack, och går snabbt mellan träd och tight spots. Det viktigaste är att de ska vara fartstabila och lättmanövrerade så att de funkar bra att åka från topp till botten på berget, öppna sidor, linjer, skog, pillows och drop.

Har tittat på Black crows Nocta, Faction Candide 4.0 eller Armada AKJJ, alla i längsta modellen. Behöver lite synpunkter på de olika i jämförelse. Efter att ha sett random shots videon med Candide känns 4.0 lockande..

Håkman
Flera Skidor i detta segment någon?
Läst nånstans att magic J är att föredra AKJJ?
Söker mer charger dämpade skidor, än super mjuka lek/BC men i detta format.

Ok, gör ett försök. Har K2 AK Maiden, Dynastar Big Trouble och tidigare åkt bla Extreme Big Pen.

Factionskidan är i mitt tycke en otrolig skida, fenomenal i lössnö och grym i pisten. (Om det inte är isigt, då finns det inget som är 122 mm under foten som är roligt.) Jag åker helst vid sidan om, så djup snö som möjligt och så brant det bara går. Är stor, tung åker fort och hatar fladdriga skidor men med Royalen har dom lyckats fånga vad man vill ha. Dubbla rocker och ändå ett kantgrepp i pist? Ja det funkar. Kan inte annat än att lovorda Faction och gänget bakom som lyckats med sitt jobb. I jämförelsen med de andra skidor jag har och har åkt är det tveklöst vinnaren jag står på. Lekfulla trots att dom är 191 långa. Kryssat i gles & tät skog. Jag har haft turen att träffa rätt hela vintern, januaris dump i Ramundberget, februari i Monterosa med bottenlöst puder, mars i Kittelfjäll Engelberg, Björnrike/vemdalen och 1:a maj i gränsen. Otroligt nog alla tillfällen med nysnö. Dom fungerade även kanon i juli på Folgefonna :-) Uppkörd backe är dom kung i, om du orkar stå på så flyter man fram som en kung.

Senast ändrad:
StoraNorrland sa:
Ok, gör ett försök. Har K2 AK Maiden, Dynastar Big Trouble och tidigare åkt bla Extreme Big Pen.

Factionskidan är i mitt tycke en otrolig skida, fenomenal i lössnö och grym i pisten. (Om det inte är isigt, då finns det inget som är 122 mm under foten som är roligt.) Jag åker helst vid sidan om, så djup snö som möjligt och så brant det bara går. Är stor, tung åker fort och hatar fladdriga skidor men med Royalen har dom lyckats fånga vad man vill ha. Dubbla rocker och ändå ett kantgrepp i pist? Ja det funkar. Kan inte annat än att lovorda Faction och gänget bakom som lyckats med sitt jobb. I jämförelsen med de andra skidor jag har och har åkt är det tveklöst vinnaren jag står på. Lekfulla trots att dom är 191 långa. Kryssat i gles & tät skog. Jag har haft turen att träffa rätt hela vintern, januaris dump i Ramundberget, februari i Monterosa med bottenlöst puder, mars i Kittelfjäll Engelberg, Björnrike/vemdalen och 1:a maj i gränsen. Otroligt nog alla tillfällen med nysnö. Dom fungerade även kanon i juli på Folgefonna :-) Uppkörd backe är dom kung i, om du orkar stå på så flyter man fram som en kung.
I see! Låter mkt lovande. Har du åkt någon av candide 3.0-4.0 modellerna och tror du det är skilland imellan dem?
Väger nu royale mot canadide 3.0 mot candide 4.0
Verkar som candide 4.0 ska bara vara en lättare version av royale! eller är candiden 4.0 hårdare/mjukare?
Alla som har input på factions skidor får gärna ge input. (förövrigt dåligt med input på dessa skidor över lag på nätet. Men det som står verkar mkt lovande. På detta forum skrivs det mer som en Lek-skida men tror den har en hel del stuns i sig.)

I see! Låter mkt lovande. Har du åkt någon av candide 3.0-4.0 modellerna och tror du det är skilland imellan dem?
Väger nu royale mot canadide 3.0 mot candide 4.0
Verkar som candide 4.0 ska bara vara en lättare version av royale! eller är candiden 4.0 hårdare/mjukare?
Alla som har input på factions skidor får gärna ge input. (förövrigt dåligt med input på dessa skidor över lag på nätet. Men det som står verkar mkt lovande. På detta forum skrivs det mer som en Lek-skida men tror den har en hel del stuns i sig.

Jag har ingen erfarenhet av varken 3.0 eller 4.0. Precis som du skriver är 4.0 en lättare variant av Royale. Det är mest troligt så att den vikt som sparats innebär vissa försämringar i stabiliteten. Royale blev mitt val med tanke på att jag inte vill ha något sladdrigt. Ett par hundra gram hit eller dit gör mig ingen skillnad. Dåligt med recentioner beror på att Faction är ju inget mängdmärke. Jag vet att det är begränsad upplaga på modellerna då jag fick tag i mina via en bakdörr, dom var slutsålda helt enkelt. Se framför allt till att skaffa bra bindningar. Jag åker på Marker Jester Schizo 16 2014 som är flyttbar framåt och bakåt. Beroende på underlag kan jag enkelt flytta center och få ut mer av åkningen.

Våga prova Faction! Hooked for Life :-)

Fan nån som vet vilka som är styvast!
Royale vs candide 4.0
Står oilka på alla sidor!!!
Antagande undanbes!

Dom är exakt lika styva!

Skillnaden ligger i hur dom olika konstruktionerna beter sig på snö. 4.0 är lättare och upplevs som mer lekfull medan Royale upplevs som mer chargig.

Säg bara till om du undrar över nått mer.

/Patrik, Faction.

Har en liknande frågeställning fast vill även att den ska vara lite lekfull står mellan 4frnt renegade och
salomon rocker 2 (122) då jag kan få båda till ett bra pris. Någon som har åkt på dessa två som vet hur de beter sig i hårdare/uppkört underlag i högre hastigheter? Som även kanske har provat att leka runt på dem och snurrat/flippat lite?

Mvh
Elias

ellet sa:
Har en liknande frågeställning fast vill även att den ska vara lite lekfull står mellan 4frnt renegade och
salomon rocker 2 (122) då jag kan få båda till ett bra pris. Någon som har åkt på dessa två som vet hur de beter sig i hårdare/uppkört underlag i högre hastigheter? Som även kanske har provat att leka runt på dem och snurrat/flippat lite?
Rocker2. Den är tillräckligt stabil för att tåla fart på sämre underlag men ändå ganska lekfulla i botten. Renegade är grym men är precis allt annat än lekfull i karaktären.

patrik86 sa:
Dom är exakt lika styva!

Skillnaden ligger i hur dom olika konstruktionerna beter sig på snö. 4.0 är lättare och upplevs som mer lekfull medan Royale upplevs som mer chargig.

Säg bara till om du undrar över nått mer.

/Patrik, Faction.
@patrik86 är royalen chargigare för den är tyngre eller är det någon annan anledning till det.
Kommer bli en turskida men vill ha så chargig som det bara går! Vikten är ett + men att det ska gå att dra på är viktigare.. Vet att candide drar på utav bara hell...e i one of those days men jag är mil från hans teknik så dra helst inte den parallellen!

Japp, tyngden är främst det som gör den mer chargig. Går att dra på med båda. Dom är inte allt för olika. Ska du tura lite mer och/eller snurra lite så tycker jag 4.0 är given. Handlar det mest om slackcountry och ganska traditionell åkning så tycker jag Royale. Royale har vi slutat tillverka så den kanske du kan hitta lite billigare.

patrik86 sa:
Japp, tyngden är främst det som gör den mer chargig. Går att dra på med båda. Dom är inte allt för olika. Ska du tura lite mer och/eller snurra lite så tycker jag 4.0 är given. Handlar det mest om slackcountry och ganska traditionell åkning så tycker jag Royale. Royale har vi slutat tillverka så den kanske du kan hitta lite billigare.
Tack för bra svar!!
Mvh Danne

@patrik86: vet du vart monteringspunkten sitter i förhållande till tc på candide 4.0?

Om det är 183:an du tänker på så:

tc: 1830/2=915
sc: 895
freestyle: 875
recommended: 835

Allt mätt från tailen.

Tack Patrik. Ja, det var 183 jag syftade på!
Verkar vara en riktigt bra skida.
SC står för? :-)

Ingen orsak. Bara kul att hjälpa till.

SC står för "Ski Centre" och är mitten på skärningen, här mätt från tailen. Oftast lite mer intressant än tc.

Tillbaka
Topp