Black Diamond Factor 130 vs Tecnica Cochise!

lingonkott

Medlem
Någon som har testat någon av dessa modeller och har någon åsikt?
Hur är den höga Factorn om man har stora vader?

Står i valet och kvalet att köpa någon av dessa osett då jag inte har någon pjäxshop i närheten och behöver ett par omgående. Har en rätt bred fot på ca 105-110mm 27mm lång(kör Nordica storlek 26.5 nu) väger ca100 pannor så behöver nåt som tål kraft.

Ja jag vet att det är bättre att testa en massa olika och sen välja rent individuellt vilken som passar mig bäst men blir nog inte så denna gång.

Jag har inte sett Tecnicas pjäxa i verkligheten, men läst en hel del gott om den.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/review-tecnica-cochise-alpine-touring-boot

Vad gäller årets två Factor modeller fattar jag det som att 130 är samma som tidigare års men med ny färg och 110 bara är mjukare... Men kan ha fel där. Har sett (inte själv kört) när jag turat med folk i tidigare års Factor att gåläget är sådär, tex Dynafit Titan har mer rörlighet i steget. Men egentligen inte så stor skillnad, däremot är Factor definitivt mjukare än Titans. Om det spelar nån roll...
Stalltipset blir det vanliga, köp den som passar.

Jag har Cochise pjäxan. Den sitter riktigt bra med gjutna sulor. Jag har också väldigt breda och struliga fötter, en bootfitters mardröm nästan. Jag har stl 29,5 på ena foten och 28,5 på den andra. Den ena foten är bredare, den andra är högre i fotvalvet. Cochise satt dock väldigt bra vilket var en överraskning och jag kunde till och med kliva ner till 28,5 och det satt bra på bägge fötterna.
Salomon Quest är också riktigt bra. Jag satt fast i dom som jag aldrig gjort i en pjäxa tidigare. Hade jag inte haft ett så högt fotvalv att det tröck på ovansidan av foten hade de varit givna. Det som var bäst var hälgreppet på den men inget jag hade någon nytta av iaf.

Summa sumarum är Cochise en riktigt bra pjäxa som nog passar de flesta fötter, eftersom de till och med funkade för mig. En högst subjektiv uppfattning av pjäxan men det är omöjligt att få något annat när det gäller pjäxor.

Lycka till

Blide sa:
Jag har inte sett Tecnicas pjäxa i verkligheten, men läst en hel del gott om den.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/review-tecnica-cochise-alpine-touring-boot

Vad gäller årets två Factor modeller fattar jag det som att 130 är samma som tidigare års men med ny färg och 110 bara är mjukare... Men kan ha fel där. Har sett (inte själv kört) när jag turat med folk i tidigare års Factor att gåläget är sådär, tex Dynafit Titan har mer rörlighet i steget. Men egentligen inte så stor skillnad, däremot är Factor definitivt mjukare än Titans. Om det spelar nån roll...
Stalltipset blir det vanliga, köp den som passar.
Har inte BD gjort om innerskon?

Tack för snabba och bra svar! Jag vet att detta är väldigt individuellt men bättre en åsikt än ingen alls.

Men från en säljare så man får nog ta det med en jättenypa salt.

Det lutar åt Cochise just nu.

Har själv ett par factor men har inte hunnit provåka dom än, sägs ju dock att dom ska vara ganska mjuka så skulle väl inte rekommendera dom till någon som väger 100 mjölkpaket :)

Tillbaka
Topp