Blir det någon skidåkning i sommar?

Bultfeber

Aktiv medlem
Var kommer ni åka och var finns det att välja på?
Bortsett från Stryn, Fonna och Galldöpiggen., var finns det liftar?
Stryn utan toppliften suger enligt mig, 2/3 delar av åkytan är borta och liften ger lite fhm/kr.
Loen skylift tar en högt men hur är skidåkningen där i juni-juli?
Snön ligger djupt nu i Hurrungane, Jotunheim och rimligtvis norr över upp och förbi Sogndalen.
Men hur ser det ut i sommar?

Sist men inte minst när börjar skidsäsongen 23-24?
Midsommardagen eller 1/7?

Håller med👍
Men låter tråden vara öppen för de som gärna betalar för socialt umgänge i kö 😄
Så var är roppturssäsongen längst söder om Trondheim?

Stryn utan toppliften suger enligt mig, 2/3 delar av åkytan är borta och liften ger lite fhm/kr.
Stryn må va trist utan toppliften, men ändå bättre än Juvass och Fonna..? (Särskilt sen Fonna slutade med parken)
Loen skylift tar en högt men hur är skidåkningen där i juni-juli

Loen är dyr och man kan väl lika gärna ta bilen upp till strynfjellsvägen för att tura?

Sista knatardagen idag på hemmaplan, nu ska det cyklas.
Men tar nog med turskidor ifall när vi åker Vildmarksvägen i Juni.
Planeras för en sväng upp till Juvass när vi åker söderut i Juli.
Vi får la se vad det blir.
IMG_7719.jpeg

Stryn må va trist utan toppliften, men ändå bättre än Juvass och Fonna..? (Särskilt sen Fonna slutade med parken)
Senast jag var i Stryn så tappade dom matningen till liften så den var död en hel dag. Det var bara att plocka fram hudarna och börja traska. Är väl mest för liftburen åkning men det var rätt trevligt ändå när alla gillade läget och stämde in i flåskören.

Lite nyfiken på Stryn igen men skulle nog behöva nån guide som kan visa vart bästa åkningen är.

Halva grejen med Stryn är väl att bo på Folven iofs vilket jag gjort några gånger, gött häng.

Det ligger snö enligt kartan
Mer än vad som kommer på flera år på de flesta svenska skidorter.

Bilagor

• Screenshot_20230621_115213_Chrome.jpg
    Screenshot_20230621_115213_Chrome.jpg
    278.2 KB · Besök: 117
Det finns massor av turer som är fantastiska och spännande med låg risk att gå.
Och skidåkning blir inte sämre för det.
Titta och läs på Snösäker.se för uppslag sedan har Fri Flyt massor av turer både på nätet och i böcker.

Hej! Har bonusdottern i Haukeliseter från och med snart. Jag kollar lite lojt på kartan och det ser set vitt ut väst om Odda: Folgefonna Nationalpark. Vet nån här om det finns "lätttillgänglig" och rimligt trygg&säker stighudsbaserad SOMMARskidåkning i Folgefonna? Om så; vad heter åket/toppen? Och var parkerar man bilen? (Eller var letar jag bäst själv efter sommaråken?)

Bilderna ovan är ovan och bredvid skidsytemet. Mestadels flack terräng ovanför liften och på glaciären.
Man skall aldrig säga att glaciärer är säkra. Men det körs med pistmaskin och läggs långfärdsspår där.
Brantare åk möjligt runt om.

Någon som tar med sig skidorna upp för att njuta av 100cm på tisdag? :)
Ja, ska visst regna rejält från i morgon. De snackar om att det kan komma upp mot 200 mm på vissa ställen. Som tur är med sjunkande snöfallsgräns så en del kan bli liggande över 2000-2500 m, hjälper mot översvämmningar. Blir skönt efter hettan senaste 8 dagarna.🥵

De är dock strikta med att inte släppa upp skidor off-season. Så Elans vikbara är väl ett tips då.

Ja, ska visst regna rejält från i morgon. De snackar om att det kan komma upp mot 200 mm på vissa ställen. Som tur är med sjunkande snöfallsgräns så en del kan bli liggande över 2000-2500 m, hjälper mot översvämmningar. Blir skönt efter hettan senaste 8 dagarna.🥵

De är dock strikta med att inte släppa upp skidor off-season. Så Elans vikbara är väl ett tips då.
Hade jag bott i närheten så hade Elans vikbara införskaffats! 🤩 Räknar med andra ord att få se alp-säsongens första svängar snart. Det kan komma 100cm.. och det kan komma 200cm!

Fick upp denna i flödet, jäklar vad snö .. räcker kanske till Juni :cool:

Bilagor

• IMG_4687.jpeg
    IMG_4687.jpeg
    416.3 KB · Besök: 125
Fick två turer till Alnestinden på min toppturs ferie i tropisk värme. Konstig säsong, dålig vinter men eftersom våren var så kall är det ovanligt mycket snö i fjällen. 7-10 minuter i lätt terräng till snön om man gick rätt. Rätt bra snö på andra turen då det inte var stekande sol. (Väldigt mycket folk i Trollstigen när den öppnade, var helt stopp 30-60 minuter sista gången jag skulle ned).

PXL_20250711_121615775.webp
PXL_20250711_120855282.webp
PXL_20250711_131935179.webp

Snödjup

Tillbaka
Topp