Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1208469" data-attributes="member: 77701"><p>Rommes taktik låter vettig i mina öron, särskilt om de lyckas med anpassningarna kring hur mycket som är öppet/hur många liftkort de säljer.</p><p></p><p>Jag skulle inte bli förvånad om något liknande system bli norm om det här drar ut på tiden (läs: längre än denna vintern). De flesta skidorter kan mig veterligen plocka statistik från liftarnas vändkors för att se var folk åker och när osv, och då bör det även vara möjligt att få siffror på hur många säsongs/vecko/dagskort som passerar på en genomsnittlig dag, och utifrån det går det att göra planer på hur många dagskort som kan säljas utan att överbelasta systemet.</p><p></p><p>Vet att liknande diskussioner har förts pre-covid (hur avlägset?!) i lokala FB-grupper i Frankrike – att de bofasta önskat att liftbolagen kontinuerligt ska begränsa mängden liftkort som kan säljas under högsäsongsveckorna, särskilt dagskort, för att lätta upp trafik och liftköer. Några jular med dåligt snöläge har dagskortsförsäljningen stoppats helt, pga liftbolagen har velat gynna veckisar då de är mycket viktigare för orterna rent ekonomiskt.</p><p></p><p>Samtidigt vore det ju fett drygt om all liftburen skidåkning framöver skulle bygga på ett (opålitligt) tidsbokningssystem á la Aiguille du Midi och att det blir svårt/omöjligt att göra spontanutflykter. Men samtidigt är ju spontanutflykter inte direkt det bästa i en pandemi, så.. hmm.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1208469, member: 77701"] Rommes taktik låter vettig i mina öron, särskilt om de lyckas med anpassningarna kring hur mycket som är öppet/hur många liftkort de säljer. Jag skulle inte bli förvånad om något liknande system bli norm om det här drar ut på tiden (läs: längre än denna vintern). De flesta skidorter kan mig veterligen plocka statistik från liftarnas vändkors för att se var folk åker och när osv, och då bör det även vara möjligt att få siffror på hur många säsongs/vecko/dagskort som passerar på en genomsnittlig dag, och utifrån det går det att göra planer på hur många dagskort som kan säljas utan att överbelasta systemet. Vet att liknande diskussioner har förts pre-covid (hur avlägset?!) i lokala FB-grupper i Frankrike – att de bofasta önskat att liftbolagen kontinuerligt ska begränsa mängden liftkort som kan säljas under högsäsongsveckorna, särskilt dagskort, för att lätta upp trafik och liftköer. Några jular med dåligt snöläge har dagskortsförsäljningen stoppats helt, pga liftbolagen har velat gynna veckisar då de är mycket viktigare för orterna rent ekonomiskt. Samtidigt vore det ju fett drygt om all liftburen skidåkning framöver skulle bygga på ett (opålitligt) tidsbokningssystem á la Aiguille du Midi och att det blir svårt/omöjligt att göra spontanutflykter. Men samtidigt är ju spontanutflykter inte direkt det bästa i en pandemi, så.. hmm. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Tillbaka
Topp