Sen skulle man förstås kunna handla mat på flera olika sätt.
Det har du helt rätt i, men med tanke på de väntetider för hemleverans och avhämtning som verkar vara i dagsläget (kollade alla mina tre "hemorter" i Sverige – en småstad, en studentstad, och Stockholm) så kan vi nog inte utesluta att folk kommer fortsätta behöva gå och handla IRL då och då åtminstone inom överskådlig tid.
Men förhoppningsvis kommer kapaciteten för onlinebeställningar och liknande att fortsätta öka, så på sikt, absolut.
Tänker att skidorterna kunde ha varit mer proaktiva och presenterat så ambitiösa, tuffa och samtidigt realistiska förberedelser att det hade blivit svårt att stänga ner.
Frågan är bara vad de skulle kunna göra inom ramen för sina egna befogenheter som inte redan är gjort/planerat? Begränsa antalet bäddar tror jag är för svårt (och för sent nu), inte minst med tanke på hur mycket som är privatägt etc. Hur bestämmer man vem som får hyra ut och när? Begränsa antalet dagskort kan nog ha viss effekt på mindre anläggningar och söder om fjällen, men hur många åker över dagen till t.ex. Åre eller Idre, procentuellt sett?
Hitta på ett system lite som nöjesparker eller Aiguille de Midi har, med tidsbokning för vissa liftar/områden för att eliminera köer?
Jag vet inte jag, men jag hoppas att det blir en fungerande vinter. Tyvärr tror jag att det till rätt stor del kan komma att hänga på om folk som ska åka iväg klarar av att bita i det sura äpplet och stanna hemma om de har otur och har symptom när det väl är dags för avresa.
Det är där skon klämmer, som jag ser det. Om för många som "bara är lite hostiga" – riskgrupp eller inte – förflyttar sig, oavsett om det är till fjällen, alperna, eller kompisen i grannkommunen, så kommer det fortsätta spåra ur, så länge det inte finns vare sig vaccin eller flockimmunitet. Det är pisstråkigt, men så är det.