Blir det någon skidåkning i vinter?

Ja, vad tror ni, allt hårdare restriktioner på allt fler håll... Kommer skidorterna ens att kunna hålla öppet med tanke på de restriktioner som finns. Ända sedan i våras har jag längtat efter skidåkning igen. har en resa inbokad vid trettonhelgen och en i påsk. Men läget känns allt mer osäkert? Vad tror ni andra? Kommer vi att kuanna hålla avstånd i backen? Jag har inget behov av afterski och restaurangbesök så det borde gå, jag hoppas att det ska gå...

zingo11

Aktiv medlem
Klart det blir skidåkning denna säsong.
Vi kör samma upplägg som @steglund gjorde i Japan när det saknades snö 😇

VickeLang

Aktiv medlem
I sverige ja, utomlands troligtvis nej.
Rekommendationerna följs ju så finns ingen anledning att de inte skulle få öppna. I liftkön står man ju med naturligt avstånd pga skidernas längd. Förhoppningsvis slipper man ju att den bakom står och trampar på ens tail i år vilket är till fördel.
Enda som kommer vara påfrestande för skidanläggningarna är den svartmålning och häxjakt av media som troligvis kommer att ske denna säsong igen.
Tror även anläggningarna kan komma att stänga kortare stunder för att avlasta sjukvården på respektive ort.

De som gnäller och är högljudda till att skidanläggningarna ska stänga är de som aldrig åkt skidor i sitt liv och vet hur en skidanläggning ser ut 🙃 konstigt nog gnälls det inte lika mycket på att exempelvis ullared får ha öppet med bra kapacitet och tror även risken att smittas i exempelvis en mataffär är betydligt större än i fjällen, men ingen för någon häxjakt på mataffärerna.

Pillard

Aktiv medlem
I sverige ja, utomlands troligtvis nej.
Rekommendationerna följs ju så finns ingen anledning att de inte skulle få öppna. I liftkön står man ju med naturligt avstånd pga skidernas längd. Förhoppningsvis slipper man ju att den bakom står och trampar på ens tail i år vilket är till fördel.
Enda som kommer vara påfrestande för skidanläggningarna är den svartmålning och häxjakt av media som troligvis kommer att ske denna säsong igen.
Tror även anläggningarna kan komma att stänga kortare stunder för att avlasta sjukvården på respektive ort.

De som gnäller och är högljudda till att skidanläggningarna ska stänga är de som aldrig åkt skidor i sitt liv och vet hur en skidanläggning ser ut 🙃 konstigt nog gnälls det inte lika mycket på att exempelvis ullared får ha öppet med bra kapacitet och tror även risken att smittas i exempelvis en mataffär är betydligt större än i fjällen, men ingen för någon häxjakt på mataffärerna.
Jag tror också på åkning inrikes i vinter men man ska vara medveten om att det mesta pekar mot att viruset beter sig som influensa i det att det gillar torr och kall luft. Där finns ju en stor nackdel för skidåkning visavi Ullared tex

jaksu

Aktiv medlem
Jag hoppas fortfarande att man kan åka till Norge med negativt Covid19 testresultat och 10 dagars karantän.

Jag är pessimistisk till att det blir skidåkning. För det första: det finns det inga tecken på att smittan inte kommer fortsätta öka, och sätta ännu högre press på sjukvården framöver. För det andra: det som både FHM och lokala företrädare säger är att man bara ska göra det som är absolut nödvändigt; gå till mataffären och apoteket. Många följer inte det, men det är vad man säger på presskonferens efter presskonferens. Snart tror jag att man kommer behöva ta i med hårdhandskarna om man inte vill installera mobila bårhus som i andra EU-länder.

Argumentet att man inte blir smittad eller smittar andra om man beter sig rätt, dvs håller sig i sin egen stuga samt är försiktig i köer, är helt legitimt. Det finns däremot gott om tillfällen för smittspridning i en skidanläggning om man inte sköter sig, vilket alltför många trots allt inte gör.

Pillard

Aktiv medlem
Jag är pessimistisk till att det blir skidåkning. För det första: det finns det inga tecken på att smittan inte kommer fortsätta öka, och sätta ännu högre press på sjukvården framöver. För det andra: det som både FHM och lokala företrädare säger är att man bara ska göra det som är absolut nödvändigt; gå till mataffären och apoteket. Många följer inte det, men det är vad man säger på presskonferens efter presskonferens. Snart tror jag att man kommer behöva ta i med hårdhandskarna om man inte vill installera mobila bårhus som i andra EU-länder.

Argumentet att man inte blir smittad eller smittar andra om man beter sig rätt, dvs håller sig i sin egen stuga samt är försiktig i köer, är helt legitimt. Det finns däremot gott om tillfällen för smittspridning i en skidanläggning om man inte sköter sig, vilket alltför många trots allt inte gör.
Man ska också ha i åtanke att det i Sverige inte finns någon legal grund för regeringen att stänga ner och att förhindra resande tex. Man kan stänga vissa verksamheter via smittskyddslagen och ordningslagen men vill inte anläggningarna stänga blir det nog mycket svårt

Man ska också ha i åtanke att det i Sverige inte finns någon legal grund för regeringen att stänga ner och att förhindra resande tex. Man kan stänga vissa verksamheter via smittskyddslagen och ordningslagen men vill inte anläggningarna stänga blir det nog mycket svårt
Om FHM eller smittskyddet specifikt råder anläggningarna att stänga tror jag personligen att de kommer att följa det. Det intrycket har jag fått av SkiStars VD i intervjuer. Är väl inte jättebra PR om man tokvägrar. Juridiskt vet jag inte om man kan påtvinga nedstängning av just liftarna. Om regeringen och FHM bedömer att skidanläggningarna inte bör vara öppna kan man däremot (vad jag tror) ta fram tvingande åtgärder som gör det komplicerat och olönsamt att ha anläggningen öppen.

fredw

Aktiv medlem
Om man åker bil, har bokat allt inkl liftkort online, har med sig egen mat och dryck till stugan och använder munskydd i liftköerna så borde smittorisken vara mindre än om man stannar hemma och går till jobbet.
Men som sagt, det är väl ett idealiskt scenario. Äggliftar och kabiner har vi ju få av i Sverige, men det finns andra problemområden. Luncherna t ex, ska alla ta med sig macka och kaffe att konsumera bakom varsin gran? Svettiga trånga fikastugor är väl inget FHM älskar.
Tänker att skidorterna kunde ha varit mer proaktiva och presenterat så ambitiösa, tuffa och samtidigt realistiska förberedelser att det hade blivit svårt att stänga ner.

Pillard

Aktiv medlem
Om FHM eller smittskyddet specifikt råder anläggningarna att stänga tror jag personligen att de kommer att följa det. Det intrycket har jag fått av SkiStars VD i intervjuer. Är väl inte jättebra PR om man tokvägrar. Juridiskt vet jag inte om man kan påtvinga nedstängning av just liftarna. Om regeringen och FHM bedömer att skidanläggningarna inte bör vara öppna kan man däremot (vad jag tror) ta fram tvingande åtgärder som gör det komplicerat och olönsamt att ha anläggningen öppen.
Jag är inte så säker på att de skulle göra det. De gjorde det i vintras när det handlade om en påskvecka. Pratar vi däremot om en hel säsong är det flera som inte överlever. Ställd inför det faktumet är jag inte så säker

fredw

Aktiv medlem
Tror det finns mekanismer som försäkringsfrågor, arbetsgivaransvar mm som gör det svårt att bedriva verksamhet i strid med hälsomyndigheters rekommendationer.

VickeLang

Aktiv medlem
Tror det finns mekanismer som försäkringsfrågor, arbetsgivaransvar mm som gör det svårt att bedriva verksamhet i strid med hälsomyndigheters rekommendationer.
Har dock svårt att se hur de skulle stänga liftarna. Restauranger och goneoler, visst. Men övriga liftarna är ju inte värre än kommunaltrafiken eller att åka rulltrappa. Tror att skidanläggningarna kommer att sköta detta bra jag. Men kan såklart ha fel.

VDn sa i en intervju att enda anledningen att de stängde förra året, var för att avbelasta sjukvården. Det var inte vare sig pga media eller att folkhälsomyndigheten tvingade dem.

Fördelen denna säsong är att de som är i riskgruppen vet om det och således inte bokar resa till fjällen i år, vilket borde minsa trycket på sjukvården lokalt jämfört med förra året. De flesta som får corona känner inte av det ens, inklusive jag, Alternativt får väldigt milda symptom. Sålänge riskgrupperna faktiskt håller sig hemma, är det inte många fler som kommer behöva sjukhusvård på skidanläggningarnas orter.

Heddious

Aktiv medlem
Sen skulle man förstås kunna handla mat på flera olika sätt.
Det har du helt rätt i, men med tanke på de väntetider för hemleverans och avhämtning som verkar vara i dagsläget (kollade alla mina tre "hemorter" i Sverige – en småstad, en studentstad, och Stockholm) så kan vi nog inte utesluta att folk kommer fortsätta behöva gå och handla IRL då och då åtminstone inom överskådlig tid.
Men förhoppningsvis kommer kapaciteten för onlinebeställningar och liknande att fortsätta öka, så på sikt, absolut. :)

Tänker att skidorterna kunde ha varit mer proaktiva och presenterat så ambitiösa, tuffa och samtidigt realistiska förberedelser att det hade blivit svårt att stänga ner.
Frågan är bara vad de skulle kunna göra inom ramen för sina egna befogenheter som inte redan är gjort/planerat? Begränsa antalet bäddar tror jag är för svårt (och för sent nu), inte minst med tanke på hur mycket som är privatägt etc. Hur bestämmer man vem som får hyra ut och när? Begränsa antalet dagskort kan nog ha viss effekt på mindre anläggningar och söder om fjällen, men hur många åker över dagen till t.ex. Åre eller Idre, procentuellt sett?
Hitta på ett system lite som nöjesparker eller Aiguille de Midi har, med tidsbokning för vissa liftar/områden för att eliminera köer?

Jag vet inte jag, men jag hoppas att det blir en fungerande vinter. Tyvärr tror jag att det till rätt stor del kan komma att hänga på om folk som ska åka iväg klarar av att bita i det sura äpplet och stanna hemma om de har otur och har symptom när det väl är dags för avresa.
Det är där skon klämmer, som jag ser det. Om för många som "bara är lite hostiga" – riskgrupp eller inte – förflyttar sig, oavsett om det är till fjällen, alperna, eller kompisen i grannkommunen, så kommer det fortsätta spåra ur, så länge det inte finns vare sig vaccin eller flockimmunitet. Det är pisstråkigt, men så är det.

Har dock svårt att se hur de skulle stänga liftarna. Restauranger och goneoler, visst. Men övriga liftarna är ju inte värre än kommunaltrafiken eller att åka rulltrappa.
Du har rätt i att det nog kan vara likvärdig smittrisk med kommunaltrafik. Men råden som gäller i större delen av landet nu är att man bara ska använda kollektivtrafik om man verkligen behöver det för att komma till arbete eller uträtta helt nödvändiga ärenden. Transport med liftar kan nog inte räknas som nödvändig resa. Det stora problemet är dock allt som sker runt om skidåkningen. Det är t.ex. få som klarar att vara ute och åka hela dagen utan att sätta foten i någon form av inomhusmiljö för att äta eller värma sig. För min del hade jag varit ok om liftarna var öppna och allt annat igenbommat, men undrar om detsamma gäller för barnfamiljer.
Fördelen denna säsong är att de som är i riskgruppen vet om det och således inte bokar resa till fjällen i år, vilket borde minsa trycket på sjukvården lokalt jämfört med förra året. De flesta som får corona känner inte av det ens, inklusive jag, Alternativt får väldigt milda symptom. Sålänge riskgrupperna faktiskt håller sig hemma, är det inte många fler som kommer behöva sjukhusvård på skidanläggningarnas orter.
Det stämmer ju att inte lika många 70+are eller andra med uppenbara riskfaktorer kommer vara i fjällen som när det bröt ut, vilket är bra. Saken är den att om många smittas, vare sig det är på en skidort eller någon annanstans, är det ett stort problem. Många smittade i samhället = många på sjukhus. Korrelationen mellan antalet smittade och inläggningar är uppenbar. Om man skulle ådra sig corona i fjällen, och trots att man inte är i uppenbar riskgrupp hamna på sjukhus, hinner man som du säger förmodligen komma hem innan dess. Men även storstädernas sjukhus börjar bli för hårt belastade.

Anzom

Aktiv medlem
Vilken deppig stämning det är i den här tråden! Hörni, vi har ett vaccin på gång som successivt kommer förbättra situationen. Skidåkning är den perfekta sysselsättningen i coronatider och de här detaljfrågorna går såklart att vrida och vända på till leda.

Just nu är inte Sveriges största problem skidorterna, det är att man inte lägger in munskydd som obligatoriskt medel i affärer och kollektivtrafk eftersom det bevisats skydda båda hållen vid smitta. Samt att vår regering inte har lyckats med att på 9 månader, som vanligt, stifta lagar vilket förbjuder viss typ av rörelser i städer. Det är städer som driver smittan. Ser fram emot åkning i vinter!

VickeLang

Aktiv medlem
Har du nån referens på att munskydd bevisats skydda? FHM har inte hittat några bra.
Det är rätt komiskt att det bara är FHM och sverige som inte har bevisat det. Dessutom tycker jag inte det ska behövas världens bevisunderlag för självklara saker. Munskydd filtrerar inte bort viruset och skyddar inte bäraren av munskydd, fungerar ej som gasmask. Men bär man på viruset utan att veta om det, fastnar de mesta av dopparna (som smittar) i munnskyddet och därav skyddar det andra. Ganska logistikt att de således skyddar, men till vilken grad är svårare att fastställa.

Dessutom pillar man sig inte runt munnen och näsan omedvetet när det sitter ett munskydd över.

pd

Aktiv medlem
Skulle säga att det mesta beror på hur pass väl jul- och nyårsfirarna lyckas bete sig. Blir det kluster med omfattande spridning eller om den lokala sjukvården blir överbelastad så är nog resten av säsongen i fara.

Det som gör mig rent rakt ut sagt förbannad är att avbeställningsreglerna är så usla. Alla aktörer skulle gynnas av om det gick att avbeställa boende och resa fram till dagen för ankomst och bara betala en mindre del av priset. Ingen vill ha dit gäster ens med skuggan av en misstanke om symptom och då kan man inte lägga hela kostnaden på gästen.

I min egen verksamhet har vi den här säsongen lagt alla tidsgränser för avbeställning, giltighetstider på presentkort och dylikt helt åt sidan. Har kunden haft minsta misstanke om att den skulle kunna ha blivit smittad eller ens bara gått och blivit nojjig av smittrisken så skall den kunna stanna hemma och skjuta upp aktiviteten en eller två säsonger. Det har fungerat alldeles utmärkt. Visst har det varit någon enstaka avbokning som varit lite omotiverad, men i jämförelse med risken att behöva stänka ner så är det en droppe i havet.

jung

Medlem
En vinter utan kall snö i ansiktet, bastu och kall öl är inte en möjligt på något sätt. Jag satte på stighudarna nu. Och packar bilen. Jag drar nu😂 😂😂

Hej alla.
Alltså Norge förbjöd ju även turande förra säsongen eftersom man inte ska belasta sjukvården vid eventuell skada. Någon som har koll på hur det ser ut med det nu i Norge och i alperna?
Någon som är där?

Nya restriktioner i Dalarna:
”Avstå från att göra onödiga resor både inom och utom regionen. Detta råd är inte tänkt att hindra människor från att exempelvis ta sig till arbete, studier/sysselsättning eller den vård som kräver att man är på plats.”

Pillard

Aktiv medlem
Nya restriktioner i Dalarna:
”Avstå från att göra onödiga resor både inom och utom regionen. Detta råd är inte tänkt att hindra människor från att exempelvis ta sig till arbete, studier/sysselsättning eller den vård som kräver att man är på plats.”
Det är ju fortfarande ett råd. Ingen kan hindra dig från att resa, eller hålla dina liftar öppna.

fredw

Aktiv medlem
https://www.forskning.se/2020/11/04/munskydd-eller-inte-det-ar-fragan/ Sen brukar folk gilla att påtala att om du tar av dig fel får du viruset på fingrarna osv. Jaha, om det finns massa virus på masken, som du tar på med dina fingrar, var skulle det viruset ha varit om du inte haft skydd? Just det, i din mun...
Jo men alltså mindre virus på dina fingrar, som du sedan öppnar en dörr med, och därmed smittar någon annan. Typ om någon är smittad på en buss, står och hostar i sitt munskydd, pillar på det (oj vad det kliar i näsan så förb@nn@t!) och sedan trycker på knappen för nästa hållplats... som du sedan trycker på... Utan munskyddsregel hade den snörvlande covid-snubben kanske stannat hemma och inte kunnat gömma sig bakom en face mask. Eller åtminstone haft osmittade händer. Vem vet. Högst oklart.

Instämmer dock i att munskydd troligen inte gör någon större skada men att de antagligen i bästa fall bara har marginell effekt mot smittspridning ute i den riktiga världen. Munskydden är nog en "red herring".

Pillard

Aktiv medlem
Jo men alltså mindre virus på dina fingrar, som du sedan öppnar en dörr med, och därmed smittar någon annan. Typ om någon är smittad på en buss, står och hostar i sitt munskydd, pillar på det (oj vad det kliar i näsan så förb@nn@t!) och sedan trycker på knappen för nästa hållplats... som du sedan trycker på... Utan munskyddsregel hade den snörvlande covid-snubben kanske stannat hemma och inte kunnat gömma sig bakom en face mask. Eller åtminstone haft osmittade händer. Vem vet. Högst oklart.

Instämmer dock i att munskydd troligen inte gör någon större skada men att de antagligen i bästa fall bara har marginell effekt mot smittspridning ute i den riktiga världen. Munskydden är nog en "red herring".
Men där utgår du ifrån att någon som annars hade hållit sig hemma går ut tack vare skyddet. Men vad jag vet finns det inga studier som styrker det påståendet. Så man kan ju argumentera likadant där som FHM gör gällande skyddens effekt.

Ivo

Aktiv medlem
Skoter, stighudar och tältkåta med kamin.
Det blir en grym vinter!! (Har du inte egna prylar så hyr på Hygglo).

Men min planerade resa till Colorado-Utah-Wyoming ligger kanske lite risigt till...

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Jag hörde att broarna över Dalälven ( och dess biflöden) kommer stängas för persontrafik i samband med sport och påsklov. Så det blir nog inte så trångt till fjälls denna vinter.

Hawk100

Aktiv medlem
Vår bokade flight till Milano v 5 ställdes in av flygbolaget igår.... 😢Ser mörkt ut när det gäller Alpresor just nu. Får se om samma sak händer med påskresan..... 😬

Heddious

Aktiv medlem
Hej alla.
Alltså Norge förbjöd ju även turande förra säsongen eftersom man inte ska belasta sjukvården vid eventuell skada. Någon som har koll på hur det ser ut med det nu i Norge och i alperna?
Någon som är där?
Vet inte hur det är/var i Norge, men i Frankrike är det en timme per dag i en radie på en kilometer från hemmet som gäller för utomhusaktivitet. I våras la de även till en extra punkt om max 100 meters förflyttning höjdledes, antar att det var för att folk skulle ge fan i exempelvis klättring. Men det ses lite mellan fingrarna på kilometerregeln utanför tättbebyggt område, så länge man håller avstånd och inte tar risker som kan resultera i skador/belastning av sjukvården..

fredw

Aktiv medlem
Men där utgår du ifrån att någon som annars hade hållit sig hemma går ut tack vare skyddet. Men vad jag vet finns det inga studier som styrker det påståendet. Så man kan ju argumentera likadant där som FHM gör gällande skyddens effekt.
Läget är högst oklart, inklusive hur man ska applicera tidigare forskning på dagens helt nya pandemi-situation, och därför blir det en allmän bedömningsfråga.
Tittar man på hur det faktiskt gått hittills under denna pandemi så är det svårt att hävda att munskydd för allmänheten har gjort någon skillnad. Många länder med munskydd har fått det värre än Sverige, och i många länder där det gått bättre har inte munskydd haft någon viktig roll. I Norge, Danmark och Finland har det inte burits särskilt mycket munskydd på allmän plats under denna pandemi. Det verkar helt enkelt inte vara någon särskilt viktig åtgärd. Det är nog en "red herring".

Troligen ger väl dock bärande av munskydd en viss skyddseffekt. Med eller utan Covid-19. Jag hör inte till dem som ser ner på dem som vill använda munskydd. Jag argumenterar inte heller emot cykelhjälmar eller vaccination mm, men därifrån till att en myndighet ska tvinga oss alla finns ingen automatik. Borde inte finnas. Det finns en annan vågskål också.

I Sälen erbjuder Skistar utkörning av hyrd utrustning till stugan, superbra servce även om det förstås finns risk att man behöver gå till thyrningen och byta storlek. Undrar just varför bara i Sälen? Tycker alla skidorter borde börja med det överallt! Och så hoppas vi på längre öppettider i liftarna! Sen det här att man inte ska få fälla ner huven sittliften även om man bar aåker med sin egen familj... det begriper jag inte. Håller tummarna för en bra vinter! Broarna, stänga? Hur ska det gå till????

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp