Blir det någon skidåkning i vinter?

RWD

Aktiv medlem
Man följer folkhälsomyndighetens rekommendationer, inte svårare en så.
Jo, men det har man ju redan provat, det fungerade inte. Kommer skidsugna Allan Ballan från Mälardalen låta bli att köra sin BMW till Seeelen bara för att folkhälsomyndigheten rekommenderar det? Ungefär lika stor chans som att han kör 70 för att det står så på skylten. Och om Allan åker, ska Häftige Hasse sitta hemma och glo på TV?
Enda sättet att ha öppet är att anläggningarna själva begränsar det roliga, dvs inga restauranger och gondolliftar osv, ungefär som dom verkar ha tänkt. Vad FHM "rekommenderar" struntar väldigt många i och om några gör det hänger fler på istället för att sitta hemma och vara avundsjuka.
Hur gör de familjer som redan bokat och betalat boende och liftkort sen länge. Tror väl inte att skistar betalar tillbaka de pengarna trots fhm:s rekommendationer.

skidmannen

Aktiv medlem
Nej, det där med rekommendationer är lite märkligt. Hade det kommit ett förbud eller om allt slagit igen hade det ju varit självklart att pengarna skulle betalas tillbaka (dyrt för anläggningen). Men med rekommendationer är det upp till var och en. Jag tror inte dom kommer slå igen innan nyår, och om det inte blir ett massivt utbrott på grund av vad som händer då så håller dom nog öppet. Det är bra, kniven på strupen för Skistar m.fl. inga after ski med max 50 och sånt.

Igel

Medlem
Illa illa. Men det kanske gör att vågen tippar över på andra hållet.

Österrike går in i en total nedstängning för att stävja stigande smittotal. Från och med tisdag väntar tre veckors isolering för befolkningen.

De nya, tuffa restriktionerna gäller till den 6 december, meddelar förbundskansler Sebastian Kurz vid en presskonferens.

Han vädjar till medborgarna att försöka minska umgänget till en enda person om möjligt.

– Träffa ingen. Varje social kontakt är en för mycket, säger han enligt nyhetsbyrån APA.

Det utegångsförbud som tidigare gällde mellan åtta på kvällen och sex på morgonen utvidgas nu till att gälla hela dagen, med undantag för nödvändiga inköp och motion. Alla icke nödvändiga butiker måste stänga, och inom tjänstesektor tvingas exempelvis frisörer och massörer att upphöra med verksamheten.

De som kan arbeta hemifrån ska göra det. Dessutom ska all undervisning, även för små barn ske på distans.

De nya reglerna, som delvis läckte till medier redan på fredagen, har i Die Presse kallats för en "marsliknande lockdown". Beskrivningen syftar på vårens hårda regim, då österrikarna bara fick lämna hemmet för att jobba, köpa mat eller medicin eller hjälpa andra.

Enligt Kurz skärps restriktionerna då tidigare åtgärder inte räckt för att hejda coronautvecklingen i landet, skriver APA. (TT)

KaitsuH

Aktiv medlem
Hur gör de familjer som redan bokat och betalat boende och liftkort sen länge. Tror väl inte att skistar betalar tillbaka de pengarna trots fhm:s rekommendationer.
Nu börjar det här bli allt för fånigt! Hur "sen länge" har ni bokat? Varje människa har visst redan i våras, att det skall bli inga skidresor i vintern. Om man är enkel som fan, so förlorar man mycket pengar.

Senast ändrad:

Drkosmos

Medlem
Jo, men det har man ju redan provat, det fungerade inte. Kommer skidsugna Allan Ballan från Mälardalen låta bli att köra sin BMW till Seeelen bara för att folkhälsomyndigheten rekommenderar det? Ungefär lika stor chans som att han kör 70 för att det står så på skylten. Och om Allan åker, ska Häftige Hasse sitta hemma och glo på TV?
Enda sättet att ha öppet är att anläggningarna själva begränsar det roliga, dvs inga restauranger och gondolliftar osv, ungefär som dom verkar ha tänkt. Vad FHM "rekommenderar" struntar väldigt många i och om några gör det hänger fler på istället för att sitta hemma och vara avundsjuka.
Åkte förbi ett lokalt köpcentrum idag, kaos på parkeringen som vanligt. Det är bla. tack vare Häftige Hasse och Allan Ballans jävla nödvändiga lördagsshopping en regnig novemberdag som skidsäsongen ställs in.

RWD

Aktiv medlem
Nu börjar det här bli allt för fånigt! Hur "sen länge" har ni bokat? Varje människa har vet redan i våras, att det skall bli inga skidresor i vintern. Om man är enkel som fan, so förlorar man mycket pengar.
Tror det är väldigt många som bokade tidigt i år med tanke på hur lite boende det fanns kvar redan i juli/augusti och har man då hyrt en stuga för kanske 10.000 på sportlovet och skidanläggningarna är öppna kommer garanterat ingen stanna hemma trots rekommendationer att inte resa.
Vi hade en arbetsdag/helg i samfälligheten vid vår sommarstuga på västkusten . Vi valde då att stanna hemma pga restriktioner att inte resa trots att vi bor i samma region men c:a 2 timmar bort. Visade sig sen att varenda Stockholmare hade varit där😳

Nu börjar det här bli allt för fånigt! Hur "sen länge" har ni bokat? Varje människa har visst redan i våras, att det skall bli inga skidresor i vintern. Om man är enkel som fan, so förlorar man mycket pengar.
Jag vet inte jag. Men jag skulle ta det lite lugnt med att vara så bombsäker på allt. FHM har har ju inte rätt i allt men samtidigt så har ju inte andra myndigheter i andra länder det heller. Bland annat så har man konstaterat i Norge att stängningen av skolor gav i princip ingen effekt. Som det har sagts många ggr förut, det är ingen tävling och konsekvenserna av pandemin kanske inte går att utläsa på flera år. Alltså de totala konsekvenserna. Inte de som vi alla kan googla oss fram till idag. 😉

zingo11

Aktiv medlem
Ledsen,jag kan inte ta ansvar för Allan eller Hasse. Om du och jag följer vad FHM rekommenderar och kanske lite fler med empati så har vi gjort vad som förväntas av oss.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Tror det är väldigt många som bokade tidigt i år med tanke på hur lite boende det fanns kvar redan i juli/augusti och har man då hyrt en stuga för kanske 10.000 på sportlovet och skidanläggningarna är öppna kommer garanterat ingen stanna hemma trots rekommendationer att inte resa.
Vi hade en arbetsdag/helg i samfälligheten vid vår sommarstuga på västkusten . Vi valde då att stanna hemma pga restriktioner att inte resa trots att vi bor i samma region men c:a 2 timmar bort. Visade sig sen att varenda Stockholmare hade varit där😳
Fast det är väl fortfarande möjligt att avboka upp till 30 dagar innan ankomst? Så är det på många ställen vad jag vet. Skall själv boka Funäs men skall oxå vara bered på att avboka om jag märker att det inte går att komma iväg.

Hawk100

Aktiv medlem
Och! Det är ju bara pengar!!! Man måste ju ta sitt ansvar o stötta flygbolag, skiduthyrare, stugägare mfl. Var inte så snål.... 🤪

KaitsuH

Aktiv medlem
Och! Det är ju bara pengar!!! Man måste ju ta sitt ansvar o stötta flygbolag, skiduthyrare, stugägare mfl. Var inte så snål.... 🤪
Jag har nu läst dessa idiotismer i Freeride sedan Mars 2020. Jag absolut vet och förstår inte, hur många människor tänker där på andra sidan av havet, men... Något här tycks vara nästan religiöst.

Senast redigerad av en moderator:

Kungpulan

Medlem
Well, om du slutade kalla folk dumma i huvudet och slutar påstå i var och varannan tråd att det minsann inte blir någon skidåkning så kanske du skulle bli bemött på ett annat sätt?

Ingen vet hur det kommer bli och ser inget fel i att hoppas på en säsong. De flesta som hänger här är ju entusiaster 🙃

Christiam

Aktiv medlem
Jag har nu läst dessa idiotismer i Freeride sedan Mars 2020. Jag absolut vet och förstår inte, hur många människor tänker där på andra sidan av havet, men... Något här tycks vara nästan religiöst.
Åkning på snö är religöst : ) .
Jag reagerade på dina kommentarer om olika länders strategier. Att du så tidigt i pandemin så starkt uttryckte dina åsikter om rätt och fel, inte ens idag kan vi se vilka som gjort ”rätt eller fel”. Vill minnas grova ord, men inte säker på att det var du (KaitsuH) som skrev dom.
Diskutera ämnen som detta endast i skrift ställer lätt till det. Texter tolkas på olika sätt, tolkas på annat sätt än vad skribenten menat,”tonläget” kan ”låta” hårdare än vad tanken är från skribenten etc.
Jag har många gånger uppskattat att det varit olika åsikter, inte bara från dig KaitsuH utan även från andra deltagare. Det får en att tänka ett varv till så att säga.
Tycker du att jag varit för otrevlig mot dig så ber jag om ursäkt för det. Givetvis måste vi kunna ha olika åsikter utan att bli otrevliga. Bortsett från diskussion om bräda eller skidor är roligast. Alla vet att bräda är roligare men en del har bara inte lärt sig åka bräda....

Rampet

Medlem
Fick ett mail från Skistar om kommande säsong. Om de tvingas stänga får man pengarna tillbaka, men att man ändå får kolla information om just sin skidort.

Christiam

Aktiv medlem
Fick ett mail från Skistar om kommande säsong. Om de tvingas stänga får man pengarna tillbaka, men att man ändå får kolla information om just sin skidort.
Tycker det är svagt av Skistar. Allmänna råd och rekommendationer är det som gäller. Om dom säger att vi inte ska åka mellan orter och endast stanna på hemmaplan så bör man ha möjlighet att avboka med pengar ( -bokningsavgift) tillbaka.
STF har ”fri” avbokning upp till 7 dagar innan ankomst.
Jag är helt med på att ekonomin måste hållas levande.

Wombat

Medlem
Tycker det är svagt av Skistar. Allmänna råd och rekommendationer är det som gäller. Om dom säger att vi inte ska åka mellan orter och endast stanna på hemmaplan så bör man ha möjlighet att avboka med pengar ( -bokningsavgift) tillbaka.
En gång till, man kan avboka fritt med skistar på denna säsong 🙌. Man måste göra det dock några veckor innan. Så om man är tveksam det är bara att avboka.

Christiam

Aktiv medlem
En gång till, man kan avboka fritt med skistar på denna säsong 🙌. Man måste göra det dock några veckor innan. Så om man är tveksam det är bara att avboka.
Tack för att du skrev det igen så även jag förstod : ) . Bra, förlåt skistar ( eller inte ) Ni är dock fortfarande på min ”shit-list”. : )

Senast ändrad:

MrHotDog

Medlem
Man kan boka av 21 dagar innan förutsatt att man har tecknat deras försäkring för 395kr plus att dom tar 195 kr i adm.avg. Så om FHM ger nya direktiv att man inte ska åka 2 timmar hemifrån och det är kortare än 21 dagar så får man betala hela summan.

Rampet

Medlem
Tack för att du skrev det igen så även jag förstod : ) . Bra, förlåt skistar. Ni är dock fortfarande på min ”shit-list”. : )
21 dagar innan ankomst är det som gäller om man ska avboka/omboka. Men om de stänger ner veckan innan ankomst borde det ju bli att pengarna återfås.

VickeLang

Aktiv medlem
Nu tycker jag att några här inne har ganska dålig förståelse för hur ett företag fungerar. Företaget har ganska stora kostnader för er vistelse innan ni ens e på plats, så för mig är det iallafall ganska självklart att det inte riktig är rimligt ur deras perspektiv att låta folk avboka fram till dagen för vistelse. Då hade folk kunnat göra "gratis" bokningar som de avbokar dagen innan ankomst och således kommer stugor stå tomma under exempelvis sportlovet, även fast det finns efterfrågan på dessa.
21 dagar ÄR generöst, är man osäker, avboka eller ta en sista minuten. Betalar ni dessutom med erat bankkort har ni försäkring utan självrisk ifall ni skulle bli sjuka eller dylik. Skistar ska inte behöva betala för att ni blivit sjuka, det är inte deras fel, utan det ska diverse försäkringar göra.

skidmannen

Aktiv medlem
Man kan boka av 21 dagar innan förutsatt att man har tecknat deras försäkring för 395kr plus att dom tar 195 kr i adm.avg. Så om FHM ger nya direktiv att man inte ska åka 2 timmar hemifrån och det är kortare än 21 dagar så får man betala hela summan.
Trist. Antingen torskar man alltså 590:- eller hela summan om det är mindre än 21 dagar när en resebegränsning kommer. Om det blir så hade man kunnat tänka sig att anläggningarna köpte sig lite goodwill och tillät avbokning för långväga gäster även närmare inpå. Eller om dom ville vinna godhetspoäng hos sjukvården helt enkelt avbokade alla långväga gäster och skickade tillbaka pengarna utan att fråga, men då tror jag hellre att dom stänger helt, i alla fall dom största med mest säsongsarbetare.

Om folk vill följa "rekommendarionerna" alltså. Det finns ju inget straff, bara lite förlust av karma. Och så lär man inte få så många insta-likes på semesterbilderna om man åkt trots rek. från FHM.

Senast ändrad:

skidmannen

Aktiv medlem
Nu tycker jag att några här inne har ganska dålig förståelse för hur ett företag fungerar. Företaget har ganska stora kostnader för er vistelse innan ni ens e på plats, så för mig är det iallafall ganska självklart att det inte riktig är rimligt ur deras perspektiv att låta folk avboka fram till dagen för vistelse. Då hade folk kunnat göra "gratis" bokningar som de avbokar dagen innan ankomst och således kommer stugor stå tomma under exempelvis sportlovet, även fast det finns efterfrågan på dessa.
21 dagar ÄR generöst, är man osäker, avboka eller ta en sista minuten. Betalar ni dessutom med erat bankkort har ni försäkring utan självrisk ifall ni skulle bli sjuka eller dylik. Skistar ska inte behöva betala för att ni blivit sjuka, det är inte deras fel, utan det ska diverse försäkringar göra.
Håller med, det handlar om att fördela riskerna. Hur man än gör kommer det i slutändan att vara kunderna (som grupp) som får betala. Ska man ha extremt höga garantier så blir priserna därefter.

Rampet

Medlem
När de stängde i våras så var det lite av panik. Nu finns smittan omkring oss ändå. Så hur gör vi? Gör det bästa av situationen och att vi anpassar oss? Eller blir det lockdown? Lockdown får ner smittvägarna, men är det motiverat att göra så eller ska vi försöka leva med det här och sköta vår hygien istället?

madness

Medlem
När de stängde i våras så var det lite av panik. Nu finns smittan omkring oss ändå. Så hur gör vi? Gör det bästa av situationen och att vi anpassar oss? Eller blir det lockdown? Lockdown får ner smittvägarna, men är det motiverat att göra så eller ska vi försöka leva med det här och sköta vår hygien istället?
Lockdown kan inte göras i Sverige, våran rörelsefrihet är grundlagsskyddad. Annars hade det nog redan gjorts i våras.

Christiam

Aktiv medlem
Absolut, ser vi det ur företagens synvinkel där ekonomin är nummer ett så håller jag med.
Frågan är om vi ska se det ekonomiskt eller humant.
Går företag under blir det katastrof för många ägare då försörjningen försvinner. Har vänner som äger restauranger och det är ju inga glädjande tider för dom. Går företag under eller minskar sin vinst så drabbas Sveriges ekonomi.
FHM rekommendationer visste inte alla om då de bokade sina resor, där kan man fundera på människans förmåga att tänka själva......
Dock kommer det vara folk som blir sjuka strax innan resa men ändå väljer att åka för att de inte får tillbaka pengarna. Och vad gör väl det när jag åker bil upp, stoppet på Sibylla i Sveg går snabbt och jag ska bara in på bolaget en snabbis.
Vi är ibland lite för egoistiska för samhällets bästa.
Personligen har jag bokat skidresa, jag tar ju egen bil upp......
Kan dock avboka sju dagar innan samt är bered att strunta i resan trots noll återbetalning. Hade jag bott söderut utan lokala skidbackar hade jag kanske tänkt annorlunda.

Rampet

Medlem
Lockdown kan inte göras i Sverige, våran rörelsefrihet är grundlagsskyddad. Annars hade det nog redan gjorts i våras.
Ok. Vi får se helt enkelt. Är inte främmande för att boka om till en senare vecka. Men en vinter utan skidåkning blir riktigt tråkigt.

skidmannen

Aktiv medlem
Är 590 SEK värd att gråta över? Jag tycker att deras villkor är generösa.
Jag har inte påstått något annat heller, det är bara något mer än ett dagskort. Med tanke på vad en skidresa kostar med liftkort och allt för folk som hyr stuga är det tokbilligt. 21 dagar är också helt rimligt.

Men, om FHM kommer med nya besked efter 21 dagarsgränsen, då blir det mindre prisvärt, om man nu tänkte följa råden och inte få en förkylning lite lägligt. Själv har jag inte hyrt förbokad stuga på många år, brukar jaga dump med kort varsel i alperna eller åka husbil i norden, men jag vet hur det var, man är rätt låst.

Pillard

Aktiv medlem
Dessutom så drivs inte en skidanläggningar av lokala förmågor utan av säsongare från hela Sverige. Hur framstår man som företag om man låter den massförflyttningen av ungdomar från hela Sverige ske?
En skidanläggning är också ganska sårbar ur driftsynpunkt, det krävs inte många sjuka på nyckelpositioner som pistörer och liftreparatörer för att verksamheten helt enkelt inte ska gå att hålla igång.
De är ju snart på plats så den faktorn är ju överspelad när säsongen drar igång

Pillard

Aktiv medlem
Jasså, vår kära regering förklarade ju i både våras och somras att vi inte skulle få nån direkt smitta nu i höst, än mindre 2021.

Pillard

Aktiv medlem
Sen så är ju STF på konkursens brant också. Missförstå mig inte, jag är både medlem och gillar STF, men att stänga ner en hel vintersäsong kommer att döda ett flertal orter fullständigt.

Pillard

Aktiv medlem
Ja men så skall de in till Mora/Borlänge/Östersund under säsongen ett par gånger. :)
Jo så är det ju, men det är väl snarare en normal rörelse i de regionerna. Alla boende gör de resorna ibland. Utgick från den stora förflyttningen som är när folk reser från alla möjliga orter för att samlas på skidorterna

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jo så är det ju, men det är väl snarare en normal rörelse i de regionerna. Alla boende gör de resorna ibland. Utgick från den stora förflyttningen som är när folk reser från alla möjliga orter för att samlas på skidorterna
Ja men det förhindrar inte smittspridningen speciellt mycket dessvärre utan förvärrar den.

pacc

Ny medlem
Hoppas på en vettig nedstängning med strikta köregler på plats, bara liften går så kan vi iaf hålla oss i stugan som planerat. Största osäkerheten vore väl om FHM inte bestämmer sig 40 dagar i förväg eller bara bryr sig om stockholmsveckan, vilket väl låter ganska troligt om de nu bara har ett par månader på sig att tänka.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp