Blir det någon skidåkning i vinter?

Christiam

Aktiv medlem
Även om de skulle kännas rejält ekonomiskt för anläggningarna tror jag de vore klokt att införa restriktioner under julhelgerna så att man inte blir tvungen att stänga hela säsongen på grund av en stor spridning under julhelgerna. Antingen införa nån får av reseförbud till jämtland/härjedalen som dom nämnt nu eller att man har någon typ av bokningssystem för liftkort så bara en viss mängd får åka. Lågsäsongsveckorna är nog inga problem men när det är högsäsong kommer de bli kaos på små ica nära butiker som har mer gäster än en ica maxi butik på andra orter dessa veckor. Liftköerna kommer dessutom bli flera hundra meter om man inte får sitta 6 personer i en 6-stolslift.
Man ser ju på nyheterna att många storstadsbor inte tar hänsyn till restriktioner och varandra så tvivlar på att dom kommer ta hänsyn till landsbygdsbor.
Landsortsbor är inte heller bäst på att hålla avstånd och följa råden. Procentuellt är det nog ingen större skillnad men det blir ju lättare att hålla avstånd när man är 14 pers i byn.

Pillard

Aktiv medlem
Reseförbud går inte att införa i Sverige med mindre än att vi ändrar grundlagen och så krävs mellanliggande val

VickeLang

Aktiv medlem
Även om de skulle kännas rejält ekonomiskt för anläggningarna tror jag de vore klokt att införa restriktioner under julhelgerna så att man inte blir tvungen att stänga hela säsongen på grund av en stor spridning under julhelgerna. Antingen införa nån får av reseförbud till jämtland/härjedalen som dom nämnt nu eller att man har någon typ av bokningssystem för liftkort så bara en viss mängd får åka. Lågsäsongsveckorna är nog inga problem men när det är högsäsong kommer de bli kaos på små ica nära butiker som har mer gäster än en ica maxi butik på andra orter dessa veckor. Liftköerna kommer dessutom bli flera hundra meter om man inte får sitta 6 personer i en 6-stolslift.
Man ser ju på nyheterna att många storstadsbor inte tar hänsyn till restriktioner och varandra så tvivlar på att dom kommer ta hänsyn till landsbygdsbor.
Julhelgen i fjällen kommer inte smitta mer än julhelg någon annastans, de flesta firar jul med släkten oberoende av vart de befinner sig i landet. Dessutom är det oftast mindre folk i backarna på julafton och nyårsdagen, vilket belastar sjukvården mindre än andra helger (mindre benbrott och skallskador). Så att införa restriktioner för just julhelgen skulle inte tillföra någonting. Sportloven däremot, när det komemr mycket folk som kanske åker över sin förmåga och skadar sig, kan ställa till det för sjukvården. Men det är ett tag kvar.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Julhelgen i fjällen kommer inte smitta mer än julhelg någon annastans, de flesta firar jul med släkten. Dessutom är det oftast mindre folk i backarna på julafton och nyårsdagen, vilket belastar sjukvården mindre än andra helger (mindre benbrott och skallskador). Så att införa restriktioner för just julhelgen skulle inte tillföra någonting. Sportloven däremot, när det komemr mycket folk som kanske åker över sin förmåga och skadar sig, kan ställa till det för sjukvården. Men det är ett tag kvar.
Fast detta högsäsong jul och nyår så nog är det mycket folk i skidanläggningarna där. Du kan bara kolla hur mycket som är bokat i Sälen eller Åre under dessa veckor.

JakobJ

Aktiv medlem
Julhelgen i fjällen kommer inte smitta mer än julhelg någon annastans, de flesta firar jul med släkten oberoende av vart de befinner sig i landet. Dessutom är det oftast mindre folk i backarna på julafton och nyårsdagen, vilket belastar sjukvården mindre än andra helger (mindre benbrott och skallskador). Så att införa restriktioner för just julhelgen skulle inte tillföra någonting. Sportloven däremot, när det komemr mycket folk som kanske åker över sin förmåga och skadar sig, kan ställa till det för sjukvården. Men det är ett tag kvar.
De är ju som sagt mindre butiker fjällen som har minst lika mycket kunder som stora butiker på andra orter, därmed blir det trängre. Med julhelgerna menar jag jullovet och det är då det är rekordsiffror i backarna och cirkulerar mer folk i butiker osv. Du har rätt i att det är ganska lugnt i backarna på julafton och nyårsdagen men resten av dagarna kryllar det av folk.

VickeLang

Aktiv medlem
Fast detta högsäsong jul och nyår så nog är det mycket folk i skidanläggningarna där. Du kan bara kolla hur mycket som är bokat i Sälen eller Åre under dessa veckor.
Det är såklart högsäsong och mycket folk, men många åker några åk sen myser i stugan, dessutom stänger liftarna oftast tidigare på jul och nyår. De åren jag säsongat har jag märkt mindre folk i backen just julafton, och nyårsdagen är rena rama drömmen när man är ute tidigt. Inte en kotte i backen innan klockan 13.
Men klart att folk kommer skada sig ändå, men andelen är nog betydligt lägre än tex sportloven. På sportloven är alla där för att åka skidor + massa dagsgäster. Ser ut som rena rama D-day i backen då.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Det är såklart högsäsong och mycket folk, men många åker några åk sen myser i stugan, dessutom stänger liftarna oftast tidigare på jul och nyår. De åren jag säsongat har jag märkt mindre folk i backen just julafton, och nyårsdagen är rena rama drömmen när man är ute tidigt. Inte en kotte i backen innan klockan 13.
Men klart att folk kommer skada sig ändå, men andelen är nog betydligt lägre än tex sportloven. På sportloven är alla där för att åka skidor + massa dagsgäster. Ser ut som rena rama D-day i backen då.
Ja på de två dagarna men däremellan är det överfullt i backarna..... Så det är fullt i backarna. Så har det varit alla mina 20 säsonger i Svenska och utländska ställen.

pd

Aktiv medlem
Sen har vi det intressanta fenomenet studentveckor ...

VickeLang

Aktiv medlem
Ja på de två dagarna men däremellan är det överfullt i backarna..... Så det är fullt i backarna. Så har det varit alla mina 20 säsonger i Svenska och utländska ställen.
Jo det är klart, men anledningen till att man skulle stänga, samma anledning att det stängde förra säsongen, är för att inte överbelasta sjukvården, i form av benbrott o skallskador, speciellt allvarliga sånna som tar upp en plats på intensiven. Ju färre dagar i backen = färre olyckstillfällen.

Sen kan man ju argumentera för/emot om mycket folk i backen med de åtgärder skidanläggningarna har tagit ökar smittspridningen markant eller inte. En liftkö är i sig inte farligare än en annan kö, om avstånd hålls, och längden är inte av betydelse om alla håller avstånd. Det är värre med 10 personer utan avstånd än 100 personer med 2m avstånd.

Christiam

Aktiv medlem
Sen har vi det intressanta fenomenet studentveckor ...
Blir det såna? Vill minnas att det var tomt i backen men fullt på afterski/nattklubb dom veckorna.
Edit, jag kan ju faktiskt googla själv...
17jan - 4feb... med massa jippon och ”skönt häng” jag läser fyllefest....

Du missar en del av poängen här. Skidåkning är ett aktivitet som kan leda till skador och dessa patienter belastar sjukvården i dessa regioner. Färre skidåkare, mindre belastning på sjukvården.
Nja alltså blir det sååå mycket skador som kräver sjukhusvård.... under en vecka brukar jag se max en skotertransport. Tycker det borde funka om sjuka håller sig hemma och resten håller avstånd. Ta med mat hemifrån! Och dryck!

Deks

Ny medlem
Hur ser det ut med Schweiz egentligen, det verkar ju som att de planerar för en säsong? Hoppas på att kunna köra ner, skippa Danmark, ta färjan Trelleborg - Travemünde, köra rakt igenom Tyskland utan uppehåll (är tillåtet att göra vad jag kan se, och sen komma ner till Schweiz och åka skidor. Ingen karantän för svenskar (eller tyskar, eller folk som kört genom Tyskland). Det verkar ju för bra för att vara sant?! Missar jag något? Sen gäller det ju bara att ungarna inte får lite feber mitt i tyskland:/ Skämt åsido, varför skulle inte detta fungera?

skidmannen

Aktiv medlem
Hur ser det ut med Schweiz egentligen, det verkar ju som att de planerar för en säsong? Hoppas på att kunna köra ner, skippa Danmark, ta färjan Trelleborg - Travemünde, köra rakt igenom Tyskland utan uppehåll (är tillåtet att göra vad jag kan se, och sen komma ner till Schweiz och åka skidor. Ingen karantän för svenskar (eller tyskar, eller folk som kört genom Tyskland). Det verkar ju för bra för att vara sant?! Missar jag något? Sen gäller det ju bara att ungarna inte får lite feber mitt i tyskland:/ Skämt åsido, varför skulle inte detta fungera?
För att många av deras anläggningar har gondoler som enda sättet att ta sig till största delen av systemet... Men undviker man dom anläggningarna kan det ju funka.

VickeLang

Aktiv medlem
Nja alltså blir det sååå mycket skador som kräver sjukhusvård.... under en vecka brukar jag se max en skotertransport. Tycker det borde funka om sjuka håller sig hemma och resten håller avstånd. Ta med mat hemifrån! Och dryck!
Då har du inte sett ordenligt. Under högsäsong är det några per dag.
I mars hade jämntland 6-8 IVA platser. Dessa kan troligtvis skalas upp, men är det bara 1 som behöver intensivvård pga skallskada/brutit nacke eller dylik tar det upp 10% av platserna ifall de har skalat upp till 10 IVA platser.

Dessutom va det just detta som gjorde att skistar stängde förra säsongen enligt deras VD, så det är troligtvis tillräckligt många som behöver vård för att det ska vara betydande.

jaksu

Aktiv medlem
Du vet inte vad du skriver om. För några år sedan åkte jag en vecka skidor med en ortoped i Åre och enligt honom kommer det tiotals patienter till kliniken varje dag under högsäsongen.

Jag hittade detta efter 45 sek Googling:

"Åre hälsocentral tar emot fler ortopedfall än de flesta sjuk- hus och liknar nästan mer en akutmottagning än en vanlig vårdcentral. Här gipsas skada- de skidåkare på löpande band och vid behov kan de också »snabbsövas«. Den stundan- de påskveckan är en av årets värsta."

"Arbetet på hälsocentralen är extremt säsongsbundet och kan emellanåt vara väldigt hektiskt. På morgnarna i förs- ta påsklovsveckan och under stockholmarnas sportlov i vecka 9 kan det sitta uppåt tjugo personer och vänta. I år tog fyra, fem läkare emot sam- manlagt 150 patienter under måndagen i vecka 9."

Källa

Okej... pudlar, jag har väl tittat fel då. Klantskallar som åker över sin förmåga...

HakanBarman

Medlem
Jag har anekdotisk evidens på att hälsocentralen i Åre kan vara överbelamrad med folk även på en lördag under lågsäsong :) Att få till två meters lucka i väntrummet där blir minst sagt intressant. Hoppas de hinner vaccinera/skydda personalen innan säsongen drar igång. Om det nu blir nån säsong...

Jag har anekdotisk evidens på att hälsocentralen i Åre kan vara överbelamrad med folk även på en lördag under lågsäsong :) Att få till två meters lucka i väntrummet där blir minst sagt intressant. Hoppas de hinner vaccinera/skydda personalen innan säsongen drar igång. Om det nu blir nån säsong...
Undrar hur trångt det blir säsongen 21/22 när det inte finns någon skidort längre?

JanN

Medlem
Du har tyvärr missat att västra Schweiz inkl. Valais har den värsta COVID situationen i Europa. Tidigare hade man 60 fall /100,000 som karantänkrav för inresande, men eftersom Genéve, Vaud, Valais & co har haft upp mot 3,000 under de senaste veckorna är det inte längre logiskt. Sjukhusen är fulla i fransk-talande Schweiz, och man flyger patienter med helikopter till Zürich, Bern etc.

Pillard

Aktiv medlem
Vart försvinner skidorten? Även om nån skidanläggning skulle konka i år, dyker det upp en ny företagare som tar över verksamheten.
Det där är samma naiva attityd som de mest rabiata Randianerna haft mot alla former av stöd till krisande näringar. Att bygga upp en verksamhet av t.ex. Skistars storlek är inget man gör på en eftermiddag. Omfattande konkurser kommer att ta mycket lång tid för samhället att hämta sig ifrån. Extra besvärligt blir det om vi har vaccinerat en stor del av befolkningen till sommaren och ingen kan konsumera för att verksamheterna man vill lägga pengar på har gått i konkurs precis. Att Skistar går i konkurs i mars betyder ju inte att verksamheten är up and running som vanligt i april, med en ny ägare.

pd

Aktiv medlem
Vart försvinner skidorten? Även om nån skidanläggning skulle konka i år, dyker det upp en ny företagare som tar över verksamheten.
Precis. På samma sätt som det är med t.ex. restauranger. Många har eller kommer att konka. När pandemin är över så är det någon som åker och köper billiga begagnade prylar från något konkursbo och hyr en lokal som står tom. Blir förstås en annan skala på det när vi pratar en skidanläggning eller hela kedjor, som t.ex. Skistar, och det kan ta en del tid. Men finns det ett behov så kommer någon att fylla det. Kapital är billigt och arbetskraft kommer det att finnas gott om, även kvalificerad.

Oroar vi oss alltså för Skistars överlevnad nu? Var vi inte just överens om att de var kapitalistiska blodiglar med sina liftkortspriser och p-avgifter? :ROFLMAO:

Precis. På samma sätt som det är med t.ex. restauranger. Många har eller kommer att konka. När pandemin är över så är det någon som åker och köper billiga begagnade prylar från något konkursbo och hyr en lokal som står tom. Blir förstås en annan skala på det när vi pratar en skidanläggning eller hela kedjor, som t.ex. Skistar, och det kan ta en del tid. Men finns det ett behov så kommer någon att fylla det. Kapital är billigt och arbetskraft kommer det att finnas gott om, även kvalificerad.

Oroar vi oss alltså för Skistars överlevnad nu? Var vi inte just överens om att de var kapitalistiska blodiglar med sina liftkortspriser och p-avgifter? :ROFLMAO:
Härlig inställning. Undrar om den personen som drivit upp sitt livsverk och ser det försvinna på en säsong och säljs ut i i ett konkursbo håller med dig?

fredw

Aktiv medlem
Det där är samma naiva attityd som de mest rabiata Randianerna haft mot alla former av stöd till krisande näringar. Att bygga upp en verksamhet av t.ex. Skistars storlek är inget man gör på en eftermiddag. Omfattande konkurser kommer att ta mycket lång tid för samhället att hämta sig ifrån. Extra besvärligt blir det om vi har vaccinerat en stor del av befolkningen till sommaren och ingen kan konsumera för att verksamheterna man vill lägga pengar på har gått i konkurs precis. Att Skistar går i konkurs i mars betyder ju inte att verksamheten är up and running som vanligt i april, med en ny ägare.
Ja detta är ju ingen vanlig lågkonjunktur, strukturomvandling eller egentligt uttryck för konsumentmakt etc. utan en svacka i efterfrågan pga omständigheter som faktiskt bör vara tillfälliga och t.o.m. kortvariga (förhoppningsvis god effekt av vaccin före nästa säsong etc). Tror då även en del halv-randianer skulle acceptera att man sätter in åtgärder för att överbrygga detta som ju knappast utgörs av "creative destruction".
Ett problem är att det slår tvärs över hela ekonomin, så det är svårt att se hur man ska prioritera inom ett land, på att sätt än att inteckna framtiden genom att gräva i kassakistor och ta nya lån etc.

För övrigt tycker jag, att vi nu gemensamt i denna tråd, sjunger "We shall overcome..." ;)

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Härlig inställning. Undrar om den personen som drivit upp sitt livsverk och ser det försvinna på en säsong och säljs ut i i ett konkursbo håller med dig?
Att förlora sitt företag som man ägnat år åt att bygga upp genom vått och torrt vore känslomässig lika jobbigt som att förlora en anhörig. Det handlar ju inte bara om ens försörjning utan även att ens personal står utan jobb, drömmar som går i kras och slit som har varit förgäves. Det är tragedier som just nu utspelar sig i det tysta. Men likväl så är det så att om ett företag slås ut och efterfrågan återkommer så kommer ett nytt företag att kliva in och leverera. Som företagare är man väldigt medveten om att det alltid står andra redo att ta ens plats.

jaksu

Aktiv medlem
Tror då även en del halv-randianer skulle acceptera att man sätter in åtgärder för att överbrygga detta som ju knappast utgörs av "creative destruction".
Ett problem är att det slår tvärs över hela ekonomin, så det är svårt att se hur man ska prioritera inom ett land, på att sätt än att inteckna framtiden genom att gräva i kassakistor och ta nya lån etc.
Absolut, här håller jag helt med. Och dessa stödmekanismer finns på plats och Magdalena kommer att spruta ännu mera pengar över hela landet. Vad jag syftade med min kommentar var att vissa verksamheter ändå kommer att konka. Och det år inte nånting man ska gråta över på makronivån. Påståendena att en modern och under normala omständigheter lönsam skidort skulle plötsligt försvinna är "naiva".

Pillard

Aktiv medlem
Ja detta är ju ingen vanlig lågkonjunktur, strukturomvandling eller egentligt uttryck för konsumentmakt etc. utan en svacka i efterfrågan pga omständigheter som faktiskt bör vara tillfälliga och t.o.m. kortvariga (förhoppningsvis god effekt av vaccin före nästa säsong etc). Tror då även en del halv-randianer skulle acceptera att man sätter in åtgärder för att överbrygga detta som ju knappast utgörs av "creative destruction".

För övrigt tycker jag, att vi nu gemensamt i denna tråd, sjunger "We shall overcome..." ;)
Både ock dock. Till viss del är det ju en strukturomvandling som snabbspolas av pandemin. Tittar vi t.ex. på handeln så är det ju solklart så. Det är dock inte nödvändigtvis de enheter som är långsiktigt hållbara som överlever. Så i det här läget är det ju faktiskt ganska rimligt att med hjälp av lån se till att konservera läget något sånär under en begränsad tid. Både Magnus Henrekson och Lars Calmfors har ju ända sen pandemistarten lyft just transaktionskostnaderna och förlusterna av det "osynliga" företagarkapitalet vid enorma konkurser. Enkelt uttryckt, det finns en viss typ av människor som är företagare. Om en stor del av dessa drabbas av konkurser samtidigt finns inte nya företagare på tur att ta över. Det blir enorma flaskhalsar och återstarten av ekonomin blir kraftigt försenad med enorma följder för ekonomin.

Creative destruction är jättebra i vanliga fall men inte när utvecklingen ställs helt på ända under en begränsad tid.

Pillard

Aktiv medlem
Absolut, här håller jag helt med. Och dessa stödmekanismer finns på plats och Magdalena kommer att spruta ännu mera pengar över hela landet. Vad jag syftade med min kommentar var att vissa verksamheter ändå kommer att konka. Och det år inte nånting man ska gråta över på makronivån. Påståendena att en modern och under normala omständigheter lönsam skidort skulle plötsligt försvinna är "naiva".
Nja, jag vågar påstå att de inte finns på plats ens i tillnärmelsevis tillräckligt stor skala. I en stad som Linköping (där jag jobbar med bla stadsutveckling) har vi krögare som är nere på kanske 15% av normal omsättning. Det är alltså restauranger som i normalfallet mår bra. Det r då ett omsättningstapp som sker i städer där folk faktiskt ändå besöker verksamheterna. Tänk då hur det skulle drabba en restaurang i sig Åre, om hela säsongen försvinner? Det är ju också troligt att det ödet lär drabba en betydande majoritet av restaurangerna dessutom. Butikerna? Antagligen samma. Visst, orten som sådan dör ju inte men risken att det inte finns någon turistrelaterad verksamhet kvar när vaccin är framme och sommarsäsongen drar igång är ju stor. Då pratar vi också Åre. Tänk då på alla mindre orter där investeringsosäkerheten är betydligt större redan från början...

Nja, jag vågar påstå att de inte finns på plats ens i tillnärmelsevis tillräckligt stor skala. I en stad som Linköping (där jag jobbar med bla stadsutveckling) har vi krögare som är nere på kanske 15% av normal omsättning. Det är alltså restauranger som i normalfallet mår bra. Det r då ett omsättningstapp som sker i städer där folk faktiskt ändå besöker verksamheterna. Tänk då hur det skulle drabba en restaurang i sig Åre, om hela säsongen försvinner? Det är ju också troligt att det ödet lär drabba en betydande majoritet av restaurangerna dessutom. Butikerna? Antagligen samma. Visst, orten som sådan dör ju inte men risken att det inte finns någon turistrelaterad verksamhet kvar när vaccin är framme och sommarsäsongen drar igång är ju stor. Då pratar vi också Åre. Tänk då på alla mindre orter där investeringsosäkerheten är betydligt större redan från början...
Jag bor i en säsongsort i fjällen, och här är det mer eller mindre ett kaos i företagarnas huvud redan inför vintern.
Och jag TROR att många företag, såsom restauranger och hotell här kommer stänga/inte öppna alls för säsongen om man inte kommer ha några anläggningar öppna under jul och nyår. Anledning till stängning är för att slippa konkursen.. Och hoppas på sommaren igen, om man har möjlighet.
Min sambo äger ett hotell här, och om inte vi får klartecken till jul, så är det god natt, och hoppas på sommaren. Man kan redan se hur bokningarna inför jul börjar bokas av... För 2 veckor sedan var allt fullbokat.
Men hoppet lever ännu, och hoppas att folk tänker till nu dessa fyra veckor, så julen och nyår kan bli någorlunda bra.

markd

Ny medlem
Värst av allt skulle vara att anläggningar är öppna men med så många restriktioner att det knappt går att åka skidor eller ha kul. Jag hoppas att anläggningar förstår att man kommer till en punkt där produkten man kan erbjuda blir så dålig att det är bättre att kasta in handduken och bjuder på återbetalning.

Pillard

Aktiv medlem
Värst av allt skulle vara att anläggningar är öppna men med så många restriktioner att det knappt går att åka skidor eller ha kul. Jag hoppas att anläggningar förstår att man kommer till en punkt där produkten man kan erbjuda blir så dålig att det är bättre att kasta in handduken och bjuder på återbetalning.
Problemet är att regeringen inte vill ta ansvaret för en stängning. Så man kommer antagligen att dra ut på det in i det längsta, som man gör med allt annat också. Detta är ju ganska träffande https://www.expressen.se/kronikorer...t-borjar-bli-fanigt-att-inte-stanga-krogarna/

fredw

Aktiv medlem
Ja, samtidigt är man litet trött på ironiska kåserier och myndiga brösttoner från diverse höga hästar dessa dagar som samtidigt inte vågar fullt ut ta ansvar för konsekvenserna av vad de säger.
Tycker att FHM kunde uttrycka sig klarare. De menar nog "Åk inte utanför er egen region på semester tills vidare." Och de (och/eller Löfvén) borde då skriva det rakt ut, även om det betyder ekonomisk katastrof för ett antal skidorter (och pulkaåkning hemmavid för oss andra). Men detta uttrycks t.ex. så här:

"För alla som vistas i Dalarnas-, Värmlands- och Västmanlands län gäller även att:
  • Avstå från att göra onödiga resor. Resor inom eller mellan regioner kan bidra till att öka smittspridningen eftersom man ofta träffar nya personer, vilket leder till att nya smittkedjor startas. Man bör därför, så långt som möjligt, avstå från sådana resor."
Det är ju så tydligt att de inte vågar/orkar nämna elefanten i rummet, nämligen skidorterna och deras turism.

"Arbetsgivares åtgärder kan vara att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar att arbeta hemifrån, och att skjuta upp tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten. Övriga verksamheter kan minimera antalet besökare vid samma tidpunkt, anpassa öppettiderna, och erbjuda digitala alternativ. "

Klart som korvspad. Pistvakter och pistmaskinister får jobba på distans från soffan hemma, och betalande skidturister erbjuds digitala alternativ i form av webkameror av backar, hotellrum och stugor samt Snowboard game på playstation hemma i förorten.

Senast ändrad:
Vi har ett kontor på Gotland. Det var exakt samma mediahysteri kring resorna dit i somras. Kvällstidningarna letade med ljus och lykta efter de personerna med starkast åsikter kring framförallt stockholmare. Problemet var att den stora majoriteten absolut ville att turisterna/sommargästerna skulle komma dit. Men det är ju inte en riktigt lika klatschig rubrik "Åk hit precis som vanligt, men inte om du är sjuk!". Blir inga klick där inte… ;)

Drkosmos

Medlem

Nu gårskidbranschen iaf i sälen ut och säger att dom inte kommer öppna så länge restrektionerna ligger.

Anzom

Aktiv medlem
Nja, han säger "om folkhälsomyndigheten säger att vi ska stänga Sälen, då gör vi det". Missvisande val av rubrik.

Men om regeringen säger att man behöver stänga så vore det unikt. Inte ens nattklubbar har behövt det.

arne

Medlem
Jag bokade precis av en resa med UCPA på sportlovet (känns inte rimligt att dela matsal med en massa andra oavsett om de tänker köra eller inte). Får se hur det blir med Åre - ju mycket enklare att isolera sig (bor i min egen lägenhet) - men troligen blir det ingen lunch i restaurangerna - så får återgå till barndomens matpaket.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp