Blir det någon skidåkning i vinter?

skidmannen

Aktiv medlem
Härlig inställning. Undrar om den personen som drivit upp sitt livsverk och ser det försvinna på en säsong och säljs ut i i ett konkursbo håller med dig?
Så är det att driva företag. Man tar en risk. Det är hemskt med konk, speciellt små företag, visst, men en del av dealen. Tak över huvudet och mat på bordet är en mänsklig rättighet, driva företag riskfritt är det inte. Förutom om man driver bank då alltså, då ska alla vara med och dela om det går back.
Själv äger jag en rätt stor hög med Skistaraktier. Det är en risk, bara att acceptera.

skidmannen

Aktiv medlem
Värst av allt skulle vara att anläggningar är öppna men med så många restriktioner att det knappt går att åka skidor eller ha kul. Jag hoppas att anläggningar förstår att man kommer till en punkt där produkten man kan erbjuda blir så dålig att det är bättre att kasta in handduken och bjuder på återbetalning.
Har du provat Åre i januari? Bara is, grus här och var i backen, högzon stängd på grund av, öhh... fullmåne, slalombacken och 3 pister till stängda för att... öhhh, vi ska fixa dom sen. Och så har Hökarängens slalomfarsor annekterat 2 backar och fyllt dom med pinnar och ungar i Spyder-ställ. Rabatt på liftkorten? Nja. 😀

jcca

Medlem
. . .
Själv äger jag en rätt stor hög med Skistaraktier. Det är en risk, bara att acceptera.
Just det, som delägare av Skistar kan du precis förstå småföretagarnas oro i detta. Som delägare av både Volvo och Amazon kan jag själv också känna oro i dessa tider, men som du säger, det är en risk att äga företag

:rolleyes:

Pillard

Aktiv medlem
Så är det att driva företag. Man tar en risk. Det är hemskt med konk, speciellt små företag, visst, men en del av dealen. Tak över huvudet och mat på bordet är en mänsklig rättighet, driva företag riskfritt är det inte. Förutom om man driver bank då alltså, då ska alla vara med och dela om det går back.
Och där hade vi randianerna... Det är en del i att driva företag. Men det är som att säga att det är en del i att vara människa att bli rånmördad. Det är alltså inte en normal risk att en global pandemi ska innebära att staten hindrar dina kunder från att komma till dig.

Sen har vi också faktorn att det är samhällsekonomiskt uselt att hela branscher, som egentligen är livskraftiga, går omkull på en gång. Visst, man ska inte subventionera branscher utan framtidsutsikter som typ varven på 90-talet men branscher som faktiskt är livskraftiga så fort pandemin är över är värda att bevara.

Har aldrig påstått att det är riskfritt att driva bolag. Men inställningen till att det är skitsamma kanske jag har lite svårt för. Det är klart att det kan komma nya företag. Vem vet, det kanske kommer ännu en snabbmatskedja eller någon annan piffig franchisetagare där du hade ditt favorithak eller lilla hostel? Personligen så tycker jag att det vore rätt synd. Särskilt när det beror på dåligt genomtänkta beslut och gapande ledarsidor. Men det kanske bara är jag som är lite sentimental... 🤷‍♂️

JakobJ

Aktiv medlem
Man kan väl vara överens om att det är småföretagen som borde få räddningspaket och inte storbolag som har miljardkassor eller bankerna som redan är skyldig skattebetalarna 34 miljarder.

Karlstad

Medlem
Har aldrig påstått att det är riskfritt att driva bolag. Men inställningen till att det är skitsamma kanske jag har lite svårt för. Det är klart att det kan komma nya företag. Vem vet, det kanske kommer ännu en snabbmatskedja eller någon annan piffig franchisetagare där du hade ditt favorithak eller lilla hostel? Personligen så tycker jag att det vore rätt synd. Särskilt när det beror på dåligt genomtänkta beslut och gapande ledarsidor. Men det kanske bara är jag som är lite sentimental... 🤷‍♂️
Tyvärr tänker nog staten att det endast är större bolag med 100+ anställda som bidrar med något till statskassan.
Om Lasses schakt och video med 2 anställda går omkull märks inte i statsfinanserna

JakobJ

Aktiv medlem
Tyvärr tänker nog staten att det endast är större bolag med 100+ anställda som bidrar med något till statskassan.
Om Lasses schakt och video med 2 anställda går omkull märks inte i statsfinanserna
Fast vissa småföretag kanske bidrar mer till region Jämtland än vad Skistar gör eftersom Skistar har huvudkontor i Sälen och Stockholm och har många säsonsanställda som är skriven i t ex Stockholm.

VickeLang

Aktiv medlem
Man kan väl vara överens om att det är småföretagen som borde få räddningspaket och inte storbolag som har miljardkassor eller bankerna som redan är skyldig skattebetalarna 34 miljarder.
Dock så är det mycket värre för ekonomin och samhället om stora företag går omkull. De som behöver stöd borde få det, stora som små.

VickeLang

Aktiv medlem
Fast vissa småföretag kanske bidrar mer till region Jämtland än vad Skistar gör eftersom Skistar har huvudkontor i Sälen och Stockholm och har många säsonsanställda som är skriven i t ex Stockholm.
Men skistar drar oerhört mycket folk dit per år, som ska handla mat, gå på restaurang, köpa kläder osv. Utan skistar hade dessa företag haft det väldigt tufft, så skulle säga att skistar bidrar mer än alla små företag i jämntland.
Små företag har ju inte så många anställda som betalar skatt i jämntland heller.

JakobJ

Aktiv medlem
Men skistar drar oerhört mycket folk dit per år, som ska handla mat, gå på restaurang, köpa kläder osv. Utan skistar hade dessa företag haft det väldigt tufft, så skulle säga att skistar bidrar mer än alla små företag i jämntland.
Små företag har ju inte så många anställda som betalar skatt i jämntland heller.
Jo i princip alla som jobbar på mindre företag i Vemdalen där jag bor är bofasta i Härjedalen. Och ja skidanläggningarna drar ju mycket turister men spelar nog ingen större roll om de är Skistar eller någon annan som driver dom.

Pillard

Aktiv medlem
Jo i princip alla som jobbar på mindre företag i Vemdalen där jag bor är bofasta i Härjedalen. Och ja skidanläggningarna drar ju mycket turister men spelar nog ingen större roll om de är Skistar eller någon annan som driver dom.
Men det är betydligt mer av ”dolt” kapital som försvinner om en jätte som Skistar konkar. Leverantörsrelationer, logistik, samarbeten i övrigt osv osv. Du startar inte upp en sån verksamhet på nån vecka direkt

JakobJ

Aktiv medlem
Jo sant, självklart vill ja ju att Skistar ska överleva då jag jobbar åt dom på vintern men om man måste välja mellan att ge Skistar möjlighet till aktieutdelning och att rädda andra företag från konkurs så håller jag på småföretagen. Känns som de blev lite off-topic och mer politik. Ber om ursäkt för de.

arne

Medlem
Har du provat Åre i januari? Bara is, grus här och var i backen, högzon stängd på grund av, öhh... fullmåne, slalombacken och 3 pister till stängda för att... öhhh, vi ska fixa dom sen. Och så har Hökarängens slalomfarsor annekterat 2 backar och fyllt dom med pinnar och ungar i Spyder-ställ. Rabatt på liftkorten? Nja. 😀
Jag har gjort fantastiska åk på baksidan i januari (och i december också). Puder - kallt och nästan ensam. Bättre blir det inte i Sverige.

Drkosmos

Medlem
Jag har gjort fantastiska åk på baksidan i januari (och i december också). Puder - kallt och nästan ensam. Bättre blir det inte i Sverige.
Instämmer! Veckorna mellan nyår och sportlov är bland det bästa man kan få i Åredalen. Sväng ut till Duved efter lunch, 2 bilar på parkeringen, skär nya spår i manchestern tills knäna blöder av mjölksyra. Du har ett helt berg för dig själv!

belsam

Medlem
Hade inte skistar ägt det så kanske och då menar jag kanske, hade skatten från intäkterna gått till kommunen där de hämtas istället för att lämna regionen. Isf hade vi kunnat ha en vettig sjukvård.

• Gilla
Reactions: Ivo

VickeLang

Aktiv medlem
Hade inte skistar ägt det så kanske och då menar jag kanske, hade skatten från intäkterna gått till kommunen där de hämtas istället för att lämna regionen. Isf hade vi kunnat ha en vettig sjukvård.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att om det varit lokalt företag som ägt så hade företagets skatt betalats i kommunen?
Om det är så du menar så spelar det ingen roll, då bolagsskatten inte går till kommunen, den går till staten, och även om ett lokalt företag ägt anläggningarna, hade det varit lika mycket säsongare som jobbat och betalat inkomstkatt där de är bokförda.

Sjukvårdens "intäkter" är i stort sett proportinella mot hur mycket människor det bor i en region, och hade således inte heller påverkats om företaget varit lokalt eller inte. De hade fått mer pengar från kommunalskatt endast om fler bosätter sig i regionen, vilket inte fler hade gjort bara för att företaget varit lokalt.

belsam

Medlem
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Menar du att om det varit lokalt företag som ägt så hade företagets skatt betalats i kommunen?
Om det är så du menar så spelar det ingen roll, då bolagsskatten inte går till kommunen, den går till staten, och även om ett lokalt företag ägt anläggningarna, hade det varit lika mycket säsongare som jobbat och betalat inkomstkatt där de är bokförda.

Sjukvårdens "intäkter" är i stort sett proportinella mot hur mycket människor det bor i en region, och hade således inte heller påverkats om företaget varit lokalt eller inte. De hade fått mer pengar från kommunalskatt endast om fler bosätter sig i regionen, vilket inte fler hade gjort bara för att företaget varit lokalt.
Jävlar vad dålig koll jag har :) Betalar företag alltså ingen form av lokal skatt för platsen man verkar på? Trodde det var ett enkelt sätt för oss att få lite mer kapital tillbaka om pengarna som spenderas här och elen som skapas här faktiskt investerades i bygden. Sorry att jag svävar utanför ämnet..

skidmannen

Aktiv medlem
Det har jag också. Visst är det bra just dom dagarna, speciellt om det för ovanlighetens skull är öppet till toppen, det kan bli bättre i Sverige, men kanske inte om man vill ha luftburet. När Åka Skidor listade världens 10 bästa åk låg 2 på skutan, så då måste det ju vara bra...😉

fredw

Aktiv medlem

Varje invånare i Åre och Sälen får dessutom typ 16000 kr per år av de pengar som stockholmare betalar i kommunalskatt. Eller rättare sagt, dessa kommuner får de pengarna.

VickeLang

Aktiv medlem
Jävlar vad dålig koll jag har :) Betalar företag alltså ingen form av lokal skatt för platsen man verkar på? Trodde det var ett enkelt sätt för oss att få lite mer kapital tillbaka om pengarna som spenderas här och elen som skapas här faktiskt investerades i bygden. Sorry att jag svävar utanför ämnet..
Rent direkt går skattekostnaderna för företagen till staten, men sedan får ju regioner bidrag av staten. Annars hade vissa kommuner med få invånare, men med stora företag kunnat asfalterat med guld medans andra kommuner fått nöja sig med grusväg :) Det mest rimliga är ju faktisk att kommunerna ska ha ungefär lika mycket pengar per invånare som andra kommuner.

Det blir ju dock skatteintäkter för kommunen indirekt, då exempelvis lokala pizzerian och badhuset behöver anställa fler för att möta efterfrågan som skapas, och oftast anställer de främst lokala förmågor vilket bidrar till skatteintäkter lokalt.

skidmannen

Aktiv medlem
Stiftelsen Idre Fjäll ägs av Älvdalens kommun och Friluftsfrämjandet. Skistar ägs av Peab (och diverse andra, det är ju börsnoterat). Så ägandet kan se ganska olika ut.

arne

Medlem
Det har jag också. Visst är det bra just dom dagarna, speciellt om det för ovanlighetens skull är öppet till toppen, det kan bli bättre i Sverige, men kanske inte om man vill ha luftburet. När Åka Skidor listade världens 10 bästa åk låg 2 på skutan, så då måste det ju vara bra...😉
Självklart om man vill knalla mer än 20 minuter så finns det bättre åk (och sen har nog både Hemavan och riksgränsen och Abisko åk som kan konkurrera). Det som är skönt med skutan är att man kan göra 4-5 baksideåk på en dag (varje åk tar ca 1 timme om man tar ravinen 1.5 om man åker ner mot sadeln). Det blir mycket skidande för att bara vandra 1.5 timmar.

fredw

Aktiv medlem
Låter som att skidorterna får hålla öppet i Norge i vinter,
OK, intressant, han säger typ att det är ingen risk för smittspridning vid skidsemester såvida man inte är inomhus längre tid i små lokaler med andra man inte känner....
Men får svenskar åka dit, undrar man?

VickeLang

Aktiv medlem
OK, intressant, han säger typ att det är ingen risk för smittspridning vid skidsemester såvida man inte är inomhus längre tid i små lokaler med andra man inte känner....
Men får svenskar åka dit, undrar man?
Som det ser ut nu och lär se ut ett tag frammåt får vi åka dit, om vi uppvisar negativt test innom 72h och sitter 10 dagar i karantän när vi väl är där.

pd

Aktiv medlem
Instämmer! Veckorna mellan nyår och sportlov är bland det bästa man kan få i Åredalen. Sväng ut till Duved efter lunch, 2 bilar på parkeringen, skär nya spår i manchestern tills knäna blöder av mjölksyra. Du har ett helt berg för dig själv!
Ja, Duved är en sån pärla. Blir det någonsin crowded? Dessutom kostar lunchen typ hälften mot inne i Åre.

Anzom

Aktiv medlem
Följt med lite på det som finns att hyra kring jul/nyår i skistars anläggningar. För en månad sen var det mesta bokat, bara en handfull på den svenska sidan. Idag är det mellan 130-200 ledigt per vecka kring jul och nyår.

Det måste svindla för många skidorter just nu. Om den stora skidboomen med många anläggningar i Sverige kom på 70-talet är min spaning att 2021 blir den stora skiddöden för anläggningar utan sommarsäsong. Att bara täcka upp personalkostnader räcker ju inte för 1,5- sabbad vintersäsong.

pd

Aktiv medlem
Följt med lite på det som finns att hyra kring jul/nyår i skistars anläggningar. För en månad sen var det mesta bokat, bara en handfull på den svenska sidan. Idag är det mellan 130-200 ledigt per vecka kring jul och nyår.
Lurigt det där med bokningsläge. Vi har väl just passerat 42 dagar innan ankomst när resterande typ 75% måste betalas om man bara betalt förskott. Kommer säkert en andra våg när vi passerat 21 dagar och de med försäkring har sista chansen att avboka.

Realmode

Aktiv medlem

Christiam

Aktiv medlem
ja det var ju nästan revolutionerande, att om du glesar ut en population så minskar smittspridningen.
Har det nått med det där avståndet som alla pratar om att vi ska hålla till varandra? Är det för att minska smittspridningen? Jag trodde det var för att slippa umgås med folk.
Nej, nu snöar det ute, nu håller vi tummarna för att det blir en snörik och lång säsong för de som har möjlighet att åka. De som inte har möjlighet får se denna säsong som en möjlighet till försäsongsträning inför 21/22. Ni kommer vara galet redo till den säsongen.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp