Blir det någon skidåkning i vinter?

Bgn

Medlem

Italienska statsministern vill inte att det ska åkas skidor i jul.

I sverige ja, utomlands troligtvis nej.
Rekommendationerna följs ju så finns ingen anledning att de inte skulle få öppna. I liftkön står man ju med naturligt avstånd pga skidernas längd. Förhoppningsvis slipper man ju att den bakom står och trampar på ens tail i år vilket är till fördel.
Enda som kommer vara påfrestande för skidanläggningarna är den svartmålning och häxjakt av media som troligvis kommer att ske denna säsong igen.
Tror även anläggningarna kan komma att stänga kortare stunder för att avlasta sjukvården på respektive ort.

De som gnäller och är högljudda till att skidanläggningarna ska stänga är de som aldrig åkt skidor i sitt liv och vet hur en skidanläggning ser ut 🙃 konstigt nog gnälls det inte lika mycket på att exempelvis ullared får ha öppet med bra kapacitet och tror även risken att smittas i exempelvis en mataffär är betydligt större än i fjällen, men ingen för någon häxjakt på mataffärerna.
Hej jag bor sedan över fyra år i Österrike och gör min femte säsong som skidlärare här.
Vi startade sädongen 1/10 på Hintertuxglaciän med förhållningsregler(som måste följas)funkade utmärkt!!Nu räknar dom med att öppna upp 6-7/12 allt är under förberedning snökanonerna går för fullt,dom anställer vaker med uppgift att se till att folk håller avstånd i köer inte för många i kabinerna munnskydd obligatoriskt osv.
Så välkommna ned till oss här nere!!!Skidhälsningar Åke Brander

fredw

Aktiv medlem
Hej jag bor sedan över fyra år i Österrike och gör min femte säsong som skidlärare här.
Vi startade sädongen 1/10 på Hintertuxglaciän med förhållningsregler(som måste följas)funkade utmärkt!!Nu räknar dom med att öppna upp 6-7/12 allt är under förberedning snökanonerna går för fullt,dom anställer vaker med uppgift att se till att folk håller avstånd i köer inte för många i kabinerna munnskydd obligatoriskt osv.
Så välkommna ned till oss här nere!!!Skidhälsningar Åke Brander
Österrikiske finansministern instämmer nog och verkar inte vilja missa sin skidsemester...:
" “If the EU does in fact force skiing areas to stay closed, that will mean costs of up to 2 billion euros. If that is what the EU really wants, it will also have to pay for it,” Finance Minister Gernot Bluemel said in a statement. "
Litet lustigt resonemang som om EU vore nån sorts kassakossa utanför Österrikes gräns som ska kompensera just Österrike samtidigt som alla EU-länder tappar massor ekonomiskt. Varifrån ska dessa pengar tas? Ska vi svenskar betala via skatten till österrikarna för skidsemester som inte blir av pga Covid-19?

Skida45

Medlem
Österrikiske finansministern instämmer nog och verkar inte vilja missa sin skidsemester...:
" “If the EU does in fact force skiing areas to stay closed, that will mean costs of up to 2 billion euros. If that is what the EU really wants, it will also have to pay for it,” Finance Minister Gernot Bluemel said in a statement. "
Litet lustigt resonemang som om EU vore nån sorts kassakossa utanför Österrikes gräns som ska kompensera just Österrike samtidigt som alla EU-länder tappar massor ekonomiskt. Varifrån ska dessa pengar tas? Ska vi svenskar betala via skatten till österrikarna för skidsemester som inte blir av pga Covid-19?

Skida45

Medlem
Varför ska EU stänga Österrikes skidanläggningar? Vad skulle vi säga om EU stängde de svenska anläggningarna?

Senast ändrad:

Skida45

Medlem
Nu är ju inte Macron stats- eller premiärminister i Österrike, Italien eller Sverige. Ej heller i Schweiz och Norge som iofs är utanför EU.

skidmannen

Aktiv medlem
Romme Alpin begränsar antalet åkare.

"Alla gäster kommer att behöva ladda eller förboka sitt SkiPass i förväg och vi kommer inte att sälja SkiPass på plats i anläggningen. Begränsningen kommer att anpassas efter hur många liftar och nedfarter som är öppna samt rådande yttre förhållanden.

Gäster med säsongskort behöver inte förboka åkdagar."

Får se hur det blir på övriga orter.

Skida45

Medlem
Du kanske menar, att Norge och Finland borde lyda Sverige nogare? I det här fallet, tack och lov, vi inte gjorde det!
Du kanske borde läsa vad jag kommenterade lite mer noggrant. Jag la ingen värdering i vad som var rätt eller fel eller vem som skulle följa vem. Konstaterade att det var orealistiskt att länderna skulle komma överens.
Jag är väl medveten om att du tror dig veta precis hur alla ska göra och hur vi ska uppföra oss. Det får du gärna tycka.

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Du kanske menar, att Norge och Finland borde lyda Sverige nogare? I det här fallet, tack och lov, vi inte gjorde det!
Har läst och gillat mycket av det du har skrivit tidigare men nu börjar jag seriöst undra vad du ens gör här? Du har inte skrivit något på två dagar och sen helt plötsligt som gubben i lådan så passar du på att provocera lite. Jag tror att dom flesta som följt denna tråden redan vet var du står.

En direkt fråga, hur tänker du att dina inlägg hjälper, bidrar till forumet, hör till ämnet eller stämningen i tråden? Förlåt, två frågor .... Är det ett p.g.a. covid uppdämt behov i dig av att få lite uppmärksamhet som manifesterar sig i denna tråden?

Jag har inget problem med olika åsikter men ditt sätt är riktigt jävla unket! Fan du verkar ju vettig i övrigt, fattar ingenting.

KaitsuH

Aktiv medlem
Du kanske borde läsa vad jag kommenterade lite mer noggrant. Jag la ingen värdering i vad som var rätt eller fel eller vem som skulle följa vem. Konstaterade att det var orealistiskt att länderna skulle komma överens.
Jag är väl medveten om att du tror dig veta precis hur alla ska göra och hur vi ska uppföra sig. Det får du gärna tycka.
Det är inte alls orealistiskt. Jag tror, att hela EU borde snart bestämma om samma corona regler. Du kanske vet, att EU bestämde redan i våras om ett gemensamt corona stödspaket, det blev och blir dyrt som fan. Inom nästa sommaren måste vi ännu bestämma om flera stödpaketen, de skall bli så fans dyra ingen kan veta. Därför måste vi också få samma corona regler för hela EU. Jag tror att de förstår det här mycket bättre i mellan Europa än vi här. Här är hur vår statsminister Marin tänker: https://www.politico.eu/article/europe-must-unite-to-defeat-the-virus/

Nu går det absolut inte an, att varenda land tänker bara på sitt eget bästa! Och just nu går det inte an att resa till Europa bara för skidåkningens skull, inte ens med nån egen bobil!

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det är inte alls orealistiskt. Jag tror, att hela EU borde snart bestämma om samma corona regler. Du kanske vet, att EU bestämde redan i våras om ett gemensamt corona stödspaket, det blev och blir dyrt som fan. Inom nästa sommaren måste vi ännu bestämma om flera stödpaketen, de skall bli så fans dyra ingen kan veta. Därför måste vi också få samma corona regler för hela EU. Jag tror att de förstår det här mycket bättre i mellan Europa än vi här. Här är hur vår statsminister Marin tänker: https://www.politico.eu/article/europe-must-unite-to-defeat-the-virus/

Nu går det absolut inte an, att varenda land tänker bara på sitt eget bästa! Och just nu går det inte an att resa till Europa bara för skidåkningens skull, inte ens med nån egen bobil!
Vad är det man ska enas om? Det finns inga entydiga slutsatser att dra. Även du/ni som anser att den svenska strategin var fel - hur har det gått för övrigt? Länder som följt liknande strategier har nått helt olika resultat. Länder som tidigare framhölls som positiva exempel har senare fått stora problem trots att de följt samma linje. Andra olika länder som följt olika strategier har istället fått resultat som liknar varandra.
Även WHO byter fot under resans gång. Ingen vet ännu vad som varit rätt eller fel, vilka orsakssamband som finns. Därför finns inget underlag för en samlad strategi. Tyvärr.
Utöver det som gäller vaccin förstås. Där är det verkligen ljus vid horisonten.

JakobJ

Aktiv medlem
Ja de kanske är svårt att ha gemensamma regler i hela EU då alla länder har olika förutsättningar med sjukvård osv. men de ändå är så att Sverige borde börja ta i lite mer med hårdhandskarna nu. Vi har ju många fler döda per invånarna än dom andra nordiska länderna, visst rankas deras sjukvård bättre än våran men de är nog marginellt och de är väl också en parameter att ta in.
Kalla mig cynisk men jag vet inte om jag tror på eget ansvar längre, smittokurvan stiger trots nya restriktioner. Dom som är ute och festar och går på ullared eller mall of scandinavia tycker antagligen att dom har samma rätt att fira jul i fjällen som alla som gör uppoffringar för att stoppa spridningen.

jung

Medlem
Det är komplext helt enkelt. Att stänga ner samhället leder ju till många andra typer av problem än att Coronasmittan sjunker så det är nog inte så lätt att göra alla nöjda under den här pandemin.

Skidåkningsmässigt så kunde vi läsa om rommes taktik till vintern. Det låter ju som att det kan vara vettigt. Det är ju väldigt stor skillnad mellan en svensk skidort och en alp ort. Nästan alla skidorter i alperna åker man kabin, gondol eller tåg upp till skidorten vilket gör att man står tätt inpå varandra. Men här i Norden består största delen av liftar av släpliftar och sittliftar vilket borde underlätta att hålla avstånd betydligt lättare. Att åka skidor i Sverige är ju mer liftåkning än skidåkning så vill man hålla avstånd får man kanske åka någonstans där ankarliftar eller knappliften regerar.

Finns många mindre men bra skidorter i norra Jämtland/södra Lappland som definitivt kommer vara folktomma i år. Långt att köra men mindre folk. Tänker på Kittelfjäll, Blåsjön, Klimpfjäll och Borgafjäll.

Det är komplext helt enkelt. Att stänga ner samhället leder ju till många andra typer av problem än att Coronasmittan sjunker så det är nog inte så lätt att göra alla nöjda under den här pandemin.

Skidåkningsmässigt så kunde vi läsa om rommes taktik till vintern. Det låter ju som att det kan vara vettigt. Det är ju väldigt stor skillnad mellan en svensk skidort och en alp ort. Nästan alla skidorter i alperna åker man kabin, gondol eller tåg upp till skidorten vilket gör att man står tätt inpå varandra. Men här i Norden består största delen av liftar av släpliftar och sittliftar vilket borde underlätta att hålla avstånd betydligt lättare. Att åka skidor i Sverige är ju mer liftåkning än skidåkning så vill man hålla avstånd får man kanske åka någonstans där ankarliftar eller knappliften regerar.

Finns många mindre men bra skidorter i norra Jämtland/södra Lappland som definitivt kommer vara folktomma i år. Långt att köra men mindre folk. Tänker på Kittelfjäll, Blåsjön, Klimpfjäll och Borgafjäll.
Enligt en studie från Harvard så kan covid-utbrotten fortsätta fram till 2025. Även om vi har vaccin. Blir lång tid med restriktioner och nedstängda skidorter. Tror mer på de svenska bolagens strategi (som i Romme) att försöka anpassa sig efter de förutsättningarna som ges.

Skida45

Medlem
Enligt en studie från Harvard så kan covid-utbrotten fortsätta fram till 2025. Även om vi har vaccin. Blir lång tid med restriktioner och nedstängda skidorter. Tror mer på de svenska bolagens strategi (som i Romme) att försöka anpassa sig efter de förutsättningarna som ges.
Och det är ju inte bara de svenska skidorterna som utformar strategier.

jung

Medlem
Håller helt med

Heddious

Aktiv medlem
Rommes taktik låter vettig i mina öron, särskilt om de lyckas med anpassningarna kring hur mycket som är öppet/hur många liftkort de säljer.

Jag skulle inte bli förvånad om något liknande system bli norm om det här drar ut på tiden (läs: längre än denna vintern). De flesta skidorter kan mig veterligen plocka statistik från liftarnas vändkors för att se var folk åker och när osv, och då bör det även vara möjligt att få siffror på hur många säsongs/vecko/dagskort som passerar på en genomsnittlig dag, och utifrån det går det att göra planer på hur många dagskort som kan säljas utan att överbelasta systemet.

Vet att liknande diskussioner har förts pre-covid (hur avlägset?!) i lokala FB-grupper i Frankrike – att de bofasta önskat att liftbolagen kontinuerligt ska begränsa mängden liftkort som kan säljas under högsäsongsveckorna, särskilt dagskort, för att lätta upp trafik och liftköer. Några jular med dåligt snöläge har dagskortsförsäljningen stoppats helt, pga liftbolagen har velat gynna veckisar då de är mycket viktigare för orterna rent ekonomiskt.

Samtidigt vore det ju fett drygt om all liftburen skidåkning framöver skulle bygga på ett (opålitligt) tidsbokningssystem á la Aiguille du Midi och att det blir svårt/omöjligt att göra spontanutflykter. Men samtidigt är ju spontanutflykter inte direkt det bästa i en pandemi, så.. hmm.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp