Blir det någon skidåkning i vinter?

fredw

Aktiv medlem
Frankrike tar efter Australien och NZ och stänger in sina invånare... för att skydda dem själva och landets ekonomi etc etc ... Jag förstår resonemanget, men resultatet är litet tveksamt kan man tycka. Vart är vi på väg?

Frankrike tar efter Australien och NZ och stänger in sina invånare... Litet tveksamt kan man tycka.

Vad jag har förstått så var många skidorter på södra halvklotet öppna under sommaren (alltså vår sommar). Har man ingen data därifrån för att se hur mycket smitta som spreds i skidbacken?

fredw

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så var många skidorter på södra halvklotet öppna under sommaren (alltså vår sommar). Har man ingen data därifrån för att se hur mycket smitta som spreds i skidbacken?
Om du menar Australien och Nya Zeeland så går det inte att dra några slutsatser eftersom de knappt hade någon underliggande spridning alls av Covid-19 i samhället under skidsäsongen. Sedan när de fick en klustersmitta i Melbourne så stängde de ner allt.

Om du menar Australien och Nya Zeeland så går det inte att dra några slutsatser eftersom de knappt hade någon underliggande spridning alls av Covid-19 i samhället under skidsäsongen. Sedan när de fick en klustersmitta i Melbourne så stängde de ner allt.
Ok. Men det kördes inget i Sydamerika eller?

Lenz

Aktiv medlem
England påbörjar sin vaccinering nästa vecka enligt media.Tänder ett litet hopp för framtiden. Frågan är när vi börjar i Sverige?

Anzom

Aktiv medlem
Frågan är hur ett framstressat vaccin är?
I Pfizers vaccintest har över 43 000 människor ingått. Vilket är långt fler än normalt vid ett nytt vaccin- utan allvarliga biverkningar. Det dog senaste idag 174 människor i Corona. 174 människor som nog gärna hade sett ett vaccin. Eller, ska vi offra vaccinskeptiker, de kanske kan leva i en parallell värld, en egen stat. Fritt från 5G master.

HakanBarman

Medlem
Frågan är hur ett framstressat vaccin är?
Framstressat som i "inte färdig-testat" som Sputnik V där de hoppat över det mesta av testningen eller framstressat som i "allt-är-gjort-på-rätt-sätt-och-vi-gjorde-massor-med-steg-parallelt-så-det-gick-rekordfort"? I UK är det väl i första hand Pfizer/BioNTech-vaccinet som gäller och det har gått igenom hela test och snart även review-processen. Risktagandet där har varit ekonomiskt. Hade vaccinet visat sig inte duga hade man bränt en massa resurser och pengar i onödan.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
I Pfizers vaccintest har över 43 000 människor ingått. Vilket är långt fler än normalt vid ett nytt vaccin- utan allvarliga biverkningar. Det dog senaste idag 174 människor i Corona. 174 människor som nog gärna hade sett ett vaccin. Eller, ska vi offra vaccinskeptiker, de kanske kan leva i en parallell värld, en egen stat. Fritt från 5G master.
Jag är inte vaccinskeptiker och dessutom är jag i första prioriterat för vaccin men funderar bara hur det kan bli godkändt när man inte riktigt vet bieffekter. :)

RichardH

Medlem
Jag är inte vaccinskeptiker och dessutom är jag i första prioriterat för vaccin men funderar bara hur det kan bli godkändt när man inte riktigt vet bieffekter. :)
Man vet vilka de vanliga bieffekterna är (de har ju testat på strax under 50 000 människor som nämns) men de som är väldigt ovanliga, som kanske drabbar 1/100 000 upptäcks ju självklart inte innan man gett vaccin till fler. Men man får ju anta att detta vaccin använder liknande metoder/ämnen som finns i redan befintliga vaccin, vilket så klart också minskar risken.

fredw

Aktiv medlem
Jag bedömer att riskerna på individnivå med att inte vaccinera sig är mycket större än riskerna med att vaccinera sig. För min del. Vi vet att 86 personer under 50 år har dött av Covid-19 i Sverige (och jag är 55...), och den nivån på allvarliga biverkningar av vaccinet hade man definitivt upptäckt i de studier som gjorts och då hade det blivit nödstopp.
Riskerna är inte av samma typ för har man tur så får man ju inte Covid-19 alls. Men som vaccinerad bidrar man också till att bygga upp flockimmunitet i samhället, något som jag gärna hjälper till med (liksom jag medvetet tar en viss risk i mitt jobb).
Nu får vi se till att bli av med den här sk-ten, så vi kan återgå till att gaffla om hängningsvinklar, färgnyanser på goggle-linser och annat väsentligt.

Men det kommer garanterat att bli diskussion om biverkningar oavsett, helt oundvikligt när så många får ett läkemedel (eftersom det alltid, med eller utan nya vaccin, förekommer viss tidsmässig anhopning av en eller annan sällsynt sjukdom...) och som vanligt blir det mycket svårt att säkerställa ev orsakssamband.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Men man får ju anta att detta vaccin använder liknande metoder/ämnen som finns i redan befintliga vaccin, vilket så klart också minskar risken.
Pfizer/Biontechs och Modernas vaccin är av en helt ny typ vaccin baserat på RNA, en teknik som aldrig tidigare använts för att vaccinera människor. Vet inte hur det är med t ex Sputnik eller AZs vaccin. Dock finns det många bra argument för att RNA-vaccin är långt säkrare än "traditionella" vaccin, men det är inte på något sätt en liknande teknik som finns i befintliga vaccin.

Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_vaccine för övergripande information.

RichardH

Medlem
Pfizer/Biontechs och Modernas vaccin är av en helt ny typ vaccin baserat på RNA, en teknik som aldrig tidigare använts för att vaccinera människor. Vet inte hur det är med t ex Sputnik eller AZs vaccin. Dock finns det många bra argument för att RNA-vaccin är långt säkrare än "traditionella" vaccin, men det är inte på något sätt en liknande teknik som finns i befintliga vaccin.

Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_vaccine för övergripande information.
Det är inte samma metod som AstraZeneca använder. Man behöver inte vara orolig, vaccinerar mig själv för influensan varje år och tänker ta covid-vaccin också.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Det är inte samma metod som AstraZeneca använder. Man behöver inte vara orolig, vaccinerar mig själv för influensan varje år och tänker ta covid-vaccin också.
Det tror jag inte heller man behöver vara, men Pfizers/Biontechs vaccin (som var det som diskuterades) bygger på fundamentalt annorlunda principer än vad vi tidigare använt för att utveckla vaccin (både influensa- och andra vaccin). Felaktig information i sakfrågan gällande det menar jag bara riskerar bygga på folks skepsis för att de upplever sig ha blivit vilseledda när de får veta att det inte var sant.

Anzom

Aktiv medlem
Om man ska vara lite konspiratoriskt lagd så börjar jag nästan misstänka att samtliga större anläggningar i Sverige har satt öppningsdatum till 18e december i rent taktiskt syfte, trots att man kanske kan öppna redan den här eller nästa helg. Försöka slippa det stora buzz som lätt blir om man öppnar innan. Jul och nyår är ju otroligt viktigt och man vill verkligen få ha öppet den perioden vilket gör att man offrar gratisreklam veckorna innan för att slippa smutskastning från coronahetsare.

HakanBarman

Medlem
Om man ska vara lite konspiratoriskt lagd så börjar jag nästan misstänka att samtliga större anläggningar i Sverige har satt öppningsdatum till 18e december i rent taktiskt syfte, trots att man kanske kan öppna redan den här eller nästa helg. Försöka slippa det stora buzz som lätt blir om man öppnar innan. Jul och nyår är ju otroligt viktigt och man vill verkligen få ha öppet den perioden vilket gör att man offrar gratisreklam veckorna innan för att slippa smutskastning från coronahetsare.
Min konspirationsteori är att det är en kombination av den extremt varma hösten och att man avvaktar vad FHM säger (besked i början av nästa vecka?)

fredw

Aktiv medlem
De har ju mest snödjup i hela sverige enligt länken 🤪
Det är sparad snö som tyvärr bara täcker längdspåren... Något vilseledande kanske...

Här finns en närliggande backe för oss i Malmö som är helt oberoende av snöläget! Ligger bra a en halvtimme bort med bil. Tyvärr är danskarna litet rädda för oss just nu så vi släpps inte över bron.

Slobba

Ny medlem
På lördag blir det att premiär åka vinterns första svängar i Kåbdalis

pd

Aktiv medlem
Här finns en närliggande backe för oss i Malmö som är helt oberoende av snöläget! Ligger bra a en halvtimme bort med bil. Tyvärr är danskarna litet rädda för oss just nu så vi släpps inte över bron.
Hann du testa den innan brostängningen?

fredw

Aktiv medlem
Jag har kört den. En gång och aldrig mer.

Men bygger en Konstbacke här hemma på västkusten så lillkillen kan få åka skidor och snowboard i vinter om vi inte kommer väg ifrån Danmark
Var byggs det ny konstbacke? Men du säger att det är sämre än ingenting ? Har aldrig testat själv.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Den nya? Min kille är 2 år så det blir en liten backe till han.

Nja sämre än ingenting är den inte men inget jag kommer köra i 5 timmar till igen..

Helt riktigt men datumet är 15 december....avd en fågel viskade i mitt öra.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp