Hej här nere där jag bor i Tirolen/Mayrhofen öppnar dom systemen för inhemska den 24/12,och om allt går enl. planerna så kör dom igång den 10/1.Smittan har gått ned här den senaste tiden och att stänga skidsystemena och all skidåkning kan dom bara inte det skulle få för stora konsekvenser.Vi började åka 1/10 på glaciären och där funkade det utmärkt med avstånd munskydd och inte för många i kabinerna och sittliftarna.Ja, vad tror ni, allt hårdare restriktioner på allt fler håll... Kommer skidorterna ens att kunna hålla öppet med tanke på de restriktioner som finns. Ända sedan i våras har jag längtat efter skidåkning igen. har en resa inbokad vid trettonhelgen och en i påsk. Men läget känns allt mer osäkert? Vad tror ni andra? Kommer vi att kuanna hålla avstånd i backen? Jag har inget behov av afterski och restaurangbesök så det borde gå, jag hoppas att det ska gå...
Det stämmer inte riktigt. Finns undersökningar som visar att när man cyklar skall du ligga minst 5 meter men helst 10 meter bakom framförvarande cyklist på grund av utandnings luften. Bara en parates för att man kan inte säga att det är säkert. Vi fick dessa uppgifter i våran klubb på en träning.Hej här nere där jag bor i Tirolen/Mayrhofen öppnar dom systemen för inhemska den 24/12,och om allt går enl. planerna så kör dom igång den 10/1.Smittan har gått ned här den senaste tiden och att stänga skidsystemena och all skidåkning kan dom bara inte det skulle få för stora konsekvenser.Vi började åka 1/10 på glaciären och där funkade det utmärkt med avstånd munskydd och inte för många i kabinerna och sittliftarna.
Man smittar ju ingen då du åker.Så vi räknar med en lite kortare säsong i år.
Det stämmer inte riktigt. Finns undersökningar som visar att när man cyklar skall du ligga minst 5 meter men helst 10 meter bakom framförvarande cyklist på grund av utandnings luften. Bara en parates för att man kan inte säga att det är säkert. Vi fick dessa uppgifter i våran klubb på en träning.
Själv bor jag i Lund och har övervägt att ta mig dit på min födelsedag i juni. Har en gammel sleten snowboard att offra, men däremot är jag inte så säker på att jag vill förstöra mina kläder med silikon - eller ännu värre få dem söndertrasade av piggarna i underlaget (ni vet jag är ju en sån däringa haschplankare som faller omkull till höger och vänster). Känns mer värt att åka till SnowDome i Bispingen om de nu kommer att ha öppnat igen tills dess.Den nya? Min kille är 2 år så det blir en liten backe till han.
Nja sämre än ingenting är den inte men inget jag kommer köra i 5 timmar till igen..
Även om det skulle stämma så tenderar skidåkare i backe sällan att ligga i linje bakom varandra mer än någon sekund i taget. Såvida det inte är Skutskjutet i vindstilla väder eller Vasaloppet vi talar om.Det stämmer inte riktigt. Finns undersökningar som visar att när man cyklar skall du ligga minst 5 meter men helst 10 meter bakom framförvarande cyklist på grund av utandnings luften. Bara en parates för att man kan inte säga att det är säkert. Vi fick dessa uppgifter i våran klubb på en träning.
Ja smittrisken vid skidåkning är nog minimal för att inte säga mikroskopisk!!!Det stämmer inte riktigt. Finns undersökningar som visar att när man cyklar skall du ligga minst 5 meter men helst 10 meter bakom framförvarande cyklist på grund av utandnings luften. Bara en parates för att man kan inte säga att det är säkert. Vi fick dessa uppgifter i våran klubb på en träning.
Hur är inställningen i Österrike till skidturister från fäbodarna nära ishavet (svenskar)? Kommer vi att vara välkomna? Eller kommer vi att ses som vandrande (eller glidande) smittohärdar som orsakar att großmutter dör och som belastar den lokala sjukvården i onödan?Ja smittrisken vid skidåkning är nog minimal för att inte säga mikroskopisk!!!
Så jag tar nog "risken"!!!!
Verkar ha varit ganska trångt i oktober.Hej här nere där jag bor i Tirolen/Mayrhofen öppnar dom systemen för inhemska den 24/12,och om allt går enl. planerna så kör dom igång den 10/1.Smittan har gått ned här den senaste tiden och att stänga skidsystemena och all skidåkning kan dom bara inte det skulle få för stora konsekvenser.Vi började åka 1/10 på glaciären och där funkade det utmärkt med avstånd munskydd och inte för många i kabinerna och sittliftarna.
Man smittar ju ingen då du åker.Så vi räknar med en lite kortare säsong i år.
Om en skulle börja skinna...Verkar ha varit ganska trångt i oktober.
Verkar ha varit ganska trångt i oktober.
Inte Hintertux,Stubai!!Verkar ha varit ganska trångt i oktober.
https://tirol.orf.at/stories/3072551/ Bilden är från Hintertux.Inte Hintertux,Stubai!!
Debatten har gått het i Schweiz under den senaste veckan. Delvis pga foton från Verbier förra lördagen. Tydligen bättre kontroll på söndagen, med staket, poliser etc.
![]()
Des photos de skieurs amassés au départ de Téléverbier font polémique. A raison pour Christophe Darbellay
Des images de skieurs agglutinés dans une file, samedi matin au Châble, déchaînent les réseaux sociaux et suscitent la critique du président du gouver ...www.lenouvelliste.ch
Bortsett iofs från deras "corona-container" till ägglift...Branäs vecka 4 börjar alltmer te sig som ett riktigt vettigt alternativ.
På dina Deacon 80? Mina nyinköpta står oanvända. Det är brungrönt ännu i mina hemmabackar, pulkakullarna i Kroksbäck. Bilden är från ett annat år (strax efter ett historiskt Skånedump). Vi har ingen lift ännu men funderar på en "peak2peak"-lösning med EU-finansiering. Med andras pengar är allt möjligt!Premiären avklarad i Tandådalen blev 13 åk innan blåst och snö satte stopp för lusten att fortsätta. Kommer igen imorgon.
Snackar vi tidig februari 2017?Bilden är från ett annat år (strax efter ett historiskt Skånedump). Vi har ingen lift ännu men funderar på en "peak2peak"-lösning med EU-finansiering. Med andras pengar är allt möjligt!
Nej, körde mitt andra par, Stökli SX. Blir Deacon imorgon.På dina Deacon 80? Mina nyinköpta står oanvända. Det är brungrönt ännu i mina hemmabackar, pulkakullarna i Kroksbäck. Bilden är från ett annat år (strax efter ett historiskt Skånedump). Vi har ingen lift ännu men funderar på en "peak2peak"-lösning med EU-finansiering. Med andras pengar är allt möjligt!
Visa bilaga 5579
Kul att de tär öppet... men två liftar och fyra pister i Vemdalsskalet känns ju lite fattigt... nå som vet hur det varit tidigare år vid den här tiden? Håller tummarna för mycket snö snart så att de tär me röppet när jag ska dit i början av januari.
Ja om du läser utkastet till lagen så verkar det som att en stängning av något först kan ske efter att riksdagen har fnulat på det en månad. Så mao skulle en stängning tidigast kunna ske i början på februari. Så lite skidåkning blir det nog. Med eller utan lag.![]()
Pandemilagen kan börja gälla i januari - Nyheter (Ekot)
Regeringen vill skynda på den nya tillfälliga pandemilagen som bland annat ska göra det möjligt att stänga köpcentra, affärer och kollektivtrafik. En ...sverigesradio.se
Frågan blir: Är skidåkning med I den nya lagstiftningen som kommer redan i januari? Först juni, sen mars. Nu alltså en månad bort. Det går om man vill löffe. 8000 människoliv och 9 månader senare.
Det finns ju andra instrument att ta till om man (FHM, regering mm) tycker att fjällresor är olämpliga. Reseavrådan, rekommendation till anläggningar att stänga mm. De behöver inte vänta in någon lag för det. I nuläget verkar de tycka att fjällresor är ok, men de kan göra nya bedömningar, och det gör de utifrån smittoläge. Rekommendationer kan ändras både före och efter pandemilagen.Ja om du läser utkastet till lagen så verkar det som att en stängning av något först kan ske efter att riksdagen har fnulat på det en månad. Så mao skulle en stängning tidigast kunna ske i början på februari. Så lite skidåkning blir det nog. Med eller utan lag.![]()
Rekommendationer verkar ju fungera superbra i SverigeDet finns ju andra instrument att ta till om man (FHM, regering mm) tycker att fjällresor är olämpliga. Reseavrådan, rekommendation till anläggningar att stänga mm. De behöver inte vänta in någon lag för det. I nuläget verkar de tycka att fjällresor är ok, men de kan göra nya bedömningar, och det gör de utifrån smittoläge. Rekommendationer kan ändras både före och efter pandemilagen.
Håller med. En av mina äldsta vänner bor i Luxemburg sedan 15 år. Där har de haft otroligt hårda restriktioner hela våren samt nu under hösten. Dödstalen är i princip på Sveriges nivå och smittspridningen är högre. Blir säkert bra det här...Restriktionerna i resten av europa ger ju inte direkt lysande resultat. Från och till skall alla här i Portugal och även i Spanien handla på halva tiden på helgerna. Undrar hur dom (inte) tänkte där..
Men, här i Finland funkar det (för JAndersB) mycket bra! Vi har inga verkliga restriktioner, grundskolorna är öppna, (jag lära färr med Teams i gymnasiet) alla butiker är öppna, nästan alla använder hudmasker, så inget problem. Dödsstalet i Sverige är ca. 15 gånger större än här i Finland. 15 gånger menar 1500%. Det är inte litet!Håller med. En av mina äldsta vänner bor i Luxemburg sedan 15 år. Där har de haft otroligt hårda restriktioner hela våren samt nu under hösten. Dödstalen är i princip på Sveriges nivå och smittspridningen är högre. Blir säkert bra det här...![]()
Men, här i Finland funkar det (för JAndersB) mycket bra! Vi har inga verkliga restriktioner, grundskolorna är öppna, (jag lära färr med Teams i gymnasiet) alla butiker är öppna, nästan alla använder hudmasker, så inget problem. Dödsstalet i Sverige är ca. 15 gånger större än här i Finland. 15 gånger menar 1500%. Det är inte litet!
Here we go again. Om och om igen, Finland är inget jag jämför med. Finns en hel värld med mer relevanta att jämföra med. Hur många gånger måste vi ta samma saker?Men, här i Finland funkar det (för JAndersB) mycket bra! Vi har inga verkliga restriktioner, grundskolorna är öppna, (jag lära färr med Teams i gymnasiet) alla butiker är öppna, nästan alla använder hudmasker, så inget problem. Dödsstalet i Sverige är ca. 15 gånger större än här i Finland. 15 gånger menar 1500%. Det är inte litet!
Fast om du orkar läsa statistiken så ser du att Finland och Norge är undantaget i Europa. Sverige följer just nu trenden.Men, här i Finland funkar det (för JAndersB) mycket bra! Vi har inga verkliga restriktioner, grundskolorna är öppna, (jag lära färr med Teams i gymnasiet) alla butiker är öppna, nästan alla använder hudmasker, så inget problem. Dödsstalet i Sverige är ca. 15 gånger större än här i Finland. 15 gånger menar 1500%. Det är inte litet!