Blir det någon skidåkning i vinter?

Ja, vad tror ni, allt hårdare restriktioner på allt fler håll... Kommer skidorterna ens att kunna hålla öppet med tanke på de restriktioner som finns. Ända sedan i våras har jag längtat efter skidåkning igen. har en resa inbokad vid trettonhelgen och en i påsk. Men läget känns allt mer osäkert? Vad tror ni andra? Kommer vi att kuanna hålla avstånd i backen? Jag har inget behov av afterski och restaurangbesök så det borde gå, jag hoppas att det ska gå...
Hej här nere där jag bor i Tirolen/Mayrhofen öppnar dom systemen för inhemska den 24/12,och om allt går enl. planerna så kör dom igång den 10/1.Smittan har gått ned här den senaste tiden och att stänga skidsystemena och all skidåkning kan dom bara inte det skulle få för stora konsekvenser.Vi började åka 1/10 på glaciären och där funkade det utmärkt med avstånd munskydd och inte för många i kabinerna och sittliftarna.
Man smittar ju ingen då du åker.Så vi räknar med en lite kortare säsong i år.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Hej här nere där jag bor i Tirolen/Mayrhofen öppnar dom systemen för inhemska den 24/12,och om allt går enl. planerna så kör dom igång den 10/1.Smittan har gått ned här den senaste tiden och att stänga skidsystemena och all skidåkning kan dom bara inte det skulle få för stora konsekvenser.Vi började åka 1/10 på glaciären och där funkade det utmärkt med avstånd munskydd och inte för många i kabinerna och sittliftarna.
Det stämmer inte riktigt. Finns undersökningar som visar att när man cyklar skall du ligga minst 5 meter men helst 10 meter bakom framförvarande cyklist på grund av utandnings luften. Bara en parates för att man kan inte säga att det är säkert. Vi fick dessa uppgifter i våran klubb på en träning.

RichardH

Medlem
Det stämmer inte riktigt. Finns undersökningar som visar att när man cyklar skall du ligga minst 5 meter men helst 10 meter bakom framförvarande cyklist på grund av utandnings luften. Bara en parates för att man kan inte säga att det är säkert. Vi fick dessa uppgifter i våran klubb på en träning.

Nu vet jag inte riktigt vad du har för definition på undersökningar, men det fanns icke granskad (dvs ingen peer review, ej publicerad i någon vetenskaplig tidskrift) rapport som blivit häftigt kritiserad som blev viral i våras. Den baserade sig på CFD simuleringar, men det fanns inget stöd för att viruset skulle smitta på det sättet (utomhus, och inte heller på de avstånden). Men du kanske har sett någon annan riktig undersökning som jag missat?

Seppuccu

Aktiv medlem
Den nya? Min kille är 2 år så det blir en liten backe till han.

Nja sämre än ingenting är den inte men inget jag kommer köra i 5 timmar till igen..
Själv bor jag i Lund och har övervägt att ta mig dit på min födelsedag i juni. Har en gammel sleten snowboard att offra, men däremot är jag inte så säker på att jag vill förstöra mina kläder med silikon - eller ännu värre få dem söndertrasade av piggarna i underlaget (ni vet jag är ju en sån däringa haschplankare som faller omkull till höger och vänster). Känns mer värt att åka till SnowDome i Bispingen om de nu kommer att ha öppnat igen tills dess.

Men Hasse, du får ju lägga in en recension av Copenhill om du nu varit där!

fredw

Aktiv medlem
Även om det skulle stämma så tenderar skidåkare i backe sällan att ligga i linje bakom varandra mer än någon sekund i taget. Såvida det inte är Skutskjutet i vindstilla väder eller Vasaloppet vi talar om.
Jag tror att liftköer, ägg och kabiner är där faran ev. finns på berget. Sittliftar (utan bubblor) lär knappast vara farligare än att stå och vänta på bussen på väg till jobbet, och smittorisken ute i själva backarna bör väl vara tämligen nära noll.

Ja smittrisken vid skidåkning är nog minimal för att inte säga mikroskopisk!!!
Så jag tar nog "risken"!!!!

fredw

Aktiv medlem
Ja smittrisken vid skidåkning är nog minimal för att inte säga mikroskopisk!!!
Så jag tar nog "risken"!!!!
Hur är inställningen i Österrike till skidturister från fäbodarna nära ishavet (svenskar)? Kommer vi att vara välkomna? Eller kommer vi att ses som vandrande (eller glidande) smittohärdar som orsakar att großmutter dör och som belastar den lokala sjukvården i onödan?

Verkar ha varit ganska trångt i oktober.

Bilagor

• C3568B15-96E4-4058-AFE3-196278079A95.jpeg
    C3568B15-96E4-4058-AFE3-196278079A95.jpeg
    56.3 KB · Besök: 246

JAndersB

Aktiv medlem
Bygger sedan 2 månader på nya husbilen, här i Portugal. Tänkte hålla oss till ursprungsplanen och rulla in i Livigno för vintern, i början av januari. Ifjol flydde vi v9, via Scuol och Tux. Ställplatsen hälsade oss välkomna i alla fall. Blir spännande jul och nyår.

Inte Hintertux,Stubai!!
https://tirol.orf.at/stories/3072551/ Bilden är från Hintertux.

Edit: känns som att jag blivit lite av en gnällgubbe här i tråden. Vill ha skidåkning på ett säkert sätt precis som alla:) Borde gå att klara, men det som syns på bilderna får helt enkelt inte ske om detta ska fungera. Och nej, det på bilden var inte en engångsföreteelse.

Senast ändrad:

JanN

Medlem

Heddious

Aktiv medlem
Debatten har gått het i Schweiz under den senaste veckan. Delvis pga foton från Verbier förra lördagen. Tydligen bättre kontroll på söndagen, med staket, poliser etc.

Och i förrgår gick det ut mejl från Téléverbier till alla med Chamonix Unlimited säsongs/årskort om att vi inte kan utnyttja våra "gratisdagar" i Verbier förrän den senare halvan av januari och framåt. Gissar att rätt många härifrån hade åkt över i helgen annars, kön för att hämta ut säsongkorten var lång häromdagen (innan mejlet hade dykt upp).
Sen har det ju varit massa snack hit och dit om att det ska bli karantänkrav för folk som åker tillbaka in i Frankrike efter att ha varit i Schweiz, men inget verkar ha bestämts än.

JanN

Medlem
Oklart hur säker källa detta är, men kanske värt lyfta fram ifall någon planerar åka till Italien.

Man behöver inte vara någon större expert för att inse att Frankrikes situation inte kommer att vara bättre efter julen.

Bilagor

• 1608067559781.png
    1608067559781.png
    41 KB · Besök: 332

fredw

Aktiv medlem
Premiären avklarad i Tandådalen blev 13 åk innan blåst och snö satte stopp för lusten att fortsätta. Kommer igen imorgon.
På dina Deacon 80? Mina nyinköpta står oanvända. Det är brungrönt ännu i mina hemmabackar, pulkakullarna i Kroksbäck. Bilden är från ett annat år (strax efter ett historiskt Skånedump). Vi har ingen lift ännu men funderar på en "peak2peak"-lösning med EU-finansiering. Med andras pengar är allt möjligt!

1280px-Kroksbäcksparken,_vinter.jpg

KarinLager

Aktiv medlem
Kul att de tär öppet... men två liftar och fyra pister i Vemdalsskalet känns ju lite fattigt... nå som vet hur det varit tidigare år vid den här tiden? Håller tummarna för mycket snö snart så att de tär me röppet när jag ska dit i början av januari.

Figge123

Medlem
På dina Deacon 80? Mina nyinköpta står oanvända. Det är brungrönt ännu i mina hemmabackar, pulkakullarna i Kroksbäck. Bilden är från ett annat år (strax efter ett historiskt Skånedump). Vi har ingen lift ännu men funderar på en "peak2peak"-lösning med EU-finansiering. Med andras pengar är allt möjligt!

Visa bilaga 5579
Nej, körde mitt andra par, Stökli SX. Blir Deacon imorgon.

Wombat

Medlem
Kul att de tär öppet... men två liftar och fyra pister i Vemdalsskalet känns ju lite fattigt... nå som vet hur det varit tidigare år vid den här tiden? Håller tummarna för mycket snö snart så att de tär me röppet när jag ska dit i början av januari.

Jag har varit där några gånger på december och de har haft kanske 60-70% av backar öppet. Men några av de ’öppna’ har varit paxat för alpina klubbar. Lite bättre statistik hittar du från https://www.freeride.se/snodjup/vemdalen/

Anzom

Aktiv medlem

Frågan blir: Är skidåkning med I den nya lagstiftningen som kommer redan i januari? Först juni, sen mars. Nu alltså en månad bort. Det går om man vill löffe. 8000 människoliv och 9 månader senare.

StefanAaroe

Aktiv medlem

Frågan blir: Är skidåkning med I den nya lagstiftningen som kommer redan i januari? Först juni, sen mars. Nu alltså en månad bort. Det går om man vill löffe. 8000 människoliv och 9 månader senare.
Ja om du läser utkastet till lagen så verkar det som att en stängning av något först kan ske efter att riksdagen har fnulat på det en månad. Så mao skulle en stängning tidigast kunna ske i början på februari. Så lite skidåkning blir det nog. Med eller utan lag. 😉

belsam

Medlem
Förvånar mig ändå lite att ingen av er är och rapporterar om läget just nu. Corona? Oh det glömde jag bort när jag var i "fjääälläen"...

Ocean_

Medlem
Det är en del köer på morgonen i systemet här i Åre, men som det är nu sköts det snyggt av skistar. Folk håller bra avstånd och man behöver inte trängas i liften eller kön. Är rätt nojig av mig men det känns tryggt som det är nu, man åker bara i sitt sällskap i ex gondolen. Hoppas lugnet håller i sig även nu när allt kör igång i jul/nyår. I annat fall får det bli längdskidor i Edsåsdalen 🤩

Ja om du läser utkastet till lagen så verkar det som att en stängning av något först kan ske efter att riksdagen har fnulat på det en månad. Så mao skulle en stängning tidigast kunna ske i början på februari. Så lite skidåkning blir det nog. Med eller utan lag. 😉
Det finns ju andra instrument att ta till om man (FHM, regering mm) tycker att fjällresor är olämpliga. Reseavrådan, rekommendation till anläggningar att stänga mm. De behöver inte vänta in någon lag för det. I nuläget verkar de tycka att fjällresor är ok, men de kan göra nya bedömningar, och det gör de utifrån smittoläge. Rekommendationer kan ändras både före och efter pandemilagen.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Det finns ju andra instrument att ta till om man (FHM, regering mm) tycker att fjällresor är olämpliga. Reseavrådan, rekommendation till anläggningar att stänga mm. De behöver inte vänta in någon lag för det. I nuläget verkar de tycka att fjällresor är ok, men de kan göra nya bedömningar, och det gör de utifrån smittoläge. Rekommendationer kan ändras både före och efter pandemilagen.
Rekommendationer verkar ju fungera superbra i Sverige 🤔🤔

JAndersB

Aktiv medlem
Restriktionerna i resten av europa ger ju inte direkt lysande resultat. Från och till skall alla här i Portugal och även i Spanien handla på halva tiden på helgerna. Undrar hur dom (inte) tänkte där..

StefanAaroe

Aktiv medlem
Restriktionerna i resten av europa ger ju inte direkt lysande resultat. Från och till skall alla här i Portugal och även i Spanien handla på halva tiden på helgerna. Undrar hur dom (inte) tänkte där..
Håller med. En av mina äldsta vänner bor i Luxemburg sedan 15 år. Där har de haft otroligt hårda restriktioner hela våren samt nu under hösten. Dödstalen är i princip på Sveriges nivå och smittspridningen är högre. Blir säkert bra det här... 🙄

KaitsuH

Aktiv medlem
Håller med. En av mina äldsta vänner bor i Luxemburg sedan 15 år. Där har de haft otroligt hårda restriktioner hela våren samt nu under hösten. Dödstalen är i princip på Sveriges nivå och smittspridningen är högre. Blir säkert bra det här... 🙄
Men, här i Finland funkar det (för JAndersB) mycket bra! Vi har inga verkliga restriktioner, grundskolorna är öppna, (jag lära färr med Teams i gymnasiet) alla butiker är öppna, nästan alla använder hudmasker, så inget problem. Dödsstalet i Sverige är ca. 15 gånger större än här i Finland. 15 gånger menar 1500%. Det är inte litet!

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Men, här i Finland funkar det (för JAndersB) mycket bra! Vi har inga verkliga restriktioner, grundskolorna är öppna, (jag lära färr med Teams i gymnasiet) alla butiker är öppna, nästan alla använder hudmasker, så inget problem. Dödsstalet i Sverige är ca. 15 gånger större än här i Finland. 15 gånger menar 1500%. Det är inte litet!

Edit.
Teori varför.

"Cultural, political and geographic factors — such as low population density, less travel and high trust in government"

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Here we go again. Om och om igen, Finland är inget jag jämför med. Finns en hel värld med mer relevanta att jämföra med. Hur många gånger måste vi ta samma saker?

Var i Tyskland och plockade upp en husbil i oktober. Schleswig-Holstein stängde för hotellgäster från övriga Tyskland, skolorna skulle hålla vädringstimmar, nedstängningar inleddes. Var är dom nu? Österrike? osv. Finland, Norge, Tonga, Fiji m.fl. är inte relevanta jämförelseobjekt.

Det är ganska komiskt dessutom med alla finländare som spyr galla över Sverige och Tegnell. Sedan när man börjar pressa dom så är det plötsligt nästan som i Sverige. Så vad är problemet då? Ta bara inte upp ansikitsmaskerna - största skämtet på länge. Oavsett forskning så så länge folk hanterar dom som näsdukar så, nej tack.

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Fast om du orkar läsa statistiken så ser du att Finland och Norge är undantaget i Europa. Sverige följer just nu trenden.

Wombat

Medlem
Varför vill man jämföra Sverige hellre med Central Europa än med andra nordiska länderna (geografisk sitter i mitten)? Bara att kurvorna ser bättre ut då?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp