Blir det någon skidåkning i vinter?

jung

Aktiv medlem
Du har en poäng, men inte med Åre, utan med bredden på skidorna. Vad är det med folk med breda skidor i vanliga hårda svenska pister?

Åre är helt fantastiskt, men låt oss vara ärliga,det är smal middja, liten svängradie och lite lekfull skida så har du det bra i Åre. Dock är trendmedvetna mer noga med att se till att det är utrustade för 40cm pow pow när de kommer till Åre :) Det blir inte så bra.

Angående Sälen... bra backar, så också Kungsberget. Väldigt undervärderat. Skulle inte vägen upp till Romme vara från 70-talet så vore Romme också bra.
Jag är nog skyldig till de här breda skidorna du pratar om. Mina all round skidor är 100mm under fot. Men de är helt super i hårda pister. Men funkar även bra utanför. Åker man 90% utanför pist och en helg i pist om året känns det lite dumt att köpa ett par pist skidor, tror det oftast är därför folk har sina breda skidor.

clay

Medlem
Jag är nog skyldig till de här breda skidorna du pratar om. Mina all round skidor är 100mm under fot. Men de är helt super i hårda pister. Men funkar även bra utanför. Åker man 90% utanför pist och en helg i pist om året känns det lite dumt att köpa ett par pist skidor, tror det oftast är därför folk har sina breda skidor.

Har man en tanke på att, som du säger, åka merparten av sin tid utanför pisten så är ju bredare skidor att föredra. Dock är smalare skidor med racekaraktär bättre på hårt underlag, inget snack om saken. Visst det funkar med bredare skidor men raceskidor är bättre.
Sen kan man ju inte utgå från att alla ska ha flera uppsättningar skidor, det blir för dyrt så man får kompromissa.

termons

Aktiv medlem
Har man en tanke på att, som du säger, åka merparten av sin tid utanför pisten så är ju bredare skidor att föredra. Dock är smalare skidor med racekaraktär bättre på hårt underlag, inget snack om saken. Visst det funkar med bredare skidor men raceskidor är bättre.
Sen kan man ju inte utgå från att alla ska ha flera uppsättningar skidor, det blir för dyrt så man får kompromissa.
Here we go again🙂

Åker hellre med mina 103 midja i Årelika pist förhållanden. Specielt gästrappet är ju härligt roligt oberoende av underlag med halvslöa kanter. I brant hård backe kanske man skulle vilja ha något smalare...

Drkosmos

Medlem
Here we go again🙂

Åker hellre med mina 103 midja i Årelika pist förhållanden. Specielt gästrappet är ju härligt roligt oberoende av underlag med halvslöa kanter. I brant hård backe kanske man skulle vilja ha något smalare...

Enig! I sportlovsveckor där backarna efter timme ser ut som minfält med drivor av upplogad snö är det en fröjd att surfa ner med 100mm under foten. I övre lundsrappet hade man väl dock önskat något bitigare på fötterna.

belsam

Medlem
Så, på en mellanstor skidort idag är det smått kaos. Folk kan inte ta ansvar, coronan är bortglömd för äntligen gnäller inte frugan/karljäveln och barnen står inte längre och skriker i hallen för att de har för mycket kläder på medans mormor letar efter sina broddar. Barnen som inte kan ta liften själva ska såklart ha hjälp av liftisarna som sedan också kommer för nära föräldern eftersom att deras ögonsten är på väg upp själv i liften. Vuxna människor kan fortfarande inte åka lift. Även om det står väl skyltat överallt att DU måste be om hjälp i liften har de senaste 10 årens rövtorkande gjort att "vuxna" människor misslyckas med att ta en lift och sedan skickar beskyllande blickar mot personal som bara tar sitt ansvar genom att hålla avstånd och vänta på att någon BER om hjälp. Liftpersonal som för övrigt är första linjen av försvar för alla fel som en skidort gör. Skidortens sanna hjältar. I förhållande till det här måste liftpersonal hålla sig inom ett "osäkert" avstånd från alla gäster, med tanke på att kyla antagligen förlänger smittavståndet, för att ens ha en chans att hjälpa folk som fan inte kan säga till i tid. Sura blickar? Jo tack.

Att gäster sen inte kan hålla avstånd för skit, varken till varandra eller säsongsarbetare gör att situationen är smått tragisk. För all del, smyg nära pistörer eller för den delen liftpersonal och fråga helt idiotiska frågor, som, vad är klockan? När kommer snön? Finns det Kärlek?

Liftpersonalen ska se till att det är avstånd i kön, inte nog med att de ska trolla med kön så att det passar minutens gästtryck. De ska även ha personal som "micromanagear" människor bemötande av varandra/avstånd hållet av varje person på varje meter av den snart hundra meter långa coronaanpassade kön. Att skidsystemen redan har det svårt för att de fick stänga tidigt förra säsongen och fått slänga in extra åtgärder inför en coronaanpassad säsong rör inte turisten. Kanske är det äntligen som säsongare slipper bo 4 pers i ett rum med två våningssängar? Turisten säger: "Vi ska bli slickade i röven!" Vilket i sin tur faller tillbaka med ansvar på Sveriges skidåkarturismkultur som de senaste 15 åren gärna har velat dra mot det amerikanska hållet. Jag antar att vi alla är bovar om vi tittar i våra långkalsonger..?

Många tror att man ska kunna beställa matkassar, antingen för leverans eller uthämtning, men det är bara att glömma. Bara så ni vet. Mataffären är full av idioter som inte vet vart dem ska, gärna med en telefon i handen eller handsfree på örat.

Personal på matställen gör sitt bästa för att hålla avstånd både till dig och att du ska hålla avstånd till din nästa. Sen ska de också sköta sitt jobb. Ge dig mat som du tycker är värt pengarna. Städa 4 ggr så mycket och försöka hålla ett leende medan de ser sitt livsverk gå åt helvete samtidigt som de måste värna sin egen och sina närmstas hälsa. Ändå ska ni ha.. för ni är på semester....

Det vanliga snacket och vara polare med oss som jobbar på en ort är ganska meningslöst. Är du inte on point så anser vi dig ändå vara en idiot. En del av er är underbara, superfina människor. Men om du inte kan hålla coronarespekt för oss är din skidlingo och din uppfattning om berget ändå inget att ha. Skrik den till oss. eller ge oss bara en blick. Det är lugnt, vi förstår ändå. Men snälla du, om det inte ändras så stänger vi vecka 10 med sveriges största smittspridning efter ullared, horkrogen och alla köpcentrum. Det gör väl iofs inte så mycket för du fick ju testa dina nya lagg och ungarna missade inget av skolan. (Vilken ändå är så gott som meningslös för dem, men den hemligheten är lika välbevarad som den om jultomten)

Jag vet att de flesta här vet vad det handlar om, men vi kan alla glömma en liten stund. Precis som vi här glömde bort corona innan turismtrycket kom. Ville bara dela med mig av ett ärligt utlåtande från en ortsbo så ni vet vad det är som händer. Allt gott och hoppas ni får bra skidåkning i vinter, hur ni än väljer att genomföra den. Det är ert ansvar, ingen annans. Säg åt andra turister, stå upp för er själva, de som är mindre befriade än er och framför allt de som inte har något val.

Fluff imorn eller? Klart :) Puss på er!

Kungpulan

Medlem
Väl rutet. Är ju upp till turisterna att sköta sig, så du som turist kan ju visa lite ryggrad och säg till folk som missköter sig. Många människor är dumma i huvudet men samtidigt svinrädda för att någon ska se igenom dem och påpeka det.

lamboren

Aktiv medlem
Jag har aldrig och kommer aldrig fatta varför folk dras till Åre under högsäsong. Oavsett om det är pandemi eller ej är ju upplevelsen katastrofal. Visst har man en förkärlek för att stå i kö så är ju Åre helt rätt ställe att svassa runt i. För mig är det så otroligt korkat att dra dit och stå i kö merparten av tiden. Att sen se folk komma på breda skidor i ex gästrappet är fantastiskt roligt: backen är ju stenhård 10 min efter öppning och ska man ha en vettig chans att ta sig ner med någon glädje gäller det ju att välja rätt lagg (läs race lagg med sylvassa kanter). Inte ens detta sätter väljer folk, antar att de även gillar tvålkoppskänslan efter att de stått 30 min i kö...

Suck...
Sen på denna boll 🥴, men - Åre är fantastiskt, om man undviker tidiga högsäsongsveckor - men bredd på skidor/bräda är väl sekundärt, när det är djupt får man njuta oavsett vad råkar sitta under fötterna...

Christiam

Aktiv medlem
Så, på en mellanstor skidort idag är det smått kaos. Folk kan inte ta ansvar, coronan är bortglömd för äntligen gnäller inte frugan/karljäveln och barnen står inte längre och skriker i hallen för att de har för mycket kläder på medans mormor letar efter sina broddar. Barnen som inte kan ta liften själva ska såklart ha hjälp av liftisarna som sedan också kommer för nära föräldern eftersom att deras ögonsten är på väg upp själv i liften. Vuxna människor kan fortfarande inte åka lift. Även om det står väl skyltat överallt att DU måste be om hjälp i liften har de senaste 10 årens rövtorkande gjort att "vuxna" människor misslyckas med att ta en lift och sedan skickar beskyllande blickar mot personal som bara tar sitt ansvar genom att hålla avstånd och vänta på att någon BER om hjälp. Liftpersonal som för övrigt är första linjen av försvar för alla fel som en skidort gör. Skidortens sanna hjältar. I förhållande till det här måste liftpersonal hålla sig inom ett "osäkert" avstånd från alla gäster, med tanke på att kyla antagligen förlänger smittavståndet, för att ens ha en chans att hjälpa folk som fan inte kan säga till i tid. Sura blickar? Jo tack.

Att gäster sen inte kan hålla avstånd för skit, varken till varandra eller säsongsarbetare gör att situationen är smått tragisk. För all del, smyg nära pistörer eller för den delen liftpersonal och fråga helt idiotiska frågor, som, vad är klockan? När kommer snön? Finns det Kärlek?

Liftpersonalen ska se till att det är avstånd i kön, inte nog med att de ska trolla med kön så att det passar minutens gästtryck. De ska även ha personal som "micromanagear" människor bemötande av varandra/avstånd hållet av varje person på varje meter av den snart hundra meter långa coronaanpassade kön. Att skidsystemen redan har det svårt för att de fick stänga tidigt förra säsongen och fått slänga in extra åtgärder inför en coronaanpassad säsong rör inte turisten. Kanske är det äntligen som säsongare slipper bo 4 pers i ett rum med två våningssängar? Turisten säger: "Vi ska bli slickade i röven!" Vilket i sin tur faller tillbaka med ansvar på Sveriges skidåkarturismkultur som de senaste 15 åren gärna har velat dra mot det amerikanska hållet. Jag antar att vi alla är bovar om vi tittar i våra långkalsonger..?

Många tror att man ska kunna beställa matkassar, antingen för leverans eller uthämtning, men det är bara att glömma. Bara så ni vet. Mataffären är full av idioter som inte vet vart dem ska, gärna med en telefon i handen eller handsfree på örat.

Personal på matställen gör sitt bästa för att hålla avstånd både till dig och att du ska hålla avstånd till din nästa. Sen ska de också sköta sitt jobb. Ge dig mat som du tycker är värt pengarna. Städa 4 ggr så mycket och försöka hålla ett leende medan de ser sitt livsverk gå åt helvete samtidigt som de måste värna sin egen och sina närmstas hälsa. Ändå ska ni ha.. för ni är på semester....

Det vanliga snacket och vara polare med oss som jobbar på en ort är ganska meningslöst. Är du inte on point så anser vi dig ändå vara en idiot. En del av er är underbara, superfina människor. Men om du inte kan hålla coronarespekt för oss är din skidlingo och din uppfattning om berget ändå inget att ha. Skrik den till oss. eller ge oss bara en blick. Det är lugnt, vi förstår ändå. Men snälla du, om det inte ändras så stänger vi vecka 10 med sveriges största smittspridning efter ullared, horkrogen och alla köpcentrum. Det gör väl iofs inte så mycket för du fick ju testa dina nya lagg och ungarna missade inget av skolan. (Vilken ändå är så gott som meningslös för dem, men den hemligheten är lika välbevarad som den om jultomten)

Jag vet att de flesta här vet vad det handlar om, men vi kan alla glömma en liten stund. Precis som vi här glömde bort corona innan turismtrycket kom. Ville bara dela med mig av ett ärligt utlåtande från en ortsbo så ni vet vad det är som händer. Allt gott och hoppas ni får bra skidåkning i vinter, hur ni än väljer att genomföra den. Det är ert ansvar, ingen annans. Säg åt andra turister, stå upp för er själva, de som är mindre befriade än er och framför allt de som inte har något val.

Fluff imorn eller? Klart :) Puss på er!
Finns det kärlek då?

KarinLager

Aktiv medlem

Seppuccu

Aktiv medlem
<sanning på sanning>
Werd. Allt det här faller tyvärr alldeles för väl in under min åsikt om att svenskar i allmänhet är rumsligt efterblivna. Det finns en risk att den här 46-åriga surgubben kommer att vara otrevlig mot extra många livsodugliga människor i år, och inte bara skidåkare som kör in sina hyrskidor i min snowboard i liftkön.

simhall

Medlem
Werd. Allt det här faller tyvärr alldeles för väl in under min åsikt om att svenskar i allmänhet är rumsligt efterblivna. Det finns en risk att den här 46-åriga surgubben kommer att vara otrevlig mot extra många livsodugliga människor i år, och inte bara skidåkare som kör in sina hyrskidor i min snowboard i liftkön.
Ja, svenskar verka vara lite unika på det sättet. Tacka vet jag andra nationaliteter som britter eller ryssar, de vet att uppföra sig på en skidort!

Det jag har hört (från Åre och Funäsfjällen) så verkar det som att det i stort funkar ganska bra. Efter ett antal månaders träning så har folk koll på det här med avstånd etc. Men saker kanske upplevs olika beroende på hur mycket tunnelseende man har eller om man sätter på sig kvällstidningsglasögonen…

Anzom

Aktiv medlem
Med tanke på nedstängningar i alpländer och karantän för att ta sig in till Norge och Finland så kvarstår Sverige som alternativet för skidåkning för europeiska medborgare. Hur har det sett ut över jul/nyår, har det varit fler utländska besökare?

JAndersB

Aktiv medlem
Med tanke på nedstängningar i alpländer och karantän för att ta sig in till Norge och Finland så kvarstår Sverige som alternativet för skidåkning för europeiska medborgare. Hur har det sett ut över jul/nyår, har det varit fler utländska besökare?
Därom vet jag inget. Däremot letar jag info om alperna, men det är ju inte mycket man kan hitta eller fram för allt info om när saker revideras. Just nu: Italien stängt till 6 minst. Karantän 14 dagar till 15/1. Österrike lockdown till mitten/slutet av januari, med komplicerade utträdesregler. Schweiz kanske man kan komma in i, eftersom vi inte reser från Sverige, men osäkert, dyrt och inte så bra för vår husbil. Frankrike turas det i men när startar liftarna? Dock fri inresa. Tyskland karantän.

Så för vår del lockar Norge med 10 dagars karantän mer och mer, av lite speciella personliga skäl men även eftersom gasmackar och berg finns. Har någon annan info om speciellt Italien?

fredw

Aktiv medlem
Har någon annan info om speciellt Italien?
Verkar luta åt uppskjuten omstart så att säga. Få tror att man öppnar igen om en vecka, fler tror att stängningen av liftsystemen fortsätter till slutet av januari.
Svårt att få tillförlitlig info. Politiker tenderar att bestämma och ändra sig med mycket kort varsel.

Ju mer tid går, desto mer blir öppningsdatumet den 7 januari till ett kolossalt hån. Alperna behöver tillräcklig tid för att kunna organisera, vi kan inte tänka oss att fortsätta att lura företag och arbetare när samma myndighet och olika politiker upprepade gånger har upprepat sin önskan att inte öppna anläggningarna den 7 januari. Därför ber vi regeringen om ett fast öppningsdatum. Turistministern måste ge uppmärksamhet åt bergen och vinterturismen, ekonomin i många dalar går på knä.”

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Samnaun i CH verkar ligga bra till just nu. Ställplats finns - om än svindyr men covid test och karantän i Norge är ju inte gratis heller - och öppet till gränsen mot Ischgl. Transit genom Österrike OK. Sedan mot Livigno om det öppnar. Får se imorgon.....

jung

Aktiv medlem
Ahhh, därför det gick 2 laviner i hundfjället. Tänkte att det måste vara danskar som åkte till hundfjället för att åka ”off pist”😂

Kungpulan

Medlem
Ser kul ut att åka i Åre 👍 men verkar som att kösystemet fungerar någorlunda? Kanske går fort ändå att få upp folk? Någon som är där som vill dela med sig till oss nyfikna.
Screenshot_20201230-110834_SkiStar.jpg

Stenix

Ny medlem
Därom vet jag inget. Däremot letar jag info om alperna, men det är ju inte mycket man kan hitta eller fram för allt info om när saker revideras. Just nu: Italien stängt till 6 minst. Karantän 14 dagar till 15/1. Österrike lockdown till mitten/slutet av januari, med komplicerade utträdesregler. Schweiz kanske man kan komma in i, eftersom vi inte reser från Sverige, men osäkert, dyrt och inte så bra för vår husbil. Frankrike turas det i men när startar liftarna? Dock fri inresa. Tyskland karantän.

Så för vår del lockar Norge med 10 dagars karantän mer och mer, av lite speciella personliga skäl men även eftersom gasmackar och berg finns. Har någon annan info om speciellt Italien?

Någon som vet vad som gäller om man flyger till Geneve men sen vill ta sig till Frankrike? Är det karantän i 14 dagar först i Schweiz då? (Förlåt om detta redan diskuterats i tidgare delar av tråden)

herrgard

Medlem
Ser kul ut att åka i Åre 👍 men verkar som att kösystemet fungerar någorlunda? Kanske går fort ändå att få upp folk? Någon som är där som vill dela med sig till oss nyfikna.Visa bilaga 5783
Var i Åre julveckan och det såg liknande ut. Tyckte det fungerade riktigt bra, kösystemet är gjort så man står på rad med avspärrat utrymme i sidled, så kan man bara hålla sig från att stampa på skidorna på den framför så hålls avståndet. Bara en del coola skitungar som inte klarade av det :) Det flyter på rätt bra och såg ut ungefär som på bilden där strax innan lunch när det var som mest köer. Mot eftermiddagen var det inga köer alls i VM6an/WC utan bara glida fram och hoppa på liften direkt. Sadelexpressen och VM8an hade längre köer och där tog det lite längre tid att komma upp. Såg nåt i expressen/aftonbladet att folk var dåliga på att hålla avstånd och att stämningen var dålig. Jag tycker tvärt om, folk var duktiga och stämningen på topp.

JAndersB

Aktiv medlem
Någon som vet vad som gäller om man flyger till Geneve men sen vill ta sig till Frankrike? Är det karantän i 14 dagar först i Schweiz då? (Förlåt om detta redan diskuterats i tidgare delar av tråden)
Normalt är det olika regler för inresa och transit. Så borde gå men bäst att surfa runt. UD's Swedenabroad är bra ställe att börja på.

Stenix

Ny medlem
Normalt är det olika regler för inresa och transit. Så borde gå men bäst att surfa runt. UD's Swedenabroad är bra ställe att börja på.

Tackar! Man verkar klara sig undan karantän:

The following persons are exempted from the quarantine requirement under Article 2:
[...]
f.persons who enter Switzerland for the purpose of transiting the country and who intend and are able to travel on directly to another country;

Christiam

Aktiv medlem
Utbrott bland personal på skistar, svenska skidlärare festar på rummet med anda skidlärare i Österike , skistar har personalfest med ca 50 deltagare personal i Sälen festar i stugor & folk vallfärdar till Dalafjällen och Sälen över jul/nyår....
Sen undrar folk varför skidåkningen får så mycket skit ang smittspridning
Ja, jag vet att folk är på Ikea, Ullared och kollektivtrafik men jag har redan lyckats lära min 6åring att bara för att någon kastar nått på han så är det inte ok att göra samma fel.

Hawk100

Aktiv medlem
I Kläppen fungerar det utmärkt.
Mycket folk? Ja i liftköerna, men vettiga avstånd mellan sällskapen.
På restaurangerna? Nej, verkligen inte mycket folk! Bra avstånd och ingen trängsel! (Blir nog inte samma omsättning på serveringarna som en vanlig säsong)
Risk för smitta? Ja förmodligen här och där, men ingenting i jämförelse med kollektivtrafiken i Sthlm eller köpcentrumen.
Många 70-plussare(=största riskgruppen)? Nope, verkligen inte.... Mest barnfamiljer!!
Dåligt samvete för att du är i Sälen? Nä, faktiskt inte eftersom vi redan haft Covid.
Kan ni inte få det en gång till? Jo, åtminstone i teorin!
Tänker ni vaccinera er? Nope, vi har ju redan haft det!
Borde ni inte ändå vaccinera er? Jo, det finns säkert diverse argument för det men tills någon kommer med ett riktigt starkt argument låter vi alla osmittade få förtur till vaccinet....
Kommer inte det innebära att ni inte får resa utomlands? Jo, kanske, men den dagen den sorgen....
Är det lätt att veta vad som är rätt eller fel gällande C-19? Nope, men det är rätt intressant att observera hur många självsäkra, egenutnämnda ”lesserwissers” det finns i vårt land!! 😉

Kungpulan

Medlem
Ett argument för att ta vaccinet när man får tillfälle är ju att trots att du haft det så är skyddet mot corona sämre än det skydd du får av ett vaccin. En annan anledning är att antikroppar försvinner efter ett tag, 2 av mina vänner som fick det i februari/mars har blivit av med sina antikroppar.

Det är faktiskt ganska lätt att ta reda på fördelarna med vaccineringen kontra att inte göra det. Men ju fler som avböjer desto tidigare kan jag få det, så det får man väl tacka för.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp