Blir det någon skidåkning i vinter?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Ett argument för att ta vaccinet när man får tillfälle är ju att trots att du haft det så är skyddet mot corona sämre än det skydd du får av ett vaccin. En annan anledning är att antikroppar försvinner efter ett tag, 2 av mina vänner som fick det i februari/mars har blivit av med sina antikroppar.

Det är faktiskt ganska lätt att ta reda på fördelarna med vaccineringen kontra att inte göra det. Men ju fler som avböjer desto tidigare kan jag få det, så det får man väl tacka för.
Nu säger jag inte att jag inte ska vaccinera mig, och jag avråder ingen annan heller att göra det.
Men jag skulle inte säga att vaccinet är något som ger ett absolut skydd eller att det är bättre att vaccinera sig än att lita på sina antikroppar.

Senast ändrad:

Kungpulan

Medlem
Nu säger jag inte att jag inte ska vaccinera mig, och jag avråder ingen annan heller att inte göra det.
Men jag skulle inte säga att vaccinet är något som ger ett absolut skydd eller att det är bättre att vaccinera sig än att lita på sina antikroppar.
Du har rätt i att det inte är ett 100 procentigt skydd för alla om det bara är 90 procent effektivt (osäker på siffrorna, men vill minnas att jag läst det). Men för dem 90 procent det funkar för så är det ju ett absolut skydd. Det är fastställd att vacciner ger ett bättre skydd mot sjukdomar än själva sjukdomen i sig.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Du har rätt i att det inte är ett 100 procentigt skydd för alla om det bara är 90 procent effektivt (osäker på siffrorna, men vill minnas att jag läst det). Men för dem 90 procent det funkar för så är det ju ett absolut skydd. Det är fastställd att vacciner ger ett bättre skydd mot sjukdomar än själva sjukdomen i sig.
Ok. Jag vill dock vänta ett tag med att fastställa status och funktion så pass nya vacciner som den mot covid-19 t. ex, men det är jag.

Kungpulan

Medlem
Ok. Jag vill dock vänta ett tag med att fastställa status och funktion så pass nya vacciner som den mot covid-19 t. ex, men det är jag.
Kan köpa det och jag gissar att du som jag inte är högt prioriterade ändå. Finns inga vaccin utan några som helst bieffekter, men man får ju väga in hur stor risk det är att dö/få långvariga komplikationer av Corona kontra den statistiska chansen att få komplikationer av vaccin. Än så länge tycks Corona ligga i framkant i allvarliga komplikationer och den statistiska möjligheten att få dessa.

TonyMeira

Ny medlem
Tjaba , Någon som vet nått om Frankrike kommer öppna upp snart ? Har en resa till val D isere som jag ser fram emot nämligen :). Är det någon annan här som har nått bokat ?

fredw

Aktiv medlem
Jämförelsen mellan virus och vaccin haltar. Vaccinet ger betydligt bättre skydd och betydligt lindrigare symtom än viruset i sig. Det är nog ganska klart.
Men viruset får man ofrivilligt, utan någon mening eller avsikt. Medan vaccinet ges/tas frivilligt och förebyggande. Och då blir förstås resonemanget annat, och kraven på vaccinet ska vara stora. Så jag förstår den tvekan som finns.
För egen del är det dock solklart att jag vill vaccinera mig (och helst andra) så fort som möjligt.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jämförelsen mellan virus och vaccin haltar. Vaccinet ger betydligt bättre skydd och betydligt lindrigare symtom än viruset i sig. Det är nog ganska klart.
Men viruset får man ofrivilligt, utan någon mening eller avsikt. Medan vaccinet ges/tas frivilligt och förebyggande. Och då blir förstås resonemanget annat, och kraven på vaccinet ska vara stora. Så jag förstår den tvekan som finns.
För egen del är det dock solklart att jag vill vaccinera mig (och helst andra) så fort som möjligt.
Du har säkert rätt och som sagt, jag avråder ingen att vaccinera sig eller - har något emot att jag själv skulle vaccinera mig. Jag känner mig att kunna lika gärna vara smittobärare utan symtom. Jag nästan är aldrig sjuk och - har onormalt hög smärtgräns.

JAndersB

Aktiv medlem
Södra Frankrike nu. Inga kontroller någonstans från Portugal. Mest spännande 20cm nysnö i Pyreneerna.

Livigno säger idag att man tror på öppning 18/1. Vi siktar på Samnaun, CH så länge.
IMG_20210102_192214.jpg

eriC1

Aktiv medlem
Någon som har koll på mängden folk till kommande helg 8-10 Januari i Åre eller Vemdalen?
Jag har aldrig satt min fot på en svensk skidanläggning under ett jullov/sportlov/påsklov så har ingen aning om mängd folk, är det fortfarande lika som under jul/nyår, eller har det lugnat ner sig nåt tro?

Meecrob

Ny medlem
Efter att ha läst på om karantänsreglerna i Norge tycker jag att man borde kunna sitta i karantän i en stuga med eget bad/kök samt gå på toppturer under tiden. Någon som har koll på om detta kan funka?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Efter att ha läst på om karantänsreglerna i Norge tycker jag att man borde kunna sitta i karantän i en stuga med eget bad/kök samt gå på toppturer under tiden. Någon som har koll på om detta kan funka?
Om det är du som äger stugan går det bra, annars nej. Som jag förstått det är man antingen hänvisad till "egen bostad" eller karantänhotell, några andra alternativ finns inte.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Någon som har koll på mängden folk till kommande helg 8-10 Januari i Åre eller Vemdalen?
Jag har aldrig satt min fot på en svensk skidanläggning under ett jullov/sportlov/påsklov så har ingen aning om mängd folk, är det fortfarande lika som under jul/nyår, eller har det lugnat ner sig nåt tro?
Är i Vemdalen just nu. Det är mycket folk men mindre än förra veckan. Blir säkert ännu mindre i veckan som kommer. Funkar hyfsat även om vissa stolsliftar bygger en hel del kö.

Meecrob

Ny medlem
Om det är du som äger stugan går det bra, annars nej. Som jag förstått det är man antingen hänvisad till "egen bostad" eller karantänhotell, några andra alternativ finns inte.

https://www.fhi.no/en/op/novel-coro...-and-general-advice/quarantine-and-isolation/ står det:
Overnight accommodation where you need to interact with other guests is not suitable for quarantine. Staying in a motorhome, caravan, tent or cabin on campsites without private bathroom/toilet and kitchen facilities is not acceptable for quarantine if you have to share these facilities with people other than your close contacts/travel companions. The same applies to staying at addresses where you have to share rooms/facilities with others than those you usually live with, such as halls of residence and other homes with shared bathrooms or kitchens.

Borde väl betyda att man kan hyra en stuga om den följer riktlinjerna.
For exemption provision from quarantine hotels for travellers with a purpose other than work or assignment, cf. § 5 letter d, confirmation must be submitted from the person making the place of residence available that it meets the conditions for suitability.

This includes;
  • Possible to avoid close contact with others
  • Single occupancy room
  • Own bathroom
  • Own kitchen or food service

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
https://www.fhi.no/en/op/novel-coro...-and-general-advice/quarantine-and-isolation/ står det:

Borde väl betyda att man kan hyra en stuga om den följer riktlinjerna.
Svaret från Norge till oss var att du skall hålla avstånd till alla med minst 1,5 meter och du får inte utöva idrottsaktiviteter så du kan komma till skada. Men det kan ha ändras eller så kan du få ett annat svar från någon annan på samma ställe för det fick våran kamrat. De fick redan det som Vattendroppen skriver. Så mitt tips är att skriva till myndigheter i Norge och fråga.

Andreasba

Ny medlem
Tjaba , Någon som vet nått om Frankrike kommer öppna upp snart ? Har en resa till val D isere som jag ser fram emot nämligen :). Är det någon annan här som har nått bokat ?
Vi avbokade våran resa till Val d'Isere igår då man ännu inte vet när det kommer öppna. Dock så har jag fortfarande hopp om att det kommer öppna, vi skulle iväg 6-21 februari.
Har du bokat i mars kanske det ser ljusare ut...

JAndersB

Aktiv medlem
Nja, ny regler kom för ett tag sen. Du får karantäna i hyrd stuga om ägaren garanterar kök, toa etc på myndighetens blankett. Du får även gå ut om du ser till att inte träffa andra. Så många både toppturar och åker längd från karantänen.

Detta baserat på deras egen text så jag skulle inte fråga, får bara olika tolkningar utan större bärighet. Till mig sade dom i telefon att bobil var ok, vilket den inte är.

Edit: redan svarats innan.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nja, ny regler kom för ett tag sen. Du får karantäna i hyrd stuga om ägaren garanterar kök, toa etc på myndighetens blankett. Du får även gå ut om du ser till att inte träffa andra. Så många både toppturar och åker längd från karantänen.

Detta baserat på deras egen text så jag skulle inte fråga, får bara olika tolkningar utan större bärighet. Till mig sade dom i telefon att bobil var ok, vilket den inte är.

Edit: redan svarats innan.
Längdåkning fick de nej till idag från Norge på mail? För ingen kan garantera att det hålls avståndet var svaret.

Här i Österrike har vi åkt skidor varje dag i helt folktomma backar och noll liftköer sedan 24/12 då de öppnade alla system. Vi befinner oss i lockdown 3 fram till den 24/1 (blev idag framskjutet från 18/1) då man räknar med att alla hotell, restauranger och affärer kan öppna igen. Hoppas att många svenskar kommer hit då för tyskar, engelsmän, holländare osv får inte komma hem igen utan karantän om de åker hit. Märkligt eftersom det nog inte finns något mer coronasäkert ställe än en skidort i Österrike just nu...

JAndersB

Aktiv medlem
Längdåkning fick de nej till idag från Norge på mail? För ingen kan garantera att det hålls avståndet var svaret.
Och i texten står det man får vara ute om man håller sig avskild. Detta skulle jag tolka som längd ok, vilka flera bekanta också i realiteten gör. Ibland skall man inte fråga för mycket....

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Och i texten står det man får vara ute om man håller sig avskild. Detta skulle jag tolka som längd ok, vilka flera bekanta också i realiteten gör. Ibland skall man inte fråga för mycket....
Nä men med tanke på deras böter så är det bättre att vara säker. Och svaret var att man kan inte vara säker på avståndet när folk kör om eller du skall köra om var utdjupningen på mailet.

För övrigt så stänger Norge ner mera och mera så det dröjer förmodligen inte länge innan de stänger ner skidorterna oxå.

JAndersB

Aktiv medlem
Nä men med tanke på deras böter så är det bättre att vara säker. Och svaret var att man kan inte vara säker på avståndet när folk kör om eller du skall köra om var utdjupningen på mailet.

För övrigt så stänger Norge ner mera och mera så det dröjer förmodligen inte länge innan de stänger ner skidorterna oxå.
Svårt att bötfälla på deras egen ursprungstext, som ju ger mycket utrymme för tolkning.
Står väst om Geneve nu och hoppas kunna glida in i CH i morgon.

fredw

Aktiv medlem
Här i Österrike har vi åkt skidor varje dag i helt folktomma backar och noll liftköer sedan 24/12 då de öppnade alla system. Vi befinner oss i lockdown 3 fram till den 24/1 (blev idag framskjutet från 18/1) då man räknar med att alla hotell, restauranger och affärer kan öppna igen. Hoppas att många svenskar kommer hit då för tyskar, engelsmän, holländare osv får inte komma hem igen utan karantän om de åker hit. Märkligt eftersom det nog inte finns något mer coronasäkert ställe än en skidort i Österrike just nu...
Jaha? Att öppna restauranger etc är ju bra men... Så Österrike tänker den 24/1 avsluta kravet på 10 dagars karantän för inresande från nästan hela världen?

fredw

Aktiv medlem
Senaste uppdatering från Italien (2 dagar sedan): Man planerar att öppna skidorterna den 18 januari.

Inga inreserestriktioner råder f.n. från Sverige till Italien.
Och såvitt jag vet är det tillåtet att transit-bila fritt från Sverige genom Danmark, Tyskland och Österrike.

Det kan bli fråga om nya restriktioner för skidorterna, t.ex. att reducera antalet passagerare i kabiner, ägg och täckta sittliftar med 50% och att begränsa antalet skidåkare inom varje system:

Senast ändrad:

JanN

Medlem
Jag kan inte italienska, men skulle nog snarare tolka den senaste uppdateringen som "ny information om eventuell öppning ges 18 januari" dvs. fortfarande väldigt osäkert.

Samma sak för Frankrike. 7 januari gavs tidigare som eventuellt datum för öppning, men enligt utsago har skidorter redan blivit informerade att det är no-go, och ny info ges 20 januari.

Försökte medvetet fiska info/gossip i Chamonix under helgen. Till min förvåning var alla mycket pessimistiska (ärliga..); och det lät mera som att man inte tror på öppning denna vinter. Ifall man inte kan öppna under lågsäsong kommer man knappast ta risken under sportlov, och sedan återstår problemet ifall det alls är ekonomiskt lönsamt för liftbolag att öppna för locals in mars-april...

Obs; detta är word-of-mouth info med allt det innebär.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jag kan inte italienska, men skulle nog snarare tolka den senaste uppdateringen som "ny information om eventuell öppning ges 18 januari" dvs. fortfarande väldigt osäkert.
Visst är det osäkert, som alltid i Italien och allt annat under denna pandemi. Men hälsoministern har alltså utfärdat ett skriftligt dekret om öppning den 18/1. I just detta fall tror jag på det eftersom det är alpregionerna själva som velat ha ett bestämt datum att förhålla sig till då man verkligen kan öppna, i viss mån i utbyte mot att det förut bestämda öppningsdatumet flyttades fram (det var satt till den 7/1).

Det man väntar på är nu ffa vilka detaljregler som kommer att gälla (väntas den 15/1). Plus att dessa regioner måste vara i "gul zon" för att skidåkning ska tillåtas - om smittan stiger igen så riskerar ffa Veneto (där bla Cortina, Arabba och Marmolada ligger) att få hålla stängt ändå för nöjesåkning om de åter hamnar i "orange eller röd zon" av smittonivå.

Men som sagt du kan ha rätt Jan, och som alltid i dessa corona-tider är ju politikers ord inte värda särskilt mycket. En ofördelaktig bild i pressen, så kan de göra helt om. Orterna själva vågar inte skriva ut något bestämt öppningsdatum än, såvitt jag sett.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Arlbergpasset. Inga kontroller till A heller Bekanta körde från Sverige till Livigno de senaste 35 timmarna. Lämnade en väska till oss i CH igår kväll. In i Livigno idag. Inga kontroller så 3000kr i PCR test i onödan.
IMG_20210107_113802.jpg

Skida45

Medlem
Senaste uppdatering från Italien (2 dagar sedan): Man planerar att öppna skidorterna den 18 januari.

Inga inreserestriktioner råder f.n. från Sverige till Italien.
Och såvitt jag vet är det tillåtet att transit-bila fritt från Sverige genom Danmark, Tyskland och Österrike.

Det kan bli fråga om nya restriktioner för skidorterna, t.ex. att reducera antalet passagerare i kabiner, ägg och täckta sittliftar med 50% och att begränsa antalet skidåkare inom varje system:
Nja, nu står det ju faktiskt i texten:
For entry into Italy, in case of stay or transit from List C countries in the previous 14 days, in addition to completing a self-declaration, it is mandatory to undergo a molecular or antigenic test, carried out by means of a swab, with a negative result, in the 48 hours prior to entry into Italian territory.

fredw

Aktiv medlem
For entry into Italy, in case of stay or transit from List C countries in the previous 14 days, in addition to completing a self-declaration, it is mandatory to undergo a molecular or antigenic test, carried out by means of a swab, with a negative result, in the 48 hours prior to entry into Italian territory.
Hade missat det, tack. Svårt att uppfylla detta krav tidsmässigt, särskilt om man kommer med bil.

JAndersB

Aktiv medlem
Jo, men om ingen kollar kan det ju vara bortkastade pengar. Kanske redan nyligen haft covid. Kanske inte åker iväg om man känner sig sjuk. Nog större risk att smittas under dessa 48 timmar genom hela Europa.

Edit: De behövde test. Vi stannar i ch 1v. Kommer inte från sverige så fritt in.

Skida45

Medlem
Jo, men om ingen kollar kan det ju vara bortkastade pengar. Kanske redan nyligen haft covid. Kanske inte åker iväg om man känner sig sjuk. Nog större risk att smittas under dessa 48 timmar genom hela Europa.

Edit: De behövde test. Vi stannar i ch 1v. Kommer inte från sverige så fritt in.
Lite lurigt om man hade tänkt vara i mer än ett land, typ Österrike/Italien under en 2-3 veckors period. Man är ju inte så intresserad av att stå vid gränsen och inte bli insläppt även om ni hade tur att ingen kollade.

JAndersB

Aktiv medlem
Lite lurigt om man hade tänkt vara i mer än ett land, typ Österrike/Italien under en 2-3 veckors period. Man är ju inte så intresserad av att stå vid gränsen och inte bli insläppt även om ni hade tur att ingen kollade.
Vi har inte brutit mot några regler på resan. Däremot fascinerande att läsa om alla krav och restriktioner och sedan helt öppna gränser utan ens någon som kollar någonting.

Igår satt jag och fyllde i blanketter både till höger och vänster om transit genom A. Ingen ville se dom.

fredw

Aktiv medlem
Syftet med reglerna är väl främst att få ner resandet radikalt vilket man ju lyckas med. För Italien så kan man ju "trösta sig" med att regler för resandet mellan regioner inom landet är minst lika krångliga och varierande. Vilket kanske blir det som till sist, tillsammans med denna utdragna andra smittovåg, blir spiken i kistan för den italienska skidsäsongen. Inte om orterna formellt får hålla öppet eller inte.
Jag har bokat (schhhh...) boende i Alta Badia sent i mars med möjlighet till full kostnadsfri avbokning 2 veckor före avresa. Men om läget blir alltför tjafsigt så kan man kanske inte ens lita på att det som gäller en dag även gäller 2 veckor senare. Och krav på högst 48 timmars färskt negativt testresultat är inget som fungerar om man ska bila ner.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp