Blir det någon skidåkning i vinter?

Ivo

Aktiv medlem
2021 har hittills bjudit på riktigt bra förhållanden i Jämtland:
flera soliga dagar med kyla nere i dalen och varmare uppe på fjället. Varvat med några rejäla snöfall från öst. Bäst just nu: topptur i norra Jämtland (det är redan 130cm i Almdalen), Liftburet: Bydalen har över metern, Åre ligger några decimeter efter.
Ons-tors-fre ska det komma runt en halvmeter till... ;)

erik_lagg

Aktiv medlem
2021 har hittills bjudit på riktigt bra förhållanden i Jämtland:
flera soliga dagar med kyla nere i dalen och varmare uppe på fjället. Varvat med några rejäla snöfall från öst. Bäst just nu: topptur i norra Jämtland (det är redan 130cm i Almdalen), Liftburet: Bydalen har över metern, Åre ligger några decimeter efter.
Ons-tors-fre ska det komma runt en halvmeter till... ;)
Låter väldigt lovande! Någon som har varit i Bydalen nu? Har en känsla sedan tidigare att deras rapporter är lite i överkant. Kan ju vara att de mäter på ett ställe där det drevar in en del som Gränsen (fast där kan man ju alltid jämföra med Katterjokk som mäter där snön blåser bort).

Ivo

Aktiv medlem
Har du någon koll på Storulvån?
Norra Dalarna har bjudit upp ordentligt.
Snön har framförallt kommit från öster så Storulvån har inte fått så mycke. Dessutom öppnar inte vägen dit förrän 1 feb.
Bättre att gå på Östersundarnas ”nya Storulvån”: Oldklumpen 😉 (sen finns det ju massor av andra fjäll - särskilt om du har skoter)

Christiam

Aktiv medlem
Snön har framförallt kommit från öster så Storulvån har inte fått så mycke. Dessutom öppnar inte vägen dit förrän 1 feb.
Bättre att gå på Östersundarnas ”nya Storulvån”: Oldklumpen 😉 (sen finns det ju massor av andra fjäll - särskilt om du har skoter)
Det är först vecka nio så det hinner förhoppningsvis komma mer. Men tack för tipset.

JanN

Medlem
Fransk media rapporterar om fortsatt stängning i februari, men inte förvånad ifall Reuters info stämmer... Borde komma info ikväll.

Heddious

Aktiv medlem
Om Elyséepalatset smög ut nyheten att skidliftarna i Frankrike troligtvis förblir stängda februari ut, klockan 18:04?
Jajemän.
Oerhört väntat, omöjligt att kritisera, men ändå. Segt.

Edit: Däremot tycker jag det är dålig stil av den franska regeringen att inte ens komma med ett datum för nästa utvärdering. Det är förbaskat tröttsamt att leva i limbo. Säg hellre att det inte blir nåt, stäng ner och satsa på sommaren istället. Oh well, de kanske har ett nytt datum om en dag eller två.

Senast ändrad:

AlexanderKrapf

Aktiv medlem
Speciell känsla i Hafjell just nu, måndag-torsdag är det bara jag som åker, typ. missförstå mig fel, det är en najs känsla så kom inte hit :D

Eller om ni behöver lektioner så komsi, lever på smulor.

Anzom

Aktiv medlem
Segt som fan, men det är nog nära gameover för denna vinter i Frankrike.

Nu vet jag inte om det är typiskt franskt, men efterspelet verkar vara stökigt efter den typen av beslut. En tankegång som finns även här i Sverige- om nu Paris tunnelbana är öppen varför är då skidliften stängd? Här verkar ju Sveriges väg varit riktigt och skidåkningen klarat av storhelger.

Heddious

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om det är typiskt franskt, men efterspelet verkar vara stökigt efter den typen av beslut. En tankegång som finns även här i Sverige- om nu Paris tunnelbana är öppen varför är då skidliften stängd? Här verkar ju Sveriges väg varit riktigt och skidåkningen klarat av storhelger.

För att tunnelbanan är nödvändig för att långinkomsttagare från Paris förorter ska kunna ta sig till sina jobb som inte går att utföra på distans.
Skidliftar är trots allt extremt onödvändiga när allt kommer till kritan.

Och Frankrike har nästan sju gånger så stor befolkning som Sverige på en marginellt större yta. Nu killgissar jag lite, men det känns som att det kanske spelar in.

pd

Aktiv medlem
Och Frankrike har nästan sju gånger så stor befolkning som Sverige på en marginellt större yta. Nu killgissar jag lite, men det känns som att det kanske spelar in.

Finns nog fransk mark så att det räcker till för alla fransoser. Jag tjejgissar att det snarare har att göra med att social distansering ligger mer naturligt för svenskar än fransoser. Där vi även innan mars 2020 tyckte att den som kommer närmare än tre meter i nyktert tillstånd är att betrakta som påflugen så tycker väl fransoser att om de inte har fått utväxla minst tre kindpussar så är det att betrakta som ett kyligt avståndstagande.

Anzom

Aktiv medlem
Låginkomsttagare som ska resa kollektivt? Det första en utomeuropeisk låginkomsttagare med jobb gör är att skaffa bil.

Det som Frankrike tappar är över 100 000 jobb i den franska skidsektorn. Dels ekonomiskt tapp men också ett tapp för låginkomsttagare på landsbygden. Betydelsen av den sektorn skulle jag kalla livsviktig. Åtminstone lika viktig som en skofabrik i Paris eller ett kontor i Lyon.

Kungpulan

Medlem
Vanskligt egentligen att debattera om vad som är nödvändigt och inte. Är restauranger nödvändiga när nästan alla kan laga mat hemma? Är butiker utöver matbutiker nödvändiga när det finns e-handel? Det går att debattera i evighet. Tycker personligen att nyttan med att stänga ner massor av saker inte överstiger de långsiktiga konsekvenserna, men vad vet jag egentligen.

Corin

Aktiv medlem
Jag har en extremt fransk chef som går i taket varje gång Macron säger något, och detta lär ju inte bli bättre. Samtidigt har alla som jobbar på kontoret i Annecy fler skiddagar än en vanlig vinter och är jävligt peppade på att åka mer etc. Vissa av de traditionellt liftburna medarbetarna går till och med upp svintidigt för att hinna tura innan jobbet.

Restriktionerna i Österrike och Tyskland är värre för oss, och värre för dem som jobbar i skidindustrin där verkar det som.

Figge123

Medlem
Snart på väg till Vemdalen.
Tydligen lite blåsigt idag får hoppas att det lugnar ner sig till imorgon.⛷
A7231BC7-E1BA-47DE-B292-4DC6E5A0A09C.jpeg

Senast ändrad:

Jiess

Ny medlem
Snart på väg till Vemdalen.
Tydligen lite blåsigt idag får hoppas att det lugnar ner sig till imorgon.⛷
Jag är i Björnrike med familjen och det har fläktat på rätt skapligt idag i kombination med ett ymnigt snöfall vilket ser ut att fortsätta under morgondagen. Grizzlyexpressen har stått stilla hela dagen men i övrigt är i stort sett alla liftar öppna. Jag tycker att Skistar och företagarna här sköter situationen bra med digitala kösystem, stängda värmestugor och max fyra sittande till bords.

JAndersB

Aktiv medlem
Ännu en sagolik dag i alperna. Och INGA andra åkte off pist. När får man uppleva det igen?

Dags att dra norrut dock. CH för dyrt, speciellt när man inte kunnat köpa säsongskort, äta matpakken ute i backen är sådär roligt när det snöar och inga öppningar i sikte i alperna.

Heddious

Aktiv medlem
Frankrike är stängt på obestämd framtid..
Kan tillägga att CMB gått ut med info till alla med säsongs/årskort om hur man ansöker om pengarna tillbaka, vilket nog ska tolkas som att Chamonix iaf inte lär öppna liftar för vintersäsongen, oavsett vad som händer framöver. (De har dock inte sagt något hundraprocentigt säkert, bör väl påpekas.)

Och Macron ska hålla tal igen på onsdag kväll, så högst troligt är det någon form av confinement igen till helgen. Men den som lever får se.

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad Italien har beslutat när det gäller upphörande av lock-down?
Österrike ska ju (enligt beslut fn) öppna hotell och restauranger igen efter den 28/2.
Funderar på Cervinia till Påsk, annars Obergurgl/Hochgurgl/Sölden.

iallafall

Medlem
Är det någon som vet vad Italien har beslutat när det gäller upphörande av lock-down?
Österrike ska ju (enligt beslut fn) öppna hotell och restauranger igen efter den 28/2.
Funderar på Cervinia till Påsk, annars Obergurgl/Hochgurgl/Sölden.

Är det inte så att beslutet är att hotell och restauranger ska vara stängda till den 28/2? Sedan vet ju ingen vad som händer. Förvärras läget förblir det stängt men om det förbättras så kanske man öppnar.
I italien är det iallafall så. Reglerna gäller nu till den 15 februari - men det kan mycket väl förlängas precis som det gjordes i början av året då förhoppningen var att man skulle kunna öppna skidsystemen den 7 januari.

Jag ser att SAS satsar på sportlovsflyg till Milano.
20-27/2 kostar 3 569 SEK
27/2-6/3 kostar 4 739 SEK
6-13/3 kostar 2 893 SEK
vilket indikerar att rätt många har köpt biljetter ändå.
SAS erbjuder ju rätten att boka om eller ställa in och få en voucher så om italien inte öppnar blir det intressant att se hur många som verkligen reser.

Anzom

Aktiv medlem
Är det inte större sannolikhet att 14 dagars värdet sjunker så karantänskravet från Schweiz försvinner, än att Italien eller Österrike öppnar upp.

PisteCarver

Aktiv medlem
Smittotalen i både Österrike och Italien är på väg ner ganska snabbt sedan några veckor (så även i Sverige). Om en månad kommer det att se ljusare ut.
Vilket 14 dagars värde kör Schweiz med?
(sedan är det ju så att man kan bo på 3* med halvpension i Österrike för en Frühstück Garni i Schweiz)

Anzom

Aktiv medlem
Smittotalen i både Österrike och Italien är på väg ner ganska snabbt sedan några veckor (så även i Sverige). Om en månad kommer det att se ljusare ut.
Vilket 14 dagars värde kör Schweiz med?
(sedan är det ju så att man kan bo på 3* med halvpension i Österrike för en Frühstück Garni i Schweiz)

Whether a country or area is included on the quarantine list depends on its 14-day incidence. This incidence represents the number of new infections that have occurred per 100,000 people in the last 14 days. If the incidence in a particular country is at least 60 higher than the incidence in Switzerland, the country is put on the list, because it has a higher risk of infection than Switzerland.

Given that the epidemiological situation is constantly changing, the list is adjusted regularly. As a rule it is updated every 14 days. This is done by looking at data from the ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control) and the ourworldindata.org on a specific cut-off date. The list is then updated on the basis of the incidences on this date. The updated list enters into force a few days later. A country's incidence may change between the cut-off date and the date of entry into force. In this case the list nevertheless remains valid.

Detta är vad som står på Schweizarnas hemsida. En sak jag inte blir klok på är det angående 60 ggr mer i Sverige än Schweiz. Just nu har Schweizarna kring 400 per 100 000 och vi kring 650 per 100 000. Vilket mått är det då man går på, för 60 ggr mer har vi inte.

Angående Österrike och Italien är jag nog lite orolig för den beryktade tredje vågen i kombination med ny virusvariation. Men hoppet är det sista som överger :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Whether a country or area is included on the quarantine list depends on its 14-day incidence. This incidence represents the number of new infections that have occurred per 100,000 people in the last 14 days. If the incidence in a particular country is at least 60 higher than the incidence in Switzerland, the country is put on the list, because it has a higher risk of infection than Switzerland.

Detta är vad som står på Schweizarnas hemsida. En sak jag inte blir klok på är det angående 60 ggr mer i Sverige än Schweiz. Just nu har Schweizarna kring 400 per 100 000 och vi kring 650 per 100 000. Vilket mått är det då man går på, för 60 ggr mer har vi inte.

Angående Österrike och Italien är jag nog lite orolig för den beryktade tredje vågen i kombination med ny virusvariation. Men hoppet är det sista som överger :)
Värdet är relativt och det betyder att om t ex Schweiz har 400 fall per 100.000 inv. / 14 dagar, så blir vi insläppta om vi har under 460 fall/100.000 inv., dvs ju högre tal Schweiz har desto lättare för oss.

Ja, när det gäller tredje vågen så är det ju de länderna som stänger ner fram och tillbaka som råkar ut för sådant. Vi kommer inte att göra det i Sverige (i Stockholms området är ju redan mer än 50% imuna).
När det gäller Italien och Österrike så får man hoppas att de hinner vaccinera så många som möjligt den närmaste månaden.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Värdet är relativt och det betyder att om t ex Schweiz har 400 fall per 100.000 inv. / 14 dagar, så blir vi insläppta om vi har under 460 fall/100.000 inv., dvs ju högre tal Schweiz har desto lättare för oss.

Ja, när det gäller tredje vågen så är det ju de länderna som stänger ner fram och tillbaka som råkar ut för sådant. Vi kommer inte att göra det i Sverige (i Stockholms området är ju redan mer än 50% imuna).
När det gäller Italien och Österrike så får man hoppas att de hinner vaccinera så många som möjligt den närmaste månaden.
Nå en ny virusexpert på freeride. Vad är det för mätningar du lutar dig mot när du påstår att 50% är immuna i Sthlm? Har de testat alla invånare och konstaterar detta? Och de som har varit sjuka kan ju bli sjuka igen men kanske inte de i Sthlm? Sverige skulle för övrigt inte få en andra våg heller enligt FMH men den har kommit så varför skulle Sverige klara sig från 3 vågen är frågan...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp