Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Nå en ny virusexpert på freeride. Vad är det för mätningar du lutar dig mot när du påstår att 50% är immuna i Sthlm? Har de testat alla invånare och konstaterar detta? Och de som har varit sjuka kan ju bli sjuka igen men kanske inte de i Sthlm? Sverige skulle för övrigt inte få en andra våg heller enligt FMH men den har kommit så varför skulle Sverige klara sig från 3 vågen är frågan...
Jag kan väl få uttrycka min uppfattning (förhoppning) utan att bli "hånad" för att påstå att jag är "virusexpert"?
Du får ha din uppfattning (inte ens de som är experter har hittills haft många rätt).
Stockholm hade i en undersökning 40% antikroppar för en månad sedan (FHM).
I övrigt tänker jag inte kommentera detta mer...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag kan väl få uttrycka min uppfattning (förhoppning) utan att bli "hånad" för att påstå att jag är "virusexpert"?
Du får ha din uppfattning (inte ens de som är experter har hittills haft många rätt).
Stockholm hade i en undersökning 40% antikroppar för en månad sedan (FHM).
I övrigt tänker jag inte kommentera detta mer...
Och de med antikroppar in bli smittade igen och in föra smittan vidare finns det en del undersökningar på dessvärre...

Heddious

Aktiv medlem
Jahopp, nu har regeringen härnere backat igen – inga nya beslut i Frankrike förrän tidigast lördag då Macron vill vänta tills det har gått två veckor sedan utegångsförbudet utökades "för att se vilken effekt det haft". Alltså ingen uppdatering på onsdag som tidigare var sagt. Flera andra ministrar har också uttalat sig igår och idag, och låter försiktigt positiva till att slippa undan en tredje confinement.

Samtidigt fortsätter antalet inlagda på sjukhus öka, och är tillbaka på samma nivåer som tidigt i december, så frågan är om det bara är spel för gallerierna att skjuta på uppdateringarna.
Håhå jaja. Men vaccinerandet går framåt rejält nu, så det är ju alltid något.

Som vanligt vet ju ingen egentligen hur det kommer sluta, men min personliga åsikt är att om en tredje confinement i februari skulle kunna innebära att sommaren får en större chans att bli någotsånär normal, så kör för tusan. Det säger sig självt att vi inte kommer få bukt på den här skiten inom någon snar framtid så länge folk får gå runt och drälla i centrum med munskyddet som haklapp och en mugg med vin chaud som ursäkt utan en tanke på att hålla avstånd. Tyvärr. Och den enda effekten som tidigarelagt utegångsförbud verkar ha gett är att folk har färre timmar på sig att trängas i affärerna. Mataffären mellan fyra och sex – där snackar vi Paris tunnelbana.

Men, vi har mycket snö, så det är ju kul!

Hmps

Aktiv medlem
Jahopp, nu har regeringen härnere backat igen – inga nya beslut i Frankrike förrän tidigast lördag då Macron vill vänta tills det har gått två veckor sedan utegångsförbudet utökades "för att se vilken effekt det haft". Alltså ingen uppdatering på onsdag som tidigare var sagt. Flera andra ministrar har också uttalat sig igår och idag, och låter försiktigt positiva till att slippa undan en tredje confinement.

Samtidigt fortsätter antalet inlagda på sjukhus öka, och är tillbaka på samma nivåer som tidigt i december, så frågan är om det bara är spel för gallerierna att skjuta på uppdateringarna.

Som vanligt vet ju ingen egentligen hur det kommer sluta, men min personliga åsikt är att om en tredje confinement i februari skulle kunna innebära att sommaren får en större chans att bli någotsånär normal, så kör för tusan. Det säger sig självt att vi inte kommer få bukt på den här skiten inom någon snar framtid så länge folk får gå runt och drälla i centrum med munskyddet som haklapp och en mugg med vin chaud som ursäkt utan en tanke på att hålla avstånd. Tyvärr. Och den enda effekten som tidigarelagt utegångsförbud verkar ha gett är att folk har färre timmar på sig att trängas i affärerna. Mataffären mellan fyra och sex – där snackar vi Paris tunnelbana.

Får ni tura och använda bergen och ev nedfarterna i systemen även om inte liftarna är öppna?

Heddious

Aktiv medlem
Får ni tura och använda bergen och ev nedfarterna i systemen även om inte liftarna är öppna?
Ja, det får vi, och de spränger för laviner, om än inte i riktigt samma utsträckning som ett vanligt år. Här i Chamonix har de sprängt överallt nu på morgonen (de går ut med info om var och när via Facebook kvällen innan), och jag vet från kompisar som bor i 3 Vallées och Alpe d'Huez att det funkar likadant där.

På de flesta orter så finns några pistade upp/nedfarter för turande, men utöver det så räknas allt som offpist, så det gäller ju att ha koll på vad man gör, och ha i åtanke att ställen som pga avstånd inte åks så mycket i år plötsligt har en helt annan nivå av risk vad gäller flaklaviner, svaga lager etc.

När det var confinement i våras var skidåkning, cykling etc. helt förbjudet för att inte riskera att belasta sjukvården, och just nu går det bara att spekulera i vilka regler som skulle gälla om det blir total nedstängning igen. Personligen har jag dock svårt att tro att de skulle totalförbjuda skidåkning igen – att låta folk vistas i bergen under ansvarsfulla former är en av de få saker som gör att folk i den här delen av landet inte har tappat orken fullständigt på grund av all ovisshet ännu, och smittorisken när man umgås uppe på berget med några få vänner är ju i princip obefintlig. Men det är som sagt bara vad jag själv tror och tycker.

Kanske bör tillägga att jag med ovanstående hyfsat positiva syn på livet absolut inte vill uppmana/inspirera till att folk ska åka hit, tvärtom. Jag menar bara att livet här, just idag, är ganska bra utifrån rådande omständigheter.
Återstår att se hur förnöjd jag är nästa gång Macron har sagt nåt, ahem.

P-ierre-2

Ny medlem

Kör de med middagsstängt som vanigt också ? det borde de i så fall ändra på..
borde hjälpa lite

Heddious

Aktiv medlem
Kör de med middagsstängt som vanigt också ? det borde de i så fall ändra på..
borde hjälpa lite
nemo.jpg

Anzom

Aktiv medlem
Någon som vet om det är öppet i Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien eller liknande länder? Värt för åkningen?

Anzom

Aktiv medlem
Kollade upp lite. Polen stängt. Slovakien stängde 1a januari. Slovenien bara för locals.
Spännande med Italien, är det efter att man sparkat premiärministern kanske? Oklart hur förslaget om karantän för inresande svenskar påverkar tillbaka sen till vårt eget land. Verkar ju bli karantän och coronatest för oss.

SofiaPB

Aktiv medlem
Kollade upp lite. Polen stängt. Slovakien stängde 1a januari. Slovenien bara för locals.
Spännande med Italien, är det efter att man sparkat premiärministern kanske? Oklart hur förslaget om karantän för inresande svenskar påverkar tillbaka sen till vårt eget land. Verkar ju bli karantän och coronatest för oss.

Jo det kanske blir karantän för svenskar som reser in i Italien (precis som det är här i Schweiz). Men det betyder att vi här i Schweiz kan ta en liten road trip till Italien för skidåkning om vi vill och det är läge liksom.

fredw

Aktiv medlem
Tillbaka till Sverige från Italien är nog inga problem så vitt jag förstår. Men som du säger är risken att man inte kommer in, även om de ev. öppnar liftarna den 15:e feb.
Just nu gäller ”skyldighet att uppvisa negativt molekylärt eller antigent Covid-test taget max 48 timmar före inresa.”

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
"Svenska medborgare och övriga som reser in i landet och av olika skäl inte har testat sig innan avresan ska göra det på ankomstdagen.

Hemkarantän i sju dagar samt coronatest dag 5 rekommenderas för alla resenärer."

Nya riktlinjer som fhm önskar. Får svar snart på om det blir så.

Skida45

Medlem
Och de med antikroppar in bli smittade igen och in föra smittan vidare finns det en del undersökningar på dessvärre...
[/QUOTE
Tillbaka till Sverige från Italien är nog inga problem så vitt jag förstår. Men som du säger är risken att man inte kommer in, även om de ev. öppnar liftarna den 15:e feb.
Just nu gäller ”skyldighet att uppvisa negativt molekylärt eller antigent Covid-test taget max 48 timmar före inresa.”
.....och nu är det bara 13 dgr till 15 februari. 😊

JAndersB

Aktiv medlem
Edit: dublett

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
"Svenska medborgare och övriga som reser in i landet och av olika skäl inte har testat sig innan avresan ska göra det på ankomstdagen.

Hemkarantän i sju dagar samt coronatest dag 5 rekommenderas för alla resenärer."

Nya riktlinjer som fhm önskar. Får svar snart på om det blir så.
Ok, tack, där ser man....
Samtidigt som immuniteten ökar och smittotalen minskar i omvärlden , så biffar Sverige upp inresekraven. Snart ett år efter pandemins start.

Anzom

Aktiv medlem
Ok, tack, där ser man....
Samtidigt som immuniteten ökar och smittotalen minskar i omvärlden , så biffar Sverige upp inresekraven. Snart ett år efter pandemins start.

Haha, finns mkt att säga om det. Men det har väl gällt vid de flesta kriser dessvärre.

JAndersB

Aktiv medlem
Intressant artikel från CNN.

Yes. Upplevelsen cashad in. Insåg vad som var på G och ångrade husbilsförsäljningen i april. Köpte en ny i oktober i Tyskland, var i Lund och reggade in den och blev medvetet smittad av min son när han fick covid, eftersom vi skulle köra ner den till Portugal. 13 dagar med powder i Samnaun i totalt öde anläggning var något som inte kunde missas och gjorde allt värt.

Stand by för Italien nu.

fredw

Aktiv medlem
Yes. Upplevelsen cashad in. Insåg vad som var på G och ångrade husbilsförsäljningen i april. Köpte en ny i oktober i Tyskland, var i Lund och reggade in den och blev medvetet smittad av min son när han fick covid, eftersom vi skulle köra ner den till Portugal. 13 dagar med powder i Samnaun i totalt öde anläggning var något som inte kunde missas och gjorde allt värt.

Stand by för Italien nu.
Ja jag tänkte på dig när jag såg artikeln. En sån säsong ser vi aldrig mer.

SofiaPB

Aktiv medlem
Ja jag tänkte på dig när jag såg artikeln. En sån säsong ser vi aldrig mer.

Jo det har varit mycket fint här i Engelberg hela säsongen (sen början av oktober) med nu har det tyvärr regnat 3 dagar i sträck och varit plusgrader upp till 2000m.... Vi hoppas att vintern och pudret kommer tillbaka nästa vecka.

JAndersB

Aktiv medlem
Yes, here we come. Nationella turistbyrån i Italien:
SKI RESORTS

The ski resorts will be open from February 15th, provided that they comply with specific guidelines to avoid gatherings, which will be adopted by the autonomous regions and provinces and validated by the Technical-Scientific Committee.

Anzom

Aktiv medlem
SKI RESORTS

The ski resorts will be open from February 15th, provided that they comply with specific guidelines to avoid gatherings, which will be adopted by the autonomous regions and provinces and validated by the Technical-Scientific Committee.

Är det sant!? Kan inte tro på det efter allt.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Dolomiti Superski:
SEASON START TO BE DEFINED
The expected start of the ski season will be on February 15th 2021, subject to approval of the protocols by the competent authorities.
Full details will follow as soon as possible.
Det är väl iofs inget nytt? Samma sak har de ju sagt sedan de sköt upp starten (igen..) från 15/1 till 25/1 till 15/2. Varefter en del av liftbolagen har funderat på om det är värt att öppna alls. Plus risken att myndigheterna ändrar öppningsdatum igen.

Men det är ju den ”halvtomma” delen av glaset med Bombardino/Radler/Spritz... :)
Jag är dock skeptisk och har avbokat.

JAndersB

Aktiv medlem
Det är väl iofs inget nytt? Samma sak har de ju sagt sedan de sköt upp starten (igen..) från 15/1 till 25/1 till 15/2. Varefter en del av liftbolagen har funderat på om det är värt att öppna alls. Plus risken att myndigheterna ändrar öppningsdatum igen.

Men det är ju den ”halvtomma” delen av glaset med Bombardino/Radler/Spritz... :)
Jag är dock skeptisk och har avbokat.
Nja, på många siter antyds detta nu och som sagt, om nationella turistbyrån säger så är det ju något helt annat än budet i januari att allt stängt till minst 15. Dessutom har hela landet gått från röd till gul zon.

PisteCarver

Aktiv medlem
SKI RESORTS

Frågan är hur man tar sig dit landvägen?
Öppnar hotell och restauranger också?
Alla hotell och restauranger är ju stängda i Tyskland och Österrike åtminstone februari ut (i Schweiz också tror jag?), och gränserna också.
Är transit genom de länderna tillåtet för oss svenskar?
Lär ju i vilket fall som helst inte vara någon kul genomresa... :(

Funderar faktiskt om det blir bra väder på att köra upp och bo några dagar på Pernilla Wiberg's hotell i Idre (gillar inte stugboende och självhushåll), och åka några dagar i Idre och Fjätervålen.
Någon som har bott på det hotellet och har någon info?
Verkar för bökigt att ta sig till Alperna ännu (lock-down hit och lock-down dit.... :confused:)

JAndersB

Aktiv medlem
Frågan är hur man tar sig dit landvägen?
Öppnar hotell och restauranger också?
Alla hotell och restauranger är ju stängda i Tyskland och Österrike åtminstone februari ut (i Schweiz också tror jag?), och gränserna också.
Är transit genom de länderna tillåtet för oss svenskar?
Lär ju i vilket fall som helst inte vara någon kul genomresa... :(

Funderar faktiskt om det blir bra väder på att köra upp och bo några dagar på Pernilla Wiberg's hotell i Idre (gillar inte stugboende och självhushåll), och åka några dagar i Idre och Fjätervålen.
Någon som har bott på det hotellet och har någon info?
Verkar för bökigt att ta sig till Alperna ännu (lock-down hit och lock-down dit.... :confused:)
Har ju kört Livigno-swe, pt-swe, swe-pt, swe-pt igen, pt-ch, ch-swe under pandemin. Aldrig några problem och knappt visat pass. Transit med bil fortfarande ok överallt. Sen hjälper det ju att vi har husbil :)

SofiaPB

Aktiv medlem
Pratade med hotellägare i Monterosa idag och de tror inte själva på öppning 15/2. Hotellägaren påstod att de skulle få definitivt besked senast fredag den här veckan.

JAndersB

Aktiv medlem
Pratade med hotellägare i Monterosa idag och de tror inte själva på öppning 15/2. Hotellägaren påstod att de skulle få definitivt besked senast fredag den här veckan.
Konstigt att officiella turistbyrån säger annat, men inte unikt. Vi får väl se på fredag. Dolomiti Superski verkar ju basera sitt uttalande på byråns källa/text.

JAndersB

Aktiv medlem
Egentligen inget problem att köra till Italien med en övernattning i bil mitt i Tyskland. Vi har gjort det många gånger, en gång i en Ford Kuga, 3 personer och all snowboardutrustning inne i bilen. Ändå sov vi alla 3 hela natten på egna luftmadrasser. Finns det hjärterum så...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp